Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dieuwertje_ schreef:ik denk zelf dat het deels komt doordat de aarde overbevolkt is. we putten haar te veel uit en dan konden we zoiets wel verwachten. heel de aarde is uit evenwicht...
verootjoo schreef:klimaatveranderingen zijn er altijd, en ook altijd al geweest. Het verandert alleen niet over een mensenleven maar daar gaan wel eeuwen overheen
Ragdollcat schreef:Het is gewoon de natuur en dat zal altijd zo blijven.
Wel ben ik het mee eens dat er te veel mensen zijn en die maken erg veel kapot.
antje_vip schreef:Klimaat, een breed begrip.
Weet je wat pas vreemd is? Dat erover gesproken wordt om de dijken open te maken zodat er weer zout water en vis in het IJsselmeer terecht komt.![]()
Daarbij vind ik het ook dom dat mensen roepen "wij verwoesten de aarde" terwijl wij enkel onszelf uitroeien met al die ontbossingen, ijsbrekers, whatever.
Daarnaast weer, vind ik dat de wereld gewoon te economisch is ingesteld. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.
Klimaatverandering als hype om bijv. een nieuwe auto te kopen. En zodra iedereen zo'n auto heeft, gauw dikke belastingen erop zetten.
Over klimaat en alles wat daarin voorvalt, is heel veel te zeggen...
antje_vip schreef:. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.
Ketly schreef:Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit zie je de laatste tijd wel aan de heftige stormen die we ineens uit het niets krijgen. Als het zo doorgaat hebben we straks winter in Juli en kunnen we liggen zonnen in December..
verootjoo schreef:Ketly schreef:Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit zie je de laatste tijd wel aan de heftige stormen die we ineens uit het niets krijgen. Als het zo doorgaat hebben we straks winter in Juli en kunnen we liggen zonnen in December..
die heftige stormen waren er 30 jaar terug ook wel hoorJe kunt klimaat niet zien veranderen binnen een mensenleven
Ketly schreef:Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit zie je de laatste tijd wel aan de heftige stormen die we ineens uit het niets krijgen. Als het zo doorgaat hebben we straks winter in Juli en kunnen we liggen zonnen in December..
tamary schreef:antje_vip schreef:. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.
Zon, wind en water energie zijn mogelijk door de energie uit olie die het maken van de nodige materialen en het transport ervan mogelijk maken. Zonder die olie is het maar de vraag of dat door kan gaan.
Ketly schreef:Het is de laatste twee jaren toch wel heftiger geworden dan daarvoor. Ineens 5 herfststormen in 3 weken. Die van vorig jaar was toch wel een toppunt, zelfs met enkele doden. Kan me niet heugen dat dit de voorafgaande jaren ook gebeurd is.
ikke schreef:Welnee, zoek het maar eens terug in de statistieken, valt best mee met dat extreme weer.
Ketly schreef:ikke schreef:Welnee, zoek het maar eens terug in de statistieken, valt best mee met dat extreme weer.
Ik heb het even opgezocht
De laatste hevige storm was in 2013. Die daarvoor was in 2002. Daar zit toch wel 11 jaar tussen waarin niet gigantisch heftige storm is geweest. In een andere tabel wordt vermeldt dat er al twee vrij heftige stormen waren in 2013. Het kan ook zijn dat het in het noorden er harder aan toe gaat dan bij jou in het zuiden hoor..
Natuurlijk verandert het weer niet in een jaar. Maar je merkt wel dat het na de zomer steeds langere periodes warm blijft en de winter krijgt ook een steeds koudere nasleep. Het kan natuurlijk nog een gigantisch lange tijd duren voordat je écht het verschil in klimaat kan zien, maar er is zeker al een begin.
Ketly schreef:Dankjewel, weer wat geleerd
Het is inderdaad pas de laatste tijd dat er meer aandacht komt voor de klimaatsverandering. Daardoor beginnen mensen ook sneller te speculeren over het weer en beginnen dingen op te vallen. Toch denk ik wel dat er een bepaalde klimaatverandering aan zit te komen. Grote kans dat wij het niet merken..