Klimaatsverandering.. wat denk jij ervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Klimaatsverandering.. wat denk jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 13:08

Een aantal jaren geleden werd voorspeld dat we het klimaat van Frankrijk zouden krijgen.
Inmiddels lijkt dat inderdaad zo te zijn..

Maar nu overal die rare fratsen.. in Amerika is het noodweer, maar ook het middenlandse zeegebied krijgt steeds vaker met noodweer te maken.. terwijl het weer hier juist stabieler lijkt te worden.

Hoe denk jij dat het de komende jaren zal veranderen, en dan met name hier in NL..?
Komen wij echt in een stabiel klimaat, of gaan wij de komende jaren ook zulke extremen tegemoet..?

Flynn00

Re: Klimaatsverandering.. wat denk jij ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:12

ik denk dat we heel raar weer zullen krijgen.. heel warm dan weer heel koud etc.
ik denk zelf dat het deels komt doordat de aarde overbevolkt is. we putten haar te veel uit en dan konden we zoiets wel verwachten. heel de aarde is uit evenwicht...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:13

Ik heb geen idee eigenlijk, vind alleen dit weer wel erg lekker :o ..

Natuurlijk is het eigenlijk niet normaal, maar het gebeurt nu eenmaal, en naar wat ik verwacht zullen de mensen niet snel veranderen en de opwarmen van de aarde dus ook niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:31

dieuwertje_ schreef:
ik denk zelf dat het deels komt doordat de aarde overbevolkt is. we putten haar te veel uit en dan konden we zoiets wel verwachten. heel de aarde is uit evenwicht...

Ook 'vroegah' toen er nog heeeel weinig mensen waren waren er al zulke klimaatverschillen en klimaatveranderingen (denk ijstijd). Die zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Simpel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 16:15

klimaatveranderingen zijn er altijd, en ook altijd al geweest. Het verandert alleen niet over een mensenleven maar daar gaan wel eeuwen overheen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 18:59

verootjoo schreef:
klimaatveranderingen zijn er altijd, en ook altijd al geweest. Het verandert alleen niet over een mensenleven maar daar gaan wel eeuwen overheen :j

Klopt, al schijnt de stabiliteit van de laatste 10.000 jaar zeldzaam te zijn. Aantal wetenschappers vermoed dat de opwarming slechts een korte periode zal zijn waarop een forse afkoeling zal volgen. Dan zitten we hier met een klimaat wat dicht bij dat van Alaska ligt. Bv omdat de golfstroom er mee stopt door teveel zoet water van smeltend ijs.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:05

Ook 'vroegah' toen er nog heeeel weinig mensen waren waren er al zulke klimaatverschillen en klimaatveranderingen (denk ijstijd). Die zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. Simpel.[/quote]

Zo denk ik er ook over.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:11

Het is gewoon de natuur en dat zal altijd zo blijven.

Wel ben ik het mee eens dat er te veel mensen zijn en die maken erg veel kapot.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:12

Het klimaat veranderd al eeuwen en is niet te stoppen..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:14

Klimaat, een breed begrip.

Weet je wat pas vreemd is? Dat erover gesproken wordt om de dijken open te maken zodat er weer zout water en vis in het IJsselmeer terecht komt. 8)7

Daarbij vind ik het ook dom dat mensen roepen "wij verwoesten de aarde" terwijl wij enkel onszelf uitroeien met al die ontbossingen, ijsbrekers, whatever.

Daarnaast weer, vind ik dat de wereld gewoon te economisch is ingesteld. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.
Klimaatverandering als hype om bijv. een nieuwe auto te kopen. En zodra iedereen zo'n auto heeft, gauw dikke belastingen erop zetten.

Over klimaat en alles wat daarin voorvalt, is heel veel te zeggen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 19:17

Ragdollcat schreef:
Het is gewoon de natuur en dat zal altijd zo blijven.

Wel ben ik het mee eens dat er te veel mensen zijn en die maken erg veel kapot.

Klopt.

Het "oorzakelijk verband" is er, naar mijn idee, aan de haren bijgesleept om de boel op stang te jagen.

Echter, het feit dat de mens met z'n activiteiten maar beperkt het klimaat kan beïnvloeden, ontslaat ons immers nog steeds niet van de plicht om kritischer te zijn op hoe we leven.

antje_vip schreef:
Klimaat, een breed begrip.

Weet je wat pas vreemd is? Dat erover gesproken wordt om de dijken open te maken zodat er weer zout water en vis in het IJsselmeer terecht komt. 8)7

Daarbij vind ik het ook dom dat mensen roepen "wij verwoesten de aarde" terwijl wij enkel onszelf uitroeien met al die ontbossingen, ijsbrekers, whatever.

Daarnaast weer, vind ik dat de wereld gewoon te economisch is ingesteld. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.
Klimaatverandering als hype om bijv. een nieuwe auto te kopen. En zodra iedereen zo'n auto heeft, gauw dikke belastingen erop zetten.

Over klimaat en alles wat daarin voorvalt, is heel veel te zeggen...

Maar wat denk je dat er gebeurt als we morgen tegen de oliesjeiks zeggen: laat maar zitten die olie, niet meer nodig......

Neem van mij aan, dan breekt de pleuris pas echt uit!

Het echter wel iets te kort door de bocht om te denken dat zonne-energie gratis is. Al die installaties moeten wel gebouwd en onderhouden worden en geloof me, die mensen willen daar ook voor betaald worden :j

Dat ze de afsluitdijk open maken, klopt ook niet, ze kijken enkel naar betere mogelijkheden voor vis om de dijk te passeren. Die openingen, in de vorm van de spuisluizen, zitten er al vanaf dag 1 in dus dat is niks nieuws.
Er zijn ook plannen geweest voor een waterkrachtcentrale in de Brouwersdam. Is er ook niet gekomen, is simpelweg niet haalbaar. Maar dat we twee waterkrachtcentrales hebben in NL, weet vrijwel niemand........

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:19

antje_vip schreef:
. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.

Zon, wind en water energie zijn mogelijk door de energie uit olie die het maken van de nodige materialen en het transport ervan mogelijk maken. Zonder die olie is het maar de vraag of dat door kan gaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:41

Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit zie je de laatste tijd wel aan de heftige stormen die we ineens uit het niets krijgen. Als het zo doorgaat hebben we straks winter in Juli en kunnen we liggen zonnen in December..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:43

Ketly schreef:
Dat het klimaat veranderd is een feit. Dit zie je de laatste tijd wel aan de heftige stormen die we ineens uit het niets krijgen. Als het zo doorgaat hebben we straks winter in Juli en kunnen we liggen zonnen in December..

die heftige stormen waren er 30 jaar terug ook wel hoor ;) Je kunt klimaat niet zien veranderen binnen een mensenleven :7

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:48

verootjoo schreef:
Ketly schreef:

die heftige stormen waren er 30 jaar terug ook wel hoor ;) Je kunt klimaat niet zien veranderen binnen een mensenleven :7

Het is de laatste twee jaren toch wel heftiger geworden dan daarvoor. Ineens 5 herfststormen in 3 weken. Die van vorig jaar was toch wel een toppunt, zelfs met enkele doden. Kan me niet heugen dat dit de voorafgaande jaren ook gebeurd is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 20:58

Ketly schreef:

Je hebt je al aardig laten indoctrineren door de klimaat-maffia :j

tamary schreef:
antje_vip schreef:
. Stroom bijv. is gratis, die kunnen we van de zon gebruiken. Energiemaatschappijen zijn overbodig wanneer iedereen zonnecollectoren heeft.

Zon, wind en water energie zijn mogelijk door de energie uit olie die het maken van de nodige materialen en het transport ervan mogelijk maken. Zonder die olie is het maar de vraag of dat door kan gaan.

Niet helemaal waar. Ook olie is in principe na te maken, net als aardgas. Probleem is de hoeveelheid energie die dat kost. Wanneer die energie echter ruim voldoende voor handen is, maakt dat niet meer uit.

Stel dat je in staat bent om 2x zoveel elektriciteit op te wekken dan je nodig hebt, middels zon en wind. Dan kun je die helft die je over hebt gebruiken voor het maken van synthetisch aardgas en olie. Dat kun je dan weer als basisprodukt gebruiken voor de industrie.
Bovendien, en dat weten niet zoveel mensen, kun je die produktie van synthetische olie en gas gebruiken om vraag en aanbod van elektriciteit op elkaar af te stemmen.

Ketly schreef:
Het is de laatste twee jaren toch wel heftiger geworden dan daarvoor. Ineens 5 herfststormen in 3 weken. Die van vorig jaar was toch wel een toppunt, zelfs met enkele doden. Kan me niet heugen dat dit de voorafgaande jaren ook gebeurd is.

Welnee, zoek het maar eens terug in de statistieken, valt best mee met dat extreme weer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:03

Klimaat en verandering is iets heel natuurlijks :j
Door de eeuwen heen is alles enorm veranderd. Klimaat gaat ook niet over een paar jaar, maar een periode van (minimaal) 30 jaar over een groot gebied.

De aarde heeft altijd haar balans en als deze uit balans raakt, wordt er een nieuwe gezocht. En of dit voordelig is voor de mensheid? Dat ze de natuur een rotzorg zijn.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:05

ikke schreef:
Welnee, zoek het maar eens terug in de statistieken, valt best mee met dat extreme weer.

Ik heb het even opgezocht :D

De laatste hevige storm was in 2013. Die daarvoor was in 2002. Daar zit toch wel 11 jaar tussen waarin niet gigantisch heftige storm is geweest. In een andere tabel wordt vermeldt dat er al twee vrij heftige stormen waren in 2013. Het kan ook zijn dat het in het noorden er harder aan toe gaat dan bij jou in het zuiden hoor.. :+

Natuurlijk verandert het weer niet in een jaar. Maar je merkt wel dat het na de zomer steeds langere periodes warm blijft en de winter krijgt ook een steeds koudere nasleep. Het kan natuurlijk nog een gigantisch lange tijd duren voordat je écht het verschil in klimaat kan zien, maar er is zeker al een begin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:13

Ketly schreef:
ikke schreef:

Ik heb het even opgezocht :D

De laatste hevige storm was in 2013. Die daarvoor was in 2002. Daar zit toch wel 11 jaar tussen waarin niet gigantisch heftige storm is geweest. In een andere tabel wordt vermeldt dat er al twee vrij heftige stormen waren in 2013. Het kan ook zijn dat het in het noorden er harder aan toe gaat dan bij jou in het zuiden hoor.. :+

Natuurlijk verandert het weer niet in een jaar. Maar je merkt wel dat het na de zomer steeds langere periodes warm blijft en de winter krijgt ook een steeds koudere nasleep. Het kan natuurlijk nog een gigantisch lange tijd duren voordat je écht het verschil in klimaat kan zien, maar er is zeker al een begin.

Welnee, die verschillen zijn er altijd al geweest, alleen was er niet zoveel aandacht voor.

Als je die statistieken goed leest en over meerdere decenia bekijkt, zul je een regelmaat ontdekken. Een regelmaat van ongeveer 11 jaar......

Kijk maar terug wanneer er elfstedentochten waren. Juist, ongeveer elke 11 jaar. En goh, wat toevallig, dat viel steeds samen met verhoogde zonneactiviteit, beter bekend als zonnevlekken.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:27

Dankjewel, weer wat geleerd :D

Het is inderdaad pas de laatste tijd dat er meer aandacht komt voor de klimaatsverandering. Daardoor beginnen mensen ook sneller te speculeren over het weer en beginnen dingen op te vallen. Toch denk ik wel dat er een bepaalde klimaatverandering aan zit te komen. Grote kans dat wij het niet merken.. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:41

Ketly schreef:
Dankjewel, weer wat geleerd :D

Het is inderdaad pas de laatste tijd dat er meer aandacht komt voor de klimaatsverandering. Daardoor beginnen mensen ook sneller te speculeren over het weer en beginnen dingen op te vallen. Toch denk ik wel dat er een bepaalde klimaatverandering aan zit te komen. Grote kans dat wij het niet merken.. :D

Graag gedaan hoor :D

Die veranderingen zijn er ook wel, maar die veranderingen zijn er altijd geweest. Dat is hoe de natuur is en waar we maar mee om moeten zien te gaan :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 00:28

Ik vind het gewoon weer een manier om geld te verdienen. Zo milieu bewust mogelijk doen met alles, prima als het kan, doen! Maar het word zo overdreven...