Philae landt op komeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Philae landt op komeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 19:13

Voor het eerst in geschiedenis hebben we een verkenner geland op een komeet.
Na 10 jaar is hij vandaag dan eindelijk geland.

Wie heeft de livestream gezien? Ik zelf heb het zitten kijken, want ik vind dit ontzettend leerzaam en interessant. Ik ben benieuwd wat hier allemaal uit gaat komen en wat we gaan ontdekken.
Het is in ieder geval een historische gebeurtenis.

http://www.nu.nl/buitenland/3927052/ver ... omeet.html

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:13

Ja leuk he? Ik volg het ook. Vind het super interessant!

Cassidy

Re: Philae landt op komeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:35

Geen livestream kunnen zien want zat op mijn werk maar idd mega interessant. Was nog spannend of het allemaal zou lukken...en daar zijn ze 10 jaar geleden mee begonnen...stel je voor als het was mislukt?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 21:44

Ja, dan is er 10 jaar en 1,5 miljard kwijt. Het was wel even billenknijpen omdat er wat defecten met het landingsgestel waren begreep ik.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 00:26

Volgens mij is dit onderwerp niet erg in trek bij bokkers. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 00:57

Ik ben benieuwd wat het ding ontdekt!
10 jaar lang in de ruimte.. Bizar idee hoe ver .. En dan nog steeds contact!
Foto's ontvangen duurt een half uur hoorde ik.
Tien jaar snelheid door de ruimte met maar een half uur contact vertraging..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 01:13

Ik vind het echt geweldig! Dat dat ding gewoon geland is daar en kan gaan onderzoeken! Bizar gewoon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:57

Die komeet schijnt uit de tijd te komen dat het heelal ontstond. (of ons zonnestelsel ontstond?)
Ik hoop dat ze meer te weten komen en misschien wel mineralen of stoffen ontdekken die kunnen leiden tot leven. :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:09

We gaan het de komende periode wel horen.

Ik vind trouwens het New Horizons project waarbij ze een voertuig naar Pluto hebben gestuurd ook mega-interessant. Dat ding is nog wel een best tijdje onderweg, hij is in 2006 gelanceerd en heeft Jupiter van de zomer gepasseerd.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:57

Babeth schreef:
Volgens mij is dit onderwerp niet erg in trek bij bokkers. :)

Er is de hele avond van alles rondom dit onderwerp uitgezonden op o.a. National Geographic, dus ik denk dat veel bokkers - wellicht net als ik - daarom niet direct op dit topic hebben gereageerd. Wil dus niet zeggen dat er geen interesse bestaat, maar dat men waarschijnlijk iets anders aan het doen was. ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:03

Ik vind het nogal een zinloos en duur project, zo'n oninteressant zwevend brok steen.. Niks bijzonders aan eigenlijk.. Beter dat ze dat geld verdelen over arme wereldbevolking om waterputten of huisjes aan te leggen.. Maarja dat is met zoveel zinloze onderzoeken en projecten.. ergerlijk. Letterlijk geld de lucht in schieten. :?

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:17

Marloez schreef:
Ik vind het nogal een zinloos en duur project, zo'n oninteressant zwevend brok steen.. Niks bijzonders aan eigenlijk.. Beter dat ze dat geld verdelen over arme wereldbevolking om waterputten of huisjes aan te leggen.. Maarja dat is met zoveel zinloze onderzoeken en projecten.. ergerlijk. Letterlijk geld de lucht in schieten. :?

Dat vind ik een beetje kortzichtig (maar mijn mening is misschien ook te 'langzichtig' )

Binnen honderden of duizenden jaren is deze planeet uitgeput/overbevolkt waardoor er niet genoeg voedsel zal zijn voor de wereldbevolking die massaal toeneemt.
Projecten zoals deze zouden een tweede 'Aarde' ontdekken en verkennen, mogelijk kunnen maken.
En dat is volgens mij de enige oplossing voor ons alsmaar uitbreidende mensenras.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:19

Haha Oliiviia, Interstellar al gezien? :Y)

Ik vind het ook razend interessant allemaal! Ben heel benieuwd wat ze allemaal gaan ontdekken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:32

Oliiviia schreef:
Dat vind ik een beetje kortzichtig (maar mijn mening is misschien ook te 'langzichtig' )

Binnen honderden of duizenden jaren is deze planeet uitgeput/overbevolkt waardoor er niet genoeg voedsel zal zijn voor de wereldbevolking die massaal toeneemt.
Projecten zoals deze zouden een tweede 'Aarde' ontdekken en verkennen, mogelijk kunnen maken.
En dat is volgens mij de enige oplossing voor ons alsmaar uitbreidende mensenras.

Nou dat vind ik helemaal een ondenkbare gedachte. :+ We zorgen ervoor dat onze aarde onbewoonbaar wordt en daarna gaan we zeker overstappen naar andere planeten om daar uiteindelijk hetzelfde te doen.. Ah het past wel bij onze 'aard'.. Het zal me niets verbazen..

Er is meer dan genoeg ruimte op de aardbol voor ons allemaal, en ook genoeg voedsel, maar alles is buitengewoon oneerlijk en heel onlogisch verdeeld.

En zelfs al zou zoiets gebeuren dan zou een handjevol rijke mensen die overstap naar een andere planeet kunnen maken, en het grootste gedeelte vd wereldbevolking zal alsnog sterven oid.

Ik denk ook dat het veeel sneller en doeltreffender werkt als je al dat geld in projecten die al bestaan stopt, dan dat je eindeloos naar iets zoekt in het oneindige universum.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:28

Marloez schreef:
Oliiviia schreef:

Nou dat vind ik helemaal een ondenkbare gedachte. :+ We zorgen ervoor dat onze aarde onbewoonbaar wordt en daarna gaan we zeker overstappen naar andere planeten om daar uiteindelijk hetzelfde te doen.. Ah het past wel bij onze 'aard'.. Het zal me niets verbazen..

Er is meer dan genoeg ruimte op de aardbol voor ons allemaal, en ook genoeg voedsel, maar alles is buitengewoon oneerlijk en heel onlogisch verdeeld.

En zelfs al zou zoiets gebeuren dan zou een handjevol rijke mensen die overstap naar een andere planeet kunnen maken, en het grootste gedeelte vd wereldbevolking zal alsnog sterven oid.

Ik denk ook dat het veeel sneller en doeltreffender werkt als je al dat geld in projecten die al bestaan stopt, dan dat je eindeloos naar iets zoekt in het oneindige universum.

Ik raad je aan om eens wat meer informatie op te zoeken over de wereldbevolking en hoe die de laatste 50-100 jaar enorm toeneemt. Er zal zeker een tijd komen dat er gewoon te veel mensen zijn op deze aardbol, wees maar gerust. Maar niemand weet wanneer dat zal zijn en ach, het zal toch niet in ons leven gebeuren dus boeit niet, toch? ;)

@Fiffill: Haha nee, staat wel op de planning :D
Zoals je zegt, het is echt enorm interessant!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:32

Ja, ik heb het gevolgd en ook de livestream gekeken. Superspannend! Vind het heel erg bijzonder dat dit is gelukt. Onvoorstelbaar! En voor het eerst ooit! En dan ook nog eens een Europees project met een Nederlander als projectleider. Toch wel gaaf :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:36

Oliiviia schreef:
Ik raad je aan om eens wat meer informatie op te zoeken over de wereldbevolking en hoe die de laatste 50-100 jaar enorm toeneemt. Er zal zeker een tijd komen dat er gewoon te veel mensen zijn op deze aardbol, wees maar gerust. Maar niemand weet wanneer dat zal zijn en ach, het zal toch niet in ons leven gebeuren dus boeit niet, toch? ;)

Voor degenen die denken dat het nog wel meevalt met de groei van de wereldbevolking, misschien wel eens leuk om dit filmpje van David Suzuki te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=8x98KFcMJeo

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:53

Oliiviia schreef:

@Fiffill: Haha nee, staat wel op de planning :D
Zoals je zegt, het is echt enorm interessant!

Oja dat weet ik ook wel! :) Op dit moment is er meer dan genoeg ruimte om de hoeveelheid mensen te kunnen voeden en huisvesting te kunnen geven. Maar we zijn zo raar verdeelt, opgepropt op hoopjes etc. En dat komt mede omdat er veel armere mensen zijn die afhankelijk zijn van rijkere mensen, denk aan de arme mensen die tussen afvalbergen zoeken naar bruikbare spullen.

Als het zo zou zijn dat we een andere bewoonbare planeet zouden ontdekken dan zal het hier op aarde denk ik nog net zo hard doorgaan met de groei van mensen omdat juist bij de armere bevolking zo veel kinderen worden geboren.

Ik zie het al voor me dat we naar andere planeten zouden gaan en daar exact hetzelfde gebeurd. De mens is grofweg gezien eigenlijk maar een hardnekkige planeet parasiet. :=

Ik zie nu trouwens voor me dat als we alles mooi verdeelt zouden hebben en iedereen genoeg voedsel heeft dat we dan helemaal fokken als konijnen. _O- Dan wordt het vast helemaal een drukke boel! Maar ach een virusje hier en daar en we worden wel weer uitgedund.. Vulkaanuitbarsting hier, aardbeving daar.. :x Geen vrolijk vooruitzicht maar ja haha.

Ik kan hier eindeloos over door filosoferen volgens mij, interessant onderwerp! :P

Afbeelding
:+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:20

Marloez schreef:
Ik denk ook dat het veeel sneller en doeltreffender werkt als je al dat geld in projecten die al bestaan stopt, dan dat je eindeloos naar iets zoekt in het oneindige universum. Waarom geld in bestaande projecten stoppen, als blijkt dat daar geen nuttige informatie uit te halen valt?

Als iets niet lukt, dan ga je andere wegen bewandelen. Dit is niet iets wat je zomaar even bedenkt, hier gaan jaren overheen. Het uitdenken, het uitrekenen, het bouwen en vervolgens na vele testen, testen en nog eens testen (waar jaren overheen gaan) een poging doen om het apparaat het universum in te sturen. Dit is dus geen project waar ze pas 10 jaar geleden aan begonnen zijn, maar jááááááren daarvoor al. Het is waarschijnlijk al een project wat bestond, maar dat na vele testen (en dus geld in een bestaand project stoppen) gestart kon worden. Het is ook geen eindeloos zoeken, men had deze komeet al op het oog. Iets meer in het onderwerp verdiepen en je komt uit op informatie die al jouw vragen kan beantwoorden en ook het waarom. ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:43

Shenavallie schreef:
Als iets niet lukt, dan ga je andere wegen bewandelen. Dit is niet iets wat je zomaar even bedenkt, hier gaan jaren overheen. Het uitdenken, het uitrekenen, het bouwen en vervolgens na vele testen, testen en nog eens testen (waar jaren overheen gaan) een poging doen om het apparaat het universum in te sturen. Dit is dus geen project waar ze pas 10 jaar geleden aan begonnen zijn, maar jááááááren daarvoor al. Het is waarschijnlijk al een project wat bestond, maar dat na vele testen (en dus geld in een bestaand project stoppen) gestart kon worden. Het is ook geen eindeloos zoeken, men had deze komeet al op het oog. Iets meer in het onderwerp verdiepen en je komt uit op informatie die al jouw vragen kan beantwoorden en ook het waarom. ;)

Ik doelde met eindeloos zoeken het zoeken naar een bewoonbare planeet. :)

Ze hadden al deze energie, jaren, het denkwerk en al het geld ook in projecten kunnen stoppen om levensomstandigheden op onze eigen planeet te verbeteren ipv een stuk steen te onderzoeken. Iets dat in mijn ogen veel realistischer is.

Het is gewoon een zwevend stuk gesteente id ruimte, zoveel boeiends kan je daar toch niet op vinden, dat is vrijwel hetzelfde als een heel onderzoek doen naar een stuk rots ergens in het diepst van de zee, dat doet toch ook vrijwel niemand? :P

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de ruimte heel boeiend, meer dan dat zelfs. Maar we zijn zelf ook onderdeel daarvan en we weten nog maar zo weinig over onze eigen aarde.. Ik zou me er ook stukken beter bij voelen als ik wist dat er onder de mensheid minder problemen oorlog en armoede zou zijn om dan pas dit soort projecten te starten uit nieuwsgierigheid! Voor mijn gevoel botst het gewoon zo enorm met de werkelijkheid als ik zie wat voor bedragen er aan worden uitgegeven.. -O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:28

@ Marloez: Tot op zekere hoogte snap ik jouw beweegredenen wel, maar zo zijn er duizenden onderzoeken die in andermans ogen "zinloos" zijn of lijken. Oorlogen kun je helaas niet stoppen met al die miljoenen of miljarden dollars, want oorlogen zullen er helaas altijd zijn en blijven. Om dáár geld in te pompen, is in mijn ogen weer zinloos bijvoorbeeld. Met dat geld hadden de leiders van Amerika (en tegenwoordig zelfs in Nederland) hun eigen bevolking beter kunnen onderhouden en beter kunnen zorgen voor een betere leefomgeving. Maar wéér een ander persoon vindt dat nou juist weer onzin. Kijk bijvoorbeeld eens naar de vele onderzoeken die hedentendage nog steeds worden gedaan naar het monster van Lochness. De een vindt het spectaculair en de ander vindt het larie. Hoe dan ook: zoveel mensen, zoveel wensen. Sommige dingen moeten we (zij het soms helaas) gewoon accepteren. Heeft het je aandacht niet, dan skip je er "gewoon" langs. Heeft het je aandacht wel, dan kun je je er vol in mengen. ;)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:42

Ja inderdaad daar geef ik je ook helemaal gelijk in. :) Zo bekijk ik het allemaal uiteindelijk ook wel, maar ik kan het toch niet laten om mijn mening er over te vertellen haha. Lucht wel op! En het is interessant om te lezen hoe anderen er over denken.

Ik ben ook niet voor geld in oorlogen stoppen overigens. Ontzettend treurig dat dat massaal gebeurd..

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:59

Ik volg het op de voet, reuze interessant en het is echt on-voor-stel-baar om te bedenken dat ze tot op een paar meter nauwkeurig hebben weten te landen op iets 500 miljoen kilometer verderop, dat zich bovendien met enorme snelheid voortbeweegt... Ik ben met name benieuwd naar de samenstelling van de komeet en wat dat voor biochemische implicaties heeft (sprak de vakidioot :D ).

Marloez schreef:

Hier wil ik toch even op reageren... Behalve dat de data die ze met deze missie verzamelen bijdraagt aan het antwoord op sleutelvragen als het ontstaan van leven (en de mogelijkheid van leven op andere planeten), is ruimtevaart absoluut onmisbaar voor technologische vooruitgang. Oók die waar ontwikkelingshulp bij gebaat is. Bekijk bijvoorbeeld eens deze lijst: http://en.wikipedia.org/wiki/NASA_spin-off_technologies Nou is dat de lijst van NASA, deze missie is van ESA (het Europese ruimtevaartconsortium), maar het geeft een idee. Zonder ruimtevaart zaten we er momenteel heel anders bij!

En wat betreft 'duur': 1,5 miljard is een schijntje voor zo'n project (denk ook aan de werkgelegenheid die het oplevert). Hier een interessant linkje dat het wat in perspectief plaatst: http://www.vox.com/xpress/2014/11/12/72 ... hilae-cost :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:17

Dat maakt het allemaal een stuk interessanter.. en inderdaad ja, het zorgt ook voor werkgelegenheid.. zo had ik het nog niet bekeken. :)