Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 10:21

Tussen de 5 en 6 miljoen Nederlanders moeten rekening houden met een naheffing van de Belastingdienst of een lagere teruggave volgend jaar.
De meeste mensen moeten rekening houden met een tegenvaller van 300 euro. Voor sommigen kan die oplopen tot 700 euro.

Dat blijkt uit antwoorden van staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën op Kamervragen en uit nadere informatie van de Belastingdienst.

De naheffingen zijn het gevolg van het begrotingsakkoord dat het kabinet in oktober 2013 sloot met de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. De wijzigingen konden toen niet meer verwerkt worden, maar zullen bij de aangifte inkomstenbelasting over 2014 wel worden doorgevoerd. Ze zijn het gevolg van een afbouw van de heffingskortingen.

Dát de naheffing nadeel zou opleveren voor belastingplichtigen was bekend, maar niet om hoeveel mensen het zou gaan en met welke tegenvaller zij rekening moeten houden. De tegenvaller geldt alleen volgend jaar, over het belastingjaar 2014. In 2016 zijn alle tabellen bijgewerkt en de wijzigingen verwerkt in de voorlopige aanslag en zal het aantal naheffingen weer terug zijn op het niveau van voor 2014.

De Tweede Kamer debatteert maandag verder met Wiebes over zijn Belastingplan voor 2015. De naheffingen zullen dan ook aan de orde komen. CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt zegt in een eerste reactie dat het wel om erg veel mensen gaat. ''Meer dan de helft van alle volwassenen van Nederland krijgt kennelijk een extra blauwe enveloppe om 300 euro te betalen.''

Actie

Volgens hem hadden het kabinet en de Belastingdienst veel eerder in actie moeten komen en de eigen tabellen moeten aanpassen. Hij noemt het ''verschrikkelijk'' dat de Belastingdienst ''wederom zijn eigen wetten niet kent en niet kan implementeren. Wat verwacht zij dan van belastingplichtigen?'' Omtzigt wil de kwestie in het debat maandag met Wiebes tot de bodem uitgezocht zien.

Een woordvoerster van het budgetinstituut Nibud noemt de naheffing donderdagavond "erg vervelend voor wie ermee te maken krijgt". Zij hoopt dat de fiscus soepel zal omgaan met het innen van de naheffing en dat er voor degenen met een smalle beurs een betalingsregeling mogelijk zal zijn.

bron; www.nu.nl

Het is toch eigenlijk van den zotte dat de Belastingdienst zo'n fout kan maken en dat daar zoveel Nederlanders dan de dupe van zijn volgend jaar? :=

miccamaaike

Re: Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:22

Ik vind het ook bizar... en ik ben ook heel erg benieuwd wanneer je zo'n brief krijgt :s

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:23

-O- Heel fijn, ik reken er dan maar op dat ik 700 euro kan dokken. Kan het altijd meevallen -O-

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:27

Al jaren maken ze er een zooitje van dus dit verbaast me niets..

Toen mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen hebben we vaak met de belasting gebeld om te bespreken of we alles goed hebben ingevuld. Alles was goed!
Maar nee.. Een paar jaar later zijn de betekeningen in eens anders en moet ik alles terug betalen.. Ieder jaar is er wel weer iets wat terug betaald moet worden. Ieder jaar rond de €300,-. Dus heb ik het een net afbetaald, komt de volgende weer binnen..

Van mij mogen ze die "voorlopige" teruggave wel veranderen..! Kijk waar ieman recht op heeft van het afgelopen jaar, betaal dat en klaar..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:29

En dat de burger nu dingen moet terug betalen omdat het reik tekort heeft is toch belachelijk?!
Is het zelfde als je iemand geld geeft op zijn verjaardag en dat jaren later terug eist omdat je geld op is

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:30

Maar hoe weet je dat dit voor jou geldt?
Heeft dit te maken met je inkomen of als je toeslagen krijgt?
Ik snap het niet zo goed.

Ze snijden zichzelf weer in de vingers.
knip gaat weer op de portemonnee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:45

No_No schreef:
Van mij mogen ze die "voorlopige" teruggave wel veranderen..! Kijk waar ieman recht op heeft van het afgelopen jaar, betaal dat en klaar..

Dat is niet handig voor mensen met een laag inkomen en bv de huurtoeslag.
Die hebben ze echt maandelijks nodig om rond te kunnen komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:55

Klopt, maar dit is niet handig voor niemand. Ook mensen met een lager inkomen zijn hier de dupe van. Mensen die al een schuld hebben krijgen nu nog grotere problemen.
Ze moeten iets verzinnen voor "starters", want dat bedoel jij denk ik. Het eerste jaar van een situatie die veranderd is.
Als je nu bekijkt hoe veel geld de belastingdienst niet terug krijgt na betaling, dat is verschrikkelijk veel. Daar mogen de mensen die wEL betalen dus voor opdraaien.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:59

Ik vraag me ook af hoe ze bepalen dat je geld terug moet betalen. Ik las iets over alle volwassene en wil eigenlijk wel weten of ik hier dan ook onder val of niet..

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:00

en wij als brave melkkoeien zullen alles wel weer braaf slikken..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:01

Wij vallen hier wel onder helaas. Vorige week hebben we een brief gehad

Wij doen 1x per jaar belasting aangifte, we hebben dus ook 1x per jaar hypoteek rente aftrek terug
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 31-10-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:03

hotchocolat schreef:

Zijn die brieven dan al verstuurd? Dus de mensen die hem niet gehad hebben vallen er niet onder?

Mijn geluk kennende zal ik ook wel mogen betalen -O-

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:03

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:08

@cayenne, geen idee hoe het allemaal verder werkt. Wij wonen ook niet in NL, volgens mij vallen we ook niet onder de hogere inkomens. Het gaat ook alleen over het inkomen van mijn man. Ik werk in Duitsland dus doe niet mee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:09

hotchocolat schreef:

Wij doen 1x per jaar belasting aangifte, we hebben dus ook 1x per jaar hypoteek rente aftrek terug

Deze brieven zijn er nog niet uit bij mijn weten.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:10

Wij zijn ons eergisteren echt dood geschrokken door de belastingdienst. We kregen al een paar weken brieven die niet klopten over wegenbelasting op geschorste motoren en daar was mijn vriend al over aan het bellen gegaan. Hij kreeg toen te horen dat hij een brief moest sturen. Dit gedaan, maar niet terug gehoord en eergisteren stond er ineens een deurwaarder op de stoep of we even binnen 2 dagen bijna 10.000 euro wilden betalen aan naheffingen!
Dus als een gek gaan bellen om alles uit te zoeken, wat blijkt nou, ze waren vergeten om het bedrag wat al betaald was (vriend is zzp'er) er vanaf te trekken, dus uiteindelijk bleef er maar 300 euro over..
Foutje van de belastingdienst.. Eikels!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:11

hotchocolat schreef:

Zover ik weet zijn die brieven (betreffende deze heffing) nog niet verstuurd.
Hier gaan ze nog over vergaderen hoe ze dit gaan aanpakken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:11

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:12

Elise_0o schreef:
Wij zijn ons eergisteren echt dood geschrokken door de belastingdienst. We kregen al een paar weken brieven die niet klopten over wegenbelasting op geschorste motoren en daar was mijn vriend al over aan het bellen gegaan. Hij kreeg toen te horen dat hij een brief moest sturen. Dit gedaan, maar niet terug gehoord en eergisteren stond er ineens een deurwaarder op de stoep of we even binnen 2 dagen bijna 10.000 euro wilden betalen aan naheffingen!
Dus als een gek gaan bellen om alles uit te zoeken, wat blijkt nou, ze waren vergeten om het bedrag wat al betaald was (vriend is zzp'er) er vanaf te trekken, dus uiteindelijk bleef er maar 300 euro over..

Klaag ze aan. -O-

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:14

http://nos.nl/l/716110

Dit is wat de NOS er over zegt.

Ik heb uit zeer betrouwbare bron dat zelfs de medewerkers van de belastingtelefoon het via de media hebben mogen ervaren. Dus bellen heeft geen zin, want ze weten daar net zo veel als wij. Ze zijn dan ook erg boos, want ze hadden dit grotendeels kunnen voorkomen, door het vorig jaar al gedeeltelijk aan te passen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:15

kimberly1995 schreef:
Elise_0o schreef:

Klaag ze aan. -O-

Als alles opgelost is dan gaan we zeker naar de ombudsman, want dit is gewoon niet grappig meer!

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:20

Elise_0o schreef:
kimberly1995 schreef:

Klaag ze aan. -O-

Als alles opgelost is dan gaan we zeker naar de ombudsman, want dit is gewoon niet grappig meer!

En terecht. Ik vind bovenstaand onderwerp ook te belachelijk voor woorden. Als ze bij de overheid iets verkeerd doen, mogen wij weer lekker iedere keer op komen draven om het op te lossen, van onze zuur verdiende centen. We betalen verdorie al hartstikke veel met zijn allen. Je gaat mij niet vertellen dat AL dat geld nodig is om ons land niet naar de knoppen te helpen, want met meer geld helpen ze ons nog meer naar de knoppen. We zijn gewoon allemaal schapen van de maatschappij en we kunnen er vrij weinig tegen doen. -O-

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:21

Ik ben ook wel benieuwd wat het gaat worden... ik heb mijn uit eindelijke brievenvan mijn aanslagen niet eens gekregen van 2012 en 2013...
Daarnaast kreeg ik gister een brief dat ik 93 euro aan zorgtoeslag moet terug betalen over 2013... leuk feitje... ik ontvang al geen zorgtoeslag meer sinds november 2012 :')
Dus die blauwe envelop verwacht ik inderdaad ook nog wel ...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:24

Kan de belastingdienst uberhaupt iets goed doen in 1 keer... of in 2 of 3 keer....

Als een normaal bedrijf zo handelt zou het allang failliet zijn of zich moeten verantwoorden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:28

Wij zullen ook wel 2x 700 euro aanslag op de mat krijgen, zulke mazzel hebben wij altijd.