Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 19:05

http://laughingsquid.com/woman-walks-si ... id-to-her/

Het is gelukkig hier in Nederland nog niet zo ernstig gesteld geloof ik... Maar toch, als het gebeurd is het vervelend. Het gebeurd een paar keer in de week, dat je gewoon rustig rondloopt en dan hier en daar te horen krijgt van "He schatje." "Hoe is het schatje" "Lekker wijffie" "Waarom zeg je niets terug?" "Ben je preuts?" "Wel beetje lachen hé met dat mooie koppie." Ik vind verschrikkelijk. Goed, er zijn ergere dingen in de wereld, maar het is en blijft gewoon oncomfortabel. Zeker in de avond als ik van uitgaan naar huis ga en ik ben alleen, dan ben ik (ook dankzij een eerdere nare ervaring) erg op mijn hoede en bang. Het is toch belachelijk dat vrouwen dat gevoel hebben, het niet prettig vinden om over straat te lopen..
Laatst bijgewerkt door ElineS op 29-10-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Re: Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 sexuele opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:10

Tjonge, daar schrik je wel even van hoor. Zeker van die vent die 5 minuten lang naast je blijft lopen. :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 19:11

hmm ze tellen 'gewoon groeten' ook mee als sexuele opmerking.. of 'you're beutifull'. of hi baby (als in hi schatje)..

ook de 'chaga' kop nodigt dat soort opmerkingen extra opmerkingen uit..

vind het strak door iedereen heenkijken ook niet erg sociaal van haarzelf.. hierdoor krijg je idd opmerkingen als 'ben je preuts'.. ook niet sociaal, maar het is wel zo dat wat je uitstraalt je ook terug ontvangt.

over het algemeen vind ik het zelf erg meevallen, ik lach ze gewoon vierkant uit als ze richting een seksuele opmerking gaan.. maar heb nog nooit gehoord 'je moet wel lachen'... die opmerking wel eens naar een collega uitgedeeld die smorgens altijd rondliep alsof ze een fles azijn onder dwang had leeggedronken (zelfde uitdrukking als deze vrouw)..

al met al vind ik het filmpje lichtelijk overdreven omdat ook een groet meegenomen wordt..
wees blij met een normale groet die je krijgt, dat doen we sowieso al te weinig..
en als je een knap smoeltje hebt kun je er weinig aan doen als iemand niet iedereen groet..

echter bij velen zul je zien (met name die werkman die aan het begin zat te eten), dat hij waarschijnlijk iedere vrouw groet die langsloopt..

ik groet ook vaak, ook vreemden wiens blik ik kruis, of kort langsloop, maakt mij dat dan seksistisch?

zo vent die stoicijns naast je blijft lopen, dan had ik mij omgedraaid en gevraagd wat het nummer van 911 ook al weer was om te melden dat ik mij geintimideerd voel.. dan taaien ze wel af. Het volgen is grotendeels veroorzaakt vermoedelijk door het feit dat ze iedereen compleet negeert en er nogal hautain bijloopt zonder een groet te retourneren? niet dat dat het goedmaakt om zo iemand te zieken, maar mensen die toch al de neiging hebben om te zieken, worden dan getrickerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:58

Een 'chaga' kop nodigt dit soort opmerkingen uit? Net als een kort rokje dan seksueel getinte opmerkingen, handtastelijkheden of verkachting uitnodigt, zeker? }:0
Volgens mij mag iedereen over straat lopen zoals hij of zij wilt, en hoeft niemand dan een ander te vertellen dat je moet glimlachen, of je preuts bent, je na te fluiten, te groeten op een niet-neutrale manier / met andere intentie dan 'gewoon groeten', etc.

Als jij het verschil tussen 'gewoon groeten' en wat er hier gebeurt niet eens begrijpt, dan heb je een plank voor je kop. Moet je die eerst ff in de schuur opbergen en dan het filmpje nog eens kijken. En als er dan nog mensen zijn die dit 'normaal' (of zelfs: een compliment) vinden is gewoon wederom een teken van een verrotte maatschappij en denkwijze.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 01:42

elenaMM77 schreef:
ook de 'chaga' kop nodigt dat soort opmerkingen extra opmerkingen uit..

vind het strak door iedereen heenkijken ook niet erg sociaal van haarzelf.. hierdoor krijg je idd opmerkingen als 'ben je preuts'.. ook niet sociaal, maar het is wel zo dat wat je uitstraalt je ook terug ontvangt.

Ze straalt uit dat ze geen contact wil, dus blijkbaar werkt het niet.
Ze kijkt niemand aan, en toch vinden ze het nodig haar te "begroeten".

Ik vind haar niet chaga kijken hoor, dat is haar normale ontspannen gezicht (zoals veel mensen hebben).

Citaat:
Het volgen is grotendeels veroorzaakt vermoedelijk door het feit dat ze iedereen compleet negeert en er nogal hautain bijloopt zonder een groet te retourneren?

Ik kan je vertellen dat zulke mensen juist erger worden als je ze wel aandacht geeft.
En is terug groeten verplicht?
Ze loopt gewoon door de straat, waarom zou je dan iedereen terug moeten groeten?

Er is duidelijk een verschil tussen een normaal te verwachtte groet (bv als je een winkel inloopt, of in en rij staat te wachten) en wat hier gebeurd.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 02:16

Ik vind het wel een klein beetje overdreven. Vervelend, ja, soms. Maar om het nou onder sexual harassment te scharen gaat een beetje te ver vind ik. Ze wordt niet aangeraakt, ze krijgt geen extreem vieze opmerkingen of wat dan ook.

Maar dan ben ik misschien gek. Ik kijk toch op straat ook naar mooie mannen, dat is andersom net zo. Dat ze in de achterbuurten van NYC niet op hun mondje gevallen zijn en meteen een opmerking maken, tsja... Ga dan in een dorpje in Drenthe wonen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 03:17

Je moet ook wel in oogschouw nemen dat dit in Amerika gefilmd is.
Zelf vind ik dat de mensen hier in Amerika sowieso veel eerder 'vreemden' aanspreken op straat of in de bus. Als nuchtere Hollander moe(s)t ik daar echt aan wennen.
Maar ik vind het nog steeds erg vervelend dat veel mannen je zomaar aanspreken/bekijken/na-toeteren

Shadow0

Re: Vrouw filmt 10 uurse wandeling; over 100 'opmerkingen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:56

Manhattan is natuurlijk niet direct een achterbuurt. En het is wel opvallend dat ze haar steeds groeten, en niet de mensen vlak achter haar.

En... het is duidelijk dat sommige mensen het ok vinden om echt creepy te zijn: 2 mannen lopen een tijd met haar mee (wauw! Dat zou ik echt heel, heel bedreigend vinden!), een paar 'eisen' een bepaalde reactie en maken haar meteen uit voor onaardige dingen als ze niet doet wat de ander wil - namelijk aandacht besteden aan hun.

Dat zegt toch wel wat over de sfeer van vijandigheid die je dan meemaakt als vrouw. Zelfs als niet alle 100 vervelend of seksueel getint bedoeld zijn, dan toch zeker wel 2/3e daarvan. Is het dan wel ok? Valt het dan wel mee?

Gewoon respectvol zijn is ook een mogelijkheid.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:10

Ik woon in de binnenstad, word er soms echt gek van. Het zijn hier vooral van die eikels die rondhangen bij de nachtwinkel. Ik ga nooit de deur uit zonder muziek want heb er gewoon geen zin in. Ik ben overigens wel het type hoge hakken en jurkjes maar dat zou niks uit mogen maken. Dingen als 'hey schatje' ervaar ik ook als vervelend, ik ben je schatje niet, doofus.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:16

Ik heb dat filmpje een tijd geleden al gezien, maar ik herken me er echt niet in. Maar komt misschien ook omdat ik in Twente woon? :+ Ik heb nooit dat iemand zomaar wat tegen me zegt, wel hallo enzo...of de weg vraagt, maar nooit iets raars roept ofzo! Ja kindjes die roepen voor de gein om je aan het schrikken te maken ofzoiets.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:31

Op curaçao is het ook zo erg, bij mijn eerst woning hier liep Ik altijd naar de Winkel, heb verschillende telefoonnummers gekregen, Ben Klem gezet door een auto omdat de bestuurder echt een praatje met me moest maken, autos die naast Je blijven hangen. Heel veel pppsssttttt uit autos en eej dushi. Mannen die noodstops naast Je maken om Je uit te vragen of Je wel even naar huis brengen.
Ik kan er Gelukkig wel om lachen en groet netjes maar loop wel door.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:35

Zag hem voorbijkomen op feestboek, sommige dingen vind ik inderdaad te ver gaan (zoals het meelopen, daar zou ik echt bang van worden!) maar het begroeten vind ik dan wel weer meevallen..en dan heb ik het gewoon over 'good morning' niet over de stukjes 'hey schatje' wat dat vind ik dan inderdaad weer niet kunnen.

Als iemand mij groet op straat dan groet ik terug. PPssst, hey schatjes, fluitjes en andere dingen worden dood genegeerd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:38

elenaMM77 schreef:
hmm ze tellen 'gewoon groeten' ook mee als sexuele opmerking.. of 'you're beutifull'. of hi baby (als in hi schatje)..

Hoi schatje van een wild vreemd valt toch hoop ik niet onder normaal begroeten? En hoe goed bedoeld: "You're beautifull" vast bedoeld is, zit je hier echt niet op te wachten als je door de stad loopt.
Vind het ook een denigrerende 'openingszin'

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:39

Ik denk dat net zo goed vrouwen zijn die mannen op deze manier aanspreken als ze langslopen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:54

Ik denk dat er heel weinig vrouwen zijn die mannen zo behandelen. Heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat mannen (die niet openlijk homo zijn, dat is een ander verhaal) zich massaal geintimideerd en lastig gevallen voelen als ze op straat lopen. Homo's wel. We weten allemaal hoe homo-tolerant Nederland is.

Maargoed, dit gaat over dingen die blijk baar zo alledaags en normaal zijn dat veel vrouwen het niet meer als opmerkelijk klassificeren. Dat is toch eigenlijk raar? Waarom is het normaal om iemand die een houding aanneemt van "laat me gewoon gaan" toch aan te spreken? Te groeten? Waarom mag een vrouw niet aangeven dat ze geen enkele behoefte heeft aan contact op dat moment? Als een man met zo'n hoofd rondloopt zijn er maar weinig mensen die hem aan durven spreken, een enkele brutale verkoper daargelaten. Maar een vrouw moet het maar goed, leuk en normaal vinden om maar niet te spreken waar je als vrouw soms voor uitgemaakt wordt als je niet de (door de man) gewenste reactie geeft. Terwijl je in de eerste instantie al niet aangesproken wilde worden!

Het gaat om de ingesleten verwachtingspatronen. Dat mannen maar gewoon een reactie opeisen en soms ronduit vervelend worden als je als vrouw het lef hebt tegen DE MAN in te gaan. Hoe verzinnen we het! Het gaat erom dat deze vorm van intimidatie en lastigvallerij, hoe onschuldig het ook moge lijken, nog steeds een uiting is van een diepgeworteld idee dat vrouwen nog altijd minderwaardig zijn en eigenlijk niet alleen over straat horen te lopen, doen ze dat wel dan MAG je ze lastigvallen blijkbaar. En dat vind ik van de zotte!!!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:16

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat net zo goed vrouwen zijn die mannen op deze manier aanspreken als ze langslopen.

Wel??

Tja, ik kan me dat niet voorstellen eigenlijk..
Zie mezelf of mijn vriendinnen nog niet lopen fluiten als er een mooie man voorbij komt. Zou het eigenlijk wel hilarisch vinden als ze het wel zouden doen :').

Zelf heb ik er, (letterlijk & figuurlijk) de ballen niet voor..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:39

renee16 schreef:
Vjestagirl schreef:

Wel??

Tja, ik kan me dat niet voorstellen eigenlijk..
Zie mezelf of mijn vriendinnen nog niet lopen fluiten als er een mooie man voorbij komt. Zou het eigenlijk wel hilarisch vinden als ze het wel zouden doen :').

Zelf heb ik er, (letterlijk & figuurlijk) de ballen niet voor..

Ik zie mijn vrienden ook niet lopen fluiten als er een mooie vrouw langskomt...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:58

Dus omdat jouw vrienden niet fluiten als er mooie vrouwen langslopen gebeurt het niet?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:02

Hiervan kunnen we weer concluderen dat niet alle mannen dit doen en ook niet alle vrouwen. top. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:02

Vorig jaar, toen was ik 16 maar lijk nog jonger, zie foto op mijn profiel, had ik ook heel regelmatig bouwvakkers of schilders die zulke opmerkingen gaven. En dat gebeurt nu nog steeds.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:04

Is "how are you today" en "goodmorning" ook al "harrassment"? :+
Gaat ze dood van een knikje of een goedemorgen terug zeggen? Vind dat eigenlijk basic beleefdheid. een aantal opmerkingen zou ik wellicht ook niet appreciëren maar de meeste zijn gewoon begroetingen. Het meelopen zou ik ook niet appreciëren maar gebeurt wellicht ook omdat ze te mottig is om te groeten. Wens iemand gewoon goedemorgen en wandel verder. Dan is duidelijk dat je de persoon wel gezien hebt maar geen praatje wil maken toch? :?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:08

Ayasha schreef:
Het meelopen zou ik ook niet appreciëren maar gebeurt wellicht ook omdat ze te mottig is om te groeten.

Is groeten verplicht dan? In een stad als New York is dat nogal wat. Ik groet ook niet iedereen op Utrecht CS.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:08

Tja, ik werk in Amsterdam west, ben dus wel wat gewend. Gewoon een groet kan ik prima handelen en voelt ook absoluut niet vervelend maar de rest hoeft voor mij ook niet zo nodig. Vieze mannetjes :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:10

Shadow0 schreef:
Ayasha schreef:
Het meelopen zou ik ook niet appreciëren maar gebeurt wellicht ook omdat ze te mottig is om te groeten.

Is groeten verplicht dan? In een stad als New York is dat nogal wat. Ik groet ook niet iedereen op Utrecht CS.

Neen, maar ik vind het een vorm van beleefdheid. Er kunnen maar zoveel mensen op zoveel vierkante meters. Als ik in Hasselt loop en ik heb oogcontact met iemand dan knik ik op zijn minst, zeggen ze "goedemorgen" vind ik het niet meer dan normaal om goedemorgen terug te zeggen. :?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:15

Het verschil met deze vrouw is, is dat die 0,0 aan oogcontact maakt en daarmee wil zeggen, laat mij met rust.