Doodgewone woensdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Doodgewone woensdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 08:20

Als ik goed gekeken heb, was hier nog geen topic over?! :o

Vandaag is het 'doodgewone woensdag' bij q-music. Deze dag staat in het teken van de dood (hmm gezellig onderwerp :P )
Dat er heel veel mensen niet stil (willen) staan bij van alles rondom hun overlijden. Wat voor nabestaanden hele vervelende situaties kan geven.
Ik was heel benieuwd of de bokkers hier wel of niet bij stil staan en zo ja wat men allemaal geregeld heeft.
Vooral als je jong bent denk je gauw dit is een ver van m'n bed show, maar ik weet bijvoorbeeld uit eigen ervaring dat het (bijna) zomaar over kan zijn -O-

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:23

Moet eerlijk zijn dat ik er soms wel eens aan denk, maar nog niks geregeld heb.
Heb wel eens tegen mijn moeder gezegd dat ik gecremeerd wil worden, maar dat ik geen treurige boel wil hebben (sorry).

Eerder gewoon vrolijke muziek, leuke verhalen enz.

P.s. ben 22 jaar

Amaryllis

Re: Doodgewone woensdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:27

Ik ben goed verzekerd en heb mijn basiswensen online via de verzekeraar vastgelegd.
Dus wat muziek, cremeren en een borrel naderhand ipv koffietafel. Meer (Nog) niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 08:30

Hoezo sorry?? Dit soort dingen maakt het ook extra belangrijk om dingen nu alvast aan te geven, zodat anderen weten wat jij graag zou willen.
Ik zelf vind het lastig. Ik houd heel veel van gezelligheid en blije mensen. Maar heb nu zoiets van als ik er niet meer ben, mag daar best om gerouwd worden, daarna is er weer tijd genoeg om vrolijk te zijn.... :o
Bespreken van overlijden is vaak een beladen onderwerp. Sommige mensen hoor je juist dat ze het gevoel hebben als ze het er over hebben, ze het lot over zich heen roepen.
Bij mijn neef vorig jaar ook zo verschrikkelijk. Door ontzettend domme, domme, domme pech om het leven gekomen. (26 nog maar) Een paar maanden ervoor hadden hij, zijn broer en m'n oom en tante dingen vast laten leggen voor hoe ze hun uitvaart geregeld wilden hebben en een verzekering afgesloten..... Hoe bizar kan het lopen?!?

amaryllis, mag ik vragen hoe oud jij bent? Super dat je het al geregeld hebt zeg!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:34

26, maar ik heb deze verzekering al sinds ik op mijn 20e het huis uit ging. Better save then sorry vind ik in zo'n situatie.

Ik ben verzekerd bij Monuta en betaal iets van 12 euro per maand. Ze houden je goed geïnformeerd en die online tools zijn erg gebruiksvriendelijk. Ik vind het in zoverre een aanrader, ookal klinkt dat bij een overlijdensverzekering vreemd haha.
Ps. Ik werk niet voor ze ofzo haha, ik las t terug en het lijkt wel een reclamebericht :') maar dat is absoluut niet het geval

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:42

Het is inderdaad niet het meest gezellige onderwerp, nee... :') Maar best wel belangrijk eigenlijk, het kan zomaar afgelopen zijn, en dan is het wel fijn als er in ieder geval wat dingen geregeld zijn en bekend zijn. Mijn vader is vrij plotseling overleden en daarvoor hadden we het er eigenlijk nooit over. Was dus ook geen overlijdensverzekering en ik kan je vertellen dat dat echt niet leuk is, tenzij je het geluk hebt dat de laatste werkgever met een leuk bedrag aan komt zetten.
Maar ook of je wil doneren of niet, of er sectie op het lichaam gedaan mag worden of niet, lopende rekeningen en belastingen, uitschrijven bij de gemeente...Djeez, er komt zoveel op je af ineens dan en dat terwijl je al met een immens verdriet zit.

Maar goed, het zet je wel aan het denken zoiets. Zowel mijn broer, moeder en ik hebben een overlijdensverzekering zodat diegene die mag gaan graven niet met een berg kosten zit. Daarnaast hebben we financieel het een en ander geregeld met machtigingen en pincodes, weten we waar de belangrijke papieren liggen en ook niet onbelangrijk, weten we wat er wel en niet gerommeld mag worden na onze dood en wat we bij de begrafenis willen (heb al gezegd dat als er iemand met een clown aan komt zetten ik serieus uit mijn graf op sta en de boel op stelten ga zetten ~~}> ). Behalve die clown, als ik het loodje leg mag men doen wat men wil, of dat nu je ogen uithuilen is of leuke anekdotes vertellen en over de grond rollen van het lachen, doe wat goed voelt op dat moment.

't Blijft niks, dat doodgaan, maar het is voor de nabestaanden wel fijn als je dat soort dingetjes in ieder geval alvast op papier hebt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:42

Het kan voor de nabestaanden zo veel schelen om je wensen kenbaar te maken. Bij ons werd er altijd zo tussen neus en lippen door wel iets over gezegd. Toen mijn moeder vorig jaar plotseling kwam te overlijden hoefden we niet lang na te denken over hoe en wat. Gelukkig maar, want naar die (belangrijke!) details als wat voor kist, wat voor bloemen, wat voor kaart, welke muziek, begraven of cremeren, plak cake of compleet diner etc staat je hoofd echt niet. Je moet zo ontzettend snel heel belangrijke keuzes maken.
De dag van of na het overlijden staat er iemand op de stoep en moet je alle details regelen. Het idee dat wij alles konden doen zoals zij het gewild zou hebben gaf ook een beetje steun.
Hoe ik het zou willen ligt grotendeels vast bij de verzekering en is bekend bij vrienden en familie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 08:47

:= Ik ben een 'risico geval' :P heb wel eens een formulier in willen vullen om te kijken wat ik dan kwijt zou zijn per maand. Maar dan moet je aan het eind akkoord geven voor een persoonlijk gesprek, en dát zie ik nog even niet zitten... :o

Pluizenbolpum, heel herkenbaar! Een collega zijn zoon overleed een aantal jaar terug geheel plotseling. Als je dan hoort inderdaad wat er allemaal bij kwam kijken, en over wat voor 'n kosten je praat :oo het zou toch verschrikkelijk zijn als je iemand zijn/haar wensen wilt respecteren, maar er eigenlijk het geld niet voor is...
Ik krijg altijd zo de kriebels van die reclame dat dan zo'n oud mannetje zijn dochter belt met de vraag wat moeders graag droeg..... %)

tica, wat erg dat je het voor je moeder al hebt moeten regelen, maar zeker fijn dat jullie wel wisten wat zij wilde!!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:49

Mijn hubbie heeft me lichtelijk gedwongen om een uitvaartverzekering te nemen. Op papier is alles nu geregeld en het kost bijna niks. Je hoeft nog niet na te denken over hoe je het allemaal wil maar het kan wel. Ik hoefde enkel te kiezen tussen begraven of cremeren. Daar zat een premieverschil in.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 08:51

en laat ik dat nu nog steeds niet weten..... :o Ik vind cremeren niets, ben als de dood voor vuur... En begraven krijg ik ook de kriebels van als ik dan bedenkt dat ik daar in zo'n kleine ruimte lig tussen al dat ongedierte... Het klinkt echt heel stom, maar ik kom er niet uit...
En met m'n vriend kan ik er slecht over praten. Hij vindt het een heel 'zwaar' onderwerp en praat er snel overheen. Ik zou van hem dus ook niet weten of hij begraven of gecremeerd wil worden?!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:54

Zit er al ff tegenaan te tobben maar nog niks geregeld :+
Mijn broer vertelde laatst nog dat zijn schoonouders dachten met een uitvaartverzekering alles geregeld te hebben maar toen de schoonmoeder overleed bleek dat niet het geval. Ze is inmiddels 2 jr geleden overleden en ze zijn nu nog aan het afbetalen.
Ik wil in ieder geval gecremeerd worden en mijn vriend zal in Turkije begraven willen worden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:57

Phoe, moeilijk onderwerp. Er zijn een aantal mensen dichtbij vrij recent overleden dus dat zet je inderdaad wel aan het denken. Mijn vriend weet wel wat ik wil, namelijk begraven. Ik zou ook geen treurige begrafenis willen. Gewoon een kleine bijeenkomst met wat mensen die wat leuks (Het liefst een lekkere blunder ofzo) over me weten te vertellen. En daarna inderdaad een borrel ergens in een leuke kroeg, want daar zit ik ook het liefst in het weekend ;)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:58

Begraven of cremeren ben ik ook nog niet uit. Ik heb verder ook niets geregeld trouwens, ik heb enkel wel eens geroepen dat mijn vader een eenvoudige kist in elkaar mag zetten en dat, als ik door een verkeersongeval overlijdt, ik absoluut niet zo'n vreselijk herdenkingsplekje wil met nepbloemen en een vlinder.

Verzekering heb ik ook niet. Je krijgt dan allemaal standaard dingen aangeboden, wil je die niet dan moet je nog betalen. Mijn ouders erven mijn huis, de helft van de hypotheek vervalt en als ze het verkopen houden ze nog wat geld over. Het voorfinancieren is niet zo'n probleem. Ik hoop alleen niet dat mijn ouders en vriend ruzie gaan maken over wie wat moet betalen.

Misschien toch wel handig om, gewoon thuis, wat dingen op papier te zetten qua wensen.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 15-10-14 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 08:58

Vandaar de gezellige nummers die ik hoor ;)

Ik ben bang voor de dood. Niet voor de dood zelf, er zal vast iets zijn na de dood, maar meer om er niet meer te zijn zeg maar.
Ik heb al genoeg overlijdensgevallen meegemaakt in mijn leven, en kan mezelf ook echt gek maken met doemscenario's dat mijn moeder overlijdt en wij wees worden en wat dan met het huis, nee ze mag niet dood, enzovoorts. Dit gebeurt gelukkig heel zelden hoor, ben over het algemeen heel positief ;) maar kan mezelf er wel even goed gek mee maken als ik een slechte bui heb.

Daarnaast heb ik geen overlijdensverzekering.. Stom eigenlijk als ik er zo over na denk, toch even in verdiepen.
Familie en vrienden weten wel mijn wensen wbt uitvaart en muziek keuze en andere wensen.
Ze weten van welke bloemen ik houd, geen cake enz.

Ben 25 btw.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:06

Ik heb sinds mijn 18de een overlijdensverzekering. Mijn ouders weten dat ik gecremeerd wil worden. Verder heb ik niks op papier staan.

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:09

Ik ben 15 en denk er eigenlijk soms wel overna, ben er soms best bang voor.
Weet al precies hoe ik het wil hebben maar niemand weet dat aangezien ik het raar vind om zomaar een gesprek daar over te hebben met ouders ofzo.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:10

Als ik dood ga mogen mijn nabestaanden het wel beslissen.
Klinkt misschien stom, maar ik heb niet zoveel met een dood lichaam.
Dood is dood voor mij.
Wat mij betreft hoef ik helemaal geen dienst ofzo, maar voor nabestaanden is het wel fijn om een dienst te hebben.

Uitvaart verzekering heb ik al vanaf mijn 18e.
Hoe vroeger je begint hoe goedkoper.
Ik betaal een 10tje per maand en ben tot 10.000 euro verzekerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:11

Ik ben 30+ en heb niets geregeld.
Mijn lichaam mag naar een academisch ziekenhuis, dan kunnen studenten er nog wat van leren en het kost de nabestaanden verder geen tijd en energie. Prima zat.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:13

Mijn ouders hadden altijd een overlijdensverzekering voor ons.
Na mijn trouwen heb ik zelf een overlijdensverzekering genomen samen met mijn man.
Waar onze kinderen vanaf 20 weken zwangerschap in mee verzekerd zijn tot hun 18e.
Wij betalen voor ons samen 16 euro in de maand. En dan wordt er per persoon 7.000 uitgekeerd.
Dus ook voor de kinderen etc. Mijn man heeft nog een oude verzekering stopgezet daar komt ook een klein bedrag vrij.

Jaren geleden waren was ik met mijn ouders bij een meubelzaak.
Die verkocht rietenkisten ik vond dat heel mooi niet zo kil. Mijn ouders weten dus dat ik daarin begraven wil worden. (moet dat ooit even op papier zetten voor het moment dat mijn ouders er niet meer zijn).

Mijn man en ik denken het zelfde qua indeling van de begrafenis.
Mijn familie zal samen met de kerk waar ik lid van ben de dienst regelen.
Voor ons is de troost van het geloof erg belangrijk ik wil dus ook dat de dienst een troost is voor de nabestaande.

verder wil ik een grijze of witte auto geen zwarte. Voor ons is het sterven geen einde maar juist een prachtig begin. Dat wil ik uitdragen in mijn dienst.

Ik wil graag wel wat liederen/psalmen op papier zetten zodat ze weten wat ik wil.
Laatst bijgewerkt door blokje op 15-10-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:14

Ik heb mijn uitvaart tot in detail op papier staan.
Welke muziek wat voor kist wat voor bloemen wat voor kaart.
Welke tekst er op de kaart moet etc.

Heb daarvan een bestand op de computer staan.
Verder heb ik een levensverzekering die uitgekeerd word na mijn dood.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:14

nafnaf schreef:
Weet al precies hoe ik het wil hebben maar niemand weet dat aangezien ik het raar vind om zomaar een gesprek daar over te hebben met ouders ofzo.

Dan schrijf je het op plak de envelop dicht en geef je die er op met daarop: 'De wens hoe mijn begrafenis er uit moet zien' (voordat je ouders bang worden er even bij vermelden dat je niets geks van plan bent bijv. einde aan je leven maken ofzo)

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:15

blokje schreef:
nafnaf schreef:

Dan schrijf je het op plak de envelop dicht en geef je die er op met daarop: 'De wens hoe mijn begrafenis er uit moet zien' (voordat je ouders bang worden er even bij vermelden dat je niets geks van plan bent bijv. einde aan je leven maken ofzo)

Idd, daar dacht ik ook al aan straks gaan ze denken dat ik rare dingen wil gaan uithalen

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:16

Sinds ik bij mijn man ben een overlijdensrisico verzekering. Ook wensen schrijf ik wel eens op als ik wat hoor wat ik wel / niet graag zou willen.

Zelf een keer gedacht dat het over was (gelukkig was het een verkeerd gezette verdoving), sindsdien wel bewuster geworden van mijn eigen leven en die van mijn nabestaanden.

@Goof, weten je nabestaanden dat je lichaam naar de wetenschap mag? Anders nemen ze misschien hele andere beslissingen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:17

nafnaf schreef:
blokje schreef:

Idd, daar dacht ik ook al aan straks gaan ze denken dat ik rare dingen wil gaan uithalen

Gewoon zeggen dat je het fijn vind om het uitgeschreven te hebben.
Omdat je het graag zo wilt.

Ik had dat op jou leeftijd ook altijd en dat lag in mijn laatje van mijn nachtkastje ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:17

Santos_05 schreef:
@Goof, weten je nabestaanden dat je lichaam naar de wetenschap mag? Anders nemen ze misschien hele andere beslissingen.

Nee, dat zei ik al. Ik heb niets geregeld of besproken.
En als zij uiteindelijk anders beslissen, prima, ik merk er toch niets meer van.