Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 13:29

Wat vinden jullie er nou van dan sommige mensen daar nu niet meer heen gaan om de "gekleurde piet" ipv zwarte piet?

Het viel mij ook op dat de Kruidvat en Trekpleister alle 2 de zakken pepernoten hebben voorzien van huisjes met een maan, geen sinterklaas of zwarte piet dus.
https://www.facebook.com/hemaboycot?fref=ts
https://www.facebook.com/pages/Boycot-A ... 43?fref=ts

Zwarte Piet
Reputatieschade voor Hema en AH? Na een week is iedereen het weer vergeten
Door Jacco Hupkens op vrijdag 10 oktober 2014

Albert Heijn heeft een probleem, zou je zeggen: het bedrijf besloot gisteren om Zwarte Piet niet meer te gebruiken in promotiemateriaal, en werd gestraft met een boycot door, onder meer, weblog GeenStijl en tv-presentator Jochem van Gelder. De drie bovenste trending topics op Twitter waren donderdagavond #boycotAH, #albertheijn en #zwartepiet. Hoe groot is de schade voor de grootste supermarkt van Nederland?

Over gemiste inkomsten is natuurlijk nog weinig te zeggen, maar de reputatieschade valt al wel te becijferen. Webcare- en onderzoeksbedrijf Coosto houdt voor NRC Q de online reputaties van Nederlandse bedrijven bij - op basis van tweets, Facebook-berichten en comments op nieuwssites. Voor Albert Heijn (94.000 werknemers, vorig jaar 11,5 miljard euro omzet en 619 miljoen euro winst voor moederbedrijf Ahold in Nederland) ziet het er sinds gisteren niet goed uit...
http://www.nrcq.nl/2014/10/10/reputatie ... r-vergeten

Als hier al een topic over is mag deze natuurlijk gesloten worden en dan graag linkje naar de actuele :j

Daks

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:32

Ik doe inderdaad mee aan de boycot.

Simpel ik houd er niet van dat een onschuldige kindertraditie ineens als Racistisch neergezet word.
En dat er dan grote keten staan die daar achter staan vind ik not done.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:32

Die hele zwarte piet onzin. Er zijn ergere dingen aan de hand in de wereld. Maakt mij het uit, blijf gewoon mijn boodschappen doen hoor. Ik ga niks boycotten.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:33

Mensen... ah verkoopt nog gewoon zwarte pieten spul. Alleen ook zonder. Maar dus ook met. Zucht.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:34

Ik vind de hele discussie aan alle kanten overtrokken. Laten we ons gaan druk maken over belangrijkere zaken.

assileM

Ik werk bij de Albert Heijn, en schaam me kapot :')
Gelukkig vindt de rest van de collega's het ook onzin en zelfs de directeur is het er niet mee eens.. Maar helaas heeft hij er niks over te zeggen...

assileM

Urion schreef:
Mensen... ah verkoopt nog gewoon zwarte pieten spul. Alleen ook zonder. Maar dus ook met. Zucht.

Precies!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:35

Urion schreef:

Dit dus.

Het was een beetje voorbarig om AH te boycotten.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 13:36

Ik moet zeggen ik heb een beetje lacherig gezegd tegen mn vriend dat wij dus ook niet meer naar AH en Hema kunnen gaan omdat wij meedoen, maar echt er over gedacht heb ik niet.

Ben daarom echt benieuwd wie er aan mee doet en wie niet en dan vooral WAAROM.

Ik zelf vind het ook belachelijk dat je een kinderfeest een beetje belachelijk loopt te maken omdat er een paar mensen zijn die vinden dat zwarte piet duidt op de slavernij...

Maar nou werkt mijn nicht bij de Hema en dan denk ik ook aan haar.. En dus aan haar medewerkers die hier totaal buiten staan en niks over te zeggen hebben.
Denken jullie hier ook aan? En wat denken jullie daar over?

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:38

Eerst vond ik het allemaal maar wat overdreven dat zwarte pieten gebeuren.
Maar toen zag ik eens een programma van een getinte man, en die zei dat als hij op straat loopt soms kinderen roepen: DAT IS ZWARTE PIET!
En ik zelf zou dat verschikkelijk vinden als dat bij mij gebeurt. Want het zijn dan van die kleine kindjes die gewoon echt denken, dat is zwarte piet...
En dan lijkt mij 'de kleuren pieten' wel leuk ipv zwarte piet

Maar om dan daarom niet meer naar die winkels te gaan? Nee... :')

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:39

Ann_moi schreef:
Ik vind de hele discussie aan alle kanten overtrokken. Laten we ons gaan druk maken over belangrijkere zaken.

Dat dacht ik dus ook.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:39

Ik heb lekker een zwarte piet chocolade ding gekocht bij AH, vond k wel een goed idee :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:40

Door deze nutteloze discussies ga ik niks boycotten, misschien als het om dieren zou gaan (vlees bijv) dat ik het wel zou doen. _O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:42

Ik word een beetje moedeloos van deze discussies... Het lijkt wel komkommertijd. De hele wereld ligt in puin en in Nederland maken we ons druk om Sinterklaas en zwarte piet... Juist >;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:43

faabfabienne schreef:
Maar toen zag ik eens een programma van een getinte man, en die zei dat als hij op straat loopt soms kinderen roepen: DAT IS ZWARTE PIET!
En ik zelf zou dat verschikkelijk vinden als dat bij mij gebeurt. Want het zijn dan van die kleine kindjes die gewoon echt denken, dat is zwarte piet...

En zien ze een man met een lange baard, zeggen ze: Sinterklaas! Moeten we ons daar echt druk om maken? Wat is er erg aan zwarte piet?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:45

YamaSaki schreef:
Ik heb lekker een zwarte piet chocolade ding gekocht bij AH, vond k wel een goed idee :j

Dat is juist eigenlijk veel leuker dan boycotten. :D
Gewoon massaal alle zwartepietenartikelen opkopen! :))

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:46

nynke55 schreef:
faabfabienne schreef:

En zien ze een man met een lange baard, zeggen ze: Sinterklaas! Moeten we ons daar echt druk om maken? Wat is er erg aan zwarte piet?

Ja oke... Maar dan als nog het lijkt mij persoonlijk niet fijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:46

Ik doe zeker niet mee aan de boycot.

Ik ben een groot liefhebber van het Sinterklaasfeest alleen door dit hele gedoe wordt ik er een beetje beu van.
Van mij mag Piet best aangepast worden. Ik snap de gevoelens die het bij negroïde mensen oproept echt wel.
(en zal hier heel bokt wel voor over mij heen krijgen)
En dan kan iedereen aankomen met alle voorbeelden waarom het niet racistisch zou zijn en beeld blijf van een blanke man met een zwart knechtje.

En ja mijn kinderen hebben ook tegen Surinamers zwarte piet geroepen. Jonge kinderen zien dat verschil niet.

Dus nee geen boycot van mijn kant.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:47

verootjoo schreef:
Ik word een beetje moedeloos van deze discussies... Het lijkt wel komkommertijd. De hele wereld ligt in puin en in Nederland maken we ons druk om Sinterklaas en zwarte piet... Juist >;)

Ja,...dat ook nog.

De hele zomer gaat het door. Ben er een beetje klaar mee.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:49

Ik vind dit echt Nederland op z'n slechtst :+ Ik schaam me voor mijn land, echt waar :')

Waar anderen zich druk maken om oorlog, hongersnood, vliegrampen, ziektes, maken wij ons druk om zwarte piet. Ja, third world problems :')

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:54

Gelukkig wonen we in een land waar mensen zich druk maken over zwarte Piet i.v.p om oorlog , hongersood , ziektes. :o

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:01

En al dit gedoe alleen maar om dat een of andere tante bij de VN iets moest doen om op te vallen. Ik vind de hele discussie ronduit belachelijk. Laat die tante zich op discriminatie in Amerika richten, dat is nog wel meer nodig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:02

Marit schreef:
Waar anderen zich druk maken om oorlog, hongersnood, vliegrampen, ziektes, maken wij ons druk om zwarte piet. Ja, third world problems :')
Slecht argument. Daar maken we ons allemaal schuldig aan, waarom anders zeuren over stom haar of je gewicht terwijl er zoveel ernstigere dingen zijn?
Het is ook niet of/of maar en/en, alle andere aandacht voor ernstigere problemen gaan ook gewoon door.

Ik zie het probleem niet om de traditie te wijzigen, deels om wat Natasja zegt. Natuurlijk zullen er de komende jaren praktische problemen zijn, boekjes en liedjes die ineens niet meer kloppen, kinderen die moeite hebben met de verandering. Maar de geloofsleeftijd is niet zo lang, dus met enkele jaren is het voor de kinderen gewoon zoals het dan is.

En aangezien het hele verhaal verzonnen is, is het ook mogelijk om een wijziging aan de kinderen wijs te maken.
Geen zwarte piet, maar hulppiet, want de andere kleuren pieten willen ook heel graag Sint helpen. En onder dezelfde noemer kan er dan ook een gekleurde hulpsint bestaan.

Soms zijn tradities niet meer van deze tijd, omdat we nu anders denken/andere inzichten hebben dan zoveel jaar geleden.

Of het slim is weet ik niet, maar ik vind het wel goed dat bekende ketens al mee durven te doen aan een kleine verschuiving.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:05

Grit en de rest. dus omdat er toen een paar jaar terug 1 persoon is gaan schreeuwen dat het discriminatie was, (want dat was het eerst) en er van lief en lee andere personen achter zijn gaan staan moeten wij ons onschuldige kinderfeest maar aan gaan passen.
Iets wat al Jaren een gezellig feest is en waar zwart rood bruin geel etc. aan mee heeft gedaan maar in de ban moet worden gestopt?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 14:05

Ik ging sowieso al (bijna) nooit naar de AH en de HEMA omdat ze of te duur zijn of de kwaliteit te beroerd is. Het enige wat ik echt nog heel graag mag halen bij de HEMA is zo'n broodje hotdog. En dit jaar had ik mezelf verzekerd via de HEMA, maar ook dit gaat weer veranderen in het nieuwe jaar. Dekt net niks en die 10% korting maakt dus niets uit als je er bijna nooit komt.

Vind het allemaal zo belachelijk, dat zwarte piet omzeilen. Waar zijn ze banger voor, voor die 10 mensen die niks meer kopen omdat ze zwarte piet WEL afbeelden, of voor de heflt van Nederland die niks meer koopt omdat ze zwarte piet NIET meer afbeelden? Ik wist het wel. Dacht dat we als nederlander trots moesten zijn.. Maar nee, wij zijn degene die zich wel weer aan past.. -O-