Marktplaats deelt informatie met fiscus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Marktplaats deelt informatie met fiscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 08:46

Mensen die op Marktplaats handelen, moeten niet gek opkijken als de Belastingdienst precies op de hoogte is van hun activiteiten. Uit op papier vastgelegde afspraken blijkt dat het internetbedrijf gebruikersinformatie deelt met de fiscus.

De Belastingdienst gebruikt deze gegevens om de belastingplicht van mensen te bepalen en fraude op te sporen. In het zogenoemde protocol is precies vastgelegd hoe de Belastingdienst informatie kan opvragen bij Marktplaats.

Uit het stuk blijkt dat de fiscus via een gestandaardiseerd formulier gegevens kan krijgen over de gebruikersnaam, mailadres, postcode, IP-adres en de datum van aanmelding op Marktplaats. Als de Marktplaats-gebruiker zijn telefoonnummer en adres heeft doorgegeven, kan de belastingdienst ook deze gegevens opvragen. In het protocol spreken de Belastingdienst en Marktplaats ook af “niet extern te communiceren” over de afspraken.

Bankrekeningnummers
Eveneens kan de fiscus een overzicht krijgen van alle advertenties die een gebruiker over de afgelopen vier jaar heeft geplaatst, voor zover die nog bij Marktplaats aanwezig zijn. Ook kan Marktplaats informatie over bankrekeningnummers doorgeven aan de Belastingdienst, als gebruikers hebben betaald voor een advertentie.

Eind augustus meldde RTL Nieuws op basis van elf recente vonnissen dat gemeenten en uitkeringsinstanties tegenwoordig hard optreden als uitkeringsgerechtigden hun inkomen opvijzelen door handel op Marktplaats.

De fiscus vraagt Marktplaats alleen om het bankrekeningnummer en de geschiedenis van een adverteerder als de identiteit van een gebruiker nog niet vaststaat, of als naar het oordeel van de Belastingdienst het belang van het onderzoek niet toestaat om de gebruiker eerst zelf te benaderen. Ook mag ze die specifieke informatie opvragen als ze twijfelt over de juistheid of volledigheid van de informatie die een gebruiker zelf heeft verschaft.

Informatie
Volgens woordvoerder Jasper Teijsse deelt Marktplaats de gebruikersinformatie omdat ze dat moet. “Marktplaats is net als elke andere organisatie wettelijk verplicht informatie te delen op basis van vorderingen door overheidsinstellingen zoals politie, justitie en in dit geval de Belastingdienst.” Hij benadrukt dat het internetbedrijf de informatie “niet pro-actief” aan de fiscus geeft. “De Belastingdienst moet er een vordering voor indienen. Het protocol is opgesteld om de gegevensoverdracht te standaardiseren.”

Volgens Marktplaats deelt de website “gemiddeld in enkele tientallen gevallen per jaar” informatie met de fiscus. “Gezien de miljoenen transacties per jaar is dat aantal dus beperkt”, aldus de woordvoerder.

Een vergelijkbare afspraak heeft de Belastingdienst gemaakt met de Stichting Internet Domeinregistraties Nederland (SIDN). Deze instelling houdt bij wie domeinnamen op internet heeft geregistreerd.

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/m ... met-fiscus

Bijstand kwijt om kleine verkoop via Marktplaats: http://www.bd.nl/algemeen/binnenland/bi ... -1.4471672

Wees gewaarschuwd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:53

Ja ik las het. Aan de ene kant wel goed, want zo haal je de belastingsontduikers of profiteurs er wel uit.
Maar aan de andere kant geeft het wel weer dat je net als op Facebook gewoon geen echte privacy hebt. Je gegevens worden gewoon gedeeld indien nodig.

LovingTweety

Re: Marktplaats deelt informatie met fiscus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:55

Is toch al een tijdje bekend?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 08:59

LovingTweety schreef:
Is toch al een tijdje bekend?

Ik wist het nog niet.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 09:04

Suzanne F. schreef:
Ja ik las het. Aan de ene kant wel goed, want zo haal je de belastingsontduikers of profiteurs er wel uit.
Maar aan de andere kant geeft het wel weer dat je net als op Facebook gewoon geen echte privacy hebt. Je gegevens worden gewoon gedeeld indien nodig.

Ik vind het echt overdreven.
Als iemand echt een heel bedrijf of vaste handel naast zijn uitkering heeft dan vind ik het terecht.
Maar een bijstand moeder die bijvoorbeeld een spijkerbroek verkoopt zonder dat op te geven.. pfff.
Ze heeft die broek zelf gekocht, ze heeft al belasting betaald over die broek en dan wilt de belastingdienst daar weer centen van zien??
Stelletje dieven zijn het!!

In die vroegere films zag je wel is van die landlords (of hoe noem je dat) die kwamen dan geld eisen bij arme gezinnen.
Die worden in films altijd afgezet als de "bad guys" maar de belastingdienst is precies hetzelfde alleen nog een tandje erger!

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:06

Ik wist het ook niet. Maar wat ik wel weet is dat je vooral niks meer kan doen want ze kijken echt overal mee :P. Maarja logisch

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:08

Arrabel schreef:
Maar een bijstand moeder die bijvoorbeeld een spijkerbroek verkoopt zonder dat op te geven.. pfff.
Ze heeft die broek zelf gekocht, ze heeft al belasting betaald over die broek en dan wilt de belastingdienst daar weer centen van zien??
Stelletje dieven zijn het!!

Die bijstandmoeder die een spijkerbroek verkoopt pakken ze echt niet hoor. Je mag gewoon heus wel wat kleding verkopen of wat spulletjes. Daar doen ze echt geen moeite voor.
Maar als je als bijstandmoeder echt een soort handeltje er op na houdt, dan wordt het anders. En terecht.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:09

Ik ook niet, maar het leek mij wel erg logisch. Op internet heb je geen privacy, al lijkt dat vaak wel zo.. En als je niks te verbergen hebt (in dit geval) dan hoef je toch ook niet bang te zijn dat de belasting op je stoep staat, omdat je een koffiezetter en een zadel hebt verkocht?

Maar ze halen er wel de echte oplichters uit, die dus naast een uitkering, een compleet inkomen elke maand halen uit hun handel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:14

Goeie actie,
Vooral voor mensen met schulden die waar zogenaamd niks te halen is terwijl wel fortuin bezitten door zwartwerk.
En die bijstand moeder hoeft zich geen zorgen te maken want naar zulke kleine bedragen zullen ze niet kijken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:16

Helemaal goed! Zolang je niks fout doet is er toch geen probleem?
Pikken ze de uitkeringstrekkers er mooi uit!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 09:30

Dan heb ik het zeker verkeerd begrepen...
Dus als iemand in de bijstand een paar schoenen verkoopt en dat niet opgeeft is er niks aan de hand?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:31

Ik vraag me dan wel af hoe dat zit voor mensen die bijvoorbeeld hobbymatig fotoshoots aanbieden via marktplaats, of zelfgemaakte knutselwerkjes en schilderijen enzo.. Als je onder een bepaald bedrag per jaar zit dan hoef je je volgens mij niet aan te melden bij de kvk enzo, maar of je dan wel gewoon op marktplaats mag adverteren..? Geen idee eigenlijk..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:31

Arrabel schreef:
Dus als iemand in de bijstand een paar schoenen verkoopt en dat niet opgeeft is er niks aan de hand?

Nee hoor, echt niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:55

Het ging om het genereren van extra inkomen. Dus als je je eigen spullen noodgedwongen aan het verkopen bent, kan je wel degelijk een extra belastingheffing tegemoet zien als je boven een bepaald bedrag uit komt. En dat bedrag ligt niet op een (half) maandinkomen.

Het is wel degelijk bedoeld om ook de bijstandsmoeder die haar kinderen amper kan voeden de duimschroeven nog verder aan te draaien, onder het mom van fraudebestrijding.

Steek die energie in de grootschalige fraudes en belastingontduiking van grote bedrijven en brievenbusfirma's, dat gaat om miljarden op jaarbasis. Laat Tante Truus met haar hobbyhandeltje dat maandelijks 500 Euro oplevert gewoon met rust!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:00

Suzanne F. schreef:
Arrabel schreef:

Nee hoor, echt niet.

klopt, dit gaat dan om goederen waarover al belasting is betaald.

tenzij ze aan kunnen aantonen dat je handelt om inkomsten te genereren.

aangekochte spullen in de winkel die je later via markplaats verkoopt om nog iets terug te zien, valt niet onder 'inkomsten'. omdat je deze betaald hebt met geld waarover je al inkomsten belasting hebt betaald (je loon).

Dus loon> van haren voor een paar schoenen> later verkopen op markplaats voor minder dan de aankoopwaarde = geen inkomsten.

Investeren in aankopen goederen> duurder verkopen via marktplaats> = inkomsten