Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pillen op zak hebben voor eigen gebruik moet geen gevaar vormen voor je VOG. Ik zou de petitie

Wel tekenen
111 (46%)
Niet tekenen
127 (53%)

Totaal aantal stemmen: 238

Buffelduke

Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:31

Sinds 28 september 2014 is de petitie van spuiten en slikken van start gegaan.

Deze petitie is hier te lezen.

Het gaat om het feit dat wanneer de politie iemand oppakt wanneer deze drugs in de vorm van pillen bij zich (voor eigen gebruik) heeft deze persoon een strafblad krijgt. Hierbij heeft de persoon in kwestie geen kans om een advocaat te regelen. Wat daarbij komt is dat dit strafblad gevaar kan opleveren voor je VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Dit levert gevaar voor je baan of toekomstige baan in een sector die hier gevoelig voor is.

Spuiten en slikken wil hier verandering in brengen. Zij vinden dat dit strafblad geen gevaar op mag leveren voor je VOG zodat deze geen gevaar oplevert voor je toekomstige baan.

Mijn vraag is dan ook, wat vinden jullie van deze petitie, zouden jullie tekenen? Jullie kunnen altijd anoniem je stem uitbrengen in de poll.

Ik vind deze kwestie interessant vanwege mijn forensische opleiding. Ik hou me dagelijks met dit soort 'problemen' bezig en zou dan ook graag jullie mening willen horen.

Mijn mening: Ik ben het er (natuurlijk) niet mee eens. Het is een eigen risico dat je pillen bij je hebt. Wil je het risico lopen opgepakt te worden dan moet je daar de consequenties van inzien. Al zou het voor eigen gebruik zijn, ik zou niet graag geholpen worden in het ziekenhuis door een verpleger die er niet vies van is pillen te gebruiken, je weet het nooit. Het idee dat ik later zelf onderzoek zou doen naar een drugslab maar er ondertussen ook zelf gerust wat zal nemen. Ik vind het een maatschappelijk krom concept. Drugs is niet voor niks niet legaal.

NB: In dit topic wordt iedereen met dezelfde waardigheid en respect behandeld. Een discussie is prima maar elkaar virtueel in de haren vliegen niet. Mocht er een reactie tussen staan die niet kan dan zal een moderator dit zien. Denk je dat je hier niet aan kan voldoen, stem dan op de poll en reageer verder niet.

Ik hoop dat jullie je mening willen delen!

Kuggur

Re: Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:35

Wel juist de illegaliteit van drugsgebruik staat de laatste tijd zeer ter discussie, en terecht.
Ik denk dus dat het niet zo "natuurlijk" is het hier niet mee eens te zijn.
Ik ben wél bereid deze petitie te tekenen.
Ik gebruik overigens zelf geen illegale drugs.

Kimbers

Re: Spuiten en slikken: 1 pil te veel maakt geen crimineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:38

Illegaal is illegaal he. Dus eigen schuld dikke bult.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:39

Kuggur schreef:
Wel juist de illegaliteit van drugsgebruik staat de laatste tijd zeer ter discussie, en terecht.
Ik denk dus dat het niet zo "natuurlijk" is het hier niet mee eens te zijn.
Ik ben wél bereid deze petitie te tekenen.
Ik gebruik overigens zelf geen illegale drugs.

Ik snap je punt, ik snap waarom deze ter discussie staat, echter wanneer iemand 20 pillen op zak heeft voor eigen gebruik en ze vervolgens toch verder te verhandelen is niet oke. (Die natuurlijk was bedoeld vanwege mijn studie).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:39

Ik heb de aflevering gezien en ik zou niet tekenen. Als je met (hard)drugs op een festival verschijnt vind ik het namelijk niet meer dan logisch dat je van te voren uitzoekt wat de risico's zijn. Wel vind ik dat mensen die hiervoor worden opgepakt (op een festival of ergens anders) goed voorgelicht moeten worden zodat ze bewust de keuze maken om dit met of zonder advocaat af te handelen.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:41

In spuiten en slikken benoemden ze dat je kunt kiezen uit 2 opties 1. Een geld boete en 2. Een advocaat.
Kies je voor optie 1 krijg je t strafblad. Optie 2 wordt bijna niet gebruikt omdat het vaak lang duurt om een advocaat te latwn komen en er vaak zo door politie wordt gepraat dat men snel voor optie 1 kiest.
Daardoor dus strafblad en geen vog.

Ik steun de petitie.

Ik volg nu mijn minor verslavingskunde. In deze minor komt naar voren dat alcohol drinken gedurende bv een festival of avondje stappen veel slechter en schadelijker is dan wanneer je een pilletje neemt en gewoon fris en water drink.
Dus tsja het is maar wat je slecht vind.
Ik zelf gebruik geen drugs ivm medicatie anders had ik misschien toch liever een pilletje gepakt dan een hele avond alcohol

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:41

Naast dat je een gevaar voor jezelf bent, ben je daarbij, mits je het gebruikt, ook een gevaar voor een ander. Ik zou zo'n petitie niet tekenen. Dit zou juist mensen kunnen stimuleren om drugs te gebruiken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:42

desi92 schreef:
In spuiten en slikken benoemden ze dat je kunt kiezen uit 2 opties 1. Een geld boete en 2. Een advocaat.
Kies je voor optie 1 krijg je t strafblad. Optie 2 wordt bijna niet gebruikt omdat het vaak lang duurt om een advocaat te latwn komen en er vaak zo door politie wordt gepraat dat men snel voor optie 1 kiest.
Daardoor dus strafblad en geen vog.

Ik steun de petitie.

Ik volg nu mijn minor verslavingskunde. In deze minor komt naar voren dat alcohol drinken gedurende bv een festival of avondje stappen veel slechter en schadelijker is dan wanneer je een pilletje neemt en gewoon fris en water drink.
Dus tsja het is maar wat je slecht vind.
Ik zelf gebruik geen drugs ivm medicatie anders had ik misschien toch liever een pilletje gepakt dan een hele avond alcohol

Dan is de vraag dat ik ga stellen ook zeer voor de hand liggend. Waarom zou je uberhaupt alcohol of een pilletje slikken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:43

Maaike_Melis schreef:
Ik snap je punt, ik snap waarom deze ter discussie staat, echter wanneer iemand 20 pillen op zak heeft voor eigen gebruik en ze vervolgens toch verder te verhandelen is niet oke. (Die natuurlijk was bedoeld vanwege mijn studie).

Met alle respect, dit is dus baarlijke nonsens; óf je hebt een paar pilletjes voor eigen gebruik op zak (en daar gaat de petitie over), óf je bent een dealer met die 20 pillen op zak voor de handel (en daar gaat de petitie niet over). Jij haalt hier opzettelijk zaken door elkaar.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:44

Nayomie schreef:
Naast dat je een gevaar voor jezelf bent, ben je daarbij, mits je het gebruikt, ook een gevaar voor een ander. Ik zou zo'n petitie niet tekenen. Dit zou juist mensen kunnen stimuleren om drugs te gebruiken.

Drink jij alcohol?
Waarom roken mensen?

Zelf drink ik alcohol omdat ik het lekker vind en net ieta losser wordt.
Ik 'zuip' niet. Drink max 5 glazen op een avond en 1x in de 2 a 3 maanden. Maar daae gaat dit topic niet over :)

Het maakt mijn, net zoals mij collega's en medestudenten geen slechte hulpverleners

Sterker nog 1 van mijn docenten, hulpverlener binnen iriszorg heeff ook al eens een pilletje gehad. Maakt je dat per definitie een slechte hulpverlener?
Laatst bijgewerkt door desi92 op 30-09-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:47

Ik vind de hele VOG een aanfluiting.

Ons rechtssysteem is er op gebaseerd dat iemand na een veroordeling weer opnieuw een kans krijgt.
Dus een '(jeugd)zonde' zou niet je hele toekomst moeten beïnvloeden.

En daarbij: het is niet zo dat iemand zonder VOG betrouwbaar is.
Zo'n papiertje is een vorm van schijnveiligheid.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:47

Kuggur schreef:
Maaike_Melis schreef:

Met alle respect, dit is dus baarlijke nonsens; óf je hebt een paar pilletjes voor eigen gebruik op zak (en daar gaat de petitie over), óf je bent een dealer met die 20 pillen op zak voor de handel (en daar gaat de petitie niet over). Jij haalt hier opzettelijk zaken door elkaar.

Dit is een voorbeeld hoe het zou kunnen gaan. Al heb je 5 pillen op zak om deze te dealen. Je zou de poltie ALTIJD wijs kunnen maken dat deze voor eigen gebruik zijn en zo ontkom je alsnog straf.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:49

senna21 schreef:

Ons rechtssysteem is er op gebaseerd dat iemand na een veroordeling weer opnieuw een kans krijgt.

Die VOG is in bepaalde beroepen van belang. Zo mag ik al niet op een forensisch lab werken zonder dit papiertje. Stel dat deze afgeschaft wordt. Dan zou een ex gedetineerde bij forensisch lab aan het werk kunnen. Vind ik persoonlijk minder betrouwbaar overkomen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:51

desi92 schreef:
Nayomie schreef:

Drink jij alcohol?
Waarom roken mensen?

Ik 'zuip' niet. Drink max 5 glazen op een avond en 1x in de 2 a 3 maanden. Maar daae gaat dit topic niet over :)

Het maakt mijn, net zoals mij collega's en medestudenten geen slechte hulpverleners

Sterker nog 1 van mijn docenten, hulpverlener binnen iriszorg heeff ook al eens een pilletje gehad. Maakt je dat per definitie een slechte hulpverlener?

Nee, ik drink geen alcohol, omdat ik geen alcohol nodig heb om gezellig te zijn.
Slecht niet, verstandig is een ander verhaal.

Of het buiten deze discussie om gaat, weet ik nog zo niet. Ik ben van mening, dat je het uberhaupt niet bij je moet hebben. Het heeft geen toegevoegde waarde dus wat mij betreft mag de wet blijven zoals hij nu is.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:52

Yessy schreef:
Ik heb de aflevering gezien en ik zou niet tekenen. Als je met (hard)drugs op een festival verschijnt vind ik het namelijk niet meer dan logisch dat je van te voren uitzoekt wat de risico's zijn. Wel vind ik dat mensen die hiervoor worden opgepakt (op een festival of ergens anders) goed voorgelicht moeten worden zodat ze bewust de keuze maken om dit met of zonder advocaat af te handelen.

Hier ben ik het mee eens. Als je je niet inleest in wat de consequenties zijn moet je er al niet eens aan willen beginnen. Voorlichting is ook van belang.

Mocht er iemand alsnog een advocaat in de armen sluiten dan zal dit ook hoge kosten met zich meebrengen (dit zal de politie waarschijnlijk ook als argument gebruiken). Pillen zijn niet voor niets verboden.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:53

Lastige stelling, sowieso is het drugsbeleid in Nederland zo scheef als het maar kan. XTC is verboden, maar vervolgens staan er 30 kraampjes met lolly's en ijsjes in de aanbieding en kun je op sommige festivals zelfs je pillen laten testen. Ik vind zeker niet dat 1 pil zou moeten resulteren in een strafblad. Eerlijk gezegd heb ik hier ook nooit van gehoord? Als je gefouilleerd wordt of betrapt in een club, dan pakken ze het meestal gewoon af en zetten ze je er soms uit.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 19:54

desi92 schreef:
Nayomie schreef:

Drink jij alcohol?
Waarom roken mensen?

Het feit dat jij al zegt dat je niet 'zuipt' zegt al dat je jezelf in de hand hebt. Je kunt jezelf volledig verliezen in een dronken bui en deze voelen veel mensen al aankomen en weten wanneer ze moeten stoppen. Van 1 pil kun je volledig trippen zónder dat je deze voelt aankomen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:55

Citaat:
Dit is een voorbeeld hoe het zou kunnen gaan. Al heb je 5 pillen op zak om deze te dealen. Je zou de poltie ALTIJD wijs kunnen maken dat deze voor eigen gebruik zijn en zo ontkom je alsnog straf.

Gebruikershoeveelheden zijn ook al ooit bepaald. Dus jouw stelling gaat niet op.

Heb de petitie getekend overigens.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:57

Maaike_Melis schreef:
senna21 schreef:

Die VOG is in bepaalde beroepen van belang. Zo mag ik al niet op een forensisch lab werken zonder dit papiertje. Stel dat deze afgeschaft wordt. Dan zou een ex gedetineerde bij forensisch lab aan het werk kunnen. Vind ik persoonlijk minder betrouwbaar overkomen.

Een keer over de schreef gaan, maakt een mens nog geen crimineel.
Zéker als er geen rechter aan te pas is gekomen.
Dit papiertje = een vlieg met een heimachine doodslaan.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:00

Iris82 schreef:
Citaat:

Gebruikershoeveelheden zijn ook al ooit bepaald. Dus jouw stelling gaat niet op.

Heb de petitie getekend overigens.

XTC mag je al niet bij je hebben dus ik geef SKY gelijk dat het sowieso al krom is. Waarom het dan nog krommer maken met deze petitie? Het wordt gedoogd maar de grens is op elk feest en in elke gemeente anders. Het is vaag, dat klopt, maar er moet toch ergens een grens zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:02

senna21 schreef:

Even ter verduidelijking van de VOG.

bij de verklaring omtrent gedrag wordt er aangegeven waarvoor die verklaring nodig is en alleen op die onderdelen wordt onderzocht.

Voorbeeld: iemand die een strafblad heeft vanwege pedofilie zal, wanneer er een VOG aangevraagd wordt voor docentschap, geen VOG krijgen.
Maar wanneer voor een ander beroep wat niks met kinderen te maken heeft een VOG door diezelfde persoon wordt aangevraagd zal hij of zij de VOG wel krijgen.

Wanneer iemand die aangehouden wordt met pillen ligt het aan zijn of haar beroepskeuze of dat invloed heeft voor zijn of haar VOG

Ik ben trouwens tegen de petitie en ik teken niet.
Ik vind dat het jou eigen verantwoordelijkheid is om met pillen te lopen. Je weet wat de gevolgen zijn en daar deal je mee.
Laatst bijgewerkt door M_D_H op 30-09-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:03

Eens. Maar moet je derhalve keihard optreden? Nee het mag niet. Maar er zijn zat mensen die overvallen plegen of anderen on elkaar trimmen die 20u taakstraf krijgen. Ik vind de straf niet in verhouding.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:03

Het proberen van een pil kan ik mij voorstellen. Ik kan me voorstellen dat mensen het graag willen proberen. Maar als je al graag politie, leraar of hulpverlener wilt worden, waarom zou je dan vaker wat gebruiken. Daar verziek je toch eigenlijk alleen maar je toekomst mee.

Ik ken iemand die geregeld een pilletje slikt(e) en ook meerdere soorten. Minstens 3 dagen in de week blowt en weleens helemaal getript is. Hij studeert biologie en heeft mijn zusje les gegeven. Ik moest hem wel op het hart drukken dit nooit aan mijn zusje of wie van zijn leerlingen dan ook te vertellen. Sorry maar hoe geloofwaardig ben je dan nog als docent. Bij je les voorlichten hoe slecht drugs is maar het zelf gebruiken.

Ik heb overigens zelf nog nooit drugs gebruikt, gerookt en drink ook niet. Hoogstens 2 glazen op een jaar.

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:04

M_D_H schreef:
senna21 schreef:

Even ter verduidelijking van de VOG.

bij de verkering omtrent gedrag wordt er aangegeven waarvoor die verklaring nodig is en alleen op die onderdelen wordt onderzocht.

Voorbeeld: iemand die een strafblad heeft vanwege pedofilie zal, wanneer er een VOG aangevraagd wordt voor docentschap, geen VOG krijgen.
Maar wanneer voor een ander beroep wat niks met kinderen te maken heeft een VOG door diezelfde persoon wordt aangevraagd zal hij of zij de VOG wel krijgen.

Wanneer iemand die aangehouden wordt met pillen ligt het aan zijn of haar beroepskeuze of dat invloed heeft voor zijn of haar VOG

Ik ben trouwens tegen de petitie en ik teken niet.
Ik vind dat het jou eigen verantwoordelijkheid is om met pillen te lopen. Je weet wat de gevolgen zijn en daar deal je mee.

Precies verwoord zoals ik het bedoelde.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:06

Iris82 schreef:
Eens. Maar moet je derhalve keihard optreden? Nee het mag niet. Maar er zijn zat mensen die overvallen plegen of anderen on elkaar trimmen die 20u taakstraf krijgen. Ik vind de straf niet in verhouding.

Of iets in verhouding staat, is een ander verhaal. Pillen kunnen je leven beinvloeden en om dat te voorkomen, wordt hierbij opgetreden. Politie kan immers niet ruiken of je een bewust bent van wat je doet of dat je dit roekeloos gebruikt. Als daar onderscheid in gemaakt wordt, zal iedereen zeggen dat die bewust is van hetgeen wat hij/zij doet.

Een andere kant van de verhouding, staat dat moord etc ook laag veroordeeld wordt. Dus op papier gezien lijkt het een hoge straf.