Huisarts de keuze om euthanasie uit te voeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten huisartsen verplicht zijn om deze handeling uit te voeren?

Ja, als deze behandeling uitgevoerd mag worden, is een huisarts verplicht om dit uit te voeren. Weigeren is geen optie.
11 (11%)
Nee, een huisarts mag weigeren deze behandeling uit te voeren.
89 (89%)

Totaal aantal stemmen: 100

Nayomie

Huisarts de keuze om euthanasie uit te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:07

Hoihoi

Laatst heb ik een betoog geschreven over huisartsen en het uitvoeren van euthanasie.
Wat is jullie mening? Mag een huisarts deze behandeling afwijzen of mogen zij dit niet weigeren?

Note: Voor personen die mijn betoog willen lezen, mogen een PB sturen. :)

fokfanaat

Re: Huisarts de keuze om euthanasie uit te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:09

Ik vind dat het idd de keuze van de ha moet zijn, je kan zoiets niet afdwingen vind ik.
Maar wel misschien iets om over na te denken voordat je voor een bepaalde ha kiest, eens te polsen hoe hij of zij daar in staat.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:12

Ik vind dat een huisarts best mag zeggen dat hij/zij dat niet wil doen. Dat lijkt mij ook buitengewoon moeilijk en ik denk niet dat iedereen daar tegen bestand is, ook al is het nog zo goed voor de persoon die de euthanasie aanvraagt. Wel vind ik dat als er zo'n aanvraag komt en de HA hier niet zelf aan mee wil werken, hij/zij dan wel een collega moet aandragen die de patiënt daar wel in wil begeleiden (mits de patiënt er dusdanig slecht aan toe is dat er aan de voorwaarden voor euthanasie voldaan wordt natuurlijk).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:13

Ik vind dat een arts, als mens, de keuze kan maken om dit niet zelf te doen. Want het is iets ingrijpends en al te lichtzinnig moeten we daar niet overheen stappen. Wel vind ik dat een arts de keuze voor euthanasie niet zou mogen frustreren, dus doorverwijzen naar een collega die dit niet afwijst, of een levenseindekliniek ofzo, moet wel een optie zijn en ook bespreekbaar.

Daarnaast denk ik dat het belangrijk is dat zowel het gevoel van de mensen die om euthanasie verzoeken als van artsen wel bespreekbaar moet zijn en blijven - dat je je aan beide kanten moet in kunnen denken waarom de ander het ziet zoals ze doen. Da's moeilijk en dat blijft het ook denk ik. De communicatie open houden lijkt mij het allerbelangrijkst.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:56

Niets toe te voegen aan wat Shadow zegt. Je kunt iemand met een serieus gewetensprobleem opzadelen als je hem dwingt om een euthanasie"behandeling" uit te voeren. Tegelijk ken ik ook de andere kant - maar ik vind niet dat je iemand kunt dwingen om dat te doen. Doorverwijzen lijkt me dan een beter plan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:11

Je kunt een huisarts niet dwingen een handeling uit te voeren waar hij of zij niet achter staat, en al helemaal niet een levensbeëindigende handeling. Wil je zelf wel graag voor euthanasie kunnen kiezen, dan moet je dus van te voren controleren of je eigen huisarts daar voor open staat. De stelling dat een huisarts verplicht is een behandeling uit te voeren wanneer die mogelijk is, is eigenlijk een hele nieuwe, en ook daar ben ik het niet mee eens. Een huisarts moet naar eer en geweten uit alle mogelijkheden in een bepaalde situatie die behandeling kiezen die het meest zinvol voor de patient is, volgens mij.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:21

Ben van mening dat je de huisarts het niet kan verplichten.
Vind wel dat hij zich dan moet inspannen om je door te verwijzen naar een collega die hierbij wel zou willen assisteren

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:24

Tot op heden is euthanasie nog steeds strafbaar en kunnen de arts en ook de apotheker en andere zorgverleners die eraan meewerken nog steeds vervolgd worden tenzij aan een aantal eisen is voldaan, maar een deel van die eisen zijn ook vooral mentaal en niet fysiek. dus als hij/zij er niet helemaal van overtuigd is of andere bezwaren heeft zou hij/zij dan ook strafbaar zijn en vervolgd kunnen worden. Dus ja, imo mag een arts dit weigeren. zijn/haar toekomst staat immers ook op het spel. Wel is het zo dat dan de arts je bij gewetensbezwaren, volgens mij zelfs verplicht, moet doorsturen naar een andere arts die deze bezwaren niet heeft.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:25

Omdat het geen keuze is van 'eten wij aardappelen vandaag of pasta' vind ik het normaal dat een arts mag weigeren. Het is een zware ingreep om iemand letterlijk te laten sterven, ook al wil hij/zij het zelf en is het gegrond. Maar hoe rationeel je ook denkt, emotioneel is kan het te zwaar zijn voor een arts om te zeggen; ik help u met sterven. Als ze er niet achter staan, dan alle recht om te weigeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:29

Inderdaad wat Shadow en meerdere zeggen. Ik vind dat een huisarts uit persoonlijke overweging mag weigeren, maar dan wel een collega of kliniek moet aandragen waar ze wel bereid zijn tot euthanasie over te gaan als de patiënt hiervoor kiest.
Als de huisarts geen contacten heeft met collega's en klinieken die hiertoe bereid zijn, vind ik het wel de taak van de huisarts om actief op zoek te gaan naar een goede geschikte arts of kliniek.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:37

Anderzijds gezien moet euthanasie mogelijk zijn, zodra aan de strenge voorwaarden voldaan is. Die voorwaarden zijn niet voor niets zo streng. (Even de voorwaarde dus erbuiten gelaten dat je overtuigd moet zijn van je keuze als arts zijnde) Op het moment dat je daaraan voldoet, ben je in een hele nare situatie. Dat een huisarts dan daarboven komt te staan en op morele gronden de euthanasie mag afwijzen, vind ik dubieus. Hij beslist dan uiteindelijk over iemands leven of dood. Een collega regelen is een goede optie, maar er bestaat geen garantie dat hij altijd een collega weet te regelen binnen een heel kort tijdsbestek.
Of stel: er loopt op elke praktijk een huisarts rond die wel achter een euthanasie staat, zodra voldoen is aan de voorwaarden. Toch is ook deze huisarts niet gebonden daadwerkekijk euthanasie te plegen. Ook hij kan ook op een slechte dag besluiten er een af te wijzen uit 'morele gronden'. En dan? Dan moet er weer gezocht worden naar een ander. Ondertussen tikt de klok gewoon door voor de persoon die aan het lijden is..

Dit om toch even kritische vragen erbij te stellen.

Ik heb op dit moment hier dus ook geen mening over, omdat ik zowel de voor als tegen argumenten begrijpelijk vind. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:43

De andere kant is inderdaad: hoe staat het met je eer en geweten als je iemand dwingt om tegen zijn zin door te leven? Dit is zeker wrang bij psychiatrische patienten die al jaren, soms tientallen jaren met ernstige problemen kampen. Er zijn situaties geweest waarin de psychiater keihard zegt 'wij hebben geen idee wat we nog kunnen doen, maar we stemmen niet in met euthanasie, dat doen we nooit. Zoekt u het verder zelf maar uit.'
Dat heeft niets meer met eer en geweten te maken volgens mij.

En bovendien leidt dat er toe dat mensen het dan zelf gaan doen - maar daarbij onherroepelijk anderen tot betrokkenen maken: machinisten, flatbewoners, degene die je vindt. Wil je met je familie om je heen er een einde aan maken kan het zelfs zo zijn dat de familie wordt aangehouden wegens hulp bij zelfdoding.

Dingen die een arts, wat mij betreft, wel mee moet laten wegen. Het is niet zo makkelijk als 'ik zeg maar nee, dan is het mijn probleem niet meer.'

(En wat dat betreft is het ook goed om te bedenken hoe anders we tegen dieren en dierenartsen aankijken. Daarvan zou het echt niet aanvaardbaar zijn als een dierenarts zegt, 'sorry, we laten het dier nog een tijd pijnlijden want ik vind het zo moeilijk om een dier te doden'.)

Ik zie een boel nuance - het is een moeilijk onderwerp en het moet ook moeilijk blijven. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om te beseffen dat ook het afwijzen van euthanasie veel leed kan geven, waar je dan als arts ook je verantwoordelijkheid in hebt.

Een paar documentaires die eea illustreren:
Moeders springen niet van flats
Dodelijk dilemma - vanuit het standpunt van de arts
Mag ik dood

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:51

Aan de ene kant zou je zeggen dat een huisarts dat zou moeten doen als een patient dat wil. Maar het mes snijd aan twee kanten; een huisarts is degene die het dan uit zou moeten voeren en ik kan me voorstellen in bepaalde situaties dat dat tegen het geweten van een huisarts in gaat. En daarbij ook nog eens het risico loopt verantwoordelijk gesteld te worden voor de dood van iemand. Lastige kwestie. Ik denk dat het in iedere situatie anders is.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, dit was gelukkig een situatie waarbij zowel patient als huisarts het met elkaar eens waren, en vooraf besproken hebben. Dit heeft toen veel leed bespaard en iedereen had vrede met de situatie zoals die was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:03

Wat dat betreft zou het misschien ook schelen als er een betere optie kwam voor mensen om het zelf te doen op een nette en doeltreffende wijze, en in samenspraak met de huisarts maar niet door de huisarts. De huisarts hoeft dan zelf niet de handeling te begaan - en ergens is het ook veel passender om het als individu zelf op je te nemen als je ook zelf de keuze maakt. Alleen dan niet schimmig, terwijl niemand er van mag weten en met verboden middelen of op onprettige wijze, maar netjes en helder en waardig. Een goed einde, zoals je iedereen gunt.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:31

Mocht je eigen huisarts niet willen meewerken heb je altijd nog http://www.levenseindekliniek.nl/

Edit: ik snap het goed als een huisarts niet wilt. Je hebt nog altijd een andere optie zoals de levenseindekliniek mits je voldoet aan de voorwaarden