Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je geen donor bent, mag je ook geen orgaan ontvangen.

Eens
82 (32%)
Oneens
170 (67%)

Totaal aantal stemmen: 252

Jainy98

Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 16:22

Hallo,

De titel is natuurlijk volkomen logisch, geen lot geen prijs.

Maar wat vinden jullie hiervan: Als je geen donor bent, mag je ook geen orgaan ontvangen.

Zelf ben ik het hier mee oneens. Ik vind dat je geen verschil mag maken tussen mensen die hulp nodig hebben. Als een niet-orgaandonor een orgaan harder nodig heeft, is het onethisch om te weigeren.
Ik vind dat het donor worden gestimuleerd moet worden, maar niet op deze manier.

Wat vinden jullie? :)

Rider01

Re: Als je geen lot koopt, krijg je geen prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:24

Stel je lichaam is niet geschikt om te doneren (ziekte bijv.) maar je hebt wel een orgaan nodig?

dus oneens

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:26

Oneens, ik ben donor om anderen te kunnen helpen, daarbij maakt het mij geen moer uit of ze zelf donor zijn of niet.
Ik kan geen bloed geven, maar ben blij dat als ik bloed nodig heb anderen het wél hebben gedaan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:28

Rider01 schreef:
Stel je lichaam is niet geschikt om te doneren (ziekte bijv.) maar je hebt wel een orgaan nodig?

dus oneens

Ik had hier nog niet eens bij stilgestaan :oo Dit is wel een goede reden op op 'Oneens' te stemmen :j

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:28

Rider01 schreef:

dus oneens

Dit soort mensen zijn uitgezonderd om te doneren, maar zouden wat mij betreft best een orgaan mogen krijgen. Het gaat mij om gezonde mensen, die prima donor zouden kunnen zijn. Als zij ooit een orgaan nodig hebben, tsja dan mag wat mij betreft iemand die donor is voor gaan ja..

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:32

Jasmijn159 schreef:
Rider01 schreef:

dus oneens

Dit soort mensen zijn uitgezonderd om te doneren, maar zouden wat mij betreft best een orgaan mogen krijgen. Het gaat mij om gezonde mensen, die prima donor zouden kunnen zijn. Als zij ooit een orgaan nodig hebben, tsja dan mag wat mij betreft iemand die donor is voor gaan ja..

kinderen onder de 18 dan ook uitgezonderd?

ik denk niet dat je de cirkel rond een 'gever' en een 'ontvangende' echt 100% rond kan krijgen.
Het streven zit natuurlijk wel wat in, voor gezonde mensen

of je denkt gezond te zijn en net 18, wil doneren en dan blijk je toch ziek te zijn, maar dan heb je geen recht meer op een orgaan? theoretisch gezien
hm lastig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:34

Mensen die bewust geen orgaan willen afstaan, omdat ze heel het graf in willen gaan, zouden in mijn ogen inderdaad geen orgaan moet aannemen. Maar ik wil dat niet wettelijk laten vastleggen.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:34

Ik ben donor, maar er zal door mijn gezondheid nooit en te nimmer iets van mij gebruikt gaan worden na mijn overlijden. Maar je kan wel gewoon donor worden en er wordt na overlijden gekeken of je aan alle eisen voldoet om ook echt te kunnen doneren.

@Jasmijn159 En hoe doe je dit bij kinderen? Als ouder beslis jij of je kind donor is na overlijden, stel dat je als ouder zegt: Nee, mijn kind is geen donor. Heeft dan bijvoorbeeld een ander kind in dat gezin geen recht of later recht op een donororgaan omdat pa en ma eerder Nee hebben gezegd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:35

Bot, pezen en huid heb ik uitgezonderd voor transplantatie, omdat ik het nog belangrijker vind dat mijn nabestaanden mij kunnen wassen na mijn dood, omdat ik weet dat zij dat erg belangrijk vinden in hun troost. Mag ik dat dus niet meer ontvangen?
Ik ben gezond, maar Bloeddonor worden is lastig omdat ik slecht te prikken ben. Mag ik dan niets ontvangen?

Punt is voor mij zijn het belangrijke redenen om iets niet te doen, maar een ander kan er anders over oordelen. Dat maakt het lastig, want de keuzes die ik bewust maak, zijn misschien onbegrijpelijk voor een ander en die kan mij daardoor iets niet gunnen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:38

ik heb zelf paar jaar geleden bloed moeten krijgen omdat ik door een ongeluk te veel bloed was verloren,

Mijn moeder heeft 5 jaar gewacht op een nier een heeft die nu zij is nooit donor geweest door haar gezondheid iedereen verdient een orgaan als je het nodig hebt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:40

Ziek word je niet vrijwillig. Dus of je nu wel of niet een donor bent staat wat mij betreft helemaal los van het feit dat iemand organen, huid oid zou mogen ontvangen om beter te worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:40

Ik vind niet dat er een wet op gemaakt zou mogen worden.

Wel vind ik dat iemand die geen donor is (en dan niet vanwege medische redenen, maar bv zoals Mizora al zegt "heel het graf in willen gaan") zich de vraag zouden moeten stellen: waarom wel verwachten dat iemand hun orgaan wel aan hun zouden geven?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:41

Ik wil bewust niet doneren, en mag ook niet doneren. Uitzondering op de regel zou familie zijn, maar ik mag het dus niet. Maar ik zou dan vrijwillig ook geen organen willen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:49

Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling dat mensen denken: "als jij niet bereidt bent te geven, mag je ook niets ontvangen". De redenen om wel of niet te doneren zijn legio en ik vindt niet dat een medemens het recht heeft een ander te veroordelen voor zulke persoonlijke keuzes. Een donatie doe je in eerste plaats omdat jij je er goed bij voelt en als het je er écht om gaat medemensen te helpen dan doe je dat zonder oordelen of voorwaarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:52

fjordnina schreef:
Ik vind het een zeer slechte ontwikkeling dat mensen denken: "als jij niet bereidt bent te geven, mag je ook niets ontvangen". De redenen om wel of niet te doneren zijn legio en ik vindt niet dat een medemens het recht heeft een ander te veroordelen voor zulke persoonlijke keuzes.

De andere kant is dat veel mensen makkelijker nemen dan geven. Ik wil niet oordelen en ik wil het ook niet in de wet vastleggen, maar hoop wel dat mensen zichzelf heel kritisch afvragen waarom zij het wel of niet juist vinden om wel te ontvangen maar niet te geven.
En dan volstaat het niet om te zeggen 'maar de wet staat het toe' of 'dat is nou eenmaal mijn keuze'. Dan moet je voor jezelf in elk geval wel de diepte in durven gaan om echt te weten hoe je daar tegenover staat.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:55

Ik heb eens gestemd.
En dan tellen ongezonde mensen of kinderen onder de 18 niet mee.
En van mij hoef je echt niet alles te doneren. Maar gewoon al een paar dingen of 1 ding is al genoeg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:56

Hmm ik zie dat ik mijn longen ook af kan halen van 'die mogen ze hebben' lijst. Die willen ze niet zie ik op het protocol :=

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:56

Rider01 schreef:
Jasmijn159 schreef:

kinderen onder de 18 dan ook uitgezonderd?

ik denk niet dat je de cirkel rond een 'gever' en een 'ontvangende' echt 100% rond kan krijgen.
Het streven zit natuurlijk wel wat in, voor gezonde mensen

of je denkt gezond te zijn en net 18, wil doneren en dan blijk je toch ziek te zijn, maar dan heb je geen recht meer op een orgaan? theoretisch gezien
hm lastig

Je hoeft geen 18 zijn om te beslissen ;)
Vanaf 12 geloof ik zelf al en daarvoor de ouders (niet zeker).

Als iemand ziek is en daardoor niet kan doneren ben ik oneens.

Maar iemand die tegen het principe orgaandonatie is en zodra hij/zij het zelf nodig heeft toch niet meer zo tegen is vind ik dat een donor voorrang heeft.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:00

Oneens, ik wil tijdens mijn leven best donor zijn maar ik wil dan wel zelf kiezen aan wie ik doneer.

Als mijn moeder morgen een nieuwe nier nodig heeft, dan mag ze die van mij direct hebben.
Maar ik wil niet verplicht worden om een wildvreemde van een nier te voorzien tijdens mijn leven.

Als ik dood ben mogen ze alles behalve mijn huid / gezicht gebruiken.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:04

Deze stelling is compleet krom.
Zelf mag ik geen donor meer zijn door mijn medische geschiedenis. Maar van een kennis die wel inmiddels een donor-orgaan onvangen heeft, weet ik dat ze door die donatie nooit meer zelf donor mag zijn. De medicijnen (tegen de afstotingsverschijnselen) die veel ontvangers krijgen maken je lichaam namelijk ongeschikt om zelf ooit nog iets te kunnen doneren.

Dus vaak zitten deze mensen in een kringetje rond te draaien. Zo ziek dat zelf doneren niet kan, en als ze zich met een donororgaan weer goed voelen kunnen ze en mogen ze niets terugdoen. Want de volgende lading medicijnen verhindert weer dat ze alsnog zelf iets doneren -O-
Of zoals een arts ooit zei: "We gaan geen nieuwe patiënten maken om een andere patiënt te helpen"
Doneren moet inderdaad vanuit het hart komen, de wil om iets goeds voor een ander over te hebben. En of je dat beperkt tot familie en bekenden, of dat het je niet uitmaakt is ieders eigen keuze.

Maar begrijp dat niemand het leuk vindt om zo ziek te zijn, en niemand zit voor z'n lol te wachten op een donor-orgaan. Voor je het weet ben je zelf misschien zo ziek dat je iets nodig hebt, en dan is het alleen maar fijn dat er mensen zijn die bereidt zijn om zoiets kostbaars voor een ander over te hebben.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:06

Op deze manier had ik er zelf eigenlijk nog nooit tegenaan gekeken, toch moet ik oneens zijn, omdat ik anders 'mijn eigen graf zou graven.'.

Ik heb ervoor gekozen om geen donor te worden (hoewel het ook kan zijn dat ik heb aangeven dat mijn nabestaanden mogen beslissen, moet eerlijk zeggen dat ik het niet precies weet). De keuze hiervoor komt eigenlijk bij mijn vader vandaan. Vraag me niet waarom, maar hij vindt het niets als wij (zijn gezin) als donor staan genoteerd, hij wil het niet hebben. En ja, natuurlijk is het mijn eigen lichaam, maar ik wil mijn vader niet nog meer verdriet doen als ik vroegtijdig mocht komen te overlijden en hij moet dealen met het feit dat ik donor ben..

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:13

Eens. Geen lot geen prijs, dus geen donor, dan ook niet ontvangen. Tenzij iemand geen donor mag zijn door medische geschiedenis, dan is het een ander verhaal.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:15

Oneens inderdaad... niet elk lichaam is geschikt. Ik wilde bv graag mijn longen doneren, maar ik heb daarna een klaplong gehad :') 'Nou hou maar zelf dan'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:23

De dag nadat ik 18 ben geworden heb ik meteen een donorcodicil besteld en ingevuld. Keuze 1, van mij mogen ze alles hebben wat bruikbaar wordt geacht.

Al gok ik dat mijn longen in deze geasfalteerde toestand niet voor donatie in aanmerking komen :')
Verder nog een ernstige alvleesklierontsteking en ook nierbekkenontsteking gehad, wat dat precies doet met mijn organen, geen idee, mocht het ooit zover komen dan kijken ze maar wat ze willen gebruiken.

Ik heb mijn familie er ook van op de hoogte gesteld en ik zou het heel mooi vinden als ik iemand nog zou kunnen helpen ná mijn dood. Of die persoon dan ook zelf donor is of niet, vind ik er niet toe doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:26

Een van de belangrijkste dingen in het leven is toch: heb respect voor een ander? Ik ben zelf donor, ik snap ook dat er mensen zijn die geen donor (willen of kunnen) zijn.

Voor vele zaken: zeg nooit nooit. Soms heb je een wake-up call nodig en wie ben ik dan als donor om te beslissen over het lot / het leven (of gebrek eraan) van iemand die (wellicht in eerste instantie) geen donor wilde zijn? Ik ben geen God....