Bewustwording of confronterend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Bewustwording of confronterend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:23

Zojuist kwam ik online het volgende artikel tegen:

"“Af-schu-we-lijk!” Was onze eerste reactie toen we geconfronteerd werden met onderstaande foto. WTF, een Japanse supermarkt verkoopt complete biggetjes, verpakt in plastic folie.

Onze tweede reactie: wij kopen ons vlees doorgaans in stukjes, reepjes, blokjes of plakjes en vergeten door die vorm snel dat een echt dier hier het leven voor heeft gelaten. Wellicht is het dus een beetje hypocriet om hier met afschuw naar te kijken. Wat vind jij?"

Zelf at ik al jaren minimaal vlees (max. 2 keer per 6 weken) en de laatste maanden helemaal geen vlees meer, heeft meerdere redenen; het leven dat de dieren leiden - met in het verlengde daarvan het beëindigen van die levens, ik ben van mening dat mensen prima zonder vlees kunnen en ik vind het niet lekker. Zelfde gaat op voor vis, al lust ik dat echt niet en dat eet ik dus nooit.

Ik denk dat deze manier van verpakken meer effect heeft dan al de andere pogingen bij elkaar, het effect van bijv. Wakker Dier wordt steeds meer zichtbaar, al is dit vooral binnen de productie/retailers kant. Voor de consument lijkt de volgende manier van verpakken juist, foto in een link i.v.m. jonge lezers (geen bloed overigens). Wat vinden jullie, bewustwording of confronterend?

Artikel + foto: http://brekend.nl/2014/09/26/ondertussen-in-het-vriesvak-van-een-japanse-supermarkt/

Bron WD: http://www.wakkerdier.nl/campagnes/extra/successen

44Myrthe44

Re: Bewustwording of confronterend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:26

Snap niet wat hier afschuwelijk aan zou zijn? Mag een dier niet herkenbaar zijn oid?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:26

En waarom zou dit zoveel afschuwelijker zijn dan de complete vissen bij de visboer? Dat zijn toch ook dieren? En worden ook gewoon gekocht hoor.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:32

Bij de visboer en sommige (halal) slagers is het ook normaal, heb daar hele hazen zien liggen. Volledige dieren zo verpakt bij de Coöp of Ah in de schappen zie ik niet zo 1 2 3 gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:32

Tsja , ik ben half Portugees en heb jaren lang de zomers in Portugal gespendeerd. Het is daar vrij normaal.
Ik vind het alleen maar lekkerder om vlees of vis zo te kopen en klaar te gaan maken.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:33

Ik zou het niet kopen, omdat ik geen zin heb om alle stukjes vlees die ik van plan ben om op te eten er zelf af te halen. Verder geen gegruwel hier hoor, ik weet perfect hoe mijn varkenslapje er vroeger uit zag ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:34

Ik vind het vrij erg ja... Hypocriet? Ja vast maar als ik vlees koop dan ga ik ervan uit dat toch een volwassen varken is en dat vind ik dan toch minder erg als zo'n jonge big op de een of andere manier..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:34

Weet niet of het afschrikwekkender is, eet het zelf sowieso niet, noch als herkenbaar dier, noch in reepjes/stukjes etc. Ken genoeg mensen die gewoon een speenvarken aan hun spit prikken.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:35

Ik heb hier ook geen moeite mee. Ik heb dan weer wel moeite met het levend opdienen, maar dat is een heel andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:39

saskiakefie schreef:
Ik vind het vrij erg ja... Hypocriet? Ja vast maar als ik vlees koop dan ga ik ervan uit dat toch een volwassen varken is en dat vind ik dan toch minder erg als zo'n jonge big op de een of andere manier..

Dan ben ik bang dat ik je uit de droom moet helpen. De meeste vleesvarkens zijn nog lang geen jaar als ze geslacht worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:41

je koopt toch ook hele kippen? Alleen de kop en poten zijn er vanaf.

Zo'n big... het is misschien even twee keer kijken in het begin, maar ik zou er geen problemen mee hebben.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:42

Is het gewoon ook niet uit praktische overweging dat vlees in kleine porties word verkocht, ik bedoel het gemiddelde gezin wil 4 hamburgers of speklapjes voor het dineer, een heel varken bevroren varken kopen lijkt mij echt extreem onpraktisch. Hele kip (of konijn oid) is echter helemaal niet zo gek krijg je ook wel op als je een feestje hebt ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:50

liedje89 schreef:
Is het gewoon ook niet uit praktische overweging dat vlees in kleine porties word verkocht, ik bedoel het gemiddelde gezin wil 4 hamburgers of speklapjes voor het dineer, een heel varken bevroren varken kopen lijkt mij echt extreem onpraktisch. Hele kip (of konijn oid) is echter helemaal niet zo gek krijg je ook wel op als je een feestje hebt ofzo.

Het ligt eraan hoe en wat je voor hoeveel mensen wilt klaarmaken.
Wij kochten vroeger rustig zo'n big voor aan het spit.

Je kunt de big ook geheel klaar maken en in porties bewaren.
Restjes in de vriezer of aan de huisdieren (kat/hond)

Vaak is het zelfs voordeliger om het zo te kopen.
en je wordt er vind ik dan , creatiever van.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:03

Hij/zij ligt er wel vredig bij :=

Ik begin wel steeds te denken dat consumenten niet meer weten hoe een dier een vleesprodukt wordt. Ik denk dat men daar wel wat meer voorlichting over mag komen.

b.v. zoals het programma kill it cook it eat it van de BBC
https://www.youtube.com/watch?v=ihcxTQm36b8

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:13

Hypocriet als je hier over gaat gillen ja.

Ik eet sowieso nauwelijks vlees.
Maar herkenbaar of niet., ik weet welke ellende er achter zit dus het eten van vlees is niet mijn eerste keuze.
En als ik vlees eet, dan geen varken en het liefst bio.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:14

Ik moest op mijn huwelijksavond ook even slikken, maar dan weer bewust worden dat het net zulk vlees is als in een pakje... een feestmaal op Bali:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WWVN8LDX.jpg

Heb de 'na'-foto ook nog trouwens :D

Dus mijns inziens.... bewustwording

(net als dat kinderen uitleg krijgen waarom koren op het land groeit, koeien melk geven, enz..., tegenwoordig zijn er ook genoeg volwassenen die vergeten waarom varkens, koeien en kippen gehouden worden... dat dat NIET is al huisdier voor de boer)

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:19

Mm, confronterend niet echt, ik weet prima waar mijn voedsel vandaan komt. Toch vind ik het geen super fijn beeld. Maar echt gruwelijk? Nah. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:03

Of er nu plakjes vlees of een heel beest in de koeling liggen.. mij maakt hetn iet zoveel uit. Hooguit dat mensen nu kunnen 'zien' wat voor vorm dat lapje vlees op hun bord ooit had.

Foto is gemaakt bij de life-supermarkt in Japan, je ziet het in veel supermarkten daar (maar ook in duitsland bijvoorbeeld). Vind er niks geks aan. :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:07

Ik vind het wel erg confronterend. Nu ben ik niet zo'n vleeseter, maar zo'n biggetje zou ik dus noooooit kopen, laat staan het mes er in zetten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:15

Niet confronterend hoor, totaal niet zelfs. Vlees is vlees. Ik zou het niet kopen omdat ik het teveel gedoe vind qua bereiding, maar verder word ik er niet warm of koud van

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:18

Lekker voor op de BBQ. Ik zou m kopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:42

Ik vind het wel vreselijk om te zien. Ik heb meteen geen honger meer.
Ik eet trouwens ook bijna geen varkensvlees maar wel gewoon rundvlees en kip.

Ik ben eigenlijk behoorlijk hypocriet. Ik eet vlees maar hoef geen lieve snuitjes te zien.
Ik ben dol op frikandel maar wil er niet bij nadenken wat er in zit.
Nee, dat klopt inderdaad niet. Maar ik heb genoeg andere dingen om me druk of zorgen over te maken dus laat mij maar struisvogel spelen dan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:49

Tja, het is wel even wat anders dan het doorsnee karbonaatje bij de supermarkt...

Ik ben er groot voorstander van om bewust te zijn van dat je iets eet wat ooit een levend wezen was en dat je er dus meer moeite voor doet om er iets moois van te maken, er van te genieten en het niet te verspillen. Dus zo'n biggetje, ja hoor, als het in mijn vriesvak zou passen en praktisch zou zijn zou ik het kopen.
Heb zelf laatst bij een zorgboerderij vers vlees gehaald. Stond je bij de vriezer uit te zoeken wat je wilde hebben terwijl het toekomstige vlees voor langs kwam huppelen en naar binnen keek. Is toch ook wel even anders dan onnadenkend een biefstuk uit een schap trekken, maar aan de andere kant wel leuk om te zien dat de dieren in ieder geval best een fijn leventje hebben gehad.

Wat ik trouwens ook typisch vind is hoe makkelijk mensen wel een hamburger of kip nuggets naar binnen schuiven maar vervolgens gaan janken als blijkt dat in een ver vreemd land men bv caviaatjes op de bbq legt. Dát is dan ineens wel zielig en schandalig en dan vraag ik me af waarom het dan niet zo is als het om koeien, kippen en varkens gaat. Mja, beetje hetzelfde als dit biggetje. Waarom is een biggetje ineens wel zielig als ie er nog uit ziet als big en niet als ie netjes ontleed in bakjes in de winkel ligt?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 16:50

Ik zou het niet kopen, maar enkel en alleen omdat het veels te veel is voor mij alleen (en ik geen diepvries heb). :+
Verder maakt het niet uit. In heel veel landen is dit normaal. Wij zijn gewoon kleinzerig. En inderdaad een vis ligt je ook aan te staren vanaf zijn ijsblokjes. Dat je iets niet meer herkent als dier maakt niet dat het geen dier meer is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:02

saskiakefie schreef:

Waarom dat?
Hoe korter ze leven, hoe minder ze lijden, hoe beter. Toch?