Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:25

Sja.. Misschien ben ik écht een aansteller, dat mogen jullie vinden. Maar het is dan ook een discussie forum.

Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag. Ik vind ( lees: vind) dat dierendag een mooie traditie is, evenals Moederdag/Vaderdag etc. Prima als je dit niet vindt, maar daar gaat mijn punt niet over.

Ik zie dierendag als een mooie dag op Nederland, waar we onze (huis)dieren net even een extraatje geven. Een extra aai over de bol, een koekje, een vlees-loos dagje, een nieuwe mand.. Of wat dan ook. Natuurlijk zorg je het hele jaar heel goed voor je dier, maar ik vind zo'n dag met een extraatje altijd wel leuk ( ik ben het hele jaar lief voor mijn moeder, maar met Moederdag net dat beetje extra om te laten zien dat ik haar waardeer).

Dan heb je het slachtfeest, een feest waarbij moslims ( misschien leg ik het niet compleet goed uit, verbeter me hoor..) een schaap offeren. De dag waar bij er een geslacht schaap in de keuken "hangt" bij islamitische vriendinnen van mij en waarbij de Turkse slager in de buurt overuren draait en ik moslims zie lopen over straat met grote stukken vlees.

En uiteraard, dieren worden elke dag geslacht ook dieren die niet halal geslacht worden, worden op dierendag geslacht.. Dat snap ik heus.

Maar wat ik toch een beetje krom vind, is dat dierendag tegelijk valt met het slachtfeest. Ik heb absoluut niets tegen moslims oid ( kijk maar eens in andere discussies, ik kom juist vaak voor andere culturen/mensen op) maar ik vind dit toch wel een beetje krom. Misschien ook omdat ik heel erg ben opgevoed met Dierendag, wij maakte er thuis altijd een feestje van. Cadeautjes voor de hond, een extra knuffel voor de verzorgpony en een lange avond wandeling met de hond etc.

Wat vinden jullie er van dat dit tegelijk valt dit jaar?

Nogmaals dit is geen discussie of dierendag onzin is oid. Sommige mensen vinden Valentijnsdag ook onzin, prima.. Ieder zijn eigen mening. Dit is voor mensen die ook aan dierendag doen en het wél zien als een dag voor de dier. ieder zijn eigen mening hier over, maar discussies over of dierendag wel/niet ergens op slaat zijn er al genoeg.

Agossie

Re: Dit jaar valt het slachtfeest op dierendag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:30

Tja, ik vind het halal slachten sowieso zeer dieronvriendelijk en wat mij betreft zou het verboden mogen worden in Nederland.
Nu zal het gewoon door gaan, want ik denk niet dat moslims een boodschap hebben aan Dierendag. Religie gaat nu eenmaal vaak voor. Kijk maar naar Koningsdag. "Niet op zondag".

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:33

Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.

You do the maths......
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-09-14 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:34

Hoe ons vlees gehouden worden is ook geen leven dus het probleem van halal snap ik niet. Wel snap ik TS haar probleem.

Kan dat offerfeest niet verplaatst worden (weet niet hoe dat zit met datums en waar die op gebaseerd zijn)?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:34

dubbel vooral ja :) Maar dat slachtfeest komt er toch wel(das nou ene traditie die niet afgeschaft gaat worden in dit land). Dus laten we het anders zien, dit is hun vorm van liefde voor dieren...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:35

Ja, het zal heus wel gewoon door gaan.. Maar ik vind het gewoon krom. Was benieuwd of ik daar de enige in was.

Ik vind ook dat sommige feestdagen elkaar niet zouden mogen kruisen.. Multi culturele samenlevening toch? Daarin houd je rekening met de gewoontes/opvattingen/feestdagen etc van elkaar.. Dus in hoeverre kan er dan rekening worden gehouden met "onze" ( let op komma's) tradities/feestdagen wanneer dit samenvalt met die van andere geloven/culturen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:35

Tja je wil dus alleen reacties van mensen die het ook niet goed vinden dat het samenvalt, begrijp ik aan je laatste alinea?

Ik denk aangezien niemand er iets aan kan doen dat je gewoon je eigen ding doet. Geniet van jouw dierendag op jouw manier!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:36

Ik vind het helemaal niet erg, eigenlijk. Zelf vind ik dierendag iets leuks, en doe er zelf ook aan mee, maar het doet mij eerlijk gezegd niets dat deze islamitische feestdag op dezelfde dag als dierendag valt.
Waarom? Het is niet alsof de complete slachtindustrie in Nederland en de rest van de wereld die dag stilstaat, die gaat ook gewoon door. Die paar schapen die er dan bij worden geslacht stelt dan eigenlijk niets voor...

Zelf eet ik trouwens alleen biologisch vlees en steun verschillende organisaties, dus ben zeker geen fan van de 'massaproducties', maar hier valt de komende tijd helaas toch niks aan te doen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:37

Erg hè, ben er een maand lang boos over. Ik woon in een bijna volledig Moslim wijk, boven een Halal slager en naast één van de grootste moskees van Nederland. En blijkbaar komt er dus op 4 oktober recht voor mijn deur een vrachtwagen te staan waaruit ze volledig gevilde schapen verkopen.

Needless to say, ik zorg dat ik dan bij mijn ouders in Zeeland zit, daar zijn nauwelijks moslims :')

Maar bah, echt schandalig dit.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:37

Dat het samengaat met dierendag vind ik niet erg.

Maar ik heb echt iets tegen het offerfeest.
Er komen dan altijd moslims langs die een levend schaap willen hebben om zelf te slachten!
Belachelijk gewoon!
WIj moeten dan extra goed oppassen dat geen schapen gestolen worden (is ook al gebeurd!)
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 22-09-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:38

Hier in Nederland is men gewoon te tolerant geworden.......... mijn bescheiden mening

iirrssjjee

SFC schreef:
Hoe ons vlees gehouden worden is ook geen leven dus het probleem van halal snap ik niet. Wel snap ik TS haar probleem.

Kan dat offerfeest niet verplaatst worden (weet niet hoe dat zit met datums en waar die op gebaseerd zijn)?

Dat zal vast niet kunnen. En al kan het, zullen de meeste moslims dit niet willen...

Jessix

Ik vind het net zo verschrikkelijk als kerst of elke andere zogenaamde feestdag waar massaal veel extra vlees gegeten wordt. Maar of het nu gelijk met dierendag valt of een dag erna wordt gehouden, maakt voor mij geen verschil. Ook niet of het nu een moslim of christelijk gebruik is trouwens.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:38

SFC schreef:

Discussie is ook niet bedoeld voor halal slachten, maar voor het offerfeest. Waar er maar liefst naar schatting worden zo'n 75.000 schapen en geiten en 4000 runderen geslacht in 95 slachthuizen. véél meer dan normaal, omdat ieder gezin zijn offerdier heeft. ( Bron: http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-deta ... ae434c3d17)
Ik vind dat niet kunnen op "onze" ( weer letten op de komma) dierendag.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:39

Tja.. zo 'krom' vind ik het eigenlijk niet. Zoals je zegt, iedere dag worden er dieren halal geslacht. Veel mensen hechten waarde en traditie aan dierendag. Anderen hechten waarde aan het slachtfeesten. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:40

piezze schreef:
Tja je wil dus alleen reacties van mensen die het ook niet goed vinden dat het samenvalt, begrijp ik aan je laatste alinea?

Ik denk aangezien niemand er iets aan kan doen dat je gewoon je eigen ding doet. Geniet van jouw dierendag op jouw manier!

Owh dat vat je dan echt verkeerd op. Maar mensen die dierendag als onzin beschouwen, en alleen daar over willen discussiëren bedoelde ik. Omdat daar al ontelbaar discussies over zijn geweest en dat niet mijn punt is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:40

Nessah schreef:
Ja, het zal heus wel gewoon door gaan.. Maar ik vind het gewoon krom. Was benieuwd of ik daar de enige in was.

Ik vind ook dat sommige feestdagen elkaar niet zouden mogen kruisen.. Multi culturele samenlevening toch? Daarin houd je rekening met de gewoontes/opvattingen/feestdagen etc van elkaar.. Dus in hoeverre kan er dan rekening worden gehouden met "onze" ( let op komma's) tradities/feestdagen wanneer dit samenvalt met die van andere geloven/culturen.

Er zijn ook Nederlanders die moslim zijn hoor... Het is een geloof, geen afkomst, land of cultuur.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:40

JoyCiej007 schreef:
Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.

Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.

Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.

We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.

Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.

Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.

You do the maths......

Dit had ik niet beter kunnen verwoorden; sluit me hier helemaal bij aan.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:41

Lynnepinny schreef:
Ik vind het helemaal niet erg, eigenlijk. Zelf vind ik dierendag iets leuks, en doe er zelf ook aan mee, maar het doet mij eerlijk gezegd niets dat deze islamitische feestdag op dezelfde dag als dierendag valt.
Waarom? Het is niet alsof de complete slachtindustrie in Nederland en de rest van de wereld die dag stilstaat, die gaat ook gewoon door. Die paar schapen die er dan bij worden geslacht stelt dan eigenlijk niets voor...

Dat is dus ongeveer letterlijk wat ik wilde schrijven :) Ik vind het niet "anders" dan wanneer het op, ik noem een zijstraat, 12 augustus gevierd zou worden. Sinds wanneer is dierendag ook een nationale feestdag?
Laatst bijgewerkt door Neej op 22-09-14 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:42

Inderdaad, het klopt niet (in onze ogen) maar religie gaat voor een 'feestdag'. Als het nou bv. koninginnedag was of iets dergelijks, maar dierendag is niet dermate belangrijk dat er een vrije dag voor wordt gegeven of dat er vlaggetjes uitgehangen worden.

Ik denk niet dat het veranderd kan/gaat worden, ik denk ook niet dat dit een goed plan is (offerfeest verplaatsen is racisme, dierendag verplaatsen is heisa over jezelf moeten aanpassen aan 'buitenlanders' etc etc etc. De eeuwige discussie dus.)

Mijn mening over halal slachten is ook; dit zou verboden moeten/mogen worden in Nederland maar dat is natuurlijk niet de discussie die in dit topic hangt.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:43

Hoezo gaat religie voor een feestdag?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:44

Jessix schreef:
Nessah schreef:

Er zijn ook Nederlanders die moslim zijn hoor... Het is een geloof, geen afkomst, land of cultuur.

Ik beweer toch nergens wat anders? Daarom de komma's bij onze juist ( en nog een keer let op komma's) omdat ik met onze alleen bedoel de mensen die dierendag vieren. Of je dat als moslim, Nederlanders of atheïst viert.. maakt mij verder niet uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:45

Ik heb er ook wel moeite mee dat het samenvalt, maar vind het tegelijkertijd hypocriet dat het blijkbaar wel acceptabel is dat de bio industrie op volle toeren draait op 4 oktober. Ts noemt dit dubbele al even in haar op, maar de nationalistisch getinte reacties hier vind ik weer nergens op slaan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:46

Helemaal met je eens. Maar vooral omdat ik niet snap dat halal slachten nog steeds niet verboden is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:46

Neej schreef:
Lynnepinny schreef:

Dat is dus ongeveer letterlijk wat ik wilde schrijven :) Ik vind het niet "anders" dan wanneer het op, ik noem een zijstraat, 12 augustus gevierd zou worden. Sinds wanneer is dierendag ook een nationale feestdag?

Maar het zijn niet "een paar schapen", het zijn héél veel extra schapen.. Zeer grote hoeveelheden vlees per gezin. ( zie mijn vorige bron)