Met zoetjes en cola light juist meer kans op diabetes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 10:19

Zoetjes, lightproducten en caloriearme drankjes zoals suikervrije cola leiden sneller tot stofwisselingsafwijkingen, waaronder diabetes, bij mensen die daarvoor aanleg hebben. Dat constateren Israëlische wetenschappers vandaag in het blad Nature na onderzoek bij zowel muizen als mensen.

In zoetjes en suikervrije drankjes zit vaak sacharine, aspartaam of sucralose. Die stoffen bevatten geen calorieën en zijn daarom aantrekkelijk voor mensen die gewone suiker liever mijden om overgewicht of diabetes te voorkomen.

Paradoxaal genoeg blijkt nu dat de drie zoetstoffen bij dagelijks gebruik het lichaam bemoeilijken om de bloedsuikerspiegel na een maaltijd te verlagen. En die situatie kan juist tot diabetes en overgewicht leiden.

Aspartaam, een zoetstof die controversieel is omdat deze kankerverwekkend zou zijn - een bewering die overigens na talloze studies niet overeind blijft - bleek in muizenexperimenten het veiligst van de drie. Het is momenteel de meest gebruikte zoetstof in drankjes en zoetjes. Sacharine verhoogt bij de knaagdieren de bloedsuikerspiegel het meest.

Huidige voedingsrichtlijnen
Max Nieuwdorp, internist-endocrinoloog bij het Amsterdams Medisch Centrum (AMC), vindt dat het onderzoek 'heel netjes is uitgevoerd'. Wel merkt hij op dat de hoeveelheid zoetstof waarbij de bloedsuikerspiegel van muizen steeg, in de studie extreem hoog was. 'Je zou zo'n dertig cola lights per dag moeten drinken. Dat is absurd veel', zegt hij. 'Toch zijn de resultaten belangrijk, want de studie laat zien dat mensen die al gevoelig zijn voor bloedsuikerproblemen, door bijvoorbeeld overgewicht, diabetes of een slecht eetpatroon, beter af zijn als ze niet te veel zoetstoffen drinken.'

Die conclusie wijkt af van de huidige voedingsrichtlijnen voor diabetes en overgewicht, die in 2010 zijn opgesteld. Daarin worden zoetstoffen aangeraden als suikervervanger, zolang de maximaal toegestane hoeveelheid van zestien glazen lightdrank of gezoete koffie per dag niet wordt overschreden.

Deze hoeveelheid kan bij mensen echter al nadelig zijn, ontdekten de Israëlische wetenschappers. Ze gaven zeven proefpersonen een week lang glazen lightdrank met sacharine en zagen bij vier van hen een verhoogde bloedsuikerspiegel. De andere drie hadden nergens last van.
Volgens de onderzoekers is dat verschil in gevoeligheid te wijten aan de samenstelling van darmbacteriën.

Stofwisseling
Mensen met een gezonde darmbacteriesamenstelling ondervinden waarschijnlijk geen nadelige gevolgen, terwijl mensen met een minder gezonde bacteriesamenstelling gemakkelijker een hogere bloedsuikerspiegel zouden krijgen. Helemaal zeker van de sleutelrol van microben zijn de onderzoekers niet, maar een extra muizenexperiment bevestigde hun vermoedens.

Volgens Nieuwdorp worden de aanwijzingen voor het belang van darmbacteriën bij stofwisselingsziekten steeds sterker. 'We gaan zeker meer van dit soort onderzoeken zien', zegt hij. 'Wat we eten, heeft direct invloed op onze darmbacteriën en stofwisseling. Maar welke voedingsstoffen precies welk effect hebben, weten we nog niet.'

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... etes.dhtml

----------------------------------------------------------------------------------

Dus toch: weliswaar voor zover bekend niet kankerverwekkend, maar ook zeker niet goed voor je. Interessant. Mijn schoonvader heeft bijvoorbeeld diabetes en drinkt qua frisdrank Cola Light. Mijn vriend is aan het afvallen en drinkt daarom af en toe Slimpie. Ik ben zelf helemaal niet van de frisdrank en drink alleen water en thee zonder suiker.

Hebben de uitkomsten van dit onderzoek effect op jullie gewoontes? Zou je bijvoorbeeld na het lezen van dit artikel / onderzoek gaan minderen / stoppen met het gebruiken van deze zoetstoffen?

8nnemiek

Re: Met zoetjes en cola light juist meer kans op diabetes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:29

Ik heb al wel eerder gehoord dat zoetstof niet gezond is, dus wij gebruiken het nooit. In de thee altijd een klontje suiker of liever nog een schepje ongeraffineerde rietsuiker, en altijd normale cola, of dr foots ipv dr pepper.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 11:20

Ik heb ook liever iets met suiker of gewoon helemaal naturel. Maar ach, soms neem ik weleens light, alles met mate :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:00

Ik probeer het ook zo veel mogelijk te voorkomen. Ik neem twee zoetjes op een dag en eigenlijk wil dat ook weer gewoon vervangen door suiker. De macht der gewoonte zorgt er nu nog voor dat er steeds een zoetje in komt.
Die twee zoetjes komen in mijn twee kopjes koffie op een dag. Ik moet mezelf aanleren dat ik 1 suikerzakje ga verdelen over die twee kopjes.

Het is idd al jaren bekend dat zoetstoffen helemaal niet zo gezond is. Ik geloof ook dat suiker, mits met mate, beter is dan zoetstof.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:02

Ik vond dat altijd al onzin. Beetje suiker kan geen kwaad, maar alles met mate

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:04

Gewoon frisdrank drinken, is toch nergens goed voor :+

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 12:08

Jeetje, dat 16 glazen lightdrank per dag als toegestane hoeveelheid geldt. Dat is toch behoorlijk wat aspartaam die je dan binnen krijgt. Elke dag...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:38

Dit isc toch allang bekend? En 16 (!!) Glazen cola light is echt heel veel. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:24

Wij gebruiken sowieso geen zoetstoffen. Ik heb ook de overstap gemaakt van aspartaamzoetjes naar stevia en daarna suiker (of koffiesiroop op suikerbasis).

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:41

Ik ben dol op cola light, vind het oprecht veel lekkerder dan gewone cola, maar bij alleen al de gedachte aan 16 glazen cola op een dag word ik al onpasselijk, laat staan 30. Dat is toch absurd veel?

Verder drink ik geen zoetstoffen vnl. water met 'savonds eens een glaasje cola light.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:30

Ze zullen aan de hand van de hoeveelheid aspartaam in een glas hebben vastgesteld hoeveel glazen je dan max. zou kunnen drinken om niet de toegestane hoeveelheid te overschrijden. Maar nog vind ik dat erg veel aspartaam, als je zoveel op een dag binnen mag krijgen.

Letterlijk 16 glazen light frisdrank, dat wordt (hoop ik dan toch :+ ) niet bedoeld. Daar zijn je tanden en je maag niet blij mee.
Ik haal net aan 8 glazen water e.d. per dag!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 20:31

las het net in de volkskrant idd, tja, alles wat zoet is, is eigenlijk niet natuurlijk, behalve als het 'echt' fruit is....

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 10:54

Maar die zoetstoffen zit in veel meer dan alleen frisdrank. Ik denk als je bekijkt wat je eet en drinkt op een dag wat gezoet is met zoetstoffen dat je zeker wel in de buurt komt van die 16 glazen cola light.
We krijgen meer binnen dan we ons beseffen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:09

aspartaam is gewoon gif,en suiker ook....ik geloof dat er in een halve liter cola 150 gram suiker zit.
Moet je dat eens in je thee doen,niet te zuipen.
Gewoon water drinken of thee,koffie.En dan mag 1 schepje suiker best.Dat is namelijk niet te vergelijken met wat er in frisdrank zit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 11:11

Ik durf te wedden dat ik daar nooit bij in de buurt kom.
Zou niet weten waar ik die zoetstoffen vandaan moet halen in mijn dagelijkse consumptie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:26

Gewoon geen frisdrank drinken en geen drinken uit pak. Wat een troep dat je naar binnen giet...
Hier drinken we alleen water en thee en soms aanmaak.
2x pj hebben we frisdrank of sap in huis en dat is met onze verjaardag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:39

verootjoo schreef:
Gewoon geen frisdrank drinken en geen drinken uit pak. Wat een troep dat je naar binnen giet...
Hier drinken we alleen water en thee en soms aanmaak.
2x pj hebben we frisdrank of sap in huis en dat is met onze verjaardag.

Hier ook :j
Heel soms heb ik weleens de rare behoefte aan cola en dan neem ik een blikje. Maar eigenlijk altijd thee of koffie en soms aanmaak. Nog een stuk goedkoper ook :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:43

Neem het onderzoek met een flinke schep zout. Wie neemt er nu suikervervangers in die belachelijke hoeveelheden? Ik ben helaas aangewezen op suikervervangers als ik ook af en toe fris of een koekje wil doordat ik niet tegen suiker kan. Maar 30 glazen, nee bedankt :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:51

SusanH schreef:
Neem het onderzoek met een flinke schep zout. Wie neemt er nu suikervervangers in die belachelijke hoeveelheden? Ik ben helaas aangewezen op suikervervangers als ik ook af en toe fris of een koekje wil doordat ik niet tegen suiker kan. Maar 30 glazen, nee bedankt :+

nou, als je ziet waar het allemaal in zit... Toen ik erop ben gaan letten verbaasde me het ten zeerste. Het zit nl niet alleen in je drinken, maar ook in veel andere dingen. Soms zelfs in potten pastasaus, en kruidenzakjes e.d. En volgens mij koken de meeste mensen nog steeds uit potten, pakjes en zakjes...
Als je dus niet oplet krijg je ongemerkt allerlei rommel binnen :\

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:05

Potjes en pakjes hebben we hier ook al niet.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:10

Ik had hierover al eens gelezen. Drink zelden light dranken omdat ik de meeste daarvan een vieze zoete smaak vind hebben. Dan drink ik liever water. Koffie en thee drink altijd zonder suiker of zoetstof, met vind ik niet lekker.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 13:15

De titel is wel wat misleidend fris met zoetstof is vergeleken met water, niet met fris met suiker

enj ook juist niet aspartaam, die gaf die reactie minder, maar hoeveel minder is weer niet duidelijk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:53

verootjoo schreef:
SusanH schreef:

nou, als je ziet waar het allemaal in zit... Toen ik erop ben gaan letten verbaasde me het ten zeerste. Het zit nl niet alleen in je drinken, maar ook in veel andere dingen. Soms zelfs in potten pastasaus, en kruidenzakjes e.d. En volgens mij koken de meeste mensen nog steeds uit potten, pakjes en zakjes...
Als je dus niet oplet krijg je ongemerkt allerlei rommel binnen :\

Die dingen eet ik dus ook niet, omdat er suiker/dextrose/glucosestroop in zit. Daar kan ik niet tegen. Dan neem ik die paar keer dat ik sucralose/aspartaam etc binnen krijg voor lief. Dat gaat tot nog toe wel goed :j. Die suikervervangers zitten overigens niet in de pakjes/zakjes ed, daar zit gewone suiker (of een variant erop) in. Suiker stoppen ze trouwens ook in brood, diepvriesgroente (denk aan rode kool) en idd dus alle soorten sauzen, soepen uit blik en pak, groenten uit een blik of potje, verschillende soorten chips, worst en vlees....

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 14:58

SusanH schreef:
Neem het onderzoek met een flinke schep zout.

Ehm nee... dan krijg je weer een te hoge bloeddruk van teveel zout :') :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:08

Dat is ook weer waar :D