Zeer giftige cobra ontsnapt in made

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Zeer giftige cobra ontsnapt in made

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 09:57

http://www.omroepbrabant.nl/?news/21635 ... en+af.aspx

Citaat:
Zeer giftige cobra ontsnapt uit huis aan de Valkenhof in Made: gemeente kondigt noodmaatregelen af

MADE - Paniek in Made vrijdagochtend. Uit een terrarium in een huis aan de Valkenhof is een zeer giftige slang ontsnapt. Het gaat om een Cobra Naja Nivea. De slang heeft giftanden en een beet kan voor mensen dodelijk zijn. De gemeente Drimmelen adviseert bewoners in de wijk ramen en deuren dicht te houden. Ouders doen er goed aan kinderen niet buiten te laten spelen.
De geel/beige kleurige slang is zo'n zeventig centimeter lang en kan naar binnen kruipen om beschutting te zoeken.

Bewoners van de Vogelbuurt mogen hun huizen wel verlaten. Op steenworp afstand van de Valkenhof staan drie scholen. Basisschool Den Duin, De Stuifhoek en het Dongemond College zijn op de hoogte gebracht van de ontsnapping. Leerlingen worden op school opgevangen en meteen naar binnengebracht.

Cobra zeer agressief
Mensen die de Kaapse cobra zien moeten meteen 112 bellen en bij de slang uit de buurt blijven. Het dier kan zeer agressief worden, aldus de gemeente.

Bij een beet moeten de hulpdiensten meteen worden ingeschakeld. Er is antigif beschikbaar, maar om de beet te overleven moet je wel snel zijn.

Slang sinds woensdag al weg
De eigenaar heeft het reptiel woensdagavond voor het laatst gezien. Donderdagnacht heeft hij gemeld dat de slang ontsnapt is.

De gemeente laat weten een team van slangenexperts te hebben ingeschakeld. Ook de eigenaar van het dier zoekt mee. De gemeente heeft een NL-Alert verstuurd aan de inwoners.

Slangenexpert: probeer slang niet te vangen
De cobra zal naar verwachting niet verder dan honderdvijftig meter van zijn verblijfplaats zijn verwijderd. Volgens een slangenexpert is het reptiel 'banger voor ons dan wij voor hem'. Zeventig procent van de mensen die wordt gebeten hebben de cobra opgejaagd, gepest of geprobeerd te vangen.

Buurtbewoners houden er ernstig rekening mee dat ze oog in oog met de cobra komen staan. Het is het gesprek van de dag. Deuren blijven dicht en het is stil op straat. In de wijk is veel politie aanwezig, zo laat Omroep Brabant verslaggeefster Marieke Boerefijn weten.

'Akelig, zo'n dier hoort niet in woonwijk'
Een moeder die twee straten van basisschool Den Duin af woont heeft haar 5-jarig zoontje toch maar met de auto naar school gebracht.

"Hij durfde eigenlijk niet, omdat we langs het paadje moeten waar de slang is ontsnapt. Dan maar met de auto." Over het hebben van een slang als huisdier is de geschrokken moeder duidelijk: "Het is akelig, zo'n dier hoort niet in een woonwijk." Iemand anders noemt het 'gewoon misdadig'.

Basisschool Den Duin overlegt hoe ze vrijdag met de situatie omgaan. Kinderen worden snel naar de klas gebracht en buitenspelen is in ieder geval geschrapt.

'Paniek overdreven'
Toch zijn er ook mensen die totaal geen angst hebben voor de cobra. Verslaggeefster Marieke Boerefijn sprak een aantal mannen dat sinds in kruipruimten van huizen aan het zoeken is. "Het is allemaal maar overdreven paniek", aldus de slangenspeurders die sinds donderdagavond tien uur in touw zijn. En ook een bewoner van de Vogelbuurt is vrijdagochtend gewoon begonnen met het snoeien van de coniferen in zijn tuin.

Vragen die door me heen schieten: waarom houdt iemand zo'n dier in een woonhuis? Hoe kan zo'n dier ontsnappen? Waarom wacht de eigenaar een dag met melden?
Onbegrijpelijk dit....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:00

Ik snap ook niet waarom mensen zo nodig extreem giftige dieren willen houden... hoewel het risico op ontsnapping te minimaliseren is, het risico blijft er altijd. Zoiets wil je toch ook niet in je huis? :+

Er staat dat hij de slang woensdag voor het laatst heeft gezien, het kan ook zijn dat hij donderdagnacht pas ontdekte dat het dier weg was natuurlijk.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:01

Ik vind dat gifslangen gewoon verboden moeten zijn om te houden door de particulier. Als je graag een slang wilt, neem je maar een wurgslang. Op dit soort (dure!) taferelen zit toch niemand te wachten?

Verder zijn de temperaturen hier natuurlijk helemaal niet geschikt voor zo'n slang. Ik denk dat hij ergens opgekruld in een hoekje verstopt ligt en zich voorlopig niet laat zien. Of hij is al dood.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:02

Martine_R schreef:
Ik vind dat gifslangen gewoon verboden moeten zijn om te houden door de particulier. Als je graag een slang wilt, neem je maar een wurgslang. Op dit soort (dure!) taferelen zit toch niemand te wachten?

Verder zijn de temperaturen hier natuurlijk helemaal niet geschikt voor zo'n slang. Ik denk dat hij ergens opgekruld in een hoekje verstopt ligt en zich voorlopig niet laat zien. Of hij is al dood.

Ligt eraan, vaak zie je dat ze een huis binnengaan aangezien het daar warmer is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:03

Jeetje, toch wel eng!

En waar begin je met zoeken, beest kan echt overal zijn en reageert nou ook niet bepaald op zijn naam :D

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:07

Ze zoeken vaak de warmte op..
Brr.. snap ook niet zo goed waarom je zo'n slang in huis willen hebben en dan nog in een woonwijk..

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:08

Het kan heeeeel lang duren voor een slang weer opduikt, meestal liggens ze ergens op een krappe of warme plek tegen de kou. Op onze school was een hele dikke slang ontsnapt die zo groot was dat je die haast niet kon missen. Die had zich tussen 2 terraria gewurmd.

Gelukkig heeft het wel een opvallende kleur, hopelijk wordt het dier snel gevonden.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:08

Fiffill schreef:
Martine_R schreef:

Ligt eraan, vaak zie je dat ze een huis binnengaan aangezien het daar warmer is.

Dan nog verwacht ik dat hij ergens in een hoekje opgekruld ligt. Omdat het in huizen normaal gesproken minder warm is dan in een terrarium en omdat de meeste slangen uberhaupt 80% van de tijd stil liggen.

Fenrir

Re: Zeer giftige cobra ontsnapt in made

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:09

Dat sowieso, daar is het een slang voor :P niet de meest actieve dieren wat dat betreft.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:13

Hopelijk word hij snel gevonden en komt hij de brug niet over! :))

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:14

Het is toch van de zotte dat een hele wijk in de stres is omdat een of andere idioot een giftige slang houd en laat ontsnappen.

Ik hoop dat hij moet meebetalen aan de zoekactie want die zal niet goedkoop zijn.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:44

Blegh gelukkig niet in de buurt. Ik zou echt niet lekker thuis kunnen zitten.
Een spelend kinderen die zou hem maar treffen. Gaat zo'n slang niet op jacht wanneer hij honger krijgt? Hopelijk wordt hij snel gevonden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:48

dat betekend ook katten, konijnen en kleine honden binnen houden of zorgen dat de slang er niet bij kan. Anders zijn ze een maaltje voor de slang.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:50

Ben ik de enige die dit echt mega overdreven vindt :') Vooral die moeder die dat kind met de auto naar school brengt _O- Kom op nou, dat beest ligt echt niet in het paadje waar het ontsnapt is te wachten op argeloze slachtoffers om te verslinden...

Mensen moeten lekker zelf weten of ze een giftige slang willen houden, dat is echt niet misdadig hoor. Hem laten ontsnappen is dan weer minder fijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:51

Nou, ik zou mijn katten wel binnenhouden hoor.Voor een slang is dat toch een lekker hapje.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:52

Overdreven of niet... kinderen zien geen gevaar en zijn nieuwsgierig. Die denken "een lieve slang", terwijl een slang een kind als bedreiging zal zien. Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:52

Het gif kan dodelijk zijn voor een mens, ik kan me de ophef heel goed voorstellen. Stel dat hij ergens onder een struik ligt en je hond snuffelt daar in de buurt en wordt gebeten... Ik vind het wél misdadig om zulke dieren te houden.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:53

nou, deze cobra gaat echt geen honden of andere huisdieren eten... :+

ik snap dit niet... een ieder die gifslangen houdt, heeft ze in een afgesloten terrarium + een afgesloten kamer....snap uberhaubt niet hoe je een slang kunt laten ontsnappen maargoed

hoop dat ze hem snel vinden... grote kans dat hij ergens in de verwarming of achter de koelkast oid zit

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:53

SharonIndezz schreef:
nou, deze cobra gaat echt geen honden of andere huisdieren eten... :+

ik snap dit niet... een ieder die gifslangen houdt, heeft ze in een afgesloten terrarium + een afgesloten kamer....snap uberhaubt niet hoe je een slang kunt laten ontsnappen maargoed

hoop dat ze hem snel vinden... grote kans dat hij ergens in de verwarming of achter de koelkast oid zit

Ik snap dat ook niet. Alsof iemand fulltime al zijn deuren open heeft staan. Een huis is toch afgesloten? Mag toch open dat de voordeur dicht was. Lijkt me zinniger om nog maar eens in huis te gaan zoeken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:54

ten eerste vind ik het bizar dat die man niet binnen een uur, de politie heeft gebeld, een giftige slang, maar heeft gewacht tot de volgende nacht en waarom mogen particulieren deze dieren thuishouden, moet er niet aan denken dat het mijn buren zouden zijn

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:55

ik ben benieuwd welke prutser dit is... ken veel slangenmensen.... een fatsoenlijke gifslangenhouder heeft ook een heel protocol met wat te doen bij beet/onstsnapping.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:56

Hij eet misschien niet honden of katten, maar bijt ze wel als hij in het nauw komt te zitten.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:57

Misschien niet opeten maar bijten kan wel. Je zal maar gebeten worden, Hond, kat of je kind.

Dan piep je wel anders zeker als het gif dodelijk is.
Beest gaat vanzelf op zoek naar eten of een ander warm plekje. Dan kan je hem tegen komen binnen of buiten.

Hoop dat de slang snel gevonden wordt.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 05-09-14 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:58

baileymix
voor kinderen is dit juist erg intressant echter weten ze dat het niet mag maar ze zouden altijd proberen
als ik deze mogelijkheid zal hebben om mn kind met auto te brengen zal k dat ook gerust doen..

hoop dat ie snel gevonden word en uiteraard ook inbeslag genomen word in een woonwijk zo een dier houden kom op zeg ik neem toch ook geen aap in huis..

wilde dieren lekker in een natuurgebied of dergelijk met veel ruimte niet in een glazen bak in huis!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:59

BaileyMix schreef:
Ben ik de enige die dit echt mega overdreven vindt :') Vooral die moeder die dat kind met de auto naar school brengt _O- Kom op nou, dat beest ligt echt niet in het paadje waar het ontsnapt is te wachten op argeloze slachtoffers om te verslinden...

Mensen moeten lekker zelf weten of ze een giftige slang willen houden, dat is echt niet misdadig hoor. Hem laten ontsnappen is dan weer minder fijn.

Nee je bent niet de enige,ik vind het ook errug overdreven.Die slang doet uit zichzelf niets,alleen als je hem pest,opjaagd of wil vangen,dat zegt die slangen expert.
Er zijn meer mensen die giftige dieren in huis houden,en als zo'n dier ontsnapt kan de eigenaar daar niets aan doen.Dit kan áltijd gebeuren,hij heeft de slang niet laten ontsnappen,dier heeft ergens een gaat je gevonden wat de eigenaar niet gezien heeft.