Te oud voor een autoverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Te oud voor een autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 22:55

Nou snap ik best wel dat bejaarden achter het stuur een groter risico op een ongeval hebben dan andere chauffeurs....maar dat gaat ook op voor jongere en on ervaren bestuurders.....daar voor is het noclaim systeem in het leven geroepen.
Maar om een bejaarde bestuurder bij aanschaf van een nieuwe auto botweg uit de verzekering te gooien?????
Hoe denken jullie hier over?
Bron:Leeuwardercourant

OUDEGA (Sm) – Je bent tachtig, koopt een andere auto, wilt de verzekering regelen, en wordt dan geweigerd.

Het overkwam Wilhelmina Lenting uit Oudega (Smallingerland) afgelopen zaterdag. Kwaad is ze niet, maar verdrietig wel en iedereen mag het weten. In de garage van Romke Postma in Damwâld had ze een nieuwe Suzuki Alto gekocht, ,,met automaat, heerlijk.''

Toen de garagehouder bij haar verzekeringsmaatschappij de verzekering wilde laten overschrijven, werd dat prompt geweigerd, ,,want mevrouw was de tachtig gepasseerd''

http://www.lc.nl/friesland/te-oud-voor- ... Ad-mvl_s_4

Jetsje

Re: Te oud voor een autoverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:58

Bizar, ze hebben er geen reden voor. Als ze die mensen nou eerst zouden testen zou ik het nog een klein beetje kunnen begrijpen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:58

Jammer dat het artikel zo beperkt is. Ben wel benieuwd welke verzekeringsmaatschappij het betreft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:59

Wat een onzin...

Mijn opa Is nu 90 en had 4 jaar geleden een nieuwe auto gekocht. Hij Is nu hij de 90 gepasseerd Is uit eigen beweging gestopt met autorijden.

Maar hij heeft bolgens mij nog nooit moeite gehad met het afsluiten van een verzekering. Zou ook heel vreemd zijn...

Als iemand niet meer mag auto rijden, dan komt die automatisch ook geen auto meer verzekeren. Anders zou iemand gewoon recht moeten hebben op een verzekering.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:59

Als iemand door de keuring heenkomt, waarom niet?
En als een verzekering je weigert, ga je toch verder kijken?
En leeftijdsdiscrimatie, als je daar tegenaan loopt, ga je toch de media inschakelen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:00

het is toch ook zo dat na 70 ofzo je 200 % meer premie betaald?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:00

ik vraag mij af of ze haar überhaupt wel mogen weigeren... lijkt mij discriminatie-dingetje toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:02

unihorses schreef:

Nee joh, mijn pa betaalt juist minder omdat hij bijna een eeuwigheid aan schadevrije jaren heeft opgebouwd :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:02

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:05

vuurneon schreef:
unihorses schreef:

Nee joh, mijn pa betaalt juist minder omdat hij bijna een eeuwigheid aan schadevrije jaren heeft opgebouwd :')

ja dat dacht ik ook... tot we bij verzekering binnen kwamen die dus zei dat als je ouder werd je meer moest gaan betalen ongeacht schadevrije jaren toen zat ik ook :wow:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:08

Altijd al geweten dat verzekeringen niet echt te vertrouwen zijn. Ja, naarmate je ouder wordt, ga je misschien wat minder snel reageren. Maar generaliseren....worden we niet gewaarschuwd om dat niet te gaan doen?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:14

Moeilijk punt.
Aan de ene kant snap ik de maatschappijen, want laten we eerlijk wezen sommige oudjes horen gewoon niet meer op de weg. Puur omdat ze het allemaal niet meer kunnen overzien, gaan erg langzaam rijden waardoor ze een gevaar op de weg worden.
Of als ze al diverse euvels hebben gehad
Maar dat geld echt niet voor alle oudjes denk ik dan weer.

Aan de andere kant zeg ik, waarom? Als ze al jaren bij dezelfde maatschappij zitten en al een ik weet niet hoeveel schadevrije jaren hebben.... In dat geval vind ik het niet eerlijk om daar een premie verhoging aan te koppelen omdat ze oud zijn.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 23:16

Bejaarden hebben ook risico verlagende factoren.....ze rijden een stuk minder.....denk ik......en dus wordt de kans op een ongeluk weer kleiner.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:17

Je zou haast geen nieuwe auto meer kopen op oudere leeftijd.

Ik ken iemand die zonder schade op leeftijd van 96 (!!!!!) nog veilig rondrijdt.

Leeftijd is GEEN indicatie hoe fit iemand nog is. Ab-so-luut niet!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 23:19

Mensen op die leeftijd moeten gekeurd worden,,,,goedgekeurd,betekend rijbewijs blijft geldig,,,,,dus ook verzekerbaar lijkt me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 23:21

papagroom schreef:
Mensen op die leeftijd moeten gekeurd worden,,,,goedgekeurd,betekend rijbewijs blijft geldig,,,,,dus ook verzekerbaar lijkt me.

Mee eens. Maar verzekeraars zijn een stel boeven, en willen zo min mogelijk risico's lopen. In the end, it is all about the money!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:18

Compleet van de zotte. Als mevrouw gewoon fit is verklaard om te rijden en haar familie geen bezwaar maakt dan hoort ze gewoon haar nieuwe auto te kunnen verzekeren tegen een normaal tarief en met eventuele opgebouwde no-claimkorting. Zo niet hoort de verzekeringsmaatschappij dat netjes aan te geven in de voorwaarden of minstens met een verdraaid goede verklaring te komen over waarom mevrouw geen verzekering bij hen kan afsluiten en enkel leeftijd is geen voldoende argument.

Maar volgens mij gebeurt het wel vaker dat ouderen enkel op basis van hun leeftijd een verzekering wordt geweigerd. Zelfs als alle medische verklaringen zeer recent en in orde zijn. Ze proberen het gewoon.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:25

Oudere mensen moeten vind ik gewoon af en toe getest worden want het reactievermogen bijv. gaat toch achteruit met de leeftijd. En op basis van de tests moet gewoon geoordeeld worden, of zeg ik nou wat heel raars..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 21:27

Tussen fit verklaard en in staat zijn om nog correct te rijden zit nogal een verschil. Ik heb het nu al tig keer meegemaakt, een auto met bizar rijgedrag voor me hebben. Stoppen op de rijbaan, niet meer correct invoegen, overdreven langzaam, voetgangers afsnijden en kinderen voorbij rijden zonder aangepaste snelheid, andere weggebruikers de voorrang weigeren. En dan kan je de persoon eindelijk inhalen en dan zie je dat het helaas weer een hoogbejaard iemand is. Dus voor mij mogen ze zelfs zo ver gaan om weer een herexamen te doen op een bepaalde leeftijd. Gewoon om te testen of ze nog mee komen in het hedendaagse, hectische en dichte verkeer. Want het verkeer van nu, is natuurlijk niet meer het verkeer van vroeger, waar men nog meer plaats had. Want vaak rijden ze niet slecht, maar zijn ze gewoon overrompelt door de verkeerssituaties die het huidige verkeer oplevert, dat icm met een slechter reactie- en inzichtsvermogen, maakt dat ze gewoon niet altijd meer adequaat kunnen reageren, met alle gevolgen van dien.