Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 13:56

Waarom stijgt de zorgpremie in 2015 met 200 euro?

Woensdag werd een rapport gepubliceerd waarin duidelijk werd dat de zorgpremie in 2015 met 200 euro gaat stijgen. Bovendien zou het eigen risico gaan stijgen naar 400 euro. Dit heeft gisteren en nu ook weer vandaag voor veel paniek gezorgd in Den Haag, want de zorgverzekering gaat exploderen volgend jaar, als deze plannen worden doorgezet. Een premiestijging van 200 euro zou betekenen dat de gemiddelde jaarpremie neer komt op 1321 euro. De zorgverzekeraars zelf zijn wat voorzichtiger en voorspellen een stijging van 100 euro. Hoe dan ook zou het de koopkracht van de consument flink naar beneden kunnen halen.

Waarom?

Maar waarom voorspellen de vakbeweging en werkgevers deze enorme verhoging voor de zorgverzekering?

Dit heeft allemaal te maken met de geplande hervorming van de zorg per 2015, wat voornamelijk de AWBZ (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) aangaat. De AWBZ kan gezien worden als geldpotje voor langdurige zorg die nu nog door de overheid wordt geregeld. Zorg op korte termijn komt voor rekening van de zorgverzekeraars.

De dekking van AWBZ is uitgebreid; van vervoer voor gehandicapten tot aan opname in een psychiatrische inrichting. In 2002 werd hier nog 19 miljard euro aan besteed, maar dit jaar zijn de uitgaven al op 29 miljard euro begroot. Het wordt steeds duurder en voor 2017 wordt er zelfs al een bedrag van 33 miljard genoemd. Het kabinet wil deze toekomstige stijging voorkomen door de langdurige zorg – gefinancierd vanuit de AWBZ – flink te verschuiven.

Hoe dan?

De AWBZ zal in 2015 beperkt worden tot de belangrijkste taak, namelijk zorg in verpleeg en verzorgingshuizen. Hiervoor zal wel de toegang worden beperkt. Overige zorg – die nu nog worden betaald uit de AWBZ – zoals persoonlijke verzorging en thuisverpleging zal worden ondergebracht in de verplichte zorgverzekering. De kosten die hierdoor van het AWBZ naar de zorgverzekering worden overgeheveld zijn geraamd op 5 miljard euro. Als je 5 miljard deelt door de 13 miljoen premiebetalers in Nederland (bevolking vanaf 18 jaar) dan komt dit neer op ongeveer 200 euro per verzekerde.

Zorgverzekeraars zijn zoals gezegd voorzichtiger en houden het op 2,7 miljard euro, wat betekent dat de premie volgend jaar met 100 euro zou gaan stijgen.

30 euro minimaal

Het verschil tussen de vakbeweging en zorgverzekeraars is tekenend en hangt volledig af in welke mate de taken van het AWBZ worden overgeheveld naar de basisverzekering. In ieder geval zal de premie eenmalig met minimaal 30 euro omhoog gaan per verzekerde, wat nodig is om buffers van de verzekeraars op peil te houden. Dit is vanuit De Nederlandsche Bank bepaald.

Eigen risico ook omhoog?

Wie gebruik maakt van langdurige zorg betaalt een inkomensafhankelijke zorgpremie aan de AWBZ. Dit geldt niet voor de zorgverzekering en daarom zou een groot gedeelte van deze bijdrage komen te vervallen wanneer veel zorg wordt overgedragen aan de zorgverzekering. Om dit te kunnen compenseren zal het eigen risico met 40 euro worden verhoogd in 2015 naar 400 euro in totaal. Het eigen risico is sinds de invoering alleen nog maar gestegen. Dit jaar is het wettelijk verplichte eigen risico 360 euro.

Oplossing

Het kabinet zal zich de komende periode buigen om een oplossing te zoeken om de premie niet te laten exploderen en om de koopkracht niet te veel te schaden. Een oplossing zou zijn het laagste belastingtarief te verlagen. Maar omdat er al jaren meer wordt uitgegeven vanuit de AWBZ dan er binnenkomt aan premies zal dit lastig worden. Een andere oplossing is het verhogen van de zorgtoeslag, maar het nadeel hiervan is dat het extra geld kost. Dus mogelijk ligt een verlaging van een belastingtarief meer voor de hand.

Wat vinden jullie er van?

Anoniem

Re: Ziektenkosten verzekering wanneer is de grens bereikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:02

Ik vind dat hier niet zo over gezeurd moet worden. Ben blij dat je jezelf tegen ziektekosten kan verzekeren.
En in de toekomst worden de bedragen alleen maar hoger ivm de vergrijzing, dus ik bereid je maar vast voor :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:07

Zoals gewoonlijk ben je als verzekerde weer de gebeten hond. Straks hoef je je niet meer te verzekeren want je betaald toch het meeste al zelf.

Ik dacht trouwens dat de verzekeringen samen al zo'n enorm overschot aan geld hadden? Daar was vorig jaar toch zoveel over te doen. Was dat dan onzin of is die buffer nu te laag.

Misschien moeten we eens ons best doen om de zorgkosten naar beneden te brengen. Heb de laatste tijd aan de lijven ondervonden hoeveel geld (en tijd) er verspild wordt. Laten we daar wat aan doen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:09

Rowdine schreef:
Ik vind dat hier niet zo over gezeurd moet worden. Ben blij dat je jezelf tegen ziektekosten kan verzekeren.
En in de toekomst worden de bedragen alleen maar hoger ivm de vergrijzing, dus ik bereid je maar vast voor :)

Nederland zou er ook voor kunnen kiezen om het zorgstelsel niet commercieel te maken.

Ik betaal hier in het Verenigd Koninkrijk 0,00 voor operaties, bezoekjes aan de dokter, alle medicijnen zijn gratis, anticonceptie is gratis. Je kunt zelfs gratis condooms ophalen als je wilt.

Wél betaalt elk huishouden gezamelijk 10 maanden per jaar gemeente belasting om dit voor iedereen te kunnen bekostigen. Maar dat is zo'n £100 tot £150 per huishouden, dus niet per volwassene.

Als niet Nederland vind ik het te gek voor woorden dat je een zorgverzekering moet betalen en als je wat hebt ook nog eerst zelf een paar honderd euro op moet hoesten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:12

Gemeentebelastingen hebben wij heir ook gewoon Raponsje, bovenop alle andere kosten :j.
Ik vind het echt bizar worden hoor, straks durft niemand meer naar de dokter toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:12

Raponsje schreef:
Rowdine schreef:

Nederland zou er ook voor kunnen kiezen om het zorgstelsel niet commercieel te maken.

Ik betaal hier in het Verenigd Koninkrijk 0,00 voor operaties, bezoekjes aan de dokter, alle medicijnen zijn gratis, anticonceptie is gratis. Je kunt zelfs gratis condooms ophalen als je wilt.

Wél betaalt elk huishouden gezamelijk 10 maanden per jaar gemeente belasting om dit voor iedereen te kunnen bekostigen. Maar dat is zo'n £100 tot £150 per huishouden, dus niet per volwassene.

Als niet Nederland vind ik het te gek voor woorden dat je een zorgverzekering moet betalen en als je wat hebt ook nog eerst zelf een paar honderd euro op moet hoesten.

Tja, ik denk dat Schotland een heel stuk minder inwoners heeft en daarom op een dergelijk systeem kan draaien. Voor een bevolkt land als Nederland, waarbij een sociaal stelsel wordt gehanteerd kan dit gewoonweg niet omdat het niet dekkend is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:13

Dan moeten ze de verzekeringsplicht opschorten. Je kunt mensen niet verplichten én zoveel zelf te betalen én ook nog maandelijks een bedrag neer laten leggen. Ik kan echt niet meer missen, wij hebben onze neus nu al nog maar net boven water.

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:15

@Rowdine

Ook in Wales en Engeland werkt dit zo :) In Engeland betaal je iets van 8 pond per herhaal recept, meer niet! Toch wonen daar 53 million mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:15

phormicola schreef:
Dan moeten ze de verzekeringsplicht opschorten. Je kunt mensen niet verplichten én zoveel zelf te betalen én ook nog maandelijks een bedrag neer laten leggen. Ik kan echt niet meer missen, wij hebben onze neus nu al nog maar net boven water.

En dan? Wat als jij je been breekt en jezelf niet hebt laten verzekeren? Kan jij dan ineens 4000 euro ophoesten voor een eventuele operatie? Of moet de samenleving jouw kosten dan maar dragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:17

Suzann3 schreef:
@Rowdine

Ook in Wales en Engeland werkt dit zo :) In Engeland betaal je iets van 8 pond per herhaal recept, meer niet! Toch wonen daar 53 million mensen.

Betaal je hier meer per herhaal recept dan? Ik neem weinig zorg af kun je wel merken ;)

Ik vind het allemaal gezeur, eerlijk waar.
In Engeland betaal je 10.000 pond collegegeld per jaar. Dus je bent het hoe dan ook wel ergens aan kwijt.

Grapjasjes12

Er zijn nu al heel veel schulden omdat mensen de hoge kosten niet op kunnen hoesten :) de plicht veranderd daar geen bal aan.

Veulen84

Ik vind het ook van de gekke dat je straks als normaal gezin met 2 kinderen en 2 volwassenen gemiddeld 650 euro per maand kwijt gaat zijn. Zonder dat je overal voor verzekerd bent. Dat is zelfs voor een modaal inkomen een enorm zware belasting. Laat staan voor het groot aantal gezinnen dat (ver) onder modaal zit.

En dan zouden de meeste mensen eigenlijk ook wel gewoon een aanvullende verzekering moeten hebben voor tandarts of fysio.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:18

Ik vind het gewoon echt belachelijk dat je én verplicht wordt verzekerd te zijn, én dat je dan ook nog zoveel eigen risico hebt.
Waar betaal je je verzekering voor als je eerst een heel groot deel zelf moet betalen.
Natuurlijk, als je een operatie moet ondergaan, ben je blij dat je maar een klein deel moet betalen.
Maar ook hiermee mocht ik laatst echt veel onzin dingen gewoon zelf betalen. Evenals fysio waar ze ontzettend moeilijk over doen. Dus ook als je verzekerd bent, krijg je zelf echt veel op je dak. Al die regeltjes. Ik heb het afgelopen jaar denk 1000 euro zelf kunnen betalen, niet 360...

* Gaat dan maar vast proberen zuiniger te leven om volgend jaar ook nog iets te kunnen... :roll: *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:19

phormicola schreef:
Er zijn nu al heel veel schulden omdat mensen de hoge kosten niet op kunnen hoesten :) de plicht veranderd daar geen bal aan.

Maar wat wil je dan eigenlijk?
Dat wanneer men zich niet heeft laten verzekeren en de zorg nodig heeft maar in een hoekje moet gaan liggen huilen?
Of dat de samenleving die kosten gaat dragen omdat ziekenhuizen verplicht zijn te helpen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:19

Ik wil best meer betalen, maar dan geen eigen risico en alles (binnen de reguliere zorg iig) vergoed, ik wil niet meer betalen, hoger eigen risico en alsnog dingen zelf moeten betalen

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:20

Vergeet niet dat bvb polen hier gratis worden behandeld.
En hoe ging het vroeger dan?
De verzekeraars worden rijker?
Zieken huizen vragen een vermogen om je te behandelen
Mensen wij worden bedonderd waar we bij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:20

Veulen84 schreef:
Ik vind het ook van de gekke dat je straks als normaal gezin met 2 kinderen en 2 volwassenen gemiddeld 650 euro per maand kwijt gaat zijn. Zonder dat je overal voor verzekerd bent. Dat is zelfs voor een modaal inkomen een enorm zware belasting. Laat staan voor het groot aantal gezinnen dat (ver) onder modaal zit.

En dan zouden de meeste mensen eigenlijk ook wel gewoon een aanvullende verzekering moeten hebben voor tandarts of fysio.

Kinderen zijn toch gratis meeverzekert?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:21

In het begin dat ik zelf moest gaan betalen voor mijn ziektekosten was dat 43 euro in de maand, zonder eigen risico, inclusief tandarts. Hoe kan het dat ik nu meer dan het dubbele betaal voor minder en ook nog eigen risico. Ergens klopt er hier iets niet....

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:23

Als de eigen bijdrage zo hoog wordt gaan de mensen wachten tot het echt niet meer anders kan, en dan zal het herstel vaak ook langer duren. Dus duurder aan het eind.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:23

650 per maand en dan ook nog de eerste 400 euro per persoon eigen risico.... de verplichting van een verzekering kan ik inderdaad niet meer bij.... Het is dat we kinderen hebben en daardoor goed verzekerd moeten zijn |o

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:24

Rowdine schreef:
Suzann3 schreef:
@Rowdine

Betaal je hier meer per herhaal recept dan? Ik neem weinig zorg af kun je wel merken ;)

Ik vind het allemaal gezeur, eerlijk waar.
In Engeland betaal je 10.000 pond collegegeld per jaar. Dus je bent het hoe dan ook wel ergens aan kwijt.

Ik woon niet in Nederland, dus ik kan je niet vertellen hoe het daar werkt :)
Maar wat ik bedoelde is dat die 8 pond de enige kosten zijn die ik aan mijn gezondheids zorg heb (En helaas ik heb nog wel eens wat).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:24

Rowdine schreef:
phormicola schreef:

Maar wat wil je dan eigenlijk?
Dat wanneer men zich niet heeft laten verzekeren en de zorg nodig heeft maar in een hoekje moet gaan liggen huilen?
Of dat de samenleving die kosten gaat dragen omdat ziekenhuizen verplicht zijn te helpen?

Wat wil jij met je toon? :')

Ik wil de vrijheid om mijn eigen keuzes te maken als het om zoveel geld gaat. Als ik zoveel wil betalen dan doe ik dat, als ik liever krepeer dan doe ik dat. Mijn leven, mijn keuzes.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:25

wendy1987 schreef:
Ik heb het afgelopen jaar denk 1000 euro zelf kunnen betalen, niet 360...

Ik op dit moment op een kleine 2000 euro die ik zelf heb betaald. Daarbij komen straks nog zaken als fysio. Dit jaar ga ik er op uitkomen dat ik meer dan 3000 euro zelf moet betalen.
En dan kan het leuk zijn dat ik 15000 wel vergoed krijg. Maar die heb ik indirect de afgelopen jaren ook zelf betaald.

Rowdine schreef:
Kinderen zijn toch gratis meeverzekert?

Je hebt gelijk. Tot 18 gratis meeverzekerd. Hoewel ik weinig 18 /19 jarig ken die tegenwoordig al zulke bedragen kunnen ophoesten, scheelt dat inderdaad.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:26

De kosten zijn zo hoog omdat sommige vergoedingen zoooo dom zijn.

Mijn zusje is erg ziek haar darmen liggen oa stil.

Als zij zelf thuis wil spoelen en klysma wil doen moet ze het zelf betalen!!!
Gaat zij maar naar het ziekenhuis om het te laten doen wat 10x zo duur is wordt alles vergoed.....

Zo zijn er nog wel meer lachertjes.

Thuis kan zij zoveel dingen makkelijk doen.
Klysma moet ze toch dagelijks hebben.

Oja als de communictie beter was dan had zij heel veel geld bespaard.
vele onderzoeken zijn wel 4 of 5x gedaan.
2 jaar zijn we verder maar mijn zusje is niks verder.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 27-08-14 14:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:26

Rowdine schreef:

Ik begrijp dat jij niet elke maand elke euro een keer om moet draaien of je wel je basisbehoeften kan aanschaffen omdat je ook nog je zorgverzekering moet betalen?