Mensen worden steeds asocialer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odatje

Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:01

Ik wil eerst even benadrukken dat ik totaal geen problemen heb met buitenlandse mensen

Ik werk in een kleding winkel, waar we nu bezig zijn met de laatste afprijzing dus alles is spot goedkoop!
Nu ging het me vandaag dus echt de pet te boven over hoe brutaal mensen zijn..

Ik stond samen met mijn collega aan de kassa, klanten te helpen met afrekenen. Op een gegeven moment komt er een donker getinte mevrouw aan de kassa met zeker wel 20 stuks kleding. Ik begin met de kleding van de hangers te halen etc, en zie dat er geknoeid is met de stickers die op de kaartjes zit, dus dat er een lagere prijs is opgeplakt als het werkelijk kost. Ik zeg netjes tegen deze mevrouw dat deze broek duurde is en er met de stickers is gerommeld. Ze zegt me in gebrekkig Nederlands de broek dat niet te hoeven, nou prima ik leg deze broek aan de kant en ga verder. Volgende broek weer precies hetzelfde verhaal, ik vraag aan deze mevrouw of zij zelf deze stickers heeft verwisseld, waarbij ze net doet of ze me niet verstaat, terwijl ze dat net nog wel deed. Ik vraag het vervolgens aan haar man, en hij begint hard te lachen... Mijn geduld was langzaam aan het opraken,( er stond een hele rij bij de kassa) en toen kwam het. Deze mevrouw was samen met haar gezin, en ze begint tegen haar gezin in hun eigen taal vanalles te zeggen, waarbij ze naar mij en mijn collega loopt te wijzen en lachen. Dit ging mij de pet te boven dus ik zeg; Hier in deze winkel word Nederlands gepraat en al helemaal aan de kassa. Waarbij mevrouw me aan kijkt en ineens in het Nederlands kan zeggen dat ik brutaal ben. Ik ben hier naar achteren gelopen omdat ik anders wist, dat ik uit mijn slof ging schieten.
Ik weet dat het misschien niet al te netjes was om dit te zeggen.. Maar ik vind het behoorlijk asociaal...

Deze mevrouw heb ik al eerder betrapt op het stelen van kleding (waarbij ik haar door had voor ze de winkel uit was). Vandaag wilde ze het weer proberen met ondergoed...
Ik vind dit ontzettend vervelend omdat dit meteen word gezien als 'discriminatie' wat ik dus totaal niet zo vind!
Als het een blank persoon was geweest, ging het precies hetzelfde..

Nog een ander voorbeeld wat ik van de week meemaakte.
Een ook buitenlandse mevrouw kwam bij me aan de kassa en ze had 10cent te kort om te kunnen betalen. Ze begon gewoon met me te onderhandelen... En dat wij geen service hadden dat ik het niet voor 10 cent minder mee wilde geven. Ik zeg mevrouw u kunt het bedrag ook pinnen. Nee en jij bent gek, jij spoort niet dit en dat...

Ik denk dan bij mezelf waauw.. _/-\o_

Wat vinden jullie hier nu van?
Mag hier iets van gezegd worden?
Is het zo dat mensen steeds asocialer worden?

Sorry als het hier verkeerd staat!
Laatst bijgewerkt door Odatje op 13-08-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Mensen worden steeds asocialer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:11

Mijn oma was ook zo, legde rustig de kaas die ze toch niet wilde tussen de sokken en is op haar 80e nog betrapt op winkeldiefstal (nee ze was niet arm) en kreeg een AH verbod :=

Dus of mensen tegenwoordig zo zijn....ik ben bang dat het van alle tijden is.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:12

Rommelen met stickers is zelfs een strafbaar feit en zo iemand kan je aanhouden en de beveiliging/politie voor laten komen. Lekker afvoeren die handel!

(Art 326 WvSr)

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:15

Muisbal schreef:
Rommelen met stickers is zelfs een strafbaar feit en zo iemand kan je aanhouden en de beveiliging/politie voor laten komen. Lekker afvoeren die handel!

(Art 326 WvSr)

Dit wist ik niet! Ik ga je berichtje even opslaan en hier morgen even onze rayonleidster voor bellen!
Bedankt voor deze info!
Aangezien deze mevrouw in kwestie vaker in de winkel komt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:16

Wat die vrouw deed is fout, maar hoe jij reageert is imo ook ronduit asociaal. ;) Klant is koning, en daar moet jij ten alle tijden netjes tegen blijven. Ook als je zo ontzettend geïrriteerd raakt. En imo ben je wel rascistisch als je zegt dat 'in deze winkel NL wordt gesproken.' Gaat lekker worden als wij in een ander land op vakantie zijn...

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:20

KimD schreef:
Wat die vrouw deed is fout, maar hoe jij reageert is imo ook ronduit asociaal. ;) Klant is koning, en daar moet jij ten alle tijden netjes tegen blijven. Ook als je zo ontzettend geïrriteerd raakt. En imo ben je wel rascistisch als je zegt dat 'in deze winkel NL wordt gesproken.' Gaat lekker worden als wij in een ander land op vakantie zijn...

Dat klopt, mijn reactie was ook niet passend!
als er iemand bij ons in de winkel komt die geen NL spreekt wil ik best met deze persoon in het Engels of er met handen en voeten uitkomen, geen probleem!
Maar als je eerst probeert ondergoed te stelen, dan rommelen met stickers, en dan ook nog is in een andere taal naar mijn collega en mij gaan lopen wijzen, sorry maar dan is mijn respect ver te zoeken!
Je hebt er zeker gelijk in dat de klant koning is!
Ik snap iig wat je punt is!

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:21

Zo zijn er nog veel meer regeltjes die heel veel mensen niet weten.
Je kan iemand bijvoorbeeld ten alle tijden een winkelverbod geven, schriftelijk dan wel mondeling (met getuigen), om wat voor een reden dan ook. Een winkel is namelijk geen openbare gelegenheid en daardoor kan iemand de toegang ontzegt worden. Komt diegene toch binnen is het huisvredebreuk en dat is een misdrijf :)

Maar je kan het beste in alle gevallen je leidinggevende het op laten lossen en niet zelf het heft in handen gaan nemen natuurlijk :D
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 13-08-14 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:22

KimD schreef:

Dat vind ik niet.
Als een Nederlander in Duitsland komt wordt van verwacht dat die Duits spreekt.
Als een Nederlander in Engeland komt wordt er verwacht dat die Engels spreekt.
Als er een Engelse in Nederland komt wordt ook verwacht van de Nederlander dat die Engels spreekt.
Idem dito met een Duitser.
Slaat toch nergens op?

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:22

Muisbal schreef:
Zo zijn er nog veel meer regeltjes die heel veel mensen niet weten.
Je kan iemand bijvoorbeeld ten alle tijden een winkelverbod geven, schriftelijk dan wel mondeling (met getuigen), om wat voor een reden dan ook. Een winkel is namelijk geen openbare gelegenheid en daardoor kan iemand de toegang ontzegt worden. Komt diegene toch binnen is het huisvredebreuk en dat is een misdrijf :)

Maar je kan het beste in alle gevallen je leidinggevende het op laten lossen en niet zelf het heft in handen gaan nemen natuurlijk :D

Nee dit wist ik idd ook niet!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:23

Dat is natuurlijk belachelijk, wat hier is gebeurd! Snap je heel goed, TS, is eindeloos frustrerend.

Maar ik moet eerlijk zeggen, wat ik ook altijd vervelend vind, is de vergelijking met vroeger. Je geeft aan dat mensen 'steeds asocialer worden'. Alsof vroeger alles beter was. Vroeger mepten we elkaar de kop in, sloten we gehandicapten op in kerkers (nog niet eens zo lang geleden) en mishandelden we onze dieren (nog minder lang geleden). Waren we toen ook maar een fractie socialer?!? Absoluut niet alleen tegen jou bedoeld hoor, TS, ik zie dit alleen heel veel langs komen. Vind die vergelijking niet nodig, hier is gewoon iets gebeurd waarbij mensen heel erg asociaal waren. Punt.

Neemt niet weg dat ik me, nogmaals, heel goed kan voorstellen dat je BAALDE. Belachelijk, dit soort mensen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:24

Sommige klanten ben je beter kwijt dan rijk, dus in enkele gevallen vind ik het niet raar als een winkelbediende uit zijn/haar slof springt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:27

vrouwke schreef:
KimD schreef:

Dat vind ik niet.
Als een Nederlander in Duitsland komt wordt van verwacht dat die Duits spreekt.
Als een Nederlander in Engeland komt wordt er verwacht dat die Engels spreekt.
Als er een Engelse in Nederland komt wordt ook verwacht van de Nederlander dat die Engels spreekt.
Idem dito met een Duitser.
Slaat toch nergens op?

Dat is ook bullshit. ;) Iets wat NL'ers zichzelf hebben aangedaan. Als je in het gros van DE, NL spreekt verstaan ze je wel degelijk. En laten we eerlijk zijn, het merendeel NL'ers weet niet eens wat fatsoenlijk DE is en kunnen beter NL blijven spreken. _O-

Als je in een winkel staat hoor jij je ten ALLE tijden fatsoenlijk te gedragen al is de klant/gast nog zo'n vlerk. Als ze dit bij mij hadden gedaan, dat gerommel, was ik gestopt en had mevrouw gevraagd de winkel te verlaten. Wij hebben te maken met Arabische mensen, die spreken in de winkel ook continu hun eigen taal en wijzen ook vaak genoeg naar ons. Als ik daar wat van moest zeggen had ik wat te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:29

KimD schreef:
Klant is koning, en daar moet jij ten alle tijden netjes tegen blijven.

Klant is koning en de winkelier is keizer

ja je hoort ten allen tijden beleefd tegen je klant te blijven maar ik vind wijzen, lachen en het idee geven dat je over de winkelier praat in een taal die diegene niet machtig is ook ronduit aso.
Ik heb niks tegen buitenlanders en vind het prima als ze onderling in hun eigen taal spreken, dat doe ik ook in het buitenland, maar ga dan niet een ander belachelijk maken of alleen maar het idee geven dat je dat doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:32

Klant is koning maar je hoeft je niet te laten beledigen en kleineren als personeel zijnde, het houd een keer op. Neem het met je filiaalleider op dat deze persoon een officieel winkel verbod krijgt en verder over de toestand van vandaag, het was beter geweest als je eerst de kleding waar mee gerommeld was aan de kant had gelegd en daarna had aangeven dat de prijzen niet correct waren en haar de keus gelaten om ze voor het juiste bedrag te nemen of terug te leggen, dan had ze geen mogelijkheid gehad om je belachelijk te maken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:22

Wij werden vandaag nog beledigd door een winkelier.

Mijn man is Amerikaans en probeert al jaren Nederlands te leren, maar is erg onzeker en heeft geen talenknobbel. Hij wilde vandaag op de markt iets vragen aan een oudere vrouw achter een kraam. Meteen zei ze 'versta er geen reet van, je spreekt maar Nederlands hier'.
Lekker dan voor iemand die zo z'n best doet, vond het echt zielig voor 'm :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:26

maar dat vind ik een heel andere situatie dan door TS omschreven! Die mensen stonden te wijzen en te lachen terwijl ze onderling in een voor TS onbekende taal spraken.

Iemand die zijn best ervoor doet en probeert te communiceren zal ik altijd helpen en waar mogelijk in zijn/haar eigen taal tegemoet proberen te komen.
Vind dit echt appels met peren vergelijken

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:28

Ik dacht dat dit over aso mensen ging en ik vond deze vrouw erg aso :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:30

Zeker geen zaak voor mij :=
Bij dit te lezen word ik al agressief.
Ik zou er echt niet netjes mee kunnen omgaan.
Maar ja, 17 jaar levenservaring is ook niet veel, zal het wel nog moeten leren in mijn leven. In ieder geval al goed opweg en een beetje kunnen oefenen.. hier en daar wel eens met de verkeerde mensen in contact geweest, bah
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 13-08-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:30

Ik kan me nog een tijdje herinneren dat ik achter de kassa werkte en uitzicht op de groente afdeling had. Nederlandse oude vrouw komt boodschapjes doen, weegt appels af, stickert deze en stopt er vervolgens 2 bij. Hoe jij reageerde vind ik ook niet kunnen, ik zou persoonlijk niet eens meer een stap binnen zetten.

Nederlands is een van de moeilijkste talen om te leren, bedenk dat goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:34

Klant is ten alle tijden koning, maar er zijn grenzen haha. Al denk ik persoonlijk dat als jij het iets anders had verwoord (dus niet je moet nederlands praten, maar zou u alstublieft nederlands willen praten) het al iets anders zou zijn geweest. Snap dat die mevrouw fout is, maar ik vind jou zinnen ook echt niet kunnen tegen welke klant dan ook.

Helaas als winkelmedewerkster moet je regelmatig heel vaak slikken en kan je er beter even iemand bij roepen dan zelf een scene gaan staan maken :) Lost ook niets op.
Maar, deze klant liever kwijt dan rijk, toch? ;)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:35

Tsja, ik had vandaag weer zo'n geval waar je dan ook niet meer overdreven aardig tegen komt. Ik werk in de viskraam van m'n ouders. Kwam er vanmiddag een vrouw aanlopen en begon van 3 meter afstand al te zeggen : ik wil een broodje haring met ui. Ik doe net of hoor ik haar niet en ga door met de paling, kijk op en zeg : hallo kan ( ik u helpen wou ik zeggen) zegt deze vrouw : ik zei 1 broodje haring met ui!

Wat ik het liefste zeg : stop dat broodje ergens waar het licht niet komme ken.

Er kan werkelijk geen hallo of mag ik meer vanaf. Daar erger ik mij het meeste aan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:37

Denk dat het niet zozeer om de taal ging, maar om hetgeen wat die mensen aan doen waren, (wijzen, uitlachen, waarschijnlijk uitmaken). Of dat nu in het chinees, Turks, of het jamaicaans was, doet er denk ik niet toe.
Het is niet omdat je klant bent, dat je een vrijgeleide hebt om mensen uit te schelden enzo. Een verkoopster in de winkel is geen deurmat hé

En inderdaad, klant is koning, maar ik ben keizer is een gezegde die ik ook altijd had, in de tijd dat ik in een winkel werkte.
Er waren echt zo onbeschofte klanten, 1 keer heb ik me niet meer kunnen inhouden en heb toen gezegt als het u niet zint, ga dan naar een andere winkel en ik kreeg groot gelijk van mijn Chef. Was een bejaard koppel dat juist op een zaterdagvoormiddag voor hun beleg kwam, ja dan moeten ze iets langer wachten, zeker als ik dan nog alleen sta met een student die juist begon.
We hebben ook maar 2 handen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:45

KimD schreef:

Ik ben het totaal met je eens :j 'hier in de winkel wordt Nederlands gesproken' vind ik asociaal omdat je zelf ook al aangeeft dat de mevrouw geen goed Nederlands spreekt.
Mijn moeder komt bijvoorbeeld uit Frankrijk en spreekt keurig Nederlands, weliswaar met een Frans accent, maar daar gaat het niet om, maar wij spreken samen ook altijd Frans.
We lachen dan wel geen winkeliers uit, maar de eerste en de beste cassiëre die mijn moeder opdraagt om Nederlands te spreken omdat er 'hier in de winkel Nederlands wordt gesproken' krijgt wel een hartig woordje terug :+ Je hoort niemand te vertellen welke taal ze moeten spreken.
Buiten dat heeft het niet heel veel toegevoegde waarde om erbij te vermelden dat het om een lichtgetinte vrouw ging.
Laatst bijgewerkt door Arc_En_Ciel op 13-08-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:49

Zulke ASO klanten heb ik vaak genoeg, zijn trouwens vooral ouderen moet ik zeggen. Ze trekken de bek niet open zeggen we dan. Ik heb 1 keer iemand heel boos gemaakt nadat ze mij echt het bloed onder de nagels vandaal haalde. Ik weet niet meer waar het over ging, maar kwam erop neer dat ik niet klantvriendelijk was. Uiteindelijk begon ze dus te schepreeuwen dat de klant altijd koning is! Ik kon me niet meer inhouden en riep haar achterna: ja koning ja, maar geen god! Floepte er zo uit. Stomste is nog dat deze mevr. nog een paar keer kwam in de dagen erna, zelfs als ik alleen was. Zal dus wel mee vallen met MN niet klantvriendelijk haha.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:53

Asociaal of niet, de klanten betalen wel jouw salaris. Ik vind gewoon dat je het moet slikken. Tuurlijk zijn er wel grenzen maar geef het ook gewoon anders aan door te zeggen dat je wat netter behandeld wil worden.