Verborgen dieren in voedsel: Foodwatch roept op tot actie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Verborgen dieren in voedsel: Foodwatch roept op tot actie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:18

Consumentenorganisatie Foodwatch is een actie begonnen voor strengere etiketregels op voedselverpakkingen. Foodwatch noemt het onacceptabel dat er vaak dierlijke ingrediënten in voedsel zitten die niet op het etiket staan vermeld.

De voedselwaakhond deed onderzoek naar 'verborgen' dierlijke ingrediënten en vond onder meer visgelatine in vruchtensap en sporen van rund in chips. En om fruit een glanslaagje te geven, doen fabrikanten er vaak een 'lak' op die gemaakt is van de afscheiding van luizen.

Technische hulpstoffen
In veel gevallen gaat het om 'technische hulpstoffen' die fabrikanten bij de bereiding gebruiken. Omdat ze niet officieel gelden als ingrediënten, hoeven ze wettelijk vaak niet op het etiket te worden vermeld. Maar ze blijven wel vaak achter in het eindproduct. "In Coolbest zit bijvoorbeeld visgelatine om de toegevoegde vitamines te dragen, maar dit staat niet op de verpakking", legt Meike Rijksen van Foodwatch uit.

Foodwatch wijst erop dat Nederland minstens 1,5 miljoen consumenten telt die dierlijke ingrediënten mijden. Dat zijn niet alleen 'klassieke' vegetariërs en veganisten, maar ook moslims, joden en hindoes. "Deze mensen krijgen dus ingrediënten of stoffen binnen, die ze niet willen eten", stelt Rijksen. "We vinden het een haalbaar doel om dit wel duidelijk op de verpakking te krijgen."

E-mails
De organisatie zegt dat de keuzevrijheid van consumenten wordt ingeperkt door de onvolledige etiketten. Foodwatch roept consumenten op om in e-mails aan minister Schippers strengere regels te eisen. Met behulp van handtekeningen en steun van organisaties hoopt de organisatie de minister te overtuigen.

Bron: http://nos.nl/artikel/685775-woede-om-v ... t-vis.html

----------------------------------------------------------------------

Nou weet ik dat er op bokt fanatieke vegetariërs zitten. Ik ben zelf geen vegetariër en ik zal dat ook nooit niet worden. nu vind ik het dus ook geen ramp dat dit soort dingen niet op de verpakking staan.

maar nu was er op het 6u Journaal iemand die er zeer gepikeerd over was dat dat er dus niet op stond, want het ontneemt je het recht om vegetariër of Moslim of waar je nog meer niet (een soort) dier mag eten.

Wat vind bokt hier nu van?

kally

Re: Verborgen dieren in voedsel: Foodwatch roept op tot actie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:26

Persoonlijk vind ik het triest dat als bv sapjes, koekjes, brood en alle dingen die eigenlijk zeg maar normaal gesproken niet van dierlijke producten zijn en dus vegetarisch....toch dierlijke producten bevatten....

Alleen maar omdat het op een bepaalde manier verbetert moet worden...en blijkbaar
dierlijke producten een goedkope toevoeging zijn....helaas.....

Kleine moeite zet er die...V....op, maar dan zijn ze misschien weer bang dat ze der producten moeilijker verkopen....

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:27

:r serieus??? waarom moet dat nou weer dan, ik ben trouw vegatarisch en dan hoor ik dit ^)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 23:42

Maar ik denk dat je dan waarschijnlijk niks meer kunt eten omdat in zoo ongelooflijk veel producten dier zit

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:53

Vind het jammer dat ik niet van eten kan genieten omdat ik ondanks mijn vegetarisch bestaan toch gedwongen wordt dierlijke producten te consumeren. Moet nota bene vegetarisch gestremde kaas kopen. Niet overal hoeft een dier in verwerkt te zijn maar van de andere kant ben ik wel blij dat het dier werkelijk volledig besteed wordt na de slacht. Al wil ik er zelf liever niets van mee eten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:00

Ik ben vegatarier en van mij mogen ze het op de producten zetten als her ee in zit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:13

Ik ben niet vegetarisch, dus het zal mij heel eerlijk gezegd een worst wezen of er een dierlijk product in is verwerkt ja of nee. Al kan ik wel begrijpen dat de vegetariërs onder ons hier niet blij mee zijn, dus ik kan begrijpen dat zij dit graag op de verpakking vermeld zouden zien.

Al betwijfel ik hoeveel mensen alle ingrediënten van een product langsgaan (m.u.v. van mensen met bijv. glutenallergie) voordat zij een product kopen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:21

Ik kijk altijd de producten na :+
Maar ja ik ken ook niet al die rare naampjes enzo waar stofjes inzitten die dierlijk kunnen zijn maar toch vind ik het wel fijn dat ik weet wat ik eet. Er kunnen toch ook mensen allergisch zijn ofzo? Ik kwam een keer ijsjes tegen voor kinderen en daar stond op dat er koper of iets in zat. Wat doet zoiets in ijsjes? :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:23

Tja, ik krijg steeds meer het idee dat als je echt zeker wilt weten dat je geen rommel eet, je het beste het zelf kunt verbouwen en maken.
Heb zelf zoiets van 'laat maar, ik wil het niet eens meer weten' maar ben dan ook een alleseter. Wel eentje die eten zoveel mogelijk zelf maakt omdat ik dat lekkerder vind dan voorverprutst spul. En met o.a. boontjes van het volkstuintje van de buurman scheelt het ook alweer iets in dubieuze groenten.
Kan me wel heel erg goed indenken dat mensen met specifieke voedingswensen dit geen leuk nieuws vinden en het zou wat mij betreft gewoon allemaal duidelijk op een etiket mogen. Desnoods met 'kan sporen van huppeldepup' bevatten, zodat je iig weet dat er iets in kán zitten wat je niet blieft.

Aan de andere kant, mensen willen het zelf. Fruit en groente moet er zo perfect mogelijk uitzien anders verkoopt het niet. En eten en drinken moet in 101 verschillende smaakjes en kleurtjes want als consument moet je toch wat te kiezen hebben. Dat kan ook gewoon niet goed gaan, lijkt me.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:24

Eerlijk gezegd interesseert het me niet of mijn appel glimt... Sterker nog ik eet de schil niet eens. Als je een appel goed afveegt aan je broek zie je er een hele vieze laag op afgedrukt staan... En mensen eten dit dus op als ze hem niet afvegen. Bah!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:27

Hoe lang doe jij over je boodschappen dan als ik vragen mag? Er zit vaak een hele waslijst aan ingrediënten in, voordat ik die van al mijn producten heb gecheckt ben ik wel even verder denk ik. :+

Ik denk er net als Pluizebolpum over, ik hoef niet eens te weten wat ik precies eet, sommige dingen wil ik niet eens weten. Mij hebben de roze koeken ook een tijd niet meer gesmaakt toen ik hoorde dat dit de glazuurlaag van larveneitjes (als ik het goed zeg) werden gemaakt, ik vond dat maar een smerig idee. Als ik van alle producten die ik eet/drink/gebruik zou weten wat er allemaal precies in zou zitten dan zou ik haast niets meer willen eten/drinken/gebruiken ben ik bang.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 00:44

Ik denk er ook zo over. ik moet niet weten wat er allemaal in zit. ik eet het omdat ik het lekker vind. dat bevalt goed. maar ze moeten niet vertellen dat er allemaal rare dingen erin zitten. daar word het een stuk minder smakelijk van..

Maar hoe ver wil je gaan dan als vegetariër?

AppleDumplin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 00:55

Interessant topic,
Dit is niet echt een prettig idee.Het halve gezin is vegetariër(ik ook) en er moet al op zoveel worden gelet.
Alles word nagelezen,maar dan kom je erachter dat er niet echt heel veel in de supermarkt ligt wat aan jouw eisen voldoet.
Mensen maken zelf de keuze te kopen,maar visgelatine in vruchtensap?Dat licht niet echt verbonden aan het woord vruchtensap,als je er zo aan denkt.
Ook de op het etiket genoemde ingrediënten,hier valt al weinig van te begrijpen.kan sporen van .... bevatten lijkt mij al een verbetering!
Als je iets eet wil je ook zekerheid,ik ging er tot kort altijd vanuit dat ik wist wat ik at.

Ben nou wel heel benieuwd naar meer resultaten van Foodwatch.:j
Ik als vegetariër ga ERG ver,dat is helaas nodig naarmate overal bijproducten aan zijn toegevoegd.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 01:01

Ik heb eigenlijk best respect voor de mensen die zó ver gaan om te weten te komen wat zij precies eten en drinken. Ik zou dat echt niet kunnen, ik eet en drink gewoon wat ik lekker vind, ongeacht wat erin verwerkt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 01:03

Dit is nou 1 van de redenen dat ik mijn boodschappen niet meer in een gewone supermarkt koop, biologisch voedsel eet en drink en zoveel mogelijk zelf verbouw.
Het normale eten en drinken van tegenwoordig is niet meer eerlijk, het is een technisch hoogstandje geworden dat zo goedkoop mogelijk geproduceerd moet worden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:07

chimello schreef:
Eerlijk gezegd interesseert het me niet of mijn appel glimt... Sterker nog ik eet de schil niet eens. Als je een appel goed afveegt aan je broek zie je er een hele vieze laag op afgedrukt staan... En mensen eten dit dus op als ze hem niet afvegen. Bah!

Mij ook niet. Ik wil een verse appel, het liefst direct van de boom. Dat er een deukje of plekje op zit boeit niet. Fruit uit de supermarkt eet ik al niet omdat er gewoon geen smaak aan zit, liever lokale seizoensproducten bij de groenteboer die je eerst mag proeven, of nog beter, gewoon direct bij de bioboer vandaan. Als je ziet wat er van de volkstuinen vandaan komt ziet dat er ook niet altijd perfect uit maar dat is toch een partij lekker! :9

Zo goedkoop mogelijke productie is trouwens ook wat de consument wil, dus eigenlijk doen 'we' het gewoon zelf. Misschien als er maar steeds weer voedselschandalen opduiken dat men dan eens gaat afvragen of goedkoop en duizend smaken nou echt alles is...
Zal eerlijk zijn, goedkoop doe ik ook wel aan mee, maar dat ligt gewoon aan mijn zeer smalle beurs en dat kun je ook niet iedereen aanrekenen. Je kunt wel bewust kiezen voor seizoensproducten en kijken of je bepaalde spullen zelf kunt maken of viavia kunt krijgen, maar soms houdt het qua geld gewoon op.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:10

Ik vind het vooral schandalig dat er dingen inzitten die helemaal niet op het etiket staan. Dat vind ik gewoon bealchelijk. We worden gewoon keer op keer bedonderd :n Moeilijk om zo nog iets te vertrouwen he? Tijd om zelf eten te gaan maken :D :P

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:11

Ik vind ook dat alle ingredienten die er in of op zitten vermeld moeten worden.
De consument kan dan zelf een keuze maken.

Ik ben zelf allergisch voor melkeiwitten.
Dat zit helaas ook overal in omdat het een goedkoop vulmiddel is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:16

Ik ben vegetarisch, maar eerlijk gezegd boeit het me niet.
Het is geen ingrediënt! Maar een hulpstof. Er zit hoogstens een spoortje in.
Man op het journaal zei, sla wordt ook bemest met mest dat uit een dier komt. Is dat dan ook niet meer vegetarisch?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:27

Ik ben zelf vegetarisch. Wil toch wel graag weten wat ik eet. Dan denk je vegetarisch te eten blijjt dus van niet.

Zou idd een verbetering zijn als er op stond, dit product kan sporen van ..... bevatten :j

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:11

Of je vegetarisch bent of niet ...het hoort gewoon duidelijk te zijn wat erin zit...

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:18

Ik vind het echt belachelijk. Niet omdat ik geen vlees eet maar omdat dit soort praktijken gevaarlijk zijn. Mijn vriend is allergisch voor vis, dus als hij een verkeerd product treft kan ik met spoed naar het ziekenhuis. Ik let altijd goed op de etiketten als ik nieuwe producten koop, maar schijnbaar is dat ook nutteloos want niet alles staat erop.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:22

Ik vind het echt achterlijk dat het er niet op staat, maar dit is helaas met veel meer ingrediënten. Lactose word bv. lang niet altijd aangegeven. En ik mag geen lactose en gluten hebben. Ik vind dus dat bedrijven verplicht moeten worden alles op de ingrediëntenlijst te zetten. Zo voorkom je eventuele allergische reacties, maar ook dat mensen toch vlees binnen krijgen terwijl dat bv. van hun geloof niet mag.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:43

Is toch ook met bv die magere melk enzo... Daar wordt (wat ik laatst gelezen had) niet bijgezet dat er melkpoeder in zit om het nog melk smaak te geven omdat melkpoeder van melk komt en daardoor niet als product gemeld hoeft te worden. Maar die melk is dan in zo'n grote mate verwaterd om de calorieën enz eruit te halen dat er weer poeder in geduwd wordt er nog smaak aan te geven. Niet te spreken van de rotzooi die er verder in zit.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:46

Ik denk altijd maar zo, als je zo álles wat je dagelijks eet/drinkt langs moet gaan en je om kleine hoeveelheden zo druk kan maken, heb je dan nog wel een leven? Ik zou er helemaal gestrest van raken als ik bij alles na moet denken 'zit dit er niet in?' 'staat alles wel op het etiket?'.

Ik ben daar misschien (te) makkelijk in. :)