Ik ben net terug van Hawai'i en het valt me nu ik terug ben extra op:
- Hoe vies nederland is, overal kauwgom en blikjes op de grond, daar stonden overal borden langs de weg met dat je 500 dollar boete krijgt als je rommel langs de weg maakt en ik heb daar ook echt geen rommel op of langs de weg gezien.
Hoe gehaast Nederlanders zijn. Als daar een rij auto's achter je rijd ga je automatisch in Nederlandse stijl denken dat iedereen erlangs wilt. Eenmaal bij een stuk waar ze in kunnen halen blijkt het dat ze het allemaal wel prima vinden om achter je te blijven. In Nederland rijdt iedereen heel dicht op elkaar en als je in de weg zit gaan ze bumperkleven of seinen.
In amerika staan de stoplichten niet recht boven de stopstreep zoals hier min of meer zo is, maar de stoplicht staat als het ware aan de kant waar de auto's tegenover jou staan te wachten. Het is even wennen, maar het is ontzettend handig. Auto rijden is anticiperen en zo kun je vooruit naar jouw stoplicht kijken ipv soms in een moeilijke houding om te kunnen zien of je groen hebt.
Hoe onaardig Nederlanders zijn. Of niet echt onaardig, maar daar leken mensen wel veel aardiger. Veel mensen zeggen dat Amerikanen gemaakt aardig zijn, maar naar er 5 keer geweest te zijn begint hun toneelspel dan wel aardig echt te lijken. Als voorbeeld stelt de bediende in een restaurant zich eerst voor wat gelijk persoonlijk voelt. Ze lijken echt overal met een glimlach te werken en in de supermarkten worden de boodschappen soms al voor je ingepakt. Ik had m'n enkel gekneusd en liep de laatste dagen met krukken of zat in een rolstoel en iedereen hielp me of liet me voor. Terug in Nederland moesten we maar zien hoe we met z'n 2en en 2 koffers en een rolstoel uit het vliegveld kwamen. Bij rijen in Amerika bijvoorbeeld voor attractieparken heb ik nog nooit iemand voor zien kruipen en iedereen houd ook gewoon afstand van elkaar
Natuurlijk zijn er ook veel dingen die andere landen van Nederland kunnen leren, maar daar gaat het even niet om. Wat zijn dingen die jullie zijn opgevallen in het buitenland waarvan je denkt; waarom is dat hier niet zo?