Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 09:31

Een beetje een onduidelijk titel sorry.

Ik ben net terug van Hawai'i en het valt me nu ik terug ben extra op:
    Hoe vies nederland is, overal kauwgom en blikjes op de grond, daar stonden overal borden langs de weg met dat je 500 dollar boete krijgt als je rommel langs de weg maakt en ik heb daar ook echt geen rommel op of langs de weg gezien.

Hoe gehaast Nederlanders zijn. Als daar een rij auto's achter je rijd ga je automatisch in Nederlandse stijl denken dat iedereen erlangs wilt. Eenmaal bij een stuk waar ze in kunnen halen blijkt het dat ze het allemaal wel prima vinden om achter je te blijven. In Nederland rijdt iedereen heel dicht op elkaar en als je in de weg zit gaan ze bumperkleven of seinen.

In amerika staan de stoplichten niet recht boven de stopstreep zoals hier min of meer zo is, maar de stoplicht staat als het ware aan de kant waar de auto's tegenover jou staan te wachten. Het is even wennen, maar het is ontzettend handig. Auto rijden is anticiperen en zo kun je vooruit naar jouw stoplicht kijken ipv soms in een moeilijke houding om te kunnen zien of je groen hebt.

Hoe onaardig Nederlanders zijn. Of niet echt onaardig, maar daar leken mensen wel veel aardiger. Veel mensen zeggen dat Amerikanen gemaakt aardig zijn, maar naar er 5 keer geweest te zijn begint hun toneelspel dan wel aardig echt te lijken. Als voorbeeld stelt de bediende in een restaurant zich eerst voor wat gelijk persoonlijk voelt. Ze lijken echt overal met een glimlach te werken en in de supermarkten worden de boodschappen soms al voor je ingepakt. Ik had m'n enkel gekneusd en liep de laatste dagen met krukken of zat in een rolstoel en iedereen hielp me of liet me voor. Terug in Nederland moesten we maar zien hoe we met z'n 2en en 2 koffers en een rolstoel uit het vliegveld kwamen. Bij rijen in Amerika bijvoorbeeld voor attractieparken heb ik nog nooit iemand voor zien kruipen en iedereen houd ook gewoon afstand van elkaar

Natuurlijk zijn er ook veel dingen die andere landen van Nederland kunnen leren, maar daar gaat het even niet om. Wat zijn dingen die jullie zijn opgevallen in het buitenland waarvan je denkt; waarom is dat hier niet zo? :D

Murthul

Re: Nederlanders kunnen wat leren van andere landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:59

BEU >> NM

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:02

Het is natuurlijk ook vakantie, en dat is dan een ander beeld dan je er permanent zou wonen. Maar de properheid van de straten had ik in Dubai ook, plus geen criminaliteit. Er lag een nieuwe iPhone in de vlieghaventerminal en iedereen was aan het mee zoeken naar de eigenaar. Als je hier je telefoon insteekt in een openbare plek in Antwerpen is hij binnen de drie seconden weg

Let wel op Amerikanen zijn vaak fake aardig :)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:08

Waar ik me erg aan kan ergeren is roltrap gedrag
Gewoon midden op de roltrap gaan staan om vooral niemand erlangs te laten gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:10

pandour4evuh schreef:

volgens mij is het dus typisch nederlands om je daaraan te ergeren :')

Maar ik erger me ook kapot... op een trap hoor je te lopen, niet stilstaan :7

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:10

Amerikanen zijn vooral beleefd, niet zo zeer aardig! Bij mij is het geen vooroordeel, ik ben met een Amerikaan getrouwd en heb er ook gewoond. De stoplichten zijn inderdaad een stuk handiger.
Bedenk wel dat veel goede daden daar verricht worden vanuit een zeer christelijk oogpunt. Op zich lijkt dat geen probleem te zijn, totdat je mensen leert kennen en je beseft dat ze van binnen helemaal niet zo vrijgevig zijn en ze vooral een goede christen willen zijn als het hen uitkomt.

Ben het met je eens dat Nederland ontzettend smerig is. In Den Haag is het verschrikkelijk, maar ik kom zelf uit de Zaanstreek en daar is het juist brandschoon.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:14

Dit werkt twee kanten op, denk ik. Toen ik terug uit Schotland kwam vond ik Nederlanders maar onbeleefd en weinig behulpzaam. Na Turkije was ik vooral blij dat mensen mij weer konden verstaan, en na Koeweit vind ik Nederland zo slecht nog niet. Vooral de manier waarop bepaalde bevolkingsgroepen behandeld worden, daar kunnen de Koeweiti's nog best wat van de Nederlanders leren.. :j En milieubewust zijn ze ook niet :')

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:15

verootjoo schreef:
pandour4evuh schreef:

Of gewoon rechts stilstaan zodat iedereen er nog wel langskan

Als je er dan wat van zegt moet je bang zijn om kort en klein geslagen te worden (in rotterdam in ieder geval)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:15

verootjoo schreef:
pandour4evuh schreef:

Haha, daarom moet je aan de rechterkant staan zodat de niet luie mensen doorkunnen aan de linkerkant. Maar dat snappen veel mensen niet :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:23

Ik vind Nederland ook echt smerig sinds ik er niet meer dagelijks ben. Overal hondenpoep en afval op de straten.
In de metro voel ik me nu onveilig, blijkbaar wen je eraan als je er lang woont want toen ik nog in rotterdam woonde keek ik er niet van op als ik een junkie zag spuiten in de late metro vanaf zuidplein.
Kwa vriendelijkheid merk ik niet veel verschil, ze zijn hooguit duidelijker in het uitten van hun mening terwijl een duitser misschien eerder achter je rug zal kletsen.
Zwitsers die naar NL op vakantie gaan vinden het juist doorgaans erg gastvrij.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:36

Toen ik in Barcelona ging wonen ging er een wereld voor mij open. Mensen zijn daar veel relaxter (behalve in het verkeer :') ) en idd, de roltrap!! In barca is het echt rechts staan links gaan en iedereen houd zich hier ook aan. Toen ik terug kwam in Amsterdam stoorde ik me echt mateloos aan mensen hun 'roltrap behavior' :P.

Maar, ik zat dus in israel toen de aanvallen op tel aviv begonnen (ik zat dus in tel aviv) en ik ben mij nu meer dan ooit bewust van hoe goed wij het hier hebben en wat een stel zeikerds we eigenlijk zijn :=..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:42

Tja, verbeter de wereld, begin bij jezelf, als iedereen die klaagt over nederland (of in mijn geval: belgie) er nu zelf wat aan zou doen, zou het in een mum van tijd heel anders zijn. :)

Ik heb niet zo'n last van de mentaliteit in belgië of nederland, laat het aan me voorbij gaan. Zie ik iemand die hulp nodig heeft probeer ik te helpen. Ik realiseer me dat de kans groot is dat, als ik zelf hulp nodig heb, ik het maar moet zien op te lossen maar daarom wil ik me daartoe nog niet verlagen. :)

Verbeter de wereld, begin bij jezelf, zit echt wel een kern van waarheid in hoor.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:45

Furrow schreef:
Het is natuurlijk ook vakantie, en dat is dan een ander beeld dan je er permanent zou wonen. Maar de properheid van de straten had ik in Dubai ook, plus geen criminaliteit. Er lag een nieuwe iPhone in de vlieghaventerminal en iedereen was aan het mee zoeken naar de eigenaar. Als je hier je telefoon insteekt in een openbare plek in Antwerpen is hij binnen de drie seconden weg

Naja naar er dus 5x3 weken te zijn geweest kan ik me t bijna niet meer voorstellen dat het allemaal fake zou zijn en als t wel fake is dan lukt t ze schijnbaar erg goed. Heb ook wat Amerikaanse familie en vrienden.

Die roltrap merkte ik vooral in Engeland. Daar staan echt de wachtende mensen rechts.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:46

Daar heb je een punt ayasha, maar ik woon bv. In een deel in Antwerpen waar wekelijks wel 1 auto gevandaliseerd wordt. Elk huis hier is al ingebroken, wil je naar de apotheek staan er wel drie methadon te drinken. Erg triest, ik zeur er niet over, maar mijn acties gaan geen veranderingen brengen. Ik ga gewoon sparen om weg te komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:48

Furrow schreef:

volgens mij zijn nederlanders zo onaardig en vrij onbeschoft dat je al snel denkt dat het ''fake'' is als iemand wel aardig is.

Maar niet alleen nederlanders hoor,fransen kunnen er ook wat van.
Heb laatst iets besteld in China....wat een wereld van verschil.Meteen je mail beantwoorden,als je iets niet begrijpt leggen ze het uit.Zo vriendelijk.Daar is klant echt nog koning.In Europa mag je doodvallen ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:50

Een vriend van mij woont zijn hele leven al op Oahu, Hawaii en het is echt niet allemaal goud wat daar blinkt hoor. Het criminaliteitsgehalte is daar de afgelopen jaren echt explosief gestegen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:51

Ik vind het zo slecht nog niet in België, geen idee hoe het er aan toegaat in Nederland :+
Inderdaad Amerikanen zijn behulpzaam, maar het komt wel behoorlijk fake over af en toe.
Vooral bedienden en obers, die leven van tips door hun lage lonen en daarom zijn ze ze (geforeerd) vriendelijk. Ik word liever wat met rust gelaten, ik waardeer hun hulp wel maar soms is het echt wat teveel :')

Hier in Brussel ben ik gewent dat men mooi rechts staat op de roltrap, in Amerika was dat wel anders toen ik daar verbleef. Daar stoorde ik mij wel aan :=

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:52

En andere landen kunnen weer genoeg leren van ons! Amerikanen zijn inderdaad erg beleefd maar ik ervaar het toch doorgaans als nep.
Zwitsers zijn veel stugger evenals Antillianen en Fransen. Dan is Nederland veel meer gastvrij. Zo is er over elke land wel iets op te merken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:53

Tulandro schreef:
En andere landen kunnen weer genoeg leren van ons! Amerikanen zijn inderdaad erg beleefd maar ik ervaar het toch doorgaans als nep.
Zwitsers zijn veel stugger evenals Antillianen en Fransen. Dan is Nederland veel meer gastvrij. Zo is er over elke land wel iets op te merken.

zijn de Nederlanders gastvrij of is onze regering gastvrij....daar zit nogal een verschil in.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:54

geerke schreef:
Furrow schreef:

volgens mij zijn nederlanders zo onaardig en vrij onbeschoft dat je al snel denkt dat het ''fake'' is als iemand wel aardig is.

Heb laatst iets besteld in China....wat een wereld van verschil.Meteen je mail beantwoorden,als je iets niet begrijpt leggen ze het uit.Zo vriendelijk.Daar is klant echt nog koning.In Europa mag je doodvallen ;)

Tot je zelf in China verblijft en daar iets wil bestellen. Westerlingen worden bij sommigen gezien als attractie, bij sommigen als een ongewenst iets. Aziatische landen kunnen soms echt bijna racistisch reageren op anders gekleurde mensen. Ik heb veel contact met een animator die in Seoul veblijft, hij is African American, en wat hij daar niet heeft moeten doen om zich acceptabel te moeten maken voor de bevolking :=
Europa vind ik behoorlijk goed met klanten, hangt ook af van waar je gaat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:54

Vooral toen ik bij terug komst door de wijk liep ergerde ik me even heel erg aan de rommel. Bij de vijver zag ik zonder te zoeken 15 blikjes in t water en overal die kauwgom. Dan woon ik zelfs nog in een nette buurt :-p

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:55

geerke schreef:
Furrow schreef:

Ik ben Belg, daar zit ook al aardig wat verschil in. Merk toch vaak dat Belgen al minder direct zijn.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:00

Ik ben Brits/Belgisch :j Ik vind ook dat Belgen minder...toegankelijk zijn? Ik vind dat Belgen qua mentaliteit veel bedeesder en individualistischer zijn dan bevoorbeeld Britten of Nederlanders.
Wat wel onvriendelijk kan overkomen naar buitenlanders toe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:01

Furrow schreef:
Daar heb je een punt ayasha, maar ik woon bv. In een deel in Antwerpen waar wekelijks wel 1 auto gevandaliseerd wordt. Elk huis hier is al ingebroken, wil je naar de apotheek staan er wel drie methadon te drinken. Erg triest, ik zeur er niet over, maar mijn acties gaan geen veranderingen brengen. Ik ga gewoon sparen om weg te komen.

Hier liggen ze ook om de hoek met god weet wat in hun bloed. Een beetje verder liggen ze van tijd op het fiets/voedpad, zo bezopen dat ze hun eigen naam nog niet meer kunnen herinneren en de afgelopen twee dagen loopt er hier de hele nacht eentje in de telefoon te schreeuwen (tenminste, ik denk dat het in de telefoon is gezien ik geen reactie terug hoor.) over dat ie die h**rezoon gaat kapot maken en nog van dat soort dingen en zo nu en dan gaat ie over in een taal die ik niet ken. Dat weerhoud me er niet van om dat vrouwtje dat een kwetsuur aan haar arm heeft die daardoor niet goed bruikbaar is even te helpen met het oprapen van haar brood en haar oprecht te zeggen "graag gedaan hoor, kan ik nog ergens mee helpen?" wanneer ze verontschuldigend en haast beschaamd zegt dat ze "het nog niet gewend is" wat "het" dan ook moge zijn. Zag er uit als artrose of een soort verlamming maar daar heb ik verder niet naar gevraagd. Wat de reden is dat ze hulp nodig heeft maakt me nl niet uit.
Ik probeer voorbij de "minder" goede dingen te kijken (al vraag ik me soms/vaak af hoe het zo ver is kunnen komen bij die personen) en probeer de goede te zien en te onthouden. Ik weet dat het slechte er ook is, ik ben niet dom, maar dat laat ik sneller los. Of probeer iig.

Nederlanders zitten hier ook veel en in mijn ervaring zijn die vaak onbehouwen op het onbeleefde af. :) Nu zal dat ook wel liggen aan het feit dat we hier vlakbij maastricht zitten en je toch een bepaalt slag nederlanders hier tegen komt zegma. :D Ik hoop dus altijd maar dat ze niet representatief zijn voor de rest van Nederland. :D

Bij Hypoweert zijn ze ook druk en vlot maar wel ontzettend vriendelijk en beleeft en hoewel ze een heel andere manier van doen hebben dan belgen, kan ik hun echt appreciëren. :) Dus ik houd het er maar op dat wat hier komt aan nederlanders een bepaalt "groepje" is zegmaar. :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:08

Quebelle schreef:
Ik ben Brits/Belgisch :j Ik vind ook dat Belgen minder...toegankelijk zijn? Ik vind dat Belgen qua mentaliteit veel bedeesder en individualistischer zijn dan bevoorbeeld Britten of Nederlanders.
Wat wel onvriendelijk kan overkomen naar buitenlanders toe.

ik vind belgen een stuk vriendelijker dan nederlanders...