Doden van kalveren vanwege ab in voer, maar niet schadelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Doden van kalveren vanwege ab in voer, maar niet schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:18

De afgelopen periode is er het gedoe met antibiotica in veevoer. Daarom zijn er nu in Barneveld 567 kalveren gedood omdat ze dit voer hebben gegeten. Nu mag dit middel al sinds de jaren 90 niet meer gebruikt worden en is het kankerverwekkend. Een nare situatie voor de veebedrijven die hierin compleet machteloos staan.

Tot zover snap ik het bericht nog, alleen dan komt het. De NVWA heeft verklaard dat het eten van het vlees niet schadelijk is voor de volksgezondheid. Maar waarom dan toch de kalveren doden en vernietigen als het eten ervan geen kwaad kan? Dat is dus iets dat ik niet snap, laat dan of deze verklaring achterwege of gebruik de dieren desnoods voor honden en kattenvoer of voer ze op aan dierentuin dieren.

Wie snapt wel hoe het zit?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:20

Sowieso is het al merkwaardig dat een sinds '90 verboden middel in dergelijke hoeveelheden nu aangetroffen wordt. Dat daar nu 567 dieren de dupe van zijn én waarschijnlijk ook geen schadevergoeding wordt uitgekeerd is in mijn ogen een herhaling van elke voorgaande "uitbraak".

Er worden weer hardwerkende bedrijven gedwarsboomd, met faillisement etc. tot gevolg. Onder het mom "De een zijn dood, is een ander zijn brood"...

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:21

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:22

thja, klinkt inderdaad krom, het is niet schadelijk maar het mag er gewoon niet inzitten.
Wat ik me afvraag is waarom is het niet schadelijk als het kankerverwekkend is.
Als ik weet dat zoiets er in zit, hoef ik het echt niet.
Waarschijnlijk krijgen we al heel veel binnen zonder dat we het weten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:23

Dat is het tweede vreemde in het verhaal al zou dat nog logisch verklaard kunnen worden. Het is in europa verboden, hoe het daarbuiten zit weer ik niet. Als er op de een of andere manier ingredienten van buiten europa zijn toegevoegd zou dat nog te verklaren zijn.

Al snap ik dan weer niet hoe dat in plantaardige stoffen kan zitten. Ik neem tenminste aan dat in kalvervoer geen dierlijke resten zitten tenzij het in melkpoeder (china bijvoorbeeld oid) is terecht gekomen. Wat dan weer niet logisch is omdat varkensbedrijven ook getroffen zijn en die weer geen melkpoeder gebruiken.

Edit Knakker dat is voor mij ook de onlogica. Niet schadelijk maar wel kankerverwekkend, rara hoe kan dat?
Laatst bijgewerkt door karuna op 29-07-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:23

Voorheen was het gewoon een diergeneesmiddel. Het schijnt (dat weet ik niet 100% zeker) dat het met een paar weken zelfs niet meer te traceren is in een kalf.

Ze denken dat het komt via duivenpoep (die mogen het middel namelijk wel krijgen)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:24

Knakker schreef:
thja, klinkt inderdaad krom, het is niet schadelijk maar het mag er gewoon niet inzitten.

Je krijgt de hele dag door schadelijke invloeden binnen > straling, uitlaatgassen, kankerverwekkende middelen. Het is alleen afhankelijk van de hoeveelheid, of dit daadwerkelijk schade met gevolg gaat geven. De hoeveelheden waren te klein om zorgen te maken, maar blijkbaar te groot om de dieren te ruimen ;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:25

Duivenpoep? Hoeveel duiven moeten er dan in een veld poepen. Duiven moeten dan wedstrijdduiven zijn en dan nog heel erg veel ook.

En als het niet meer traceerbaar is waarom dan de dieren alsnog vernietigen? Kunnen ze niet blijven staan tot de spullen eruit zijn en dan alsnog slachten. Of komen boerderijen dan logistiek in de knoop?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:27

caroline_max schreef:
Voorheen was het gewoon een diergeneesmiddel. Het schijnt (dat weet ik niet 100% zeker) dat het met een paar weken zelfs niet meer te traceren is in een kalf.

Ze denken dat het komt via duivenpoep (die mogen het middel namelijk wel krijgen)

Het zat toch in de biscuit mix geleverd door een bedrijf uit Lopik?

caroline_max

Re: Doden van kalveren vanwege ab in voer, maar niet schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:34

Ja, maar dat bedrijf denk dat het spul in een grondstof terecht is gekomen via duiven. Ze zullen die grondstoffen wel open opslaan denk ik, zodat duiven daarbij kunnen.

Volgens mij staat er bij dat artikel op boerderij dat het na een x aantal weken niet meer te traceren is. Maar ja, het is verboden dus dan is het einde oefening. Kosten voor de veehouder ook nog, ipv de 'schuldige'/ veroorzaker.

Er kon wel een test gedaan worden om individuele dieren te behouden, maar dat was te duur. Staat in dat artikel dat ik hierboven plaatste.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:34

karuna schreef:
Tot zover snap ik het bericht nog, alleen dan komt het. De NVWA heeft verklaard dat het eten van het vlees niet schadelijk is voor de volksgezondheid. Maar waarom dan toch de kalveren doden en vernietigen als het eten ervan geen kwaad kan? Dat is dus iets dat ik niet snap, laat dan of deze verklaring achterwege of gebruik de dieren desnoods voor honden en kattenvoer of voer ze op aan dierentuin dieren.

Wie snapt wel hoe het zit?

Ik vermoed dat het te maken heeft met resistentie tegen antibiotica. Er zitten zoveel regels aan het toedienen van antibiotica bij dieren ivm resistentie dat er nu waarschijnlijk geen risico's worden genomen. Stel DAT er een besmettelijk iets uit breekt onder dieren dan kan er wellicht een halt worden toegeroepen als er wel antibiotica gebruikt mag worden. Als de dieren deze NU al hebben gehad dan vormen ze een grotere bedreiging dan dat ze nu vormen.

Voor de boeren is dit verder rampzalig tot en met...

Verder vind ik het onzin dat er direct wordt geroepen om wakker dier en pvdd....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 13:35

Biscuitmix is restafval van productie voor mensen? Zit het daar dan ook in, dat lijkt me dan nog schokkender. Er is echt nog zoveel onduidelijk over het wat hoe en waar. Blijft de vraag waarom moeten de kalveren dood als het geen kwaad zou kunnen? De oorzaak zal hopelijk wel gevonden worden om herhaling te voorkomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:39

En wat ik me af vroeg,is na een aantal weken dat middel niet weer uit het dier verdwenen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 13:53

Winged schreef:
Verder vind ik het onzin dat er direct wordt geroepen om wakker dier en pvdd....

Vind je?
Ze profileren zich toch ten alle tijden als wereldverbeteraars op het gebied van het onnodig doden en lijden van dieren?

Moeten ze zich maar bezig houden met plofkippen, biologische bedrijfstoename etc?

Laat ze dan lekker nu ook opstaan. Maar nee, dit komt ze vást goed uit. Weer een paar massabedrijven minder. }:0

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:00

Knakker schreef:

Dan frituur jij ook nooit? Heb is namelijk algemeen bekend dat frituurvet vanaf 180 graden ook carcinogeen is, net zoals ontelbaar veel stoffen die we dagelijks binnen krijgen.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:01

De reden dat ik WD en de PvdD noemde heeft vooral te maken met het feit dat ze vaak de pers zoeken als het gaat om plofkippen en andere misstanden. Dit vindt ik iets waar echt iets aan moet gebeuren (het zinloos afmaken van zoveel dieren), en dan hoor je er niets over. Terwijl heel veel mensen nu dus niet weten dat dit gebeurd, en als WD of PvdD er een bericht(je) aan wijd er wel aandacht voor is/komt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:08

Caesar schreef:
Winged schreef:

Vind je?
Ze profileren zich toch ten alle tijden als wereldverbeteraars op het gebied van het onnodig doden en lijden van dieren?

Moeten ze zich maar bezig houden met plofkippen, biologische bedrijfstoename etc?

Laat ze dan lekker nu ook opstaan. Maar nee, dit komt ze vást goed uit. Weer een paar massabedrijven minder. }:0

Eerder als in 'oohhhhhh neeee die slechte boeren hebben het weeeeeer helemaaaaal verkeerd gedaan. Foei stoute boer.'
Wakker dier en pvdd gooien zoveel onjuistheden de media in en alles wat in de stad zit hobbelt er moeiteloos achteraan omdat het vast en zeker waar zou zijn. Ik zou zeggen: Ga eens bij een boer langs. Maar dit is weer een totaal andere discussie. Ik blijf voorlopig bij mijn eerste post qua mogelijke oorzaak.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:32

Toevallig woon ik zelf op een boerderij ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:37

Caesar schreef:

Ik ben van oorsprong boerendochter op een pluimveehouderij ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:39

caroline_max schreef:
Ja, maar dat bedrijf denk dat het spul in een grondstof terecht is gekomen via duiven. Ze zullen die grondstoffen wel open opslaan denk ik, zodat duiven daarbij kunnen.

Nee, ze beweerden dat de duiven de loodsen in gevlogen waren waar dat spul opgeslagen ligt. Dat moet namelijk droog liggen.

Wat dus gewoon onzin is, want er is geen enkele groep duiven die met honderden te gelijk naar binnen vliegen, en dan moeten ze ook nog eens allemaal heel toevallig besmet zijn..

Opsluiten die vent, want die wist dondersgoed waar hij mee bezig was. En laat hem ook maar opdraaien voor alle kosten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:49

Froukje; van een kale kip kun je niet plukken... Dus ik vrees dat het een fikse domper blijft voor bepaalde betrokkenen.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:55

karuna schreef:

Waar staat dat het NVWA verklaard heeft dat het eten va het vlees niet schadelijk is voor de gezondheid?
Niet aanvallend bedoelt, maar ik kan dat niet vinden in de genoemde link.

Voor furazolidon geldt een nultolerantie. Zodra sporen van het middel in een dier worden gevonden, mag het niet meer voor consumptie worden gebruikt.

Verder staat er dit in het artikel. Dit is dus de reden waarom de dieren worden geslacht.

Als het eten van het vlees inderdaad niet schadelijk is voor de volksgezondheid, is het belachelijk dat deze dieren worden afgemaakt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 14:55

Froukje zoals ik al zei dan zo een hele grote groep wedstrijd duiven in een keer massaal op de grondstof zijn geland en heel erg veel hebben gepoept opeens. Niet echt waarschijnlijk dus.

Een stukje gecopieerd uit een brief van de nvwa
Citaat:
Er zijn in onderzoek met menselijke vrijwilligers met furazolidon als geneesmiddel géén schadelijke effecten gerapporteerd bij doseringen tot 200 mg per dag, gedurende 21 dagen1. Het is dus niet te verwachten dat de blootstelling van liefhebbers in deze situatie heeft geleid tot gezondheidsschade.

Link naar de volledige brief

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... lveren.pdf

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:09

Winged schreef:
Caesar schreef:

Ik ben van oorsprong boerendochter op een pluimveehouderij ;)

Nou dames, jullie zijn allebei evenveel agrarische experts +:)+ Stop maar met aftroeven :+

OT: Heel raar verhaal, misschien is er nog niet veel op gereageerd omdat er nog niet echt harde feiten boven tafel zijn.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:14

ongeacht aanleiding of wetenschappelijke onderbouwing heb ik als persoon erg veel moeite met het ruimen van dieren op grote schaal voor dit soort domme redenen....