Zelfmoord als 'excuus'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Zelfmoord als 'excuus'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:48

Hoi,

De titel klinkt wat vaag, maar kon het even niet anders gaan omschrijven. Ik zie steeds vaker dat vooral jonge kinderen (tot de leeftijd 14 ca.) steeds vaker zelfmoord neerzetten op internet. Als het even niet meezit om de kleinste dingen, dan wordt er direct al vaak gezegd: 'Ik zit nu echt te denken aan zelfmoord' en dingen in die trant.

Maar wat vinden jullie daarvan?
Imo kan dat respectloos overkomen voor mensen die écht mensen zijn verloren vanwege zelfmoord of mensen die zelf pogingen hebben gedaan om er een eind aan te maken.

Wat vinden jullie ervan, dat het vaak al snel geroepen wordt, bij het minst en geringste?

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:56

Kinderen/mensen die dreigen met zelfmoord, gaan deze niet uitvoeren. Het is een schreeuw om aandacht. Wat ik ervan vindt? Het is je eigen keuze om het te doen, of om het niet te doen. Maar doe het dan zo dat een ander er niet de dupe van wordt omdat hij jouw restanten op mag ruimen omdat je voor de trein gesprongen bent, of iemand je ineens hangend in het trapgat tegenkomt.

En verder:
Je moet je meer zorgen maken om degenen die niets zeggen en het dan ineens doen...en niemand die DAT dan ziet aankomen.

Nayomie

Re: Zelfmoord als 'excuus'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:57

Nee, ik neem die mensen zeker niet serieus hoor, en daarom is het juist banketstaaf voor de mensen die wel iemand op deze manier verloren zijn. Omdat het niet iets is waarom te spotten valt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:02

Dacht je nu echt dat iemand, die zo met zichzelf bezig is, het ook maar kan schelen wat een ander ervan denkt?

Ik heb zo mijn eigen mening over de loze dreigementen. Ik heb weer een andere mening over mensen die het hebben geprobeerd en bij wie het is mislukt, en die maar al te blij zijn dat ze op tijd gevonden zijn en het na kunnen vertellen (zonder al teveel schade). En bij wie het is gelukt: tja, je kunt niet anders dan de keuze te respecteren.

Maar een 14 jarige die om het minste of geringste roept dat hij of zij zichzelf van kant maakt, is in mijn ogen het resultaat van de patatgeneratie van vandaag, die nergens voor heeft hoeven knokken en alles wat hun hartje begeert op een presenteerblaadje aangereikt gekregen heeft. Een enkele uitzondering daargelaten. En dan doel ik niet op situaties in Nederland.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:02

Vindt dat echt vervelend als mensen zulke dingen gaan roepen, eerst in de klas riepen ze dat dan ook wel is. daar zit ik dan wel mee want mijn oom heeft zelfmoord gepleegd.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:04

Wat hier al is gezegd, mensen die het van de daken schreeuwen gaan het zelf niet uitvoeren hoor.

En tsja, tieners zijn nu eenmal zo, als iets tegen zit willen ze gelijk niet meer leven...

Ik heb zelf een hele rot tijd achter de rug gehad, maar nog nooit gezegd dat ik zelfmoord wilde plegen. Wat lost het op? Niets, dus waarom zou je het doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:04

Jeetje Annelove, dat is heel naar om in je omgeving mee te maken. Sterkte.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:10

Cassidy er zal er altijd 1 zijn die je vind hoe je het ook doet.
Vind alleen niet dat je jezelf voor een trein moet gooien.

Hoe ik reageer op mensen die het recht in mijn gezicht zeggen pats een klap midden in je gezicht. Mensen weten jet waar ze over praten en hoe kwetsend het is.
Vind het zwak en een gebrek aan opvoeding

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:14

Mijn ex vriend heeft vorig jaar zelfmoord gepleegd.
Ik ben er nog steeds kapot van. Het was geheel onverwacht, iemand die een hele grote toekomst had kunnen hebben maar alles door feestjes en alcohol heeft laten schieten..
Ik kan het nog steeds niet geloven en droom er echt heel vaak over. Lig soms savonds op bed en dan zou ik zo graag willen dat ik hem had geholpen oid.
Van binnen ben ik er echt aan onder door gegaan.

Ik denk ook dat als mensen echt willen ze het niet op fb zetten maar gewoon gaan..

Mijn ex vriend zijn laatste status ging om het nog rotter te maken over het op zoeken van zijn ex in amsterdam/nederland. Ik dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:16

Wat een rotstreek om je daarin te betrekken Lienek. Sterkte, heb je hulp gezocht? Zo niet, niet te lang mee wachten! En hem helpen had alleen gekund als hij dat zelf had gewild. Ga jezelf geen schuldgevoelens aanpraten. Het was zijn keuze.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-07-14 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:16

Cassidy schreef:
Jeetje Annelove, dat is heel naar om in je omgeving mee te maken. Sterkte.

Bedankt ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:17

Het is niet waar dat mensen die erover spreken dat alleen maar doen uit een schreeuw om aandacht.

Maar het is natuurlijk wel zo dat jonge pubers gewoon nog een heleboel relativering missen. En dat is gewoon omdat die delen in hun hersenen nog niet echt ontwikkeld zijn. (De rest van de klachten.. tsja, zo denkt men al zo'n 2000 jaar over de jeugd. Heeft niet zoveel te maken met 'de jeugd van nu' maar vooral met je eigen veranderende perspectief.)

Je kunt overigens best aangeven dat je het niet prettig vindt als het zo lichtzinnig geroepen wordt. En dat hoeft helemaal niet op een verontwaardigde manier, gewoon rustig aangeven. Wat ze er verder mee doen is aan hen.

Als je het hier op Bokt tegenkomt, sein even een moderator in. Ik weet niet wat het precieze beleid is, maar dan kunnen ze in elk geval zorgen dat het niet uit de hand loopt.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:21

Ik denk dat het in die leeftijdscategorie nog veel onwetendheid heerst.. maar wie het is wel iets dat de aandacht verdient.. Ze hebben een kwetsbare leeftijd waarop van alles gebeurt en veranderd.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:22

Cassidy schreef:
Kinderen/mensen die dreigen met zelfmoord, gaan deze niet uitvoeren. Het is een schreeuw om aandacht. Wat ik ervan vindt? Het is je eigen keuze om het te doen, of om het niet te doen. Maar doe het dan zo dat een ander er niet de dupe van wordt omdat hij jouw restanten op mag ruimen omdat je voor de trein gesprongen bent, of iemand je ineens hangend in het trapgat tegenkomt.

En verder:
Je moet je meer zorgen maken om degenen die niets zeggen en het dan ineens doen...en niemand die DAT dan ziet aankomen.

100% +1!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:23

Cassidy schreef:
Wat een rotstreek om je daarin te betrekken Lienek. Sterkte, heb je hulp gezocht? Zo niet, niet te lang mee wachten! En hem helpen had alleen gekund als hij dat zelf had gewild. Ga jezelf geen schuldgevoelens aanpraten. Het was zijn keuze.

Het was zeer zeker niet als rotstreek. Dat geloof ik niet. Er zat ook wel een tijdje tussen. We zijn heel goed uit elkaar gegaan..
Ik weet dat hij altijd om mij heeft gegeven. Het was voor ons gewoon een onmogelijke liefde.

Ik ken hem als een jongen die altijd de grappigste wilde zijn, die onwijs aardig was en vooral ook voor iedereen klaar stond.

Maar ik denk als iemand echt wil gaat zo iemand ook, op welke manier dan ook

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:23

Maar jullie keuren het dus eigenlijk goed dat ze het zeggen.
Want ja het zijn maar pubers en ze weten niet beter.

Nou geloof mij ik heb het nooit of te nimmer gezet en echt ik heb het niet makkelijk gehad als puber.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:24

#Aandacht tekort

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 20:24

Ik zou het absoluut niet goedkeuren :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:24

Pubers kunnen ongelooflijk zwart/wit denken. Als het even niet wil, kan het voelen alsof de wereld vergaat. Het voelt zo intens. Hormonen, joepie, ontwikkkeling, joepie. Dat in combi met social media als bijna primaire levensbehoefte van de jeugd, is het niet heel vreemd dat het daarop zal staan ipv alleen in gedachten of dagboek. Maar geef het wel aan dat het niet gezond is en dat je het niet prettig vind. Want het is ook niet goed en diegene die het erop zet, voelt zich er ook niet beter door.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:26

Daks schreef:
Maar jullie keuren het dus eigenlijk goed dat ze het zeggen.
Want ja het zijn maar pubers en ze weten niet beter.

Nee hoor, ik keur het niet goed.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:27

In mijn klas schreeuwden ze er expres mee, mijn vader heeft in 2007 zelfmoord gepleegd. En om mij te plagen, of om een grapje met mij uit te halen gaan ze er mee roepen.
Grappig joh.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:28

Heeft 1 van jullie het wel eens geroepen als puber?

Sindykaya dat is heftig zeg mensen kunnen zo hard zijn

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:30

Daks schreef:
Heeft 1 van jullie het wel eens geroepen als puber?

Niet geroepen, maar wel dusdanig k*t gevoeld dat ik dacht; als morgen niet komt ben ik gelukkig. Tja, hormonen. Ik riep ook dat ik mijn ouders haatte :+ schatten van mensen, maar op dat moment haatte ik hen zo intens. Kreeg toen wel een schop onder mijn kont want 'daar ben je nooit te oud voor!!'
Vriendinnen hebben het ook gehad, zo'n ellendig gevoel dat het voelde alsof de wereld verging.

Maar ja, toen was er geen internet of later dusdanig bagger dat het posten van iets dergelijks hartstikke lang duurde en duur was dat het gevoel toen wel weer klaar was :')

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:33

Wij zijn er een goede vriend aan verloren maar mensen die het zeggen willen alleen aandacht. De meeste mensen die het echt willen doen laten het niet zien. Nu was het bij hem wel te bedenken maar dat komt door 2 eerdere mislukte pogingen omdat hij nog net optijd gevonden werd.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:34

Ik heb het nooit geroepen, maar wel gevoeld inderdaad. Maar dat zou een stomme uitweg zijn en het alleen maar erger maken. Het zou de situatie er overigens al helemaal niet goed aan doen. Ik ben zelfs bang voor de dood. Soms als ik eraan denk dan voelt het alsof mijn maag draait, of ik krijg een mega leeg gevoel. Gewoon eng dus.