Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 19:44

Toevallig kwam ik net op ad.nl een artikel tegen over de social media oorlog die zelfs aan de gang is tussen de twee. Nou zal het veel propaganda zijn in beide gevallen, toch vond ik het interessant om te zien.
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3689854/2014/07/15/Hamas-en-Israel-vechten-ook-op-sociale-media.dhtml

Ik ben wel benieuwd hoe bokt over de hele gazastrook Israel Hamas oorlog denkt.

Als ik een kant zou moeten kiezen zou ik van nature liever voor Israël gaan. Aan de andere kant gaan ook zij vreselijk de fout in hier naar mijn mening... :n

Wat vindt Bokt?

A.u.b. netjes blijven tegen elkaar :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:09

Wow dat is een hele moeilijke vraag. Ik weet er denk ik te weinig over om er een mening over te kunnen hebben. Ik zou er best wel meer over willen weten want ik snap er eigenlijk niks van. Waarom nou al die oorlog al voor zo'n lange tijd?
De Palestijnen willen een eigen staat dacht ik? De Westelijke Jordaanoever en de Gaza?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:23

Beide partijen zijn in een verschrikkelijke vicieuze cirkel terechtgekomen, het is niet zo eenzijdig als het soms wordt voorgesteld: "Israël, de sterke slechterik tegen de arme Palestijnen" of "de slechte Palestijnen tegen het goede Israël waar niemand fouten maakt".

Wat ik gisteren ergens las kwam hier op neer: als de Hamas nu in 1x eenzijdig ophoudt met schieten is het conflict gewoon over... als Israël nu in 1x eenzijdig op zou houden met schieten is er morgenochtend een zwartgeblakerd stuk grond ipv Israël... en ik denk dat dat de kern van het probleem wel zo ongeveer weergeeft.

Wat ik ervan vindt: het is triest.
Hoe langer het duurt en hoe meer het uit de hand loopt, hoe meer onschuldige slachtoffers.
Zowel aan Arabische kant als aan Israëlische kant.
Aan beide kanten heb je extremisten maar ook gewone mensen die gewoon een vredig leven willen leiden, maar dat niet kunnen doordat er steeds opnieuw rotzooi geschopt wordt.
En dan veegt de buitenwereld voor het gemak iedereen maar even op één hoop.

Voor de Joden komt daar nog wat bij: ook in het buitenland worden er Joden bedreigd, en ook synagoges worden aangevallen want je doet het als Jood blijkbaar nooit goed: als je in Israël woont is het niet goed, maar als je als Jood buiten Israël woont, bijvoorbeeld in Europa, is het ook niet goed...

Ik blijf hopen dat er zulke mensen blijven aan beide kanten: http://www.youtube.com/watch?v=5d_i2F2LlF8

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 22:09

Volgens mij beschrijf jij het inderdaad aardig correct Zoolgangster.

Als ik heel eerlijk moet zijn zou ik me nooit veilig voelen als Israëliër omringd door Arabische landen die stuk voor stuk liever een zwartgeblakerde grond zien op de plek van Israël. Aan de andere kant maakt dat niet goed dat er zo veel onschuldige Palestijnse slachtoffers vallen.

Uiteindelijk kunnen Joden het inderdaad nooit goed doen. Maar Moslims ook niet hè. Het is weer een radicale beweging die hier o.a. voor problemen zorgt (Hamas). Zullen ze 'normale' moslims wel weer blij mee zijn...

Correct me if i'm wrong!

@Suzanne
Het gaat allemaal om de Gazastrook. Lees dit maar eens door :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Gazastrook

Thesserd

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 23:34

Ik was even aan het terug lezen wanneer Israël voor het laatst Israël was voordat het overgenomen werd door arabieren en dat vond ik hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel

In 635 CE, the region, including Jerusalem, was conquered by Arabs. It remained under Muslim control and predominately Muslim occupancy for the next 1300 years.

Als ik het goed begrijp hadden de grieken voor die tijd ook al beslag genomen op Israel om het even makkelijk te zeggen :')
Through the 5th and 6th centuries, dramatic events of Samaritan Revolts reshaped the land, with massive destruction to Byzantine Christian and Samaritan societies and a resulting decrease of the population. After the Persian conquest and the installation of a short-lived Jewish Commonwealth in 614 CE, the Byzantine Empire reinstalled its rule in 625 CE, resulting in further decline and destruction.

Long long time ago...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:04

Dit is een ruzie die al ruim 2000 jaar loopt en de komende 2000 jaar ook doorgaat. Daarom trek ik ook geen partij. Beiden maken fouten, beide zijn imo verkeerd bezig en beiden hebben op punten gelijk. De een beweert recht op het land te hebben omdat dat 2000 jaar geleden zo was. De andere woont er al jaren en ook voor hun is heilige grond. Maar ze wantrouwen elkaar zo erg dat samenwerken niet kan.

Dit is een geschiedenis die je ook niet even in 1 wikipedia pagina kan samenvatten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:10

Ja je kunt inderdaad wel aan de gang blijven, er lopen zoveel belangen en partijen door elkaar heen, .daar zijn een héleboel pagina's voor nodig omdat alleen maar samen te vatten, en dan nog is het niet te doen want dan is er altijd wel commentaar dat niet alles genoemd is.
Er zijn gewoon heel veel fouten gemaakt en daar is niet zo één twee drie een oplossing voor, menselijkerwijs.

Maar ja, toen ik klein was was Noord Ierland een hopeloze zaak en werden er aan de lopende band aanslagen gepleegd in Engeland. Er kwamen speciale veiligheidsmaatregelen vanwege die aanslagen. Ook de Sovjet Unie leek een machtsblok wat altijd wel zou blijven, net als de Muur in Berlijn...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 13:34

True :) 1 wikipedia pagina kan het niet samenvatten maar voor degenen die weinig van deze kwestie weten is het wel handig ^.^

Is het voor de Palestijnen niet mogelijk om naar een veiliger gebied te trekken en daar te gaan wonen? Zijn ze welkom in buurlanden zoals Egypte? De Israëliërs hoeven dat iig niet te proberen :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:03

De Palastijnen woonden er toch al voor 1947? Zou jij zonder slag op stoot uit je vertrouwde huis op voor jouw heilige/bijzondere grond gaan als iemand komt met de mededeling 2000 geleden woonden een voorouder van hier? :D

Dat Israel (Joden) het idd niet hoeft te proberen klopt wel, maar dat is imo nog geen reden om te zeggen dan moeten de Palastijnen daar maar weg. Dan zou je zelfs nog de vraag kunnen stellen, waarom daar ze in 1947 perse naar toe moesten. (En het antwoord daarop is politiek natuurlijk erg beladen)

Volgens mij is verder ook in die regio ook nog meer aan de hand onder de moslims zelf. De ene groepering is Aloviet en dan heb je nog de Soennieten en nog een paar waar ik niet van op de naam kan komen. := En die kunnen elkaar ook weer niet echt luchten of zien. Dus stel dat de Palastijnen zeggen kom we gaan, zijn ze idd wellicht niet welkom daar?

Het zit dus zo complex in elkaar. Eigenlijk moet je alles vergeten wat er is gebeurd en nieuwe afspraken maken. Allebei evenredig water bij de wijn. Maar er zijn ook groeperingen (aan beide kanten) die dat weer niet willen.

Je krijg er gewoon hoofdpijn van %)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:22

Ik snap inderdaad heel goed dat je niet zomaar wil vertrekken als een volk je land in komt nemen omdat zij er 2000 jaar geleden gewoond hebben inderdaad :P Maar omdat het nu een noodsituatie is en omdat er blijkbaar zoveel Palestijnse burgers sterven...

Maar goed, je hebt inderdaad wel gelijk. Er speelt vanalles daar. Het is echt één grote nachtmerrie en het liefst sluit iedereen z'n ogen er voor.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:32

Je moet wel oppassen met dit door te trekken naar het verleden. Want de mensen die nu in Isreal leven behoren niet meer tot dezelfde bevolking die ooit Jeruzalem bezat voor de overname.
Daarnaast is er een hele periode geweest van Joden, ipv Israëliërs. Waardoor alles veel diverser is. Niet iedereen die nu in Isreal leeft is jood, terwijl dat dan eigenlijk de bedoeling was, om hen hun land terug te geven. Vandaar dat het zo complex is. Isreal vecht voor zijn eigen identiteit, om meer te zijn dan verspreid en het zionisme aan te houden. Palestina doet dat nu ook. Al kun je daar kanttekeningen bij plaatsen.

Ook, Palestijnen hebben nooit bestaan tot het moment dat Isreal ontstond. Het was een deel van Syrië, een periode ook van Egypte etc. Op dit moment ontstaan/zijn er ontstaan 2 groepen die daarvoor niet bestonden en ze zijn keihard bezig om een stuk grond. Isreal heeft vroeger grote delen van Arabische landen bezet en veroverd. Dat wordt soms vergeten. Die tijd is nu gedaan, en de Palestijnen(die ondertussen zijn ontstaan als groep) zijn beginnen terug vechten, wat ze eerst niet echt deden.

Daarnaast, Hamas mag je niet gelijk stellen aan bevolking.
Er is hier zoveel politiek mee gepaard, dat gaat helemaal tot in Saoedi Arabië en Iran die een vete met elkaar hebben en dit ook proberen uitspelen in het conflict Isreal-Palestina.

Niet eenzijdig, en idd, er is geen goeie of slechte, er zijn alleen veel doden en veel pijn. Ik hoop dat er mensen komen die dit oplossen, of dat er een andere denkwijze ontstaat.

Ik hoop dat ik het goed neerschrijf, zo niet, mijn excuses, het is geen gemakkelijk onderwerp.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:02

Het is een heel oud conflict en het einde van het conflict gaan wij in ons mensenleven naar alle waarschijnlijkheid niet meemaken. Beide partijen willen naar mijn idee teveel en zijn niet langer bereid om concessies te maken. Ik denk ook niet dat ze dit nog kunnen.

Het conflict in zijn huidige vorm heeft zijn oorsprong al 100 jaar geleden. Voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog behoorde dit gebied toe aan het Ottomaanse rijk. De Palestijnen als bevolkingsgroep woonden toen onder dit Rijk. Reeds toen waren er al strubbelingen. De Joden in de vorm van Zionisten in Europa hadden destijds ook al interesse in het gebied. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog was voor beide partijen dan ook een interessant gegeven, helemaal toen het Ottomaanse Rijk zich aansloot bij de Centrale Machten om zo onder schulden aan Engeland uit te komen. Een groep arabieren (voor het gemak even de Palestijnen genoemd, al is dit kort door de bocht) besloot hun hulp aan te bieden aan de Engelsen in ruil voor zeggenschap over het gebied wat nu goeddeels Israel is. De Zionisten zagen hun kans ook schoon en ook aan hen werd deze belofte gedaan. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog viel het Ottomaanse Rijk uiteen en werd dit eens zo grote rijk onderverdeeld in gebieden die onder Brits en Frans gezag stonden. En dat leverde een probleem op. Zowel een groep Arabieren, een groep Zionisten en de Engelsen meenden zeggenschap te hebben over het gebied. Dit is lang goed gegaan onder gezag van de Britten. Allebei de groepen leefden onder Brits gezag.

De Britten zijn uiteindelijk vertrokken en lieten de Zionisten en de Palestijnen eigenlijk aan hun lot over om het zelf maar uit te vechten. En zo geschiedde.

Een sprong naar 1947/1948, Nakba. Het gebied was het toneel van strijd en de VN heeft een uitspraak gedaan om het land te verdelen. Deze resolutie werd geaccepteerd door de Joden, de Palestijnen accepteerden echter niet omdat zij teveel land zouden kwijtraken aan de Joden. En zo ontstond er een oorlog waarbij de Palestijnen massaal op de vlucht sloegen. Enerzijds door angst vanwege de grote agressie en moordpartijen door Joodse militairen en door propaganda vanuit Joodse zijde waarin veel angst werd gecreëerd, anderzijds door Palestijnse strijders om het gebied te verlaten zodat er een bufferzone zou ontstaan waarvanuit gevochten kon worden om geen burgerslachtoffers te maken. Van de hele bevolking bleven uiteindelijk 150.000 mensen over, de rest kwam om of zocht zijn toevlucht in Syrië en Jordanië. Het land dat zij achter lieten is door de Joden ingepikt en dit kon niet meer terugverkregen worden door de vluchtelingen omdat zij de landsgrenzen waren gepasseerd. En dit zit hoog, nog altijd. Het terugkrijgen van het destijds verloren land is wat de Palestijnen ook heden ten dage nog willen. In plaats daarvan wordt steeds meer land van hen afgepakt.

Hadden ze maar akkoord gegaan met de resolutie van destijds. Het land waar ze nu leven is maar 50% van het landoppervlakte van waar ze destijds op uitkwamen.

Naast dat het een intern conflict is over land, spelen omringende landen een enorm grote rol. De hele wereld bemoeid zich met het conflict, maar niemand bemoeit zich ermee vanwege de belangen van Palestijnen dan wel Joden. Het gaat om veel grotere belangen.

Ikzelf, ik moet oppassen mij teveel in deze discussie te mengen. Ik sta al jaren aan Palestijnse zijde wanneer er een discussie plaatsvind. Dit komt doordat ik door mijn vriendschap met een Palestijn veel heb meegekregen op persoonlijk niveau. Het huis van zijn familie bestaat niet meer, daar staat nu een Joodse nederzetting. De boomgaard met de olijven bestaat niet meer, daar loopt nu een muur doorheen. Zijn moeder is dood, het ziekenhuis waar zij behandeld kon worden stond aan de andere kant van de muur op nog geen 3 km afstand, alleen duurde het 6 maanden voordat er besluit was genomen dat ze de grens over mocht steken.

Dat is het schrijnende van dit conflict. Op menselijk niveau vallen er zoveel doden, gewonden. Aan beide zijden. Er bestaat zoveel haat en verdriet. Geen van beide partijen kan en wil nog bewegen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:47

Er wonen trouwens ook nog een héleboel Palestijnen die er pas kwamen wonen nadat de Joden het land op grote schaal gingen ontginnen en bedrijven begonnen. Zo kwam er werkgelegenheid, en dat trok Arabische (Egyptische en Syrische enz) arbeiders aan. (En dat werden er meer dan er ooit aan Arabieren in dat gebied gewoond hebben.) Maar ook die tellen nu mee als Palestijnse inwoners...
Zo is Yasser Arafat ook geen echte Palestijn, hij was geboren en getogen in Egypte...
Om maar even aan te geven dat niet alles wat daar woont en zich Palestijn noemt, daar al eeuwen woont.

Het land was al die eeuwen namelijk voor een groot deel verwaarloosd en geen cent waard, tot het ontgonnen en bebouwd werd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:37

Ik snap nog steeds niet wat mensen daar zoeken. Het is amper mooi te noemen. :o Qua land, qua archeologie is er heel veel!

Maar goed.. bovenstaande posts geven wel aan hoe complex de situatie is en dat het ook geen kwestie van handjes schudden en ouwe jongens krentenbrood kan zijn.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 23:38

Klopt inderdaad...

Uitzichtloze situatie. Ben benieuwd wat de gevolgen gaan worden van dat grond offensief nu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:07

Het is zo'n ingewikkelde en complexe situatie, dat men daar nooit uit gaat komen, ben ik bang.
Helaas voor de onschuldige slachtoffers van beide kanten, met name de kinderen die daar opgroeien, in angst, maar ook vol met haat. Je zal daar maar geboren zijn, wat een pech.....................

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 00:22

Ja het is voor de kinderen vreselijk, opgroeien in angst, haat en wantrouwen.
Je vraagt je af of ze ooit een normaal leven kunnen leiden als het conflict eindelijk opgelost wordt, àls het tenminste opgelost wordt...
Je kunt een kind uit een oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:43

Zoolgangster schreef:
Je vraagt je af of ze ooit een normaal leven kunnen leiden als het conflict eindelijk opgelost wordt, àls het tenminste opgelost wordt...

Dat denk ik ook. Zo krijg je generaties vol haat.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:49

Muppett schreef:
Zoolgangster schreef:

Dat denk ik ook. Zo krijg je generaties vol haat.

Het was onlangs ook nog op het nieuws, een Hamas vader die zijn kinderen van 9-10 aan het vertellen was dat ze geboren waren om zich op te offeren en te sterven voor de oorlog. -O-

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 09:55

Zo jammer hoe gehersenspoeld extremisten zijn. Verziekt de wereld gewoon... -O-

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:57

Citaat:
Het was onlangs ook nog op het nieuws, een Hamas vader die zijn kinderen van 9-10 aan het vertellen was dat ze geboren waren om zich op te offeren en te sterven voor de oorlog. -O-

Ik zag ook een fotootje langs komen van een Palestijnse baby in een wieg, vriendelijk lachend ventje, met allemaal kogelpatronen om zich heen gewikkeld. Walgelijk gewoon.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:26

Israel is niet zonder zonden..

Als men mensen opsluit in een klein gebied met een hek er om..dan zou ik ook tekeer gaan..

Op dit moment gaan die "joden" te keer "gefrusteerd" uit het verleden..
270 palestijnen dood en 1000-de gewonden zie CNN. :(:)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:36

ceasario schreef:
Israel is niet zonder zonden..

Als men mensen opsluit in een klein gebied met een hek er om..dan zou ik ook tekeer gaan..

Op dit moment gaan die "joden" te keer "gefrusteerd" uit het verleden..
270 palestijnen dood en 1000-de gewonden zie CNN. :(:)

Tuurlijk niet, maar het is ook niet zo zwart wit dat Israël de boosdoener is die het leed veroorzaakt.
Dit dacht ik ook, en denk dat de media daar ook wel lekker van smult.
Maar het is echt grijs, waar beiden partijen alle controle hebben verloren, en vechten om te vechten.

En beiden partijen zijn zwaar slachtoffers aan het maken. Het is niet zo dat er enkel op de Palestijnse bevolking als loslopend wild wordt geschoten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:38

Furrow schreef:
[
En beiden partijen zijn zwaar slachtoffers aan het maken. Het is niet zo dat er enkel op de Palestijnse bevolking als loslopend wild wordt geschoten.

Die paar Israeliers die gewond zijn tegen 2000 Palestijnen.. en tegen de avond meer dan 300 doden |(

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:46

Ik denk dat deze 2 filmpjes goed zijn om eens te kijken.

Over kinder propganada gesproken. Dat doen de Isrealiers dus minstens net zo hard.