Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 23:07

Ik zie wel eens discussies voorbij komen, op bijvoorbeeld Facebook en bokt.
Als iemand dun is, mag er alles van gezegd worden. Je kan zelfs anorexia hebben omdat je dun bent, 'botten zijn voor de honden,mannen willen vlees.', (ongezond) dunne modellen worden verafschuwd.
Maar dan komen we aan de andere kant: overgewicht. Laten we een voorbeeld nemen van Plus size modellen. Niets mis mee, verder. Maar sommige vrouwen zijn echt ongezond dik, maar hier mag niets over gezegd worden! Ongezond overgewicht 'moet' zelfs sexy zijn!

Waarom ligt er tegenwoordig zo'n taboe op overgewicht? Van ondergewicht mag wel wat gezegd worden, maar van overgewicht niet, terwijl beide ongezond zijn. Waarom is dat zo?

LoveChamp

Re: Waarom mag je van dun wel iets zeggen maar van dik niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:12

Ik ben zelf super dun maar ik eet super veel. Als ik een dag 'normaal' eet is het weinig. Bij de GGD zitten ze te zuren dat ik meer moet eten maar dan eet ik de hele dag door. Nu doe ik dit niet want ik voel me fijn zoals ik ben. Ik kan wel meer eten maar ik kom toch niet aan. Ik ben nu 1,76 en weeg 50 kilo. Mensen die er problemen mee hebben zijn me vrienden niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:14

Omdat je aan te dun zijn 'iets kan doen' (tussen aanhalingstekens dus he, meer eten etc.) en voor afvallen moet je moeite doen.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:15

Doanique schreef:
Omdat je aan te dun zijn 'iets kan doen' (tussen aanhalingstekens dus he, meer eten etc.) en voor afvallen moet je moeite doen.

Bij de meeste mensen is dat inderdaad zo maar ik ben weer is een uitzondering xD

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:16

Doanique schreef:

pfff... geloof me afvallen gaat bij mij 10x makkelijker dan aankomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:17

Ja maar je hebt altijd uitzonderingen. Ik ben ook niet dik ofzo (mag vast wel wat af) maar als ik heel de dag door ga zitten eten ben ik echt tonnetje rond hoor! Als ik heel de dag ga hardlopen en gezond eet duurt het wel effe voor ik afgevallen ben.

Annemiek; dat weet ik, maar meerendeel van de hypocriete mannen niet :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:18

mannen? over het algemeen komt het commentaar (bij mij dan) toch echt van vrouwen lol

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:19

Dikke mensen zijn kribbiger dan smalle. Nee het is gewoon onzin.

"Nobody likes to snuggle a stick" of zo iets. Nee niemand houd van arrogante mensen die vinden dat anderen minder goed zijn om hun figuur. No mather of het om dik of dun gaat.

Vaak is het omdat "mager zijn" makkelijker zou zijn dan dik zijn, en mager is een keuze en dik niet. Zo ziet men het :+

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:20

Ahum Doanique, dat is behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben 25 jaar, 1m67 en weeg 45kg. Van opleiding voedings- en dieetkundige dus ik kan objectief meedelen dat ik zeker niet weinig eet. Ik eet voldoende en er is lichamelijk niets mis (schildklier, ...). Ik ben gewoon van nature uit een hele smalle. Ik heb geen ziekte, alles functioneert perfect normaal en ik voel mij goed in mijn lijf.
Ik ga dus volledig mee met de openingspost! Overgewicht is en blijft ongezond en ik vind het schandalig dat het steeds meer goedgepraat wordt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 23:24

Iets van overgewicht is niet erg, een paar kilo te zwaar is zelfs beter dan een paar te licht, maar ik blijf het dus gek vinden dat echt dikke vrouwen, 30-40 kilo te zwaar enz., dat daar niets gezegd van mag worden en andersom wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:26

Mylady_E schreef:
Ahum Doanique, dat is behoorlijk kort door de bocht.
Ik ben 25 jaar, 1m67 en weeg 45kg. Van opleiding voedings- en dieetkundige dus ik kan objectief meedelen dat ik zeker niet weinig eet. Ik eet voldoende en er is lichamelijk niets mis (schildklier, ...). Ik ben gewoon van nature uit een hele smalle. Ik heb geen ziekte, alles functioneert perfect normaal en ik voel mij goed in mijn lijf.
Ik ga dus volledig mee met de openingspost! Overgewicht is en blijft ongezond en ik vind het schandalig dat het steeds meer goedgepraat wordt.

Ik bedoel ook niet te zeggen dat iedere dunne persoon te weinig eet hoor _O-
Ik bedoel gewoon te zeggen dat over het algemeen de kijk op eten is:

Eet je te veel - word je dik
Eet je te weinig - word je anorexia.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:26

Ik vind het ook verschrikkelijk.. Het woord 'dik' mag je eigenlijk al niet eens meer zeggen. Mensen die bijna obesitas zijn, noemen zichzelf stevig of gevuld, vrouwelijk of gewoon vol rondingen. Ook op bokt moet je zo oppassen.. En inderdaad slanke mensen zijn niet vrouwelijk, die mag je gewoon dun noemen en weet ik wat allemaal.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:29

Het viel mij inderdaad op dat het laatst een hype was, foto's van vrouwen met wat meer vlees en die teksten erbij..
Tja en toch steekt dat wel een beetje, want ja ik ben ook erg slank. Altijd al geweest en vroeger zei iedereen altijd wat ben jij toch dun.. Nee ik ben slank!
Ik ben kwart Indisch en heel de familie van mijn moeder is slank.
Het lijkt Door die foto's en teksten haast wel een moetje om aan te komen. Het kwam over alsof de mensen die echt obesitas hebben het dan leuk vinden om slanke mensen af te kraken om zich beter te voelen.

Nou ik ben 176 en altijd 52 gewogen sinds ik volwassen ben. Nu na de zwangerschap 55 . Hartstikke prima.
Laat iedereen tevreden zijn met wie die is en blij zijn dat iedereen weer een andere smaak heeft qua type man of vrouw.

Ja ongezond dik is natuurlijk niet goed. Net zoals ongezond dun. Daar kan je wat aan doen en dat is moeilijk ja. Maar het kan wel. En moet zeker ook gebeuren dan in zo'n geval toch.
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 13-07-14 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:30

Ik moet ook vaak verklaren- hoe ik toch zo slank kom. ... ik vraag de ander toch ook niet - hoe kom je toch zo dik?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:32

Dun wezen kan je in sommige gevallen ook niets aan doen.
Mijn moeder heeft jaren gekampt met ondergewicht, en dat was voor haar echt geen pretje.

Ik zelf ben ook heel lang te licht geweest. Meer eten? Nog meer! Ik draaide m'n hand niet om voor 4 boterhammen tussen de middag O:)
En ja ik kreeg ook met enige regelmaat dingen naar m'n hoofd geslingerd...... Opvallend vaak wel van de wat dikkere medemens. Jaloezie? Geen idee....
Mij boeide het nooit zoveel wat ze ervan dachten.

Maar mijn jongste dochter die is juist echt het tegenovergestelde van mij, zij is juist best stevig.
Eet ze te veel? Nee juist niet! Is geen stilzitter, altijd in beweging. Voetballen, rennen, fietsen, zwemmen....
Maar ik kan er wel boos om worden dat mensen commentaar hebben op haar! Mensen gaan er automatisch vanuit dat ze alleen maar snoept en snaait en lui is, maar dat is echt niet waar!
Was dat maar zo, dan konden we er iets aan doen.

Nu weet ik wel dat het bij sommige mensen echt alleen maar komt van "elk pondje gaat door het mondje".
Maar wie zijn wij om daar wat van te zeggen? Die mensen hebben neem ik aan ook een spiegel.
En ja bij sommige mensen kan ik alleen maar medelijden hebben en me afvragen waarom heb je het zover laten komen?
Maar onder of overgewicht ik zal er nooit iemand op aanspreken.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:33

Slanke amazones op bokt worden ook wel bonenstaak amazones genoemd. Heb ik ooit gelezen. Ik ben zelf ook slank en word vaak 'mager' genoemd. Ik vind dat onzin met 58 kg en 1.65.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:34

Dat is een goede siepjes, waarom mag dat wel gezegd/gevraagd worden, maar andersom niet?
Ik heb me vroeger echt vaak kl*te gevoeld dat dat steeds zo gevraagd en gezegd werd als meisje.. Net als dikkere mensen dat ook hebben

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:34

Als je dun bent, ben je geen "echte" vrouw, en mag je dus bijgevolg dan ook maar geen "echte" gevoelens hebben? :+
Overigens ben ik niet dun, ik ben gewoon klein, en mijn breedte, omtrek en dus kledingmaten zijn in verhouding met de rest.

Zoals ik in dat andere topic zei, aan je gewicht kan je ALTIJD iets doen. Voor het ene lichaam is daar meer/minder voor nodig, of gewoon een andere tactiek, maar het KAN altijd. Of het resultaat dat je bereikt met de hoeveelheid moeite die jij wil opbrengen, het voor jou de moeite waard maakt om vol te houden, das een andere zaak. Maar het kan altijd :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:36

Ach joh... ze hebben altijd wel wat te zeuren. Het is niet goed of het deugt niet.
Mensen hebben over van alles en nog wat een oordeel en eigenlijk zegt dat meer over die mensen die het oordeel hebben dan over degene die het ontvangen.
Eigenlijk is niemand perfect en wil iedereen graag horen dat hij/zij aantrekkelijk is... en leuk en aardig en geweldig.. maar ja... nooit gaat iedereen dat van je vinden... als je authentiek jezelf blijft... daar heb je uiteindelijk meer aan (wat de rest van de wereld ook zegt)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:37

Nu mis ik de like knop bakkabouter.
Goed verwoord!

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:14

siepjes schreef:
Ik moet ook vaak verklaren- hoe ik toch zo slank kom. ... ik vraag de ander toch ook niet - hoe kom je toch zo dik?

Dit vind ik ook de meest afschuwelijke opmerking!!!

Ik ben 1,70 en 52 kilo..
Ook aan de slanke kant.
Ik eet echter goed, (eerder veel dan weinig)

Maar ik voel mij goed in mijn vel!

daantjuhhhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:16

bakkabouter schreef:
Als je dun bent, ben je geen "echte" vrouw, en mag je dus bijgevolg dan ook maar geen "echte" gevoelens hebben? :+
Overigens ben ik niet dun, ik ben gewoon klein, en mijn breedte, omtrek en dus kledingmaten zijn in verhouding met de rest.

Zoals ik in dat andere topic zei, aan je gewicht kan je ALTIJD iets doen. Voor het ene lichaam is daar meer/minder voor nodig, of gewoon een andere tactiek, maar het KAN altijd. Of het resultaat dat je bereikt met de hoeveelheid moeite die jij wil opbrengen, het voor jou de moeite waard maakt om vol te houden, das een andere zaak. Maar het kan altijd :)

Dit is niet waar.

Kijk even naar mijn broertje.
Die heeft een hartkwaal (daar kan hij niks aan doen)
Hij eet goed, veel en gezond.
Volgt precies zijn diëtiste op!
Heeft extra shakes om aan te komen.

Hij is nu 3 jaar nauwkeurig bezig!
Hij is 1,85 en 55 kilo...

Mag jij hem vertellen hoe hij verder aan kan komen?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:20

Dat vraag ik me ook al tijden af, wellicht is het omdat mensen vinden dat veel te dun zijn 'stom' is en je 'gewoon' meer moet eten. Dik zijn wordt beschouwd als een soort 'ziekte'. De mensen kunnen er niets aan doen, omdat ze zo'n rotleven hebben, of om wat voor reden dat ook. Je 'pest' of 'discrimineert' ook meteen als je er iets van zegt.
Misschien is het ook wel omdat er tegenwoordig zoveel acties bestaan om het accepteren van dikke mensen te bevorderen, zodat ze niet meer gepest worden. Wel jammer dat dit betekent dat je niet iemand mag adviseren te gaan afvallen, alleen maar omdat ze hun eigen gezondheid erg in gevaar brengen.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:22

Doanique schreef:

denk je dat?
Nou ik weet wel beter..

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:24

daantjuhhh schreef:
siepjes schreef:

Dit vind ik ook de meest afschuwelijke opmerking!!!

Ik ben 1,70 en 52 kilo..
Ook aan de slanke kant.
Ik eet echter goed, (eerder veel dan weinig)

Maar ik voel mij goed in mijn vel!

Ik ben 1,69 en ik weeg 51 kilo.
Maar bij mij mag er juist wel wat van af :+