Bestuurders van Sanquin hoeven niet te bloeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silvia

Bestuurders van Sanquin hoeven niet te bloeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:20

http://www.telegraaf.nl/dft/22834547/__ ... uin__.html

Het is toch triest dat het gegraai aan de top blijft doorgaan.
En waarom blijft men schrijven over wat bestuurders verdienen? Ze krijgen het maar of ze het verdienen is een tweede….. Wat ik wel weet is dat de assistentes die de mensen prikken meer verdienen maar het niet krijgen.

Lins_Vetra

Re: Bestuurders van Sanquin hoeven niet te bloeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:59

Heel triest inderdaad.

Goede doelen, (en daar bedoel ik ook bedrijven als sanquin mee) bestaan op basis van donaties (geld of bloed zoals hier). Dan is het toch krom dat zij enorm veel verdienen? Dat mag wat mij betreft best in de media.

Ik weet niet wat de assistentes verdienen, maar dat soort werk wordt altijd ondergewaardeerd.

Maar ik vind wel dat mensen die op topfuncties zitten, daar ook naar betaald mogen worden. Anders krijgen we Cubaanse taferelen. Ongeacht of je gestudeerd hebt of bijvoorbeeld het kappersvak jezelf hebt aangeleerd; iedereen verdient hetzelfde daar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:00

een van de redenen, waarom ik geen bloed doneer..

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:09

Hier dus ook.
Ik heb 18 jaar bloed gegeven maar toen ik hoorde van die hoge salarissen ben ik er mee gestopt.
Van de donoren wordt verwacht dat ze kosteloos een avond opofferen om bloed te geven, en die topmannen worden er rijk van.
Aan collectes geef ik ook niet meer, blijft ook teveel van bij het bestuur hangen.
Dat ze een inkomen moeten hebben dat snap ik, maar niet zo overdreven veel verdienen aan aan de goodwil van donateurs.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:18

En ik vind dat degenen die bloed nodig hebben niet hoeven te lijden onder de salarissen van de top, daarom geef ik nog steeds bloed aan Sanquin. De zieke mensen hebben het nodig of anders voor de wetenschap! Zij kunnen niks aan de salarissen doen. Van niks doen (geen geld of geen bloed geven) wordt de wereld ook niet beter. Als ik een euro geef aan de collecte en er komt misschien 10 ct op de juiste plek terecht dat is nog altijd meer dan niks. Als iedereen zo denkt is het nog een heel bedrag.

Daarnaast vind ik ook wel dat een goede directeur ook wat mag kosten. Als je ziet wat ze in andere sectoren verdienen, terwijl een goede directeur met juiste beslissingen ook veel geld binnen kan halen voor een organisatie.

http://www.sanquin.nl/over-sanquin/pers ... d-figures/

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:29

Ik ben het eens met Kaartje23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:31

Ik ga ook mee met Kaartje :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:35

Het feit dat degene die vertrokken is een half jaar uitstaande vakantie heeft opgenomen geeft ook wel een beetje aan dat het geen relaxed baantje is waarbij je om 5 uur naar huis kan en in de zomer 3 weken op vakantie gaat.
Boven de norm vind ik niet correct, maar bij een topfunctir hoort ook een topsalaris.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:38

Lins_Vetra schreef:
Heel triest inderdaad.

Goede doelen, (en daar bedoel ik ook bedrijven als sanquin mee) bestaan op basis van donaties (geld of bloed zoals hier). Dan is het toch krom dat zij enorm veel verdienen? Dat mag wat mij betreft best in de media.

Sanquin is geen goed doel hoor, het is een winstdraaiende commerciële organisatie.
Bloed is in Nederland VEEEL duurder dan in de buurlanden.. Dat roept dan toch vragen, waarom kan het daar wel voor zoveel minder geld?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:40

De rekenkamer heeft een goede aflevering over bloed, zeker de moeite waard om eens te bekijken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:57

En als wij de grote directeuren dit geld niet betalen, vertrekken zij naar het buitenland waar die bonusregels niet gelden. Dan ben je als onderneming de dupe, je raakt je goede directeur/bestuurders kwijt door regels en dan ga je als onderneming je ook in het buitenland vestigen

Dit is ook gebeurd met Starbucks en gaat met nog veel meer onderneming ken gebeuren

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 15:18

Douraque schreef:
En als wij de grote directeuren dit geld niet betalen, vertrekken zij naar het buitenland waar die bonusregels niet gelden. Dan ben je als onderneming de dupe, je raakt je goede directeur/bestuurders kwijt door regels en dan ga je als onderneming je ook in het buitenland vestigen

Dit is ook gebeurd met Starbucks en gaat met nog veel meer onderneming ken gebeuren

Dat vind ik dus een kul-reden. Net alsof alle directeuren zo graag in het buitenland willen wonen. En in het buitenland hebben ze ook geen plaats voor alle Nederlandse directeuren.

Sizzle schreef:
Het feit dat degene die vertrokken is een half jaar uitstaande vakantie heeft opgenomen geeft ook wel een beetje aan dat het geen relaxed baantje is waarbij je om 5 uur naar huis kan en in de zomer 3 weken op vakantie gaat.
Boven de norm vind ik niet correct, maar bij een topfunctir hoort ook een topsalaris.

Als ik nu bij mijn werkgever zou vertrekken heb ik ook nog 2 maanden vakantie tegoed, en nee, dat zijn geen opgespaarde ATV dagen. En ik heb geen topsalaris.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:09

Jij mag het kul vinden en toch is het de werkelijkheid. 2 jaar geleden tijdens mijn master ondernemingsrecht was er al sprake van een tekort aan goede directeuren. Veel waren toen al wel naar bijv Engeland, Frankrijk en Duitsland vertrokken doordat aldaar een tekort was/is

En als ze daar wel geld kunnen verdienen dat ze behoren te krijgen, dan vertrekken ze hoor.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:14

Douraque schreef:

Helemaal mee eens! In het buitenland word je nog gewoon betaald naar je prestaties. En dit is bij organisaties, maar ook bij banken, verzekeraars noem maar op.. Wil je goede mensen houden, zul je ze moeten betalen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:19

Dit is natuurlijk een dilemma dat alle goede doelen (of andere bedrijven die afhankelijk zijn van vrijwilligers, zoals sanquin) hebben. Je wil een goede directie want anders heb je kans dat je bedrijf naar de knoppen gaat, maar je wilt eigenlijk niet dat een groot deel van de opbrengsten in de zak van diezelfde directie eindigen. De bedragen die worden verdiend zijn hoog, maar komen vaak nog niet eens een beetje in de buurt bij wat diezelfde persoon bij een echt commercieel bedrijf zou krijgen, dus wat dat betreft denk ik dat weinig te klagen valt :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:41

Echter bij een commerciële onderneming gelden ook deze bonusregels, dus ook een zware beperking. Daar verdiend dezelfde directeur evenveel als bij een non commerciële onderneming.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:44

Maar waarom zou de top van Sanquin niet veel mogen verdienen en de top van een, ik noem maar wat, kledingmerk wel?

Eigenlijk zou helemaal niemand buitensporig veel moeten verdienen, veel minder verschil tussen modaal en de top.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:49

Aan de positieve kant; met een dergelijk salaris betalen ze ook fijn veel belasting. Goede bestuurder is zeer belangrijk, kan een bedrijf maken of breken. En ja, je bent ze zo kwijt aan het buitenland want dit zijn zeer ambitieuze mensen die heel wat uren maken en of ze dat nou in Engeland doen of in Nederland dat is voor hun minder relevant. Hun werk is vaak toch een van de grootste liefdes, moet ook wel want het is een zware taak en vele uren... Voor dat geld zou ik het absoluut niet willen doen :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:51

Waarom als de bestuurders veel geld verdienen geen bloed meer geven? De patienten die het hard kunnen gebruiken worden hier nu de dupe van en dat vind ik niet kunnen. Ik ben geen bloeddonor maar als ik het geweest was had ik gewoon blijven geven en de persoon die het hard kon gebruiken hier niet mee pakken...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:54

purny schreef:
Waarom als de bestuurders veel geld verdienen geen bloed meer geven? De patienten die het hard kunnen gebruiken worden hier nu de dupe van en dat vind ik niet kunnen. Ik ben geen bloeddonor maar als ik het geweest was had ik gewoon blijven geven en de persoon die het hard kon gebruiken hier niet mee pakken...

Inderdaad, in België is er een donor tekort.
Dus ik neem aan dat dit in Nederland ook zo is? Een zeer ziek persoon heeft echt geen oren aan dat er geen bloed wordt gegeven om het bestuur te saboteren.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:56

Zijn er geen mogelijkheden om gewoon te doneren aan het ziekenhuis zelf, rechtstreeks en niet via een tussenpersoon die het vervolgens verkoopt aan ziekenhuizen. Dat zou toch de oplossing zijn...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:58

Nee, want de tussenpersoon doet ook de kwaliteitzorg en het donormanagement.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:59

Volgens mij zijn er hier in NL inderdaad donoren tekort. Maar dat wil dan niet zeggen dat iedereen maar moet stoppen met het geven van bloed. Verzekeraars verdienen ook veel geld, woningcoöperaties ook maar moet je die dan ook gaan boycotten?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:59

Sizzle schreef:
Nee, want de tussenpersoon doet ook de kwaliteitzorg en het donormanagement.

Inderdaad, screenen, labo werk, transport volgens mij teveel extra werk voor een ziekenhuis.
Weet niet hoe het is in Nederland, maar hier in België vergeten vaak mensen dat het ziekenhuis ook gewoon een bedrijf is dat winstgevend moet zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:07

Ik denk dat als het uit had gekund, ziekenhuis allang zelf het hadden gedaan.