Filmpje leeuwen in circus.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Filmpje leeuwen in circus.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 11:10

Op Facebook kwam ik een toch wel schokkend filmpje tegen.
Maar eigenlijk denk ik ja het was wachten op het moment dat het fout gaat, en juist dat gaat het in dit filmpje.

In het Filmpje zie je 6 mannetjes leeuwen in een circus ring, met 2 trainers.
2 van de leeuwen gaan de fout in en worden gecorrigeerd, 1 van die leeuwen is het niet mee eens en valt 1 van de trainers aan. een derde trainer komt er met een prik stok bij de andere trainer die al in de kooi stond slaat met haar zweep, en een 4 de spuit hem nat met een brandweer slang. Oke hun proberen de trainer te redden, en die heeft het slachtveld dan ook levend kunnen verlaten.
Maar de Leeuwen waren nog niet klaar, ze zijn opgehitst en opgefokt, en met namen de leeuw die als eerst in de aan val ging, vervolgens wordt de trainer met de prikstok ook aangevallen door de eerste leeuw en daar komt ook een 2de leeuw bij die in de aanval gaat. ook hij heeft uit eindelijk het slacht veld levend kunnen verlaten, maar nee hij kiest er voor gewond bij die leeuwen in de kooit te blijven, bijde kregen meerdere malen de kans de kooi uit te glippen, maar ze wilde de dieren denk ik weer rustig krijgen, inmiddels is het plubliek in rep en roer. de leeuwen worden natuurlijk alleen maar onrustiger.

Hoe het is af gelopen met de trainers geen idee want dat stond niet op het filmpje.

Maar nou denk ik dus echt tsja eigen schuld dikke bult.
Ze gaan zo volledig tegen de natuur in van deze dieren, ze Respecteren hun instict en hun hormonen totaal niet. In het wild zul je nooit een groep van 6 mannen tegen komen. Hooguit 2 broers maar anderen mannen dulde ze niet in de buurt, en leidt vaak tot gevechten tot op de dood. Hier worden ze met 6 mannen in een kooi gestopt, en verwachten ze ook nog eens dat het kunstjes gaat doen.
Buiten het feit dat het 6 mannen zijn, hebben deze dieren een oer instict, doden om te overleven. het zij machtige en mooie dieren, maar ook heel gevaarlijk, het is toch niet zo heel raar dat het een keer fout gaat denk ik dan.

wat mij overigens ook op viel, de trainer met de zweep die ongedeerd bleef was een vrouw, daar dreigde ze naar maar vielen ze niet aan. Iets wat mij nog meer het idee geeft dat de hormonen een grote rol speelde.

En ja alle dieren die wij als huis dier hebben zijn ooit geboren om wild en vrij te zijn, en daar vragen we onnatuurlijke dingen van. maar toch houden we van ze en geven we ze wat we kunnen. toch proberen we ze zo dicht mogelijk bij de natuur te laten staan. we houden rekening met groeps verband, met vlucht instinct en met dominantie. omdat dit bij ze hoort in ogen. waarom kan het in een circus niet zo dicht mogelijk bij de natuur staan. Enkel om er geld aan te verdien?

kinderen vinden een circus prachtig, gebruik dit nou een op een positieve manier, als er dan toch perse met wilde dieren gewerkt moet worden, probeer de kinderen dan via een mooie show iets bij te brengen over deze dieren en hun oeroude instict.

Hoe denkt bokt hier over, was het inderdaad wachten tot het fout ging? Horen deze dieren wel in een circus?

Nessah

Re: Filmpje leeuwen in circus.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 11:15

Dubbel..

Natuurlijk horen dit soort dieren niet thuis in een circus, daar zal iedereen het over eens zijn.
Anderzijds, komen deze mensen die in een circus werken vaak uit een armer gebied/land en krijgen een baan aangeboden bijvoorbeeld via via, waardoor zij ineens hun gezin wel kunnen onderhouden. Sterker nog, vaak mag het hele gezin mee reizen. De bazen krijgen hoge bedragen en zij vaak een hongerloon.
Stel dat jij voor de keuze staat, of werken met wilde dieren voor vermaak van de "rijken" en je gezin onderhouden óf werkloos of te weinig geld en leven in complete armoede..

Dus om nou te stellen eigen schuld dikke bult.. Nee, voor een circus vind ik dat erg hard.. Vaak is dit soort werk een "redding" voor die mensen..

Ik hoop dat er een dag komt dat er geen dieren meer te vinden zijn in een circus.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:29

zo had ik het niet bekeken,
als het inderdad er om gaat je gezin eten te kunnen geven of niet is de keus vaak snel gemaakt, logies ook.
maar dan nog ligt de verantwoording bij de circus eigenaar, vindt ik.
want 6 mannetjes leeuwen met hormonen en de instict om te doden om te over leven, blijven een levens gevaarlijke combinatie.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:30

Dat ben ik geheel met je eens :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:40

En daarom ga ik niet meer naar circussen tijgers etc horen daar gewoon niet ...

Kom vaak bij stichting leeuw waar ze leeuwen en tijgers uit circussen opvangen hier bij hoenderdaell en t is zo sneu om te zien hoe die leeuwen en tijgers zo nog helemaal hun kunstjes vertonen zelfs als ze nu niet meer in t circus zitten...
Maar t mooiste van de opvang vind ik dat in oktober straks de eerste leeuwen naar een semi wilde opvang gaan en straks weer leeuw mogen zijn ipv circus dier..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:47

NathalietjeB schreef:
En daarom ga ik niet meer naar circussen tijgers etc horen daar gewoon niet ...

Kom vaak bij stichting leeuw waar ze leeuwen en tijgers uit circussen opvangen hier bij hoenderdaell en t is zo sneu om te zien hoe die leeuwen en tijgers zo nog helemaal hun kunstjes vertonen zelfs als ze nu niet meer in t circus zitten...
Maar t mooiste van de opvang vind ik dat in oktober straks de eerste leeuwen naar een semi wilde opvang gaan en straks weer leeuw mogen zijn ipv circus dier..

daar zie je ook reclame van op tv, prachtig dat het er is.
sneu dat die dieren er zo in geleefd hebben, dat ze daar nog hun kunstjes vertonen.
maar wat ik vooral het mooiste vind, is dat ze weer de kans krijgen te zijn wie ze zijn, trots en vrij.
en gelukkig bestaat er zo een stichting, want presies wat je zegt, wilde dieren horen niet thuis in een circus, maar in de natuur in hun natuurlijke leef omgeving.

maar dat vind ik van dierentuinen, die dieren horen niet in zo een klein hokje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:52

Niet zo dubbel hoor. Dieren horen niet in een circus. Er zijn genoeg die bijzonder succesvol kunnen zijn zonder dat daarvoor dieren mishandeld hoeven worden. En dat die mensen alleen kunnen rondkomen door dieren intens lijden te bezorgen..... hou toch op man, wat een bullshit. Dan zou iedereen uit die omgeving dieren martelen in een circus???? Dat is gewoon pertinent niet waar.

Het is nooit nodig om dieren te mishandelen om rond te komen, nooit. Er is altijd wat anders, maar 't is maar gewoon waar je principes liggen, en wat je belangrijk vindt.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:54

Het zijn dan ook niet de dierentemmers, maar de circusbazen die verantwoordelijk zijn. Van mij mogen wilde dieren in circussen overal verboden worden, aangezien niet aan hun behoeftes voldaan kan worden. Ik zie in dierentuinen al genoeg ellendige dieren die constant rondjes draaien in hun te kleine verblijven. Hoe kun je dan verwachten dat circussen hun dieren een goed leven kunnen geven?

Ik denk wel dat er gelukkig steeds meer tegenstand is van de publieke opinie, en steeds meer landen gaan het verbieden(belgië sinds kort ook :D) Waarschijnlijk zijn over 20 jaar er geen leeuwen en olifanten meer te zien. Ze hebben wat mij betreft ook geen enkel 'educationeel nut', want je kan de dieren niet in hun natuurlijke omgeving zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:13

Allebei verantwoordelijk, als de circusbazen geen dierentemmers kunnen vinden houdt het op, toch?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:42

Yamcha schreef:
En dat die mensen alleen kunnen rondkomen door dieren intens lijden te bezorgen..... hou toch op man, wat een bullshit. Dan zou iedereen uit die omgeving dieren martelen in een circus???? Dat is gewoon pertinent niet waar.

Zo.. zo.. Rustig maar hoor, het is maar een discussie op een forum, waar iedereen een andere kijk op mag hebben :) Geen reden om gefrustreerd te reageren lijkt mij.

Ik doelde uiteraard niet op de circussen hier, die hier komen zijn vaker ( als ik de media moet geloven) veel strenger in de regels vandaar dat vele circussen niet in ons landje mogen komen.

Maar in bijvoorbeeld Bulgarije is er onlangs nog een ongeluk gebeurd en daar is de werkeloosheid nogal hoog ;) Ik bedoelde alleen te zeggen dat er mensen zijn die voor keuzes komen en geld kunnen verdienen.. En ik zeg rationaal gezien dat ik dat wel snap en dus ze niet gelijk de dood ( of gewond) gun.

emotioneel gezien klopt het natuurlijk van geen kant en vind ik het vreselijk, dat zal iedereen vinden op dit forum aangezien hier dierenliefhebbers zitten. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:44

Yamcha schreef:
Allebei verantwoordelijk, als de circusbazen geen dierentemmers kunnen vinden houdt het op, toch?

En wat als het de enige baan is die je kan vinden. Rationeel bekeken, in sommige landen ben je blij met elke baan :) Wil niet zeggen dat het het altijd is dat die mensen geen andere baan kunnen vinden hoor, dat beweer ik niet.. Maar ik doelde meer op het feit van eigen schuld dikke bult, wat gezegd werd in de OP. Soms moet men uit het zwart-wit hokje komen en eens verder kijken dan de neus lang is.. ( vind ik ;) ) Want in ons koude kikkerlandje "klagen" we al als we geen geld hebben voor vakantie of een eigen paard of uiteten.. In sommige landen is het maar de vraag of er morgen eten op tafel ligt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:59

Ik denk dat een circus voor geen enkel dier echt een ideale situatie is, zelfs aan de behoefte van bijv een paard lijkt mij lastig te voldoen als je almaar rondtrekt. Dat geldt dan niet alleen voor "wilde" dieren zoals leeuwen.

Ik denk wel dat het trainen van wilde dieren helemaal niet verkeer hoeft te zijn, zolang de manier waarop getraind wordt diervriendelijk is. Immers mist een dier in een verblijf vaak een boel van de mentale uitdagingen die hij in een wilde omgeving tegen zou komen. Imo is dat bijv net zo belangrijk als een ruim verblijf, je ziet bijv ook bij varkens en marters dat verrijken van de omgeving met bijv stro om in te graven, zoekmogelijkheden naar eten, speelgoed ed het welzijn meer verbeteren dan domweg meer ruimte geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:33

Nessah schreef:
Yamcha schreef:

En wat als het de enige baan is die je kan vinden. Rationeel bekeken, in sommige landen ben je blij met elke baan :) Wil niet zeggen dat het het altijd is dat die mensen geen andere baan kunnen vinden hoor, dat beweer ik niet.. Maar ik doelde meer op het feit van eigen schuld dikke bult, wat gezegd werd in de OP. Soms moet men uit het zwart-wit hokje komen en eens verder kijken dan de neus lang is.. ( vind ik ;) ) Want in ons koude kikkerlandje "klagen" we al als we geen geld hebben voor vakantie of een eigen paard of uiteten.. In sommige landen is het maar de vraag of er morgen eten op tafel ligt.

Ik heb meer dan genoeg ervaring met niet zeker weten of er morgen eten op tafel ligt, laat staan dat ik op vakantie kon..... ik weet echt wel hoe het voelt om wanhopig te zijn, dus ga mij niet vertellen dat ik uit het zwartwit-hokje moet komen, ben ik al lang uit, en geloof me, ik zie genoeg, en meer, véél meer dan ik leuk vind.
Ik weiger om mijn principes op te geven voor geld, liever arm en nooit rijk zullen worden dan mezelf niet meer recht in de spiegel kunnen aankijken.

Rationeel gezien gun ik ze ook de dood of ernstige verwondingen niet. Emotioneel ook niet trouwens, an eye for an eye makes the whole world blind. Dat heeft geen nut, ze leren er toch niets van, het dier en de omgeving krijgen de schuld, dus het dier zal er alleen maar meer van lijden naderhand.
Het punt is dat ik dat de dieren (die geen enkele keus hebben, in tegenstelling tot de mensen involved) óók niet gun. De pijn, de mentale schade, veel van die dieren zijn echt ernstig getraumatiseerd, kunnen nooit meer een normaal leven lijden. Ik vind dat niet te verkopen. Het spijt me zeer.

Ik snap ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit wel verdedigd wordt, en stierenvechten niet. Het is mij om het even, betaalde dierenmishandeling en (soms) moord. Ik weet niet goed hoe je dát in hemelsnaam zou kunnen begrijpen, echt niet. Zo ik het zie is het kiezen tussen twee kwaden, en ik weet werkelijk niet of honger hebben nu zoveel erger is dan een dier geestelijk en lichamelijk kapot maken. Ik vind dat dieren rechten hebben. Recht op vrijheid van pijn, vrijheid van angst, vrijheid van honger, en vooral ook gewoon vrijheid, waarbij vrijheid op nummer 1 staat, geldt net zo goed voor huisdieren, ik zal na deze heren ook geen honden meer in huis halen, omdat ik ze niet de vrijheid kan bieden waar ze recht op hebben.
Hoe dan ook, in een setting als een circus wordt alle facetten van die rechten geweld aangedaan, behalve honger. Ik kan dat op geen enkele manier goedpraten, en alleen een gevuld buikje van een mens is geen dierenleven waard.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:10

Ehm... Ik verdedig niets hoor.. Ik probeer alleen niet zwart-wit te denken :) Ik heb zelfs letterlijk gezegd dat dit absoluut niet kan en het vreselijk vind.. Alleen geef ik aan dat ik niet vind dat je kan zeggen dat die je die trainers ernstige verwondingen gunt, omdat je het verhaal er niet achter kent en dus moeilijk kan oordelen. Vandaar dat ik een voorbeeld situatie schetste. Kwestie van begrijpend lezen.

Dus ik praat niets goed, ik probeer alleen niet zwart-wit te denken en direct te oordelen over de trainers.. Thats all :) Ik vind het vreselijke dierenleed en zal daar nooit achter staan.