Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:Ik denk inderdaad dat het algemeen bekend is dat goedkope kleren, gemaakt worden door mensen in landen die veel moeten werken voor een honger loon. Echter is die ophef dus nu weer begonnen, omdat er in dat jurkje stond ‘Forced to work exhausting hours’, en dat zou een arbeider dus hebben geschreven. Echter ga ik er vanuit dat dit een stunt is van mensen die tegen arbeid voor zulke lage lonen zijn, want ik geloof echt niet dat die arbeiders zo Engels kunnen schrijven. Als je voor zulk laag loon werkt, heb je meestal al geen school gehad, en ben je dus analfabeet, laat staan dat je Engels kan schrijven.
Cassidy schreef:Wie zegt dat ze het zelf hebben geschreven? Het kan door een ander geschreven zijn en door de degene die de kleding naait in het kledingstuk zijn gezet.
WildWings schreef:Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen denken dat de verkoopprijs een soort 'garantie' is voor de arbeidsomstandigheden. Grondstoffen zijn niet per se duur, en als je ziet hoe die kleding soms in elkaar geknipt en geflanst zit, zal het ook geen uren werk per jurkje kosten. Je denkt dat er dure merken geen gebruik van uitbuiting maken? Het enige verschil is de doelgroep en de markt die zij proberen aan te spreken, en soms de kwaliteit van de kleding... Het maakt voor een naaister niet uit of de kleding nou naar Primark of Tommy Hilfiger gaat, die krijgt toch hetzelfde betaald.
Primark heeft overigens sinds het laatste drama wel geprobeerd arbeidsomstandigheden te verbeteren, en een heel deel uitleg/website daaraan gewijd. Of dat echt waar is, ja, daar kan ik niet over oordelen. Maar lang niet ieder bedrijf heeft een dergelijke gedrags/omgangscode voor fabrieken etc opgesteld.
xSlvna schreef:Een beetje dubbel, ze moeten toch werk hebben in die landen... als het zich niet loont doen ze het niet lijkt mij.
WildWings schreef:xSlvna schreef:Een beetje dubbel, ze moeten toch werk hebben in die landen... als het zich niet loont doen ze het niet lijkt mij.
Ja, want er zijn waarschijnlijk heel veel alternatieven in zulke landen! Het werk met hoge lonen, goede werktijden en arbeidsomstandigheden ligt er voor het grijpen, al helemaal voor werknemers zonder enige opleiding!Eén groot werkfeestje daar!