Noodkreet op etiket in Primark Jurk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Noodkreet op etiket in Primark Jurk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 20:35

Ik ben nog nooit bij de Primark geweest en ga er ook zo snel niet komen, maar ik vraag me werkelijk af wat voor voorstelling deze koopster heeft bij het "koopje" van de jurk die ze bij de Primark voor 10 Pond op de kop heeft getikt. Dacht je nu echt dat de kleding eerlijk gemaakt kan zijn als het voor die prijs in de winkel hangt?

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkel ... el-primark

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:40

Je kan vaak al zien waar de kleding wordt gemaakt en dat zijn nou vaak niet de landen waar veilig werken hoog in vaandel staan... Als je voor 5 euro een shirt koopt die in Bangladesh gemaakt is, kun je wel achter je oren krabben of de omstandigheden voor de werknemers wel zo geweldig zijn voor die prijs.

Anoniem

Re: Noodkreet op etiket in Primark Jurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:42

Ik denk inderdaad dat het algemeen bekend is dat goedkope kleren, gemaakt worden door mensen in landen die veel moeten werken voor een honger loon. Echter is die ophef dus nu weer begonnen, omdat er in dat jurkje stond ‘Forced to work exhausting hours’, en dat zou een arbeider dus hebben geschreven. Echter ga ik er vanuit dat dit een stunt is van mensen die tegen arbeid voor zulke lage lonen zijn, want ik geloof echt niet dat die arbeiders zo Engels kunnen schrijven. Als je voor zulk laag loon werkt, heb je meestal al geen school gehad, en ben je dus analfabeet, laat staan dat je Engels kan schrijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 20:45

Wie zegt dat ze het zelf hebben geschreven? Het kan door een ander geschreven zijn en door de degene die de kleding naait in het kledingstuk zijn gezet.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:46

[***] schreef:
Ik denk inderdaad dat het algemeen bekend is dat goedkope kleren, gemaakt worden door mensen in landen die veel moeten werken voor een honger loon. Echter is die ophef dus nu weer begonnen, omdat er in dat jurkje stond ‘Forced to work exhausting hours’, en dat zou een arbeider dus hebben geschreven. Echter ga ik er vanuit dat dit een stunt is van mensen die tegen arbeid voor zulke lage lonen zijn, want ik geloof echt niet dat die arbeiders zo Engels kunnen schrijven. Als je voor zulk laag loon werkt, heb je meestal al geen school gehad, en ben je dus analfabeet, laat staan dat je Engels kan schrijven.

Precies dit.
Als je inderdaad verder nadenkt kun je weten dat er zo goedkoop geen goede arbeidsomstandigheden zijn. Maar langs de andere kant, dit is voor zulke families de enige manier om iéts binnen te krijgen aan inkomsten. Goed om er nadruk op te leggen, genoeg mensen die naief zijn en niet over dit soort dingen nadenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:49

Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen denken dat de verkoopprijs een soort 'garantie' is voor de arbeidsomstandigheden. Grondstoffen zijn niet per se duur, en als je ziet hoe die kleding soms in elkaar geknipt en geflanst zit, zal het ook geen uren werk per jurkje kosten. Je denkt dat er dure merken geen gebruik van uitbuiting maken? Het enige verschil is de doelgroep en de markt die zij proberen aan te spreken, en soms de kwaliteit van de kleding... Het maakt voor een naaister niet uit of de kleding nou naar Primark of Tommy Hilfiger gaat, die krijgt toch hetzelfde betaald.

Primark heeft overigens sinds het laatste drama wel geprobeerd arbeidsomstandigheden te verbeteren, en een heel deel uitleg/website daaraan gewijd. Of dat echt waar is, ja, daar kan ik niet over oordelen. Maar lang niet ieder bedrijf heeft een dergelijke gedrags/omgangscode voor fabrieken etc opgesteld.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:50

Meh veel duurdere winkels/merken zijn niet/nauwelijks beter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:51

Land van herkomst zegt mij ook meer dan prijs voor kleding, als iets dat 10 euro kost zijn herkomst vindt in Duitsland, dan is de kans groot dat de kleding niet gemaakt is onder vreselijke omstandigheden, maar landen als Bangladesh is een ander verhaal; of de jurk nou 50 of 5 euro heeft gekost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:52

Cassidy schreef:
Wie zegt dat ze het zelf hebben geschreven? Het kan door een ander geschreven zijn en door de degene die de kleding naait in het kledingstuk zijn gezet.

Ik ben benieuwd door wie het daar wel geschreven zou moeten zijn dan, aangezien het geschreven is met woorden die al wat moeilijker zijn en een correct vervoegd werkwoord. Daarom denk ik ook dat dit dus gewoon door een Engels iemand die tegen dit soort arbeid is, is geschreven, aan gezien dit ook in Engeland afspeelt. Daarnaast heb ik een foto gezien, en het moet vast wel een medewerker van de winkel hebben opgevallen als het er al zat toen het kleding stuk de winkel in kwam, het was echt duidelijk te zien. Het stond namelijk op het voorste etiket in de nek.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:54

Uiteraard, dure merken zijn misschien nog wel veel erger.
Maar of dit labeltje echt door een medewerker is geplaatst, ik denk van niet :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:56

Dit soort labels zijn toch al eerder in het nieuws geweest? Bleek toen geloof ik inderdaad door een organisatie erin gezet te zijn meende ik.
Of ik heb een déjà vu?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:56

WildWings schreef:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat mensen denken dat de verkoopprijs een soort 'garantie' is voor de arbeidsomstandigheden. Grondstoffen zijn niet per se duur, en als je ziet hoe die kleding soms in elkaar geknipt en geflanst zit, zal het ook geen uren werk per jurkje kosten. Je denkt dat er dure merken geen gebruik van uitbuiting maken? Het enige verschil is de doelgroep en de markt die zij proberen aan te spreken, en soms de kwaliteit van de kleding... Het maakt voor een naaister niet uit of de kleding nou naar Primark of Tommy Hilfiger gaat, die krijgt toch hetzelfde betaald.

Primark heeft overigens sinds het laatste drama wel geprobeerd arbeidsomstandigheden te verbeteren, en een heel deel uitleg/website daaraan gewijd. Of dat echt waar is, ja, daar kan ik niet over oordelen. Maar lang niet ieder bedrijf heeft een dergelijke gedrags/omgangscode voor fabrieken etc opgesteld.

_/-\o_

Waar denk je dat je nikes vandaan komen ;)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:02

Primark is smerig. Ik heb research gedaan voor mijn reclame opdracht en heb daarvoor dus veel over kinderarbeid en de gewone arbeidsomstandigheden daar onderzocht en het was echt om te janken. Primark heeft een fabriek op moerasgrond gebouwd, bewust van de eventuele problemen, omdat het geld bespaarde. Mensen moesten doorwerken ook al werden er meldingen gemaakt van scheuren in de muren. 1100+ mensen stierven aan gevolgen van deze gevaarlijke fabriek en wat deed Primark? Ze zetten een campagne op voor borst kanker, een super populair onderwerp dat zieltjes wint.

Wat doet H&M nu? Een pamfletje in de winkel leggen over eerlijke kleding. Dat terwijl ze weigerden een contract met Primark en andere goedkope winkels te ondertekenen dat er betere arbeidsvoorwaarden zouden komen voor deze mensen.

Voor een euro die ze daar per dag verdienen kun je geen eerlijke kleding verwachten?
Ze verdienen grofweg gemiddeld een euro per dag, zijn ongeveer 30 euro per maand kwijt aan huur (lees: een kaal hok), 15 aan rijst (dus geen ander eten) en dan moeten ze dus vrijwel hun hele leven extra bijwerken om rond te komen. En dan die stoffen die gedumpt worden in hun rivieren, het sandwashen van jeans enzo dat de longen kapotmaakt van jonge arbeiders. Vrouwen die minder betaald krijgen dan mannen. Vrouwen die er mishandeld worden...

De campagne van 'living off one dolar' is een oog opener voor mij. Dit ging over mensen die geen lening kregen, ookal was de kostwinner van het gezin ziek. Het was echter zo mooi om te zien hoe hele dorpen samenspanden en elkaar hielpen. Dit gaat niet zo zeer over winkels als Primark maar geeft je een goed beeld van hoe het er in zulke lage loon landen aan toe gaat.

En dan terug op primark. Die mensen die protesteerden werden gechanteerd met als jullie niet meteen gaan werken (na een ramp waar mensen hun hele familie zijn verloren...) dan werden hun feestdagen ook nog (financieel) afgenomen. Ik zal bij Primark niet winkelen. Ik weet dat de H&M niet veel beter is maar Primark denkt dat ze het bloed van zich af kunnen wassen door een campagne tegen kanker op te starten. Ze gebruiken iets slechts om zichzelf een beter imago te geven. Ik vind het gewoon een lage streek.

Ik heb helaas ook de financiele middelen niet om dure kleding te kopen, die uiteindelijk net zo goed in zulke landen wordt gemaakt maar ik heb wel onderzoek gedaan naar wat ik koop en ben me er zeer bewust van dat ik mee doe aan deze vicieuze cirkel. En eerlijk gezegd zou ik niet eens weten hoe je zo'n 'probleem' kunt oplossen. Duurdere kleding zou ik best willen kopen als het ook echt goed gespendeerd werd, waar ik echter bang voor ben. En de kleding in deze winkels wordt alleen maar goedkoper...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:15

Nog even afgezien van het feit dat ik nooit iets bij de Primark zal kopen - dit lijkt mij ook fake. Ik geloof niet dat dat erin is genaaid door zo'n meisje daar in Bangladesh.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:17

Natuurlijk niet, de meeste mensen die daar werken gaan niet eens naar school omdat daar geen tijd voor is. En zonder school kunnen ze niet bepaald goed schrijven. Maar ik kan het mis hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:20

Ik zag hem gisteren al voorbij komen...

Afbeelding

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:22

Wat mij opvalt is dat dat een heel typisch Brits handschrift is. Moet je maar eens nakijken, ieder land heeft zo zijn eigen manier van leren schrijven en in ieder land is daardoor een bepaald soort handschrift, al hebben mensen natuurlijk hun eigen manieren. Dit is heel Brits. De vorm van de R, de G en de W met name. Nee, dit is wat mij betreft echt fake, een stunt van een of andere organisatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:25

Zal me niet verbazen als ze het zelf opgeschreven heeft om aandacht te trekken (voor zichzelf of voor de arbeidsomstandigheden. Of allebei)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:33

ik heb zelfs keer ergens gelezen dat de primark per betaalde klant er toch 20% naar de kledingfabrieken gaat dit kunnen ze doen omdat ze goed koop zijn en veel verkopen dus ja. maar of het waar is is de 2 vraag.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:39

Aangezien zoiets vaak in arme landen word gemaakt vind ik het ook wel beetje raar dat ze engels kunnen,
this wel sneu en het gebeurt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:48

Ik geloof best dat Primark troep is. Ik denk dat veel duurdere merker niet veel beter zijn, als het niet erger is.

Dit geloof ik alleen totaal niet. Ze heeft wel het nieuws gehaald, gefeliciteerd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:48

Een beetje dubbel, ze moeten toch werk hebben in die landen... als het zich niet loont doen ze het niet lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:40

xSlvna schreef:
Een beetje dubbel, ze moeten toch werk hebben in die landen... als het zich niet loont doen ze het niet lijkt mij.

Ja, want er zijn waarschijnlijk heel veel alternatieven in zulke landen! Het werk met hoge lonen, goede werktijden en arbeidsomstandigheden ligt er voor het grijpen, al helemaal voor werknemers zonder enige opleiding! :D Eén groot werkfeestje daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 00:40

xSlvna schreef:

We leven niet allemaal in Nederland.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 01:11

WildWings schreef:
xSlvna schreef:

Ja, want er zijn waarschijnlijk heel veel alternatieven in zulke landen! Het werk met hoge lonen, goede werktijden en arbeidsomstandigheden ligt er voor het grijpen, al helemaal voor werknemers zonder enige opleiding! :D Eén groot werkfeestje daar!

Nog altijd beter te hard werken voor een westerse (kleding) gigant dan helemaal niet werken of te hard werken voor een pooier oid, de primark is echt bij lange na niet het enige bedrijf dat daar gebruik van maakt...

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo dat dat label er bewust is ingenaaid door een fabrieksmedewerker, die mensen zijn zo vervangbaar dat er geen 13 maar wel 20 in een dozijn gaan voor de baas daar, die gaan echt niet hun baan riskeren voor een of ander vaag labeltje wat misschien nooit een klant berijkt :o?