Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:38

http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... reur.dhtml

Citaat:
De leerlinge van het Thorbecke College die in een internetfilmpje wordt geschopt, is niet het eerste slachtoffer van pesterijen. Een andere leerlinge is eerder dit jaar van school gehaald omdat de leiding volgens haar moeder onvoldoende deed om 'de terreur' te stoppen.

De dochter zit ziek thuis met posttraumatische stress door anderhalf jaar treiteren door schoolgenootjes. Overigens moet haar moeder, die niet met haar naam in de krant wil, zich volgende maand zelf verantwoorden voor het Openbaar Ministerie. De zwangere moeder van de 14-jarige scholiere sloeg na anderhalf jaar pesten één van de pesters op het Thorbecke College.

'Je mag nooit het heft in eigen hand nemen. En wat ik gedaan heb, kan niet,' zegt ze. 'Maar toen ik in die school was en in de hal hoorde hoe dat meisje mijn dochter aanspoorde om zelfmoord te plegen, tikte ik haar verontwaardigd op haar schouders. Dat meisje schold en haalde naar me uit, maar miste. Toen sloegen bij mij de stoppen door en sloeg ik twee keer. Ik raakte haar wél.'

Het incident dat zich afspeelde op 15 mei, had volgens de vrouw niet hoeven escaleren als het Thorbecke College meer had gedaan aan het pesten. Volgens de Rotterdamse heeft de schoolleiding gefaald en is er onvoldoende gedaan om 'de stelselmatige terreur' te stoppen. Het Thorbecke betwist dat. 'Om het meisje niet te beschadigen willen we niet vertellen wat er precies gebeurd is of verder op de specifieke situatie ingaan. Het is nooit de bedoeling geweest dat een scholiere van deze leeftijd thuis zit,' zegt rector Gerdi Lambers. 'We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ze weer onderwijs kan volgen. En hoe verschrikkelijk dit verhaal ook weer is, het blijft iets dat voorkomt op álle scholen. De problemen die ontstaan na foto's die verspreid worden via de social media, zijn groot en dat komt steeds vaker voor. Middelbare scholen, en dat geldt ook voor ons, hebben daar nog niet hèt antwoord op.'

Grote groep
Het meisje werd anderhalf jaar lang door de groep achtervolgd met dreigementen, treiterijen op straat, op school en via whatsapp en andere social media. 'Op een gegeven moment stonden ze met vijftien kinderen te schelden voor mijn deur.'

Op 29 juli moet de moeder zich tijdens een TOM-zitting (Taakstraf Openbaar Ministerie) verantwoorden voor de mishandeling. Het handgemeen ligt vast op de beveiligingscamera's van het Thorbecke. 'Ik was fout. Ik ben er absoluut niet trots op.'

Ik ben heel benieuwd wat Bokt hiervan vindt - juist omdat moeder zo goed ziet dat ze fout zat, vind ik eigenlijk dat ze er met een waarschuwing vanaf mag komen. Ik weet nog niet zo goed wat ik zelf gedaan zou hebben, als het mijn kind was dat zo gepest werd. Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 20-06-14 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ItsMe2

Re: Moeder voor de rechter om slaan van pestkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:40

Misschien ben ik hard, maar ik vind dat die moeder zeer juist heeft gehandeld!
Als het aan mij lag, hoeft ze niet voor het gerecht te komen, maar krijgt ze eerder een lintje!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:43

Ik denk dat als een kind mijn kind aanspoort om zelfmoord te plegen, waarna ik om uitleg vraag mij verrot scheldt en probeert me te meppen, dat ik dan ook niet 100% voor mezelf in kon staan.

Óf ik had d'r aan d'r arm naar de schoolleiding gesleept, maar dan moet ik heel vaak tot tien tellen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:43

ik vind het nog meevallen,twee klappen...Ik heb zelf geen kinderen maar ik denk toch dat ik in deze situatie een waas voor mijn ogen had gekregen en mij niet had kunnen beheersen.

Ik vind een waarschuwing inderdaad voldoende.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:44

Zoals ik dit lees was het slaan van de moeder nog niet eens een reaktie op het pesten van dat meisje maar haalde dat meisje eerst naar die moeder uit. En de moeder reageerde daarop. Kan ze geen ongelijk geven....

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:45

laten we het maar afwachten, kijken of die mensen ook nog een beetje normaal gezond verstand hebben...

Kentaro

Wat óntzettend jammer dat de moeder vindt dat ze fout zit........... -O-
Zouden veel meer ouders moeten doen! het systeem doet helaas veel te weinig aan dit soort verschrikkelijke praktijken van 'pesters' -O-

Nessah

Pffff... Die nieuwe hype toch, met al die filmpjes van het slaan..

Wat ik hier van vind? Niks. Dit is een enorm eenzijdig verhaal, ik ken het verhaal niet van het andere meisje, wat haar er tot dreef om zoiets te zeggen.. Ik ken het verhaal niet van de school leiding, ik was er niet bij en ik weet niet wat er voor af heeft gespeeld.

Ik weet wel dat voor eigen rechter spelen in een democratie niet mag. Hoe wel het in sommige gevallen wel te begrijpen is hoor, dat zeg ik niet. Maar als je iets doet wat niet mag, hoort daar een sanctie bij. Ik ga niet bepalen of een andere sanctie beter was, ben geen rechter en ken het verhaal niet.

Maar wáárom moet dit allemaal via social media opgepakt worden? Waarom niet via andere wegen ( aangifte etc)

Wat was de reden dat dit gepestte meisje nog op dezelfde school zat? Hoe is het meisje begeleid met haar posttraumatische stress? Wat is het verhaal/achtergrond van het andere meisje? Wat heeft school wel gedaan of juist niet gedaan? Waarom, waarom waarom?

Nope, ik kan niet oordelen, wilde wel reageren op het topic.. Omdat het weer een topic is over een stompzinnige hype die niemand beter maakt. Alleen maar voor boosheid zorgt, terwijl niemand er dichtbij staat en dus alles weet.

Laat dit aan de proffesionals over, de maatschappelijk werkers en de rechter :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:48

Wát voor 'n verklaring wil je horen voor het feit dat zo'n muts je dochter probeerd aan te sporen tot zelfmoord en dan ook nog eens een grote bek tegen jou opzet?!?!?!??!?!? Wie z'n handen zouden niet jeuken?!?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:49

Vind het niet kunnen! Dat vuile kreng sloeg eerst, dan wel mis maar toch. Eerst de levenslust uit haar medescholier treiteren en dan als ze zelf een tik terug krijgt gaan zitten uithuilen.

Ook vind ik het onacceptabel dat ondanks dat er camera's hangen het pesten zo uit de hand loopt op die school.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:50

Kentaro schreef:
Wát voor 'n verklaring wil je horen voor het feit dat zo'n muts je dochter probeerd aan te sporen tot zelfmoord en dan ook nog eens een grote bek tegen jou opzet?!?!?!??!?!? Wie z'n handen zouden niet jeuken?!?

Iets minder leestekens mag wel hoor :)

Ik zeg toch ik het wel begrijp? Maar dat het gewoon niet mag. Toen mijn paard met koliek in de trailer stond en elke minuut belangrijk was reed ik ook door rood op een kruispunt waar niks stond. Heel begrijpelijk, maar heb de boete gewoon moeten betalen :) Omdat iets begrijpelijk is, mag je niet zo maar de regels overtreden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:51

Goed of volgens de wet is het misschien niet, maar ik snap helemaal dat de moeder voor haar kind opkomt. Daar zou ik ook wel een taakstraf voor over hebben

Ik vraag me wel af of het posten van beelden en foto's op sociale media pesten nu gaat verminderen of verergeren. Ik bedoel het is wel duidelijk dat pesten ongewenst gedrag is, maar het gebeurt toch

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:52

Kentaro schreef:
Wat óntzettend jammer dat de moeder vindt dat ze fout zit........... -O-
Zouden veel meer ouders moeten doen! het systeem doet helaas veel te weinig aan dit soort verschrikkelijke praktijken van 'pesters' -O-

misschien is het zinvoller als de moeders van de pestkoppen hun kind eens een flinke dreun verkopen en internet een tijdje uitzetten?Want dat is zo ongeveer nog het enige waar ze onder de indruk van zijn ben ik bang :7

_Lisaa_

Belachelijk vind dat moeder prima heeft gehandeld weinig moeders die het anders zouden doen als je kind al zolang gepest wordt en aangespoord wordt tot zelfmoord. Meisje haalt zelf als eerst uit.

Belachelijk de filmpjes het lijkt wel ineens een nieuwe hype te worden walg ervan, vind dan ookdat ze de kopschoppers uit de filmpjes veel harder mogen aanpakken minderjarig of niet als je dit soort dingen doet mis je er echt een paar!!

Kentaro

Nessah schreef:
Kentaro schreef:

Ik zeg toch ik het wel begrijp? Maar dat het gewoon niet mag. Toen mijn paard met koliek in de trailer stond en elke minuut belangrijk was reed ik ook door rood op een kruispunt waar niks stond. Heel begrijpelijk, maar heb de boete gewoon moeten betalen :) Omdat iets begrijpelijk is, mag je niet zo maar de regels overtreden :)

Dat is, maar ik het zo ontzettend veel moeite met pesten. Wat het iemand aan kan doen.
Maar jij bent 'gestraft' voor het door rood rijden. Wat staat er tegenover pesters?! Jouw kinds leven wordt totaal kapot gemaakt en pesters gaan vaak 'gewoon' door ;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:53

Er is natuurlijk niks dat een ander het recht geeft iemand te pesten. Een bepaalde stoornis kan verzachtend werken, begrip kweken, maar in mijn ogen doet het er weinig toe of iemand die pest zelf ooit gepest is, dat diegene het moeilijk heeft thuis of dat diegene een appel dwars heeft zitten op een plaats waar de zon niet schijnt. Je laat anderen met rust. Klaar.

Over de moeder. Lastig. Ik vind zelf het recht in eigen handen nemen nooit oké. Maar in dit geval (en ik ga uit van wat er in het bericht staat), zie ik het meer als zelfverdediging. En daar kan ik alle begrip voor opbrengen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:54

@ Nessah
Dus iemand slaat jou op je gezicht en jij gaat een goed gesprek aan met zo iemand hoe het nou kan dat dit moest gebeuren?

Soms ben je gewoon 'in the moment' en als je al een adrenaline gehalte hebt van heb ik jou daar omdat iemand je dochter dood wenst waar je bij staat, en diegene begint ook nog tegen je te schelden en heeft het gore lef jou te slaan? Halleluja maar reken maar dat de achtergrond van zo'n toestand me op dat moment geen zak interesseert.

Verosjaak

Joh als ik ze voor mijn deur had gezien had ik ze al allemaal een klap verkocht. Ga lekker je eigen ouder terroriseren ipv andere mensen. Het opzoeken van iemand in haar veilige haven vind ik in en in triest.

Ik vind juist omdat de vrouw haar fout inziet dat een waarschuwing voldoende moet zijn. Daarnaast is ze ook nog zwanger wat extra hormonen met zich meegeeft.

Ik weet hoe het is als je in je straat of bij je huis geterroriseerd wordt (met mijn zus meegemaakt), mijn moeder heeft er ook eens 1 gegrepen. Vooral bij de arm stevig vast gehouden en letterlijk in der oor geschreeuwd dat ze op moesten rotten, want 5 keer waarschuwen was niet voldoende.

Even later stond haar hele familie op de stoep (zei dus ook voldoende over hun familie) en is mijn vader erbij gekomen, man van 1.95 meter dus behoorlijk indrukwekkend en met een sisser afgelopen.

Ofwel als je je eigen kind niet kan opvoeden, mag een ander daar best eens een klap laten vallen. Ze heeft zichzelf tenslotte ook gestopt (waren 2 klappen en niet meer).
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 20-06-14 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Aria_zz

Ik vond dat de moeder niet fout zit. Zo iemand moet op de een of andere manier terug bij rede gebracht worden. En als dat verbaal dus duidelijk niet lukt en dat er zelfs al iemand met pts thuis zit, dan liever met 2 klappen. Het is niet dat het kind mishandeld is. Jammer genoeg word hiermee het volledige effect van die klappen onderuit gehaald en is het nutteloos, het kind heeft opnieuw zijn/haar slag thuis.

Natuurlijk, je moet geen kinderen slaan. Maar dat kind gaat de volledige verkeerde kant op, en even tegen de muur lopen kan helpen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:55

Ik vraag me eigenlijk af wie aangifte heeft gedaan tegen de moeder? De school of de pestkop die een tik kreeg?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:57

De moeder komt voor haar dochter op,groot gelijk.
Gezien de pester als eerste uithaalde (al dan niet raak) en de moeder als 2e dan is het eigenlijk toch zelfverdediging?
Of gaat dat in dit geval niet op omdat het om een volwassene persoon en kind gaat?

Als iemand 1 van mijn kinderen aanspoort tot zelfmoord en ik ga verhaal halen en er wordt uitgehaald naar mij,dan sta ik ook niet 100% voor mijzelf in. Wat er ook vooraf aan mag geweest zijn. Aansporen tot zelfmoord......

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:58

upendo schreef:
Óf ik had d'r aan d'r arm naar de schoolleiding gesleept, maar dan moet ik heel vaak tot tien tellen..

En zelfs daarvoor slepen ze je nog naar de rechter....
Ik spreek helaas uit zeer nabije ervaring (hele familie zit in het onderwijs)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:59

Welke moeder had niet terug uitgehaald? Goed recht!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:00

ZusJacobs schreef:
Welke moeder had niet terug uitgehaald? Goed recht!

Het is niet je recht.
Maar wellicht wel je plicht als moeder zijnde.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:00

Kentaro schreef:
Nessah schreef:

Dat is, maar ik het zo ontzettend veel moeite met pesten. Wat het iemand aan kan doen.
Maar jij bent 'gestraft' voor het door rood rijden. Wat staat er tegenover pesters?! Jouw kinds leven wordt totaal kapot gemaakt en pesters gaan vaak 'gewoon' door ;(

Ik heb ook moeite met pesten en zie dagelijks hoe ontzettend veel inpact zoiets kan hebben. Ik onderschat het ook zeker niet, daarom begrijp ik de reactie van de moeder ook. Wie weet zou ik hetzelfde doen.

Alleen ik vind al deze filmpjes/artikelen over social media écht zorgwekkend.. Het creëert haat en boosheid wat tot niets uitloopt. Geloof me, dit meisje ( de pester) staat openbaar aan de schandpaal, die heeft ook echt haar straf wel gehad ;) Helaas worden mensen soms zo boos, dat de daders bedreigingen krijgen, in elkaar geslagen worden etc. Is dat dan wat je wilt? Verlagen tot dat niveau? Ik vind dat serieus érg eng al die haat.

We praten wel over minderjarige een detail wat snel over het hoofd wordt gezien.. Over een situatie waar niemand bij was, waar misschien wel heel veel vooraf is gegaan.. Het enige wat we zien of horen is de kant van het meisje die geslagen is.. Terwijl een "normale" puber niet iemand ziekelijk ( zoals toe zetten tot..) gaat pesten, vaak zitten er bij die mensen ook een heel verhaal achter en zijn die pubers vaak van kleins af aan heel ongelukkig oid iets waar je niet over kan oordelen als je niet het hele verhaal kent.