"Democratie", "Vrijheid" en "Privacy"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

"Democratie", "Vrijheid" en "Privacy"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:39

Na aanleiding van dit artikel:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/657016/1 ... rs-af.html

Zonder een hele post vol eigen meningen te plaatsen, wil ik graag weten wat jullie denken over de maatschappij tegenwoordig. Als je een kleine impressie wilt van waar ik op doel, kan je onderstaand lezen.

We leven hier allemaal samen op aarde, en hebben evenveel recht om ergens te zijn. Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan als je van het ene, naar het andere land verhuist. Een grens is maar een fictieve lijn. Door al die regeltjes wordt je beperkt in je doen en laten. Zowel bewust als onbewust. Sommige regels zijn goed en noodzakelijk, andere zijn belachelijk en leveren alleen maar eenzijdig voordeel op. Moet de overheid wel alles bepalen, of moet de burger dat zelf weten. Leven we in vrijheid, of in "vrijheid"?

We leven in een democratie, heel mooi allemaal. Maar als er iets wordt ingevoerd wat de algehele bevolking niet wilt, is er niets wat wij er écht aan kunnen doen. Een petitie/burgerinitiatief? "Oh heel leuk hoor, al die handtekeningen". Gaat direct de shredder in. Volgens de grondrecht moet 'de overheid een petitie serieus in behandeling nemen'. Maar als -zoals bijvoorbeeld het 'sociale' leenstelsel- iets overlegd wordt, en aangenomen wordt, heeft het geen zin om een petitie in te dienen. Opnieuw overleg zal met dezelfde personen hetzelfde opleveren: ze zijn tot niets verplicht. Stemmen heeft weinig zin: door het vormen van een coalitie worden de punten waarom je op een partij gekozen hebt teniet gedaan. En dan is het nog maar de vraag of de stemmen wel echt kloppen. Wie controleert dat? Is dat een onafhankelijk persoon?

http://fubarbaar.wordpress.com/2014/05/ ... ngsfraude/

Wie zegt dat dit niet -misschien op een andere manier, op een andere schaal- in Nederland gebeurd? Leven we in een democratie, of in een "democratie"?

Dan nog de zogenaamde privacy die we zouden hebben, daar is niks meer van over gebleven. Gezichtsherkenning wordt nu toegepast. De software is er, de camera's zijn er, wie denkt nog echt dat dit niet al de realiteit is. Je pasfoto, én alle foto's die online staan van je, worden hiervoor gebruikt. Voor misdadigers te pakken natuurlijk! Vroeger werden cumulatieve gegevens van mensen geanalyseerd voor het doel van verbetering, niks mis mee! Nu wordt hier misbruik van gemaakt. Zoals in de eerste link staat. Eerst zeggen: FOEI AMERIKA! DAT MAG NIET! En dan doen ze het zelf op hun eigen burgers. Kans is gewoon zo groot dat ze dat overal doen. Hebben we nog wel privacy, of "privacy"?

Wat vinden jullie hier allemaal van? En wanneer gaat het fout? Wanneer grijpen we in..?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:48

Cyella schreef:
We leven in een democratie, heel mooi allemaal. Maar als er iets wordt ingevoerd wat de algehele bevolking niet wilt, is er niets wat wij er écht aan kunnen doen. Een petitie/burgerinitiatief? "Oh heel leuk hoor, al die handtekeningen". Gaat direct de shredder in. Volgens de grondrecht moet 'de overheid een petitie serieus in behandeling nemen'. Maar als -zoals bijvoorbeeld het 'sociale' leenstelsel- iets overlegd wordt, en aangenomen wordt, heeft het geen zin om een petitie in te dienen. Opnieuw overleg zal met dezelfde personen hetzelfde opleveren: ze zijn tot niets verplicht. Stemmen heeft weinig zin: door het vormen van een coalitie worden de punten waarom je op een partij gekozen hebt teniet gedaan. En dan is het nog maar de vraag of de stemmen wel echt kloppen. Wie controleert dat? Is dat een onafhankelijk persoon?

O zeker kan de Nederlandse bevolking hier iets aan doen, wat denk je van massaal op straat gaan? Compleet de staking in zoals bijvoorbeeld in Frankrijk? Maar daar zijn we geloof ik te braaf voor. O:)

Over de rest laat ik mij later vandaag uit. :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 14:50

magda_90 schreef:
Cyella schreef:

O zeker kan de Nederlandse bevolking hier iets aan doen, wat denk je van massaal op straat gaan? Compleet de staking in zoals bijvoorbeeld in Frankrijk? Maar daar zijn we geloof ik te braaf voor. O:)

Over de rest laat ik mij later vandaag uit. :)

Precies! Daar ben ik het ook 100% mee eens, vandaar ook de 'Wanneer grijpen we in'. Maar juist omdat we dat niet doen heeft protesteren zo weinig zijn. Weinig mensen dagen maar op helaas!

cooper

Re: "Democratie", "Vrijheid" en "Privacy"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:14

Ik vind dit mega interessant, en in real life kan ik daar uren over doorpraten, maar op een of ander manier heb ik het gevoel dat het niet nuttig is om hier een hele discussie over te starten online omdat het dan meer gaat lijken op zeuren/klagen en je in woorden zonder intonatie toch niet neergeschetst krijgt wat je werkelijk wilt bedoelen, en de lezer zal het interpreteren vanuit zijn denkwereld, waardoor de boodschap hoogstwaarschijnlijk toch verloren zal gaan door gebrek aan uitleg .

Het zit allemaal in ons hoofd. :)
Het hoeft niet te zijn zoals het geschetst is, maar collectief komen we daarin overeen waardoor dat beeld geschapen wordt en als realiteit wordt gezien.
De machthebbers hebben enkel macht omdat de "onderdanigen" onderdanig zijn.
Vrijheid betekent niet ; doen en laten wat je wil zonder consequenties, maar je vrij voelen in je leven, je gedachten, je zijn. En dat kan ook terwijl je leeft in de maatschappij zoals ze is, je hoeft tenslotte niet mee te lopen met de kudde (maar voor je eigen welzijn is het handiger om dat op bepaalde vlakken wel te doen, je moet tenslotte ook je eten en je onderdak betalen). Dat betekent daarom niet dat je je collectief laat leiden door de gedachtenwereld die heerst.

En wat dat privacy betreft: Er leven miljarden mensen op de wereld, ik kan me er echt niet druk in maken. Ik denk niet dat ik zo belangrijk ben dat er ook maar iemand zich bezig gaat houden met mij te volgen , er zijn interessantere mensen/gevallen op deze wereld denk ik altijd.

Ondanks dat de maatschappij draait zoals ze draait, en ik daar ook lang niet altijd akkoord mee ben, kan ik wel zeggen dat ik een vrij mens ben :) In the mind :) (en daardoor ondervind ik héél weinig van al die maatschappelijke druk en collectieve ideeën, machtsmisbruikers etc^)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 08:32

Bedoel het inderdaad ook niet om te klagen hoor! Is echt puur als discussie bedoeld!

Als je bijvoorbeeld naar Egypte kijkt:
De machthebbers hadden daar macht omdat het leger meewerkte. Na veel protest hebben ze inderdaad een nieuwe machthebber, maar of die nou beter is. Dat is precies wat ik bedoel: tegenwoordig wordt gedaan alsof democratie het walhalla is, terwijl je toch de ene na de andere (...) krijgt. Ik heb het meer erover dat we geen échte invloed hebben. We kunnen protesteren, maar uiteindelijk komt er toch weer gewoon een vertegenwoordiger die even slecht is. Bovendien zal het nooit zo ver komen hier, Nederlanders gaan zelden protesteren...

Er zijn natuurlijk meerdere vormen van vrijheid, wat jij denkt dat het is, is je eigen mening. Ik denk dat beide onder vrijheid vallen. Redelijkerwijs natuurlijk! Toen ik bijvoorbeeld van België naar NL ging verhuizen heb ik een heel gesprek gekregen waarin ik me moest verantwoorden wat ik hier -In NL- kwam doen. Dat terwijl ik geen strafblad oid heb, en gewoon de NL'se nationaliteit heb. Het is een denkbeeldige lijn die NL van BE scheidt, maar toch moet je je zo verantwoorden voordat je die mag oversteken. Waarom? Je moet trouwens helaas wel meelopen, omdat het dan afbreuk doet aan je welzijn door middel van de vele regeltjes. Je hebt vrijheid ja, tussen de lijnen die de overheid heeft gemaakt voor ons. "Vrijheid" dus.

In je gedachte ben je altijd vrij ja, maar dat betekend niet dat je in je doen en laten ook vrij bent!

Zo dacht ik eerst ook, over privacy. Maar zoals je leest in de eerste link wordt dit in Engeland dus al gedaan. Er worden gewoon willekeurige mensen op FB, Twitter en Google uitgekozen en die worden gevolgd. Kans is dus heel groot dat dat in NL ook gebeurd. Ben zelf webdeveloper/designer, dus ik denk dat ik wat bewuster ben van de risico's en mogelijkheden. Om die reden heb ik mijn persoonlijke FB opgezegd. Twitter had ik al niet.

Het klopt dat je heel weinig ondervindt van deze dingen omdat ze ongemerkt gebeuren. Je weet niet of iemand van de overheid nu zit mee te lezen. Je weet niet of ze van de een op andere dag een wet aannemen die je belemmerd(Zoals het sociale leenstelsel voor veel studenten). Je weet dit pas wanneer het te laat is, daarom: Wanneer wordt er ingegrepen? Ik denk niet dat democratie in deze vorm werkt omdat het volk in vergelijking te weinig te zeggen heeft. Terwijl het doel van democratie is dat het volk kan kiezen. Als het volk meer te kiezen heeft zal er ook meer transparantie komen en zullen vrijheid en privacy ook minder een probleem vormen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:50

Even over je laatste punt TS- bij onze democratie kies je een vertegenwoordiger van het volk, van jou dus (niet persoonlijk natuurlijk, maar overeenkomsten met jouw idealen en denkwijze). Democratie, de meeste stemmen gelden, toch? We kiezen volksvertegenwoordigers, de een dus met meer invloed dan de ander, omdat het simpelweg onmogelijk is om steeds het hele volk te laten kiezen, zeker als zoveel mensen niet goed geïnformeerd zijn. Dat de regering wel meer mag luisteren naar protesten, waar ik het mee eens ben, staat daar los van.

En privacy? Tja, tijden veranderen. In de analoge tijd zal je misschien meer privacy hebben gehad, maar nu zoveel digitaal gaat... Het is ook je eigen verantwoordelijkheid om niet je hele leven op internet te gooien.

Vrijheid, wat versta je onder vrijheid? Ik voel me vrij als ik op een paard zit, maar ik voel me ook vrij dat ik school en een baan mag kiezen, dat we het recht hebben om in een democratie te leven. Vrijheid is niet zozeer een begrip, maar vaak meer een gevoel, verschillend bij zoveel personen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:46

We hebben in nederland een parlementaire democratie, geen echt, volledige. Het verschil ga ik nu hier niet uitleggen, zit mobiel.

Ik denk zelf dat directe democratie inmiddels in elk geval technisch gezien mogelijk is, maar dat heeft organisatorisch best een hoop voetjes in de aarde en een hele politieke elite die daardoor opzijgeschoven wordt, en dat zeker niet zonder slag of stoot zullen opgeven.

Wat betreft privacy: niemand heeft iets te verbergen toch? Alles wat je doet is volkomen legaal en de halve wereld weet toch al wat je stemt. Toch? Maar wie zegt dat dat zo blijft? Dat er over een tijdje niet iemand opstaat die het jachtseizoen opent op iedereen die zeg maar pvda heeft gestemd en mensen die ooit in hun leven pvda gestemd hebben als staatsgevaarlijk object wegzet. Dat mensen die ooit pvda hebben gestemd (of daarvan verdacht worden) geen werk meer kunnen vinden, bij de dokter achteraan in de rij worden gezet of niet meer terecht kunnen, geen uitkering meer kunnen krijgen en ga zo maar door. Idioot denkbeeld? Nu wel. Maar wie kan er in de toekomst kijken?

En dan hebben we het nog niet over werkgevers die nu al personeel googlen, hun personeel op facebook en twitter volgen, en soms ook aanspreken op dingen die ze in privetijd doen. Zoals op zaterdag een feestje hebben en op zondag een dagje weg gaan en dan de vraag krijgen of je niet een te druk weekend hebt gehad en dat je echt wel genoeg tijd moet nemen uit te rusten... En als je in de weekends te druk bent de conclusie trekken dat je onnodig veel energie in je privetijd stopt die ook aan werk besteed had kunnen worden. Dus exit, voor iemand met een iets minder druk sociaal leven. Er zijn ook mensen die geen contractverlenging krijgen omdat ze hun werkgever niet toevoegen op social media... En dat gaat steeds erger worden. Elk facet van je leven wordt gevolgd en beoordeeld. En voldoe je niet compleet aan het perfecte plaatje? Voor jou 10 anderen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:18

Ik zou zeggen: word zelf politiek actief, maak gebruik van je passieve kiesrecht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:41

Vrijheid heeft consequenties:
http://www.mwilliams.info/archive/2003/ ... reedom.php
Er moet een balans zijn tussen die 2, 100% de 1 of de andere kant op is niet werkbaar. Je kan nl niet alle consequenties van je vrije keuzes overzien als je niet weet waar je allemaal op moet letten en wat je moet testen als er ook geen minimale (en gecontroleerde) kwaliteitseisen, etc. aan een product of dienst gesteld worden. Echter teveel regels/kwaliteitseisen maakt dat je niet zelf kritisch bent op wat je kiest.

Democratie wordt ook wel de minst slechte keuze genoemd nadat al het andere geprobeerd is. Alles staat en valt met de individuen die aan de macht zijn er mee doen, hoe ze aan de macht gekomen zijn is veel minder relevant. Er valt wat regeringsvormen betreft zeker wat te zeggen voor een verlicht despoot, simpel weg omdat wat de regering met zijn macht doet veel belangrijker is dan hoe de regeringsvorm heet. Democratie aka de bevolking kiest zijn vertegenwoordigers is zeker heden ten dage meer een kwestie van goed kunnen praten, er aantrekkelijk uitzien en dus het hebben van een goed media/marketingteam (mensen ervan overtuigen het hokje bij jouw stem rood te maken is nl niet zo verschillend van het overtuigen van het kiezen voor merk X over de andere merken).

Privacy is met de huidige stand van technologie vrijwel verdwenen, met alle koppelingen tussen systemen, beveiligingscamera's, cookies die je internetgedrag volgen, alles wat je op je social media/fora/etc. zet, je mobiel/smartphone die altijd aan staat en wat ik nog meer vergeten ben, is te volgen en te voorspellen wat je altijd en overal doet, wat je (zou) kopen, welke keuzes je zou maken in welke omstandigheden en dat vaak nog beter dan dat je dat zelf kan voorspellen. De meeste mensen beseffen dat niet (die veranderingen zijn ook zowat niet bij te houden) of zien er enkel voordelen van ("want ik heb niks te verbergen"). Fout : https://decorrespondent.nl/209/nee-je-h ... 4-ab2d5fc2