Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cyella schreef:We leven in een democratie, heel mooi allemaal. Maar als er iets wordt ingevoerd wat de algehele bevolking niet wilt, is er niets wat wij er écht aan kunnen doen. Een petitie/burgerinitiatief? "Oh heel leuk hoor, al die handtekeningen". Gaat direct de shredder in. Volgens de grondrecht moet 'de overheid een petitie serieus in behandeling nemen'. Maar als -zoals bijvoorbeeld het 'sociale' leenstelsel- iets overlegd wordt, en aangenomen wordt, heeft het geen zin om een petitie in te dienen. Opnieuw overleg zal met dezelfde personen hetzelfde opleveren: ze zijn tot niets verplicht. Stemmen heeft weinig zin: door het vormen van een coalitie worden de punten waarom je op een partij gekozen hebt teniet gedaan. En dan is het nog maar de vraag of de stemmen wel echt kloppen. Wie controleert dat? Is dat een onafhankelijk persoon?
magda_90 schreef:Cyella schreef:We leven in een democratie, heel mooi allemaal. Maar als er iets wordt ingevoerd wat de algehele bevolking niet wilt, is er niets wat wij er écht aan kunnen doen. Een petitie/burgerinitiatief? "Oh heel leuk hoor, al die handtekeningen". Gaat direct de shredder in. Volgens de grondrecht moet 'de overheid een petitie serieus in behandeling nemen'. Maar als -zoals bijvoorbeeld het 'sociale' leenstelsel- iets overlegd wordt, en aangenomen wordt, heeft het geen zin om een petitie in te dienen. Opnieuw overleg zal met dezelfde personen hetzelfde opleveren: ze zijn tot niets verplicht. Stemmen heeft weinig zin: door het vormen van een coalitie worden de punten waarom je op een partij gekozen hebt teniet gedaan. En dan is het nog maar de vraag of de stemmen wel echt kloppen. Wie controleert dat? Is dat een onafhankelijk persoon?
O zeker kan de Nederlandse bevolking hier iets aan doen, wat denk je van massaal op straat gaan? Compleet de staking in zoals bijvoorbeeld in Frankrijk? Maar daar zijn we geloof ik te braaf voor.
Over de rest laat ik mij later vandaag uit.