Dodelijk ongeval, A8 grotendeels afgesloten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XFiemoX

Dodelijk ongeval, A8 grotendeels afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 12:22

http://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2014.157.02
De A8 richting Amsterdam is vrijdagochtend sinds 11:10 uur afgesloten. Er is een ernstig ongeval gebeurd tussen twee vrachtwagens en een personenauto. De rijbaan is dicht tussen het knooppunt Zaandam en de afrit naar Oostzaan.

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat bevindt de auto zich tussen de beide vrachtwagens. Het vermoeden is dat het gaat om een dodelijk ongeval, helemaal zeker is dit nog niet. Een traumahelikopter is opgeroepen. Het traumateam zal assistentie verlenen aan het al aanwezige ambulancepersoneel.

Gezien de ernst van het ongeval zal de A8 mogelijk nog uren afgesloten blijven.

Update 11:29 uur
Het is inmiddels bekend dat er bij het ongeval ten minste 1 persoon omgekomen is.

Update 11:37 uur
De politie is gestart met een onderzoek om de toedracht van het ongeval vast te kunnen stellen. Zodra het onderzoek is afgerond en de voertuigen geborgen zijn, zal de rijbaan vrijgegeven worden.

Het is nog niet bekend hoeveel tijd dit in beslag zal nemen. Voorlopig wordt het overige verkeer omgeleid.

JAK vreselijk wat die bestuurder of bestuurster is overkomen. Vriend zag die auto nog staan en verschrikkelijk hoe die eruit zag zowel voor als achterkant volledig geplet.

eilleen333

Re: Dodelijk ongeval, A8 grotendeels afgesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:23

Ik rij zelf op de snelweg dan ook nooit tussen twee vrachtwagens die dicht op elkaar rijden. De achterste ziet niet wat er voor de voorste zit. De voorste moet remmen, de achterste is te laat en ik wordt geplet.
Liever als een oud omaatje helemaal achter aan de rij vrachtwagens dan ertussen. Levensgevaarlijk!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:27

Oh getsie.. je moet er toch niet aan denken.. :( ook niet voor de bestuurder van de vrachtwagen die er (naar waarschijnlijkheid) nog zijn hele leven aan moet denken.

Sterkte voor de vrienden en famillie van alle partijen Y;(

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:32

Weer even wakker geschud. Ik rijd zeer veel op de snelweg (>300km of >150km per dag) en ik voel me ook altijd ongemakkelijk bij/voor/achter een vrachtwagen. Heb wel vaker tussen twee ingezeten, maar daar ga ik nu ook beter opletten (al kan je dat niet altijd voorkomen). Je moet er niet aan denken...

Inderdaad heel veel sterkte voor de betrokkenen... ik ben al genoeg ellende tegen gekomen op de snelweg.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:18

Ben er vanochtend langsgekomen. Was idd een enorme ravage, van de auto was niet veel meer over. Triest voor de betrokkenen en vooral de nabestaanden. Helaas is het daar niet altijd te voorkomen. Je zit met dat de A7 en A8 er samen komen en het tankstation, waardoor er soms rare manouvres uitgehaald (moeten) worden om bij het tankstation te komen als je vanaf de A8 komt, en kort daarna weer de splitsing naar de ring noord en ring west, waardoor mensen soms plotseling een heel aantal banen oversteken en weer terug. Hoop dat de bewegwijzering wel iets duidelijker wordt als de oude Coentunnel ook weer open is binnenkort.

Het is geen echt rotpunt en ook niet echt onoverzichtelijk (vind ik) maar ik kan me wel voorstellen dat het lastig is als je er niet goed bekend bent.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:48

Een bevestiging dat die angst van mij dus gegrond is.. Mocht je in zo'n geval een kop-staart botsing krijgen, blijft er gewoon echt niets van je auto en van jou over! En ik ben het met Mick75 eens, het is een onwijs rot stuk om te rijden! Eerst de samenvoegen van de A7 en A8, waar mensen op een of andere manier zo snel mogelijk van baan willen verwisselen (wat opstoppingen veroorzaakt), daarnaast het tankstation, mensen die voorsorteren richting de Zeeburgertunnel, om zo de file voor de Coentunnel te ontlopen, om dan weer op het laatste moment je vooraan de file voor de Coentunnel te voegen.. Levensgevaarlijk en zorgt voor een hoop ergernissen (en daarnaast nog meer files, omdat mensen die wel juist voorgesorteerd hebben bovenop hun rem moeten trappen).

Het betreft overigens een 73 jaar oude dame. Erg triest om op zo'n leeftijd zo aan je einde te moeten komen.. Op iedere leeftijd overigens! Ik wens de nabestaanden en overige betrokkenen veel sterkte toe..

(bron: http://www.dichtbij.nl/zaanstreek/112/a ... pdate.aspx )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:52

Gatsie dat is mijn grootste angst. Ik snap ook echt nooit waarom mensen met hun koekblikje tussen twee vrachtwagens gaan rijden :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:02

zelfs al rijd je in een hummer overleef je dit nog niet...die klojoos houden geen afstand,anders was dit nooit gebeurt.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 19:51

Ik ben het ook erg eens met het feit dat het een rot samen voegen is, in beide richtingen vind ik het zo naar samen voegen. Vooral als je van Amsterdam naar verder over A8 of A7 heen moet, keer op keer zie ik wel weer mensen die echt op laatste moment nog ff zich bedenken dat ze toch de A8 moeten aanhouden i.p.v. de A7 maar geldt precies zo voor andersom.

Vorig jaar was er ook een flinke aanrijding, deze die mijn vriend voor zijn ogen zo zag gebeuren. Een dikke Volvo die loeihard op linker rijbaan kwam aangesneld reed zo in op de stilstaande file (i.v.m. brug open), die Volvo kwam met 4 wielen van de grond zag mijn vriend.
Hij had het geluk dat hij al gewoon rechts reed doordat hij de A7 op moest want poe had niet willen weten als hem ook iets was overkomen.
Die beelden van die Volvo heeft ie nog steeds in zijn hoofd.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:07

De andere kant op is inderdaad veel erger, en dat is niet beter geworden sinds de boel veranderd is vorig jaar. Die rare slinger erin met die linkerbaan die stopt gaan helemaal nergens over, maken het extra chaotisch en onoverzichtelijk. En dan inderdaad die Zaanbrug die regelmatig open gaat en tot op de A7/A8 files veroorzaakt op de raarste tijdstippen, kan je zo de ankers in.

Ik vind vooral de tankstations daar heel erg rottig zitten. Die zorgen voor in principe onnodige kruisbewegingen van met name vrachtwagens die gaan tanken/ rusten, terwijl ze zonder dat tankstation gewoon in hun baan hadden kunnen blijven en vrachtwagens die over rijstroken heen kruisen zorgen ervoor dat de weg onoverzichtelijk wordt, en daardoor ook gevaarlijk.

Wat ook altijd rot is zijn als je richting Amsterdam gaat die mensen die proberen om de file voor de Coentunnel heen te rijden en dan op het laatste moment toch invoegen. Daarvoor heel hard op de rem trappen en diegene achter zich de stuipen op het lijf jagend (ik neem ALTIJD de linkerbaan als ik naar de Zeeburgertunnel ga en hou ook heel royaal afstand, heb daar veel te vaak in de ankers gemoeten). En in totaal zijn ze misschien wel 15 auto's opgeschoten en hebben tientallen mensen in gevaar gebracht. Hoera!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 21:28

Idd Mick dat vind ik ook vrij asociaal, alleen moet wel helaas bekennen dat ik wel 1x ook zo gedaan heb door op laatste moment in te voegen om haast vooraan in file voor Coentunnel te komen. En echt waar voor mij is dat bij maar 1x gebleven gewoon omdat ik soort van schuld gevoel naar bestuurders achter me kreeg, alleen maar puur voor mijn eigen gemak maar nadat ik het die ene keer had gedaan had ik echt zoiets van hoe kan ik het zomaar gedaan hebben al die mensen staan net zo goed te wachten en willen o.a. ook wel graag op tijd arriveren op hen bestemming.
Ondanks dat ik hem er niet zo tussen knalde, zorgde wel ervoor dat zodra ik een gaatje zag en hem dan zo er tussen door kon schuiven.

Maar dan nog het voelde bij mij niet goed, dus voor mij bleef dat maar bij maar 1x. Nu als ik die kant op moet zorg dat ik bijtijds vertrek van huis of ik rij gewoon er om heen als ik niet kan en wil wachten, rij ik gewoon de ring rond of pak de afrit Oost om zo via de Ijtunnel te gaan.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:37

Dat doe ik meestal ook, gewoon, omdat ik het gewoon onveilig vind en van mening ben dat je niet moedwillig gevaarlijke situaties moet gaan opzoeken, die verzorgen anderen al meer dan genoeg voor je. Het is een kleine moeite een andere route te kiezen (is niet zelden ook nog sneller als je het goed doet), of eerder weg te gaan. Of gewoon anders te plannen.

Ik maak op jaarbasis best veel kilometers en zit dagelijks op de weg, en kom daarbij veel, veel situaties tegen die link zijn en eenvoudig te voorkomen zijn als mensen niet eens minder haast zouden hebben, maar iets ruimer van te voren beginnen met kijken. Mijn vriend zegt steeds dat hij sinds hij rustiger is gaan rijden, hij sneller op de plek van bestemming is, meer uitgerust is en zuiniger rijdt en hij heeft sindsdien ook een stuk minder stuurwielen opgevreten, is ook een prijzig grapje :) Maar serieus, als iedereen wat meer rust neemt heb je minder files en minder ongelukken.

Zat me laatst toevallig af te vragen hoe lang het geleden is dat er een hele dat was zonder vertragingen op de weg door ongelukken. Ga het meteen maar eens proberen op te zoeken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 21:44

Heftig.. Mijn moeder heeft vorig jaar een ongeluk gehad waarbij ze tussen twee vrachtwagens reed op een afslag (kon niet anders). Door een busje wat zich te laat bedacht dat ie de afslag moest hebben, moest iedereen remmen. Mijn moeder is toen met de neus van haar auto compleet onder de vrachtwagen gekomen en de vrachtwagen achter haar heeft haar op een cm na niet geraakt. Gelukkig niemand schade (behalve het busje) en mn moeder alleen enorme schrik.

Sinds dat ongeluk ben ik echt heel erg 'bang' voor vrachtwagens. Ik blijf er zo ver mogelijk uit de buurt.. Ook met de auto :\

Een oudere dame nog wel, bah.. Heel naar :(:)

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 21:48

Dat wat je vriend zegt is wel een hele goeie en vind zelf inderdaad ook als iedereen zoveel meer rust gaat nemen en normaal gaan rijden zal het een stuk beter gaan en zijn.

Vanavond dat ik van Zwolle terug naar huis reed, de weg naar Kampen toe reed er een rare flapdrol achter me die weet ik veel aan het doen was maar zat me toch roekeloos aan zijn stuur heen en weer te trekken (stoerdoenerij acties vond ik het :o). Ik gaf ietsje meer gas en wow hij was overduidelijk bezig om mij uit te lokken, toen had ik zoiets van dacht het toch niet het is geen kermis maar een openbare weg. Het geluk wel dat ik alleen in de auto zat en mijn kinderen thuis waren. Maar poe wat was ik blij dat die mafkees achter mij vandaan ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:38

Wow het koekautotje is helemaal ingedeukt , ze had geen schijn van kans. .

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:18

Geerke je weet niet wat er gebeurd is dus dan is dit wel heel makkelijk oordelen. Met 80 km pu en een volgeladen wagen is de remweg al gauw 100 m. Als je die ruimte houdt, duikt er 9 vd 10 wel een auto voor die geen zin heeft om achter die vrachtwagen te blijven rijden.
Wie weet deden de remlichten vd eerste vrachtwagen het niet goed, of heeft die mevrouw haar auto op hey laatste moment er tussen gereden vanwege een afslag. ... allemaal speculatie waarmee we het slachtoffer niet terug krijgen. Maar de chauffeur heeft hoe dan ook een trauma voor het leven.

Ik wil maar zeggen. .. als je er niet bij bent geweest, heb niet te gauw een oordeel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:31

Mijn man heeft daar een paar jaar terug ook in een kop staart botsing gezeten.
Oorzaak een auto die ergens tussenvloog met hoge snelheid, en toen vol op z'n rem ging. Alleen jammer dat de remlichten van die betreffende auto het niet deden.

Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen en is alle schade vergoed (degene is namelijk aansprakelijk gesteld) maar wat koop je voor al die ellende...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:00

Ik denk er maar niet teveel bij na, zit zoveel op de weg dat ik veel te veel ongelukken en bijna ongelukken zie.

Van de week nog bijna een dikke botsing op de A6 vlak voor mijn neus :+ Een of ander idioot met een golfje vond het op de linkerbaan niet hard genoeg gaan, haalt met 140 de betreffende vrachtwagen dus maar over de vluchtstrook in, verliest daar vervolgens de macht over het stuur (oorzaak: wieldop, steentjes, whatever). Schiet over alle rijbanen heen naar links, twee wielen in de berm, terug naar de vluchtstrook en via nog een keer linkerbaan op de rechterbaan beland. Ondertussen komt die vrachtwagen met aanhanger aan de slinger en mist net de vangrail, chauffeur krijgt gelukkig de combinatie weer recht. Mitsubishi outlander die op de linkerbaan reed kwam zo uit balans dat de wielen even loskwamen van de grond en kan nog net de slingerende vrachtwagen ontwijken en auto vier komt in de berm tot stilstand.
Mijn geluk: het golfje had mij al dusdanig bijzonder ingehaald dat ik net mijn gas los liet toen ik hem ineens van de linkerbaan de vluchtstrook op zag zeilen. Ben toen maar vast gaan remmen...

Het zou een stuk veiliger zijn op de weg als mensen zich wat minder haasten, de telefoon uitzetten en een beetje begrip tonen voor elkaar. Maar ja, dat gaat toch niet gebeuren :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:11

geerke schreef:
zelfs al rijd je in een hummer overleef je dit nog niet...die klojoos houden geen afstand,anders was dit nooit gebeurt.

Die "klojoos" zoals je ze noemt doen dit voor hun werk.

Voor je zo´n gemakkelijk oordeel velt zou je zelf eens een paar dagen een vrachtwagen over de nederlandse autobanen moeten sturen, dan maak je eens mee wat een waanzinnige dingen personenautobestuurders in de buurt van vrachtwagens doen.

De meeste bestuurders die zulke kleine voertuigen gewend zijn hebben geen idee van de massa van zulke grote voertuigen, en wat dat met hun remweg doet; klassiek, nog even snel inhalen voor de file, vol in de ankers voor een volbeladen vrachtwagen schieten, mijn nekvel gaat er nog recht van overeind staan. Die bestuurder is door het oog van de naald gegaan, ik had mijn hand niet ertussen willen houden...
(Ja, persoonlijke ervaring)

We waren beiden niet bij dit tragische ongeluk, en kunnen geen oordeel vellen over wie er schuld had.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:25

Dat klopt Kuggur maar de meeste vrachtwagenbestuurders in Nederland en België zijn tot het grote verdriet van Belgische en Nederlanders Oost Europeanen die helaas geen gedegen opleiding hebben gehad.

Over dit ongeluk heb ik geen oordeel maar ik zie inmiddels wel de ernst van de situatie.

Er zou toch echt iets moeten gaan veranderen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:26

Het is altijd risicovol om tussen 2 vrachtwagens in te rijden.
Ook vrachtwagen chauffeurs zijn mensen die onder druk staan en een hoop te verduren krijgen.

Wie oorzaak heeft van dit ongeluk weten we geen van allen dus laten we daar dan ook niet over speculeren.

Wij hebben ooit een vertegenwoordiger gehad die tussen 2 heeft ingezeten.
Hij is er erg goed uit gekomen wonderbaarlijk genoeg.
Hij kon nog "lopen" , miste hier en daar wat en had een kattenoog (oogvocht kwijt waardoor de pupil vervormd was).
Overal waar hij kwam en mensen vroegen er naar, drukte hij ze tevens op het hart nooit tussen vrachtwagens in te gaan rijden.

Persoonlijk rij ik dus ook nooit er tussen ook niet met de trailer er achter.
Ook al veroorzaak ik met wat file vorming een file achter mij kan me dat niets schelen.
Dan komen ze maar een halve minuut later aan op bestemming.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:15

Vooralsnog loopt het onderzoek nog en valt er dus niet veel over te zeggen. De chauffeur is trouwens een nederlander en heeft een normale opleiding en ervaring op de vrachtwagen.