wetenschappers ontdekken mega aarde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stephanie_86

wetenschappers ontdekken mega aarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 08:50

Ik zat een beetje te surfen op rtl nieuws en kwam dit artikel tegen..

Zelf vind ik het machtig interessant en vraag me af wat hier nu verder mee gaat gebeuren....

Is het waar? Is er leven? En hoe gaat de toekomst er uit zien

Bokkers brand los over wat jullie er van vinden :)

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenla ... mega-aarde

Nirvana_

Re: wetenschappers ontdekken mega aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:58

Waarom is het een mega-aarde, en niet gewoon een zoveelste maan/planeet...?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:01

Oh misschien kunnen we mijn ex er heen sturen om op ontdekking te gaan. Win-win!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:03

Men verwacht geen leven. Er zal hoostwaarschijnlijk geen atmosfeer rond deze planeet zijn waardoor leven niet mogelijk is.
Ook zal de planeet zo ver weg liggen dat ernaartoe gaan niet mogelijk is. Verder reizen dan een mensen leven...
Ik denk niet dat op zeer korte termijn er een space shuttle naar toe zal gaan.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:05

lieveli schreef:
Oh misschien kunnen we mijn ex er heen sturen om op ontdekking te gaan. Win-win!

:')
Dan wordt dat gewoon de exen en nare mensen planeet en dan kunnen we het hier leuk houden! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:22

Ik denk dat we op moeten houden met denken dat er ergens alleen maar leven mogelijk is als de omstandigheden er gelijk zijn aan de onze. Dat wij ergens niet kunnen leven wil niet zeggen dat er niets kan leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:27

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:45

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat we op moeten houden met denken dat er ergens alleen maar leven mogelijk is als de omstandigheden er gelijk zijn aan de onze. Dat wij ergens niet kunnen leven wil niet zeggen dat er niets kan leven...

Dat is de arrogantie van de mens

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:50

Misschien is er zelfs leven op planeten dat wij niet kunnen erkennen als leven omdat wij gelimiteerd zijn tot wat wij op onze aarde leven noemen.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:51

Mega-aardes.. Het artikel ziet er lekker professioneel uit :')
Ben benieuwd of we er nog meer over zullen horen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:10

Sababber schreef:
lieveli schreef:

Dan wordt dat gewoon de exen en nare mensen planeet en dan kunnen we het hier leuk houden! :D

:)) Ik heb ook nog wel een ex in de aanbieding :D

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:20

Vjestagirl schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Wij leven op zuurstof maar wie weet zijn er organismen die leven op stikstof of wat dan ook. Vind dat ook altijd apart dat onderzoeker er meteen vanuit gaan dat alles hetzelfde moet zijn omdat er anders niks kan leven..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:26

Nirvana_ schreef:
Waarom is het een mega-aarde, en niet gewoon een zoveelste maan/planeet...?

Omdat heel veel groter en zwaarder is dan onze aarde. Een mega-aarde dus.

Ik ben ook benieuwd wanneer er nu eens leven wordt ontdekt op een andere planeet. Dat moet er toch gewoon zijn zou je zeggen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:28

Winged schreef:
Sababber schreef:
lieveli schreef:

:)) Ik heb ook nog wel een ex in de aanbieding :D

En Quartel nog wel een schoonmoeder. :+

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:28

Vind dit ook Mega interessant. Ik geloof dat er vast wel ergens nog leven moet zijn, wellicht inderdaad in een andere vorm.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:29

benangelique schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat is de arrogantie van de mens

Nee, dat is de zoektocht naar leven die lijkt op die van ons.

En weet jij veel, misschien is er wel uitgebreid onderzoek naar gedaan ofzo :)* dat doen wetenschappers.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:31

Zelfs hier op aarde zijn organismen die leven in omstandigheden waar de meeste levende wezens aan zouden overlijden. "We" weten dat dus prima. ;) Waar het om gaat is dat het leven ooit is begonnen onder hele specifieke omstandigheden en dankzij de aanwezigheid van bepaalde stoffen. Als die er niet zijn is de kans heel, héél klein dat er desondanks levende organismen zouden ontstaan. Het leven is ook maar gewoon toeval, en het is niet heel waarschijnlijk dat datzelfde toeval zich onder totaal andere omstandigheden ook voor zal doen. Een beetje alsof er twee totaal verschillende soorten bananenbomen zijn, die er heel anders uitzien en hele andere eisen aan hun omgeving stellen. Onmogelijk is het niet, maar wel zéér onwaarschijnlijk. Zelfs op een planeet die exact gelijk is aan de aarde hoeft helemaal geen leven te zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:32

Vjestagirl schreef:

Dat snap ik nou ook nooit! Nee dat kan niet want het is te koud, of geen water. Dat wij nou zo miezerig zijn :+

edit; Dat klinkt ook wel aannemelijk Dani, interessant :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:34

donnar schreef:
Vjestagirl schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens! Wij leven op zuurstof maar wie weet zijn er organismen die leven op stikstof of wat dan ook. Vind dat ook altijd apart dat onderzoeker er meteen vanuit gaan dat alles hetzelfde moet zijn omdat er anders niks kan leven..

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, maar anderzijds kan het ook zijn dat de eisen die wij aan een levend iets stellen, niet opgaan voor levende wezens in andere vormen op andere planeten met andere omstandigheden. Dan wordt het heel moeilijk leven te herkennen. Ik denk dat de wetenschap zich vooral richt op aarde achtige planeten omdat ze dan ook meteen kunnen onderzoeken of het mogelijk is voor de mens om hier uiteindelijk op te gaan leven. Dit is voor hun -en voor ons- de meest interessante optie. Ik denk dat -door de menselijke arrogantie inderdaad- veel wetenschappers van mening zijn, dat voor intelligente levensvormen een aarde achtige planeet nodig is. Omdat zeker is dat op aarde achtige planeten leven mogelijk is, kunnen ze zo aan de hand van bepaalde criteria planeten zoeken zonder ze daadwerkelijk te bezoeken. Hierdoor kan men veel meer planeten verwerken, waar de kans op leven (relatief) groot is. Hoe dan ook denk ik dat we allemaal wel van mening zijn dat 'leven' geen unicum is in het heelal. Of dit nou in de vorm van een bacterie is, of een 'superieur' intelligent wezen, het moet gewoon nog gevonden worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:46

Okee, ik heb dus een theorie, waar het "leven" criterium op gebaseerd is. En dan heb ik het niet over eencelligen want dat is weer een ander verhaal, zelfde voor virussen/bacteriën. "Interessante" vormen van leven dus.

Voor leven is energie nodig. Voor energie is verbranding nodig. En voor verbranding is zuurstof nodig. Geen enkel verbrandingsproces kan plaatsvinden zonder zuurstof. Dus zonder zuurstof kun je een planeet eigenlijk al skippen als het om leven gaat. (Ik denk dat dat het vooral is trouwens, als je álle planeten in het heelal moet gaan analyzeren op potentieel leven ben je heul lang bezig :+ )
Verder heb je eigenlijk altijd wel een atmosfeer nodig, aangezien een wezen anders uit elkaar spat (processen in een lichaam veroorzaken druk, evenals ademhalen, eten etc.)
Verder moet de levensvorm dus in staat zijn te overleven: dwz, min of meer stabiele omstandigheden. Op Venus is de kans zeer klein dat er leven bestaat, aangezien het er vooral stormt, en een dag langer duurt dan een jaar (en een levensvorm dus bijna een jaar in de zon zit, dan weer een jaar in de schaduw etc). Als ik daar even logisch over nadenk krijg je misschien een levensvorm die kan leven op het hete gedeelte, maar niet op het koude en andersom.

Kortom: nee, ik vind het helemaal niet zo gek dat er naar planeten zoals aarde wordt gezocht. Ook omdat in het zonnestelsel wij er vrij zeker van kunnen zijn dat er verder geen "intelligent" leven is en dat wij in de ideale omstandigheden verkeren om leven te huisvesten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:49

Magrathea schreef:
Okee, ik heb dus een theorie, waar het "leven" criterium op gebaseerd is. En dan heb ik het niet over eencelligen want dat is weer een ander verhaal, zelfde voor virussen/bacteriën. "Interessante" vormen van leven dus.

Voor leven is energie nodig. Voor energie is verbranding nodig. En voor verbranding is zuurstof nodig. Geen enkel verbrandingsproces kan plaatsvinden zonder zuurstof. Dus zonder zuurstof kun je een planeet eigenlijk al skippen als het om leven gaat. (Ik denk dat dat het vooral is trouwens, als je álle planeten in het heelal moet gaan analyzeren op potentieel leven ben je heul lang bezig :+ )
Verder heb je eigenlijk altijd wel een atmosfeer nodig, aangezien een wezen anders uit elkaar spat (processen in een lichaam veroorzaken druk, evenals ademhalen, eten etc.)
Verder moet de levensvorm dus in staat zijn te overleven: dwz, min of meer stabiele omstandigheden. Op Venus is de kans zeer klein dat er leven bestaat, aangezien het er vooral stormt, en een dag langer duurt dan een jaar (en een levensvorm dus bijna een jaar in de zon zit, dan weer een jaar in de schaduw etc). Als ik daar even logisch over nadenk krijg je misschien een levensvorm die kan leven op het hete gedeelte, maar niet op het koude en andersom.

Kortom: nee, ik vind het helemaal niet zo gek dat er naar planeten zoals aarde wordt gezocht. Ook omdat in het zonnestelsel wij er vrij zeker van kunnen zijn dat er verder geen "intelligent" leven is en dat wij in de ideale omstandigheden verkeren om leven te huisvesten.

Maar dan ga je uit van levensvormen zoals wij zelf. Als je kijkt naar Extremofiele levensvormen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel) daarvan zijn er voorbeelden die hebben al geen zuurstof nodig. Of leven onder gigantische druk. Of bij gigantische temperaturen...

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:52

Magrathea schreef:

Ondanks dat ik het daar ook niet 100% mee eens ben, is het wel nog correct. Maar voor verbranding heb je géén zuurstof nodig! Verbranding zoals wij het kennen, daar heb je inderdaad zuurstof voor nodig. Verbranding is eigenlijk een exotherme(Dat betekend dat het warmte oplevert, en dus energie) reactie tussen een brandstof en een oxidator(Waarvan zuurstof de meest voorkomende). Maar het hóeft dus geen zuurstof te zijn. Veelal worden dingen gewoon aangenomen. Omdat het vaak voorkomt, zullen we maar aannemen dat dat noodzakelijk is. Leven hoeft niet in de vorm te zijn zoals wij denken dat het is. Daarom is het moeilijk te herkennen. Wie weet hebben we in de ruimte wel leven gezien, maar niet herkend ;)

Een inderdaad, zoals Vjestagirl zegt, zelf op aarde is er een voorbeeld van organismen die niet zuurstof gebruiken als oxidator.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:53

Vjestagirl schreef:
Magrathea schreef:

Maar dan ga je uit van levensvormen zoals wij zelf. Als je kijkt naar Extremofiele levensvormen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Extremofiel) daarvan zijn er voorbeelden die hebben al geen zuurstof nodig. Of leven onder gigantische druk. Of bij gigantische temperaturen...

Maar zij geeft toch aan dat ze zoekt naar Interessante levensvormen. En niet voor extremofiele levensvormen, zoals bacteriën e.d.
Vind het een interessante discussie. Ik geloof wel in marsmannetjes, heb je al de UFO's niet gezien op internet :P (gekheid)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:57

Rena100 schreef:
Maar zij geeft toch aan dat ze zoekt naar Interessante levensvormen. En niet voor extremofiele levensvormen, zoals bacteriën e.d.
Vind het een interessante discussie. Ik geloof wel in marsmannetjes, heb je al de UFO's niet gezien op internet :P (gekheid)

Klopt, maar de reden dat deze levensvormen niet verder geëvolueerd zijn, is omdat de omstandigheden hier niet optimaal zijn. Misschien is dat op een andere planeet wél het geval, en kunnen hier ook intelligente wezens uit voortkomen, net zoals bij ons gebeurd is! Maar zoals ik al zei: de reden dat wetenschappers naar aarde achtige planeten zoeken is dat ze leven zullen herkennen mochten ze het daar tegenkomen. Omdat de kans dan groot is dat er soortgelijke organismen leven.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:00

Heb je wel een punt Cyella, de aarde (onze aarde) is ook begonnen met bacteriën enz. Van daaruit kwamen er andere levensvormen. Als inderdaad de omstandigheden niet toereikend zijn, dan kan het zijn dat die eencellige levensvormen nooit evolueren...

Maar goed, dan nog houdt het in dat ook al zal er wel leven zijn op een andere planeet in de vorm van bacteriën enz, dan zijn er waarschijnlijk geen intelligente levensvormen zoals wij dat kennen op deze aarde