Okee, ik heb dus een theorie, waar het "leven" criterium op gebaseerd is. En dan heb ik het niet over eencelligen want dat is weer een ander verhaal, zelfde voor virussen/bacteriën. "Interessante" vormen van leven dus.
Voor leven is energie nodig. Voor energie is verbranding nodig. En voor verbranding is zuurstof nodig. Geen enkel verbrandingsproces kan plaatsvinden zonder zuurstof. Dus zonder zuurstof kun je een planeet eigenlijk al skippen als het om leven gaat. (Ik denk dat dat het vooral is trouwens, als je álle planeten in het heelal moet gaan analyzeren op potentieel leven ben je heul lang bezig

)
Verder heb je eigenlijk altijd wel een atmosfeer nodig, aangezien een wezen anders uit elkaar spat (processen in een lichaam veroorzaken druk, evenals ademhalen, eten etc.)
Verder moet de levensvorm dus in staat zijn te overleven: dwz, min of meer stabiele omstandigheden. Op Venus is de kans zeer klein dat er leven bestaat, aangezien het er vooral stormt, en een dag langer duurt dan een jaar (en een levensvorm dus bijna een jaar in de zon zit, dan weer een jaar in de schaduw etc). Als ik daar even logisch over nadenk krijg je misschien een levensvorm die kan leven op het hete gedeelte, maar niet op het koude en andersom.
Kortom: nee, ik vind het helemaal niet zo gek dat er naar planeten zoals aarde wordt gezocht. Ook omdat in het zonnestelsel wij er vrij zeker van kunnen zijn dat er verder geen "intelligent" leven is en dat wij in de ideale omstandigheden verkeren om leven te huisvesten.