Terminale partner verlaten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:44

Met verbazing heb ik het artikel gelezen wat vandaag in het AD stond over Lideweij Bosman. Zij heeft haar terminale vriend verlaten tijdens zijn ziekbed en beloftes gebroken.

In eerste instantie vond ik het walgelijk. Je eigen boven een stervende zetten, vluchten, niet je beloftes aanhouden en vervolgens nog een mooi centje uit een boek halen, waarbij ik overigens niks lees over donaties aan het KWF.

Maar nu ik erover na denk... Wat als iemand echt onmogelijk wordt? Ga je dan? Cijfer je jezelf weg? Accepteer je dat gedrag dan omdat iemand komt te overlijden?

Hoe gaan mensen hiermee om en is er überhaupt wel begrip als je zo'n keus maakt?

Het artikel: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... iend.dhtml

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:51

Interessant topic dit, (gelukkig) zelf geen ervaring mee maar ik zou eerlijk gezegd ook niet met zekerheid kunnen zeggen wat ik zou doen. Met een terminaal ziek / gehandicapt kind is verlaten nooit een optie, maar met een partner ligt dat misschien wel anders. Ik denk dat je pas weet als je het aankan als je er voor staat..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:55

Ik denk dat een terminale partner zeker niet makkelijk is.
Dus over het verlaten of niet verlaten ga ik me niet uitspreken.

Maar een boek over het achterlaten van een terminaal iemand, en daar geld mee verdienen... Pfuh, gaat me toch even te ver.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:56

ik had het ook in de krant gelezen (NHD) en vind zoiets twee kanten hebben. Aan de ene kant zeg ik 'dat doe je toch niet!!' maar aan de andere kant heb ik zoiets van.. jouw leven leidt er ook onder. Lastige keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:56

Toen ik het vanmorgen las had ik er ook al een naar gevoel bij. Ik kan er niet inkomen hoe je op zo'n moment zo iemand kan verlaten, om er vervolgens een boek en documentaire over te maken.

Ik kan dan wel niet als terminale patiënt spreken, maar ik ben blij dat mijn vriend niet bij me weg is gegaan ondanks dat er een risico was dat er hier het een en ander niet goed zou aflopen.

Ik zou het zelf absoluut niet kunnen. Hoe zeer je jezelf dan ook 'moet' wegcijferen, als je van iemand houdt, dan blijf je toch bij diegene tot het bittere eind..
En ik heb in het artikel gelezen dat hij dronk, veel dronk, en tuurlijk, dat is niet goed.. Maar als je weet dat je hartstikke dood gaat.. En als je dat als partner dus ook weet, dat hij hartstikke dood gaat.. Zolang de liefde er is tussen jullie koester je dat toch lijkt me, en ben je er op dat moment om elkaar te steunen.

Nee, ik zou het niet kunnen en ik werd er dan ook een beetje verdrietig van. En als je dan al die keuze maakt, houd het dan voor jezelf en schrijf er niet een boek over en maak er geen documentaire over.

Snap dus ook best dat de familie geen contact met haar wil en niks te maken wil hebben met dat boek.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:00

Dit is best interessant. Want je kan het inderdaad aan twee kanten bekijken. Maar, als je van iemand houdt, dan kan en wil ik diegene niet verlaten alleen maar omdat hij ongeneeslijk ziek is. Je partner vraagt er niet om, en aan het gedrag kan hij/zij meestal ook niets aan doen.

Wel moet er ruimte zijn voor gevoelens. Ik vind dat je als partner wel het recht hebt om tegen je zieke partner te zeggen hoe jij je voelt, en hoe hij zich voelt. Praten is de sleutel, en ik denk dat je dan helemaal je zieke partner niet hoeft te verlaten.

Ik vind het ook gewoon laf.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:03

Ze heeft hem zoals ik het lees ook niet zozeer verlaten omdat hij terminaal was maar omdat hij zichzelf verloor in drank en feesten en verder zichzelf niet meer was. Als er iemand hier op Bokt post dat haar vriend drinkt dan loopt het hier over van de mensen die roepen dat je bij hem weg moet gaan, maar omdat iemand ongeneeslijk ziek is dan mag dit plotseling niet meer? Ik denk dat in dit verhaal dingen anders waren gelopen als beiden hulp hadden gehad, maar dit was niet zo en daarom zijn dingen zo gelopen.

En denk dat 95% van de mensen hier geen idee heeft hoe het is een terminale partner te hebben (gelukkig maar) dus hoe kan je er in godsnaam over oordelen.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 28-05-14 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:03

Zertab schreef:
Ik vind het ook gewoon laf.

Het is ook laf.
Dat vinden we allemaal wel, tot op het moment het zo ver is. Ik denk dat je een heel, heel sterke persoon moet zijn om je geliefde stap voor stap te zien aftakelen, en ik denk niet dat iedereen daartoe in staat is.. Dan snap ik het ergens wel. Dat boek gaat indd wel weer te ver..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:07

Kiwipitje schreef:
Ze heeft hem zoals ik het lees ook niet zozeer verlaten omdat hij terminaal was maar omdat hij zichzelf verloor in drank en feesten en verder zichzelf niet meer was. Als er iemand hier op Bokt post dat haar vriend drinkt dan loopt het hier over van de mensen die roepen dat je bij hem weg moet gaan, maar omdat iemand ongeneeslijk ziek is dan mag dit plotseling niet meer? Ik denk dat in dit verhaal dingen anders waren gelopen als beiden hulp hadden gehad, maar dit was niet zo en daarom zijn dingen zo gelopen.

En denk dat 95% van de mensen hier geen idee heeft hoe het is een terminale partner te hebben (gelukkig maar) dus hoe kan je er in godsnaam over oordelen.

Door chemo etc. kan zijn gedrag onuitstaanbaar worden, dat weet ik. Omdat mijn moeder een vriendin heeft die ongeneeslijk ziek is, en ik mag haar echt niet. Mijn moeder zegt dat het van de chemo komt. Zij heeft een man, die al die 7 jaar dat ze ziek is alles doet voor haar. Alles.
En ik vind dat prachtig. Dat hoort zo. Ga jezelf eens na. Je wordt ongeneeslijk ziek, en je partner verlaat je.

In het artikel gaat het om drank. Dan ligt het er aan. Stel mijn partner zou hulp hebben, dan zou ik blijven. Mijn partner weigert meerdere malen hulp, dan zou ik eens een goed gesprek aangaan, want dan weet ik niet of ik langer kan blijven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:10

Pff.. In de 1e instantie denk ik, had íets langer gewacht en was daarna naar Hawaï gegaan...
Zij kan nog leven, waarom niet die laatste loodjes gewoon bij iemand zijn.

Aan de andere kant kan ik me niet eens voorstellen hoe moeilijk zoiets moet zijn, dus zal ik er geen hard oordeel over vellen.

edit; Dat het meer ging om de drank en die manier waarop hij met zijn ziekte dealde, maakt het ook weer anders inderdaad.

Kiwipitje

Maar dat laatste is volgens mij wel wat er in dat geval gebeurd is.

Hamont

In sickness and in health, totdat iemand onuitstaanbaar wordt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:12

De vraag is wie, wie, eerst verlaat.. Wanneer iemand zich verliest in drank en feesten en de persoon waarvoor je bleef "verdwenen" is, moet je dan nog bij iemand blijven waar je nooit voor gevochten zou hebben in de eerste plaats enkel omdat ie terminaal is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:13

Furrow schreef:
Ik denk dat een terminale partner zeker niet makkelijk is.
Dus over het verlaten of niet verlaten ga ik me niet uitspreken.

Maar een boek over het achterlaten van een terminaal iemand, en daar geld mee verdienen... Pfuh, gaat me toch even te ver.

Kluun bleef maar begon een relatie met een ander en schreef daar een boek over dat laaiend enthousiast door heel Nederland werd ontvangen. Zit daar veel verschil tussen?

Ik kan me voorstellen dat je het niet aan kunt zien, letterlijk. En misschien wel júist omdat je van iemand houdt. Iemand te zien lijden en niets kunnen doen maakt je vreselijk machteloos. En als je die machteloosheid dan verwerkt of probeert te verwerken door een boek te schrijven, ook daar kan ik me iets bij voorstellen.

En dat zoiets dan een vreselijke media-hype wordt (á a Kluun) heeft zij zo te lezen óók niet om gevraagd.

sonjim

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:16

Ibbel als je een boek uitgeeft dan weet je dat het een mediahype kan worden, om het van je af te schrijven kan je ook een dagboek gebruiken of zo. Ik vind zowel het verhaal van Kluun als dit heftig. Kan me niet voorstellen mijn partner dan te verlaten, hoewel ik zeker begrijp dat het heel zwaar en heftig is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:17

Er is een verschil tussen iemand verlaten omdat hij ziek is geworden of iemand verlaten omdat hij een rotzak is geworden.

Ik vind het dus niet percé laf.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 28-05-14 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:17

Bij een ziekte als Alzheimer kan ik het me goed voorstellen, omdat iemand er nog rustig 30 jaar mee kan leven maar ongelooflijk agressief kan worden. Maar met kanker? Dat kan ik me niet voorstellen. In principe brengt kanker geen gedragsverandering teweeg. Ik denk dat ze hem juist veel had kunnen steunen en dat dat voor beiden goed zou zijn geweest. Hij was bang voor de dood. Nou, mag hij? Je kunt hem dan toch steunen, een psycholoog voor hem regelen, veel praten etc.. Ik kan dus voor deze vrouw geen begrip opbrengen, maar ik zit zelf ook niet in zo'n situatie uiteraard.

Dat je er dan een slaatje uit slaat vind ik wel erg ongepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:18

sonjim schreef:
Ibbel als je een boek uitgeeft dan weet je dat het een mediahype kan worden, om het van je af te schrijven kan je ook een dagboek gebruiken of zo. Ik vind zowel het verhaal van Kluun als dit heftig. Kan me niet voorstellen mijn partner dan te verlaten, hoewel ik zeker begrijp dat het heel zwaar en heftig is.

Dat was ook mijn idee. Op het moment dat je iets publiceert of laat publiceren en hier media aandacht aan laat besteden (ze praat zelf met het AD erover) vestig je toch echt zelf de media aandacht erop. Om het van je af te schrijven kan je ook een dagboek bijhouden inderdaad.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:18

Ik kan me voorstellen dat schrijven helend werkt, maar het dan publiceren snap ik niet.
Voor de familie lijkt het me wel erg kwetsend..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:19

Over het verlaten an sich heb ik niet echt een mening. Dat vind ik té moeilijk oordelen. Maar dat ze niet terug is gekomen vlak voor zijn dood, daar begrijp ik werkelijk helemaal niets van... Wat zijn nou die paar dagen op een mensenleven?

Wat het boek betreft ben ik het wel een beetje eens met Sonjim, je hoeft geen boek te publiceren om mensen te helpen.

sonjim

Re: Terminale partner verlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:22

Voor een ander kan ik ook niet bepalen of het goed of niet goed is je partner in zo'n situatie te verlaten, alleen denk ik niet dat ik het zelf zou doen en als was ik op z'n minst terug gekomen op het einde, hoewel dat ook een beetje vreemd zou voelen.

Karlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:26

Zou niet weten hoe ik zou reageren in zo'n situatie, maar op dit moment begrijp ik haar beslissingen. Als iemand geen hulp wil en alles komt op jouw schouders terecht, en dat voor 7 jaar lang... Ik vind het knap dat ze die 7 jaar heeft volgehouden überhaupt, petje af! Dit gebeurd veel vaker (veranderingen van verhoudingen in relaties), alleen dan is er geen ziekte in het spel. Dan gaan mensen toch ook uit elkaar.. Voor zover ik het kan inschatten, vind ik het knap van haar!

1 beslissing begrijp ik niet en dat is de beslissing dat ze niet is teruggekomen voor zijn overlijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:26

Ik begrijp juist wel dat ze het schrijft en uitbrengt eigenlijk. Ik heb het idee dat veel mensen heel hard oordelen over iemand die een zieke partner zouden verlaten terwijl dat imo lang niet altijd terecht is. Ik denk dat het juist wel goed is dat je ook eens de andere kant van het verhaal bekijkt in dergelijke situaties.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:28

Over het verlaten... vind ik moeilijk.Hij vond het o.k. dat ze haar ding ging doen,maar zou terug komen op het moment dat hij zou overlijden. Dat heeft ze dus niet gedaan en dat vind ik een nogal kwalijk iets,logisch dat de familie niets meer met haar te maken wil hebben. Helemaal als ze er een boek over schrijft,vind ik dan weer een beetje hypocriet.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:29

Ik las het stuk ook.
Ikzelf zou tot het einde blijven.
Maar over haar situatie valt niet te oordelen.
Wel zou ik als ik was terug gekomen zijn op het eind. Belofte maakt schuld.
Dat de familie niet blij is snap ik wel.
Wij hebben een buurvrouw met een ernstig zieke man al jaren. Zij doet haar best om goed te zorgen voor haar man. Maar houdt er ook een relatie met een nieuwe partner op na. Eerlijk gezegd snap ik haar keuze wel.