Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kohtje schreef:Weer een onderzoek waar je niets aan hebt want de meeste bastaards worden niet gecontroleerd of erfelijke afwijking. Daarbij is er veel meer bekend in de rashondenfok dan bij kruizingen omdat de rashonden worden geregistreerd.
als ik vanavond meer tijd heb reageer ik uitgebreid.
Ik heb trouwens alleen maar rashonden en de oudste is nu 17 jaar. Dan is er nog een van 16 en twee van 12 die nog rondrennen als een jonge hond.
miekel92 schreef:Dat rassen zwakker zijn is volgens mij al jaren bekend..
Bij bijna elk ras heb je rasspecifieke problemen die flink ernstig kunnen zijn.
Het verbieden heeft denk ik weinig zin. De kwaliteit van de rassen verbeteren door middel van goede fokprogramma's lijkt mij nuttiger..
Nessah schreef:Onze Luna van 31 kilo en 12 jaar oud beweegt sneller dan onze Husky van anderhalf, is nooit moe, loopt soepel en ziet er uit als een atletische jonge dame ( op haar grijze kop na dan haha). In mijn optiek is dat normaal, maar toch zie ik het zo zelden terug bij bepaalde rashonden. Daarnaast als ik mensen in het hondenpark vertel dat zij 12 jaar is, kijkt iedereen verbaast. Wie weet heb ik dan weer een uitzondering hoor, dat kan ook. Maar ik blijf er bij dat een gezonde hond makkelijk 15-16 jaar zou moeten kunnen worden.
Onze Luna:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=53F3496D
Nessah schreef:Ja, maar het is toch niet gezond dat een lichaam van een hond het maar 8 jaar volhoud? Een shetlander wordt in verhouding ook ouder dan een groot paard. Maar in principe zijn er als nog zat grote paarden die toch leeftijden van 28-30 jaar halen. Ik zou elk geval nooit aan een paardenras beginnen die maar 15 jaar zou worden gemiddeld en dus ook niet aan een hondenras die 8 gemiddeld worden, in mijn ogen mankeert daar dan heel wat aan.