Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:05

Expres niet bij BB gezet, aangezien dit gaat om een nieuwsartikel. Er is ooit eerder een discussie geweest over rashonden-bastaards, echter is deze verouderd en daarnaast was deze ook niet wetenschappelijk onderbouwd.

Vandaag zag ik in de krant en daarna op Nu.nl dit bericht:

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) laat de veelvoorkomende erfelijke problemen van enkele honden- en kattenrassen bestuderen.

Na de Franse bulldog en de chihuahua wordt nu gekeken naar de problemen bij de Cavalier King Charles Spaniel, de Berner Sennenhond en de Hollandse Herder.

Dat kondigt Dijksma dinsdag aan. Ook raskatten als de Maine Coon en de Perzische kat worden onder de loep genomen.

Dijksma reageert op onderzoek van de Universiteit Utrecht dat aangeeft dat rashonden en -katten beduidend vaker erfelijke aandoeningen hebben dan bastaards. Zo krijgen de chihuahua en de Franse bulldog al jonger last van hun gewrichten dan viervoeters van het vuilnisbakkenras en heeft de labrador vaker aandoeningen aan elleboog en heup.

Ook hebben chihuahua's het beduidend vaker moeilijk rond de geboorte dan bastaards, terwijl de Frans bulldog meer problemen heeft aan luchtwegen, oren, ogen en wervelkolom. Perzische katten mankeren meer dan gewone huiskatten iets aan ogen, nieren en huid.

Dierenleed

''Het mag niet zo zijn dat het fokken op uiterlijke kenmerken leidt tot dierenleed. Het welzijn van huisdieren staat wat mij betreft voorop. Fokkers hebben hierin een belangrijke verantwoordelijkheid, maar ook de koper van een hond of kat speelt hierin een rol´´, vindt Dijksma.

De bewindsvrouw wil niet alleen meer onderzoek bij meer honden- en kattensoorten, ze verwacht ook meer van de fokkers, rasverenigingen en van consumenten, want die zouden moeten weten waar ze op moeten letten als ze een huisdier kopen.

Fokkers kondigden onlangs al aan dat ze met een verplichte DNA-test voor puppies tot een nieuw kwaliteitsmerk 'fairfok' willen komen. De staatssecretaris verwacht dat de fokkers nog meer bijdragen aan het verdwijnen van erfelijke aandoeningen bij rashonden.

Bron: http://www.nu.nl/politiek/3786462/dijks ... deren.html
---------------------------------------------------------------------

Oftewel er zijn nu een aantal rassen onderzocht ten opzichte van bastaards. Deze rassen blijken bewezen "zwakker" te zijn.

Ik zeg heel eerlijk dat ik mij verwonder over sommige honden(bezitters.) Ik heb zelf een onherleidbare bastaard van 12 jaar die fitter is dan menige rashond van 7 jaar. Veel mensen zeggen; Jeetje is die al 12?! Dan denk ik, ja 12 jaar is zo oud nog niet.. Een bastaard wordt met gemak 15-16 jaar. Ik vind het bizar dat een middenmaat ( zoals mijn 12 jarige van 31 kg en maat labrador) tegenwoordig 10 jaar oud wordt. Of dat er bijvoorbeeld rassen zijn die bijvoorbeeld standaard snurken, niet mogen vliegen, uitpuilende ogen hebben etc.

Graag zou ik een discussie willen voeren met de volgende stelling: "Wanneer er wetenschappelijke bewijzen/onderzoeken zijn dat een hondenras hoge risico's hebben op bovengenoemde afwijkingen/ziektes moeten deze hondenrassen verboden worden".

Daarnaast ben ik benieuwd naar jullie mening over het fairfok.
Laatst bijgewerkt door Nessah op 27-05-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blitz22

Re: Nav onderzoek: Rashond zwakker dan bastaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:12

Verboden niet, dan verdwijnt het ras wat niet nodig is. Vind wel dat ze het ras terug moeten fokken voor minder gezondheids problemen

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:12

Ik vind het verbieden van hondenrassen om deze reden wel heel kort door de bocht.

Ik snap je punt helemaal en denk dat als alles goed gecheckt wordt en gekenmerkt wordt idd dat je alle ongemakken die er in gefokt zijn, er ook uit te krijgen moeten zijn...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:16

Het is maar een stelling n.a.v. het artikel, het is niet per direct mijn mening. :) Terug fokken zou inderdaad een idee zijn, maar ik denk dat zoiets erg lang duurt? Aangezien het ook lang heeft geduurd om een bulldog ( bijvoorbeeld) zo'n korte snuit te laten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:17

Ik heb 2 onherleidbare kruisingen, moeder en dochter, supergezonde en lieve hondjes. Heb altijd veel aanvraag gehad voor puppy's, heb 1 nestje gehad maar vond het emotioneel gezien best zwaar om de andere pups weg te doen. Maar er is moeilijk aan dergelijke hondjes te komen. Veel kruisingen zijn combi's tussen rashonden en dan heb je nog veel kans op afwijkingen.

Overigens hebben wij vorig jaar wel een rashond aangeschaft, maar dan 1 die is gefokt als gebruikshond (jachthond) en binnen die rassen zie je ook veel minder problemen dan bij de schoothondjes/show en keuringsrassen.

Ik denk trouwens dat je dezelfde trend wel bij de paarden ziet. Bij sportpaarden wordt veel op correctheid en gezondheid gelet omdat ze moeten presteren maar ik zie hier op bokt foto's van showpaardjes voorbijkomen waarbij ik me afvraag waarom die fokkers recht praten wat krom is. Net als de hondenfokkers doen met de bulls, cavaliers etc en de kattenfokkers met de Perzen

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:20

Het ras moet niet verboden worden. Maar het bewust fokken door fokkers op uiterlijke kenmerken waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat dit leidt tot dierenleed (in iedere enige vorm), zou wel verboden moeten worden.

Meer controles op de fokkers en de 'producten' hiervan. Daarnaast meer openheid en kennis over de verschillende rassen voor onwetende mensen zou ook goed zijn. Mensen die er geen kaas van hebben gegeten, zien alleen maar een schattig hondje en kijken totaal niet naar de ongemakken van het ras zelf. Ik zelf zou dan ook niet bewust een doorgefokt ras kopen bij een fokker (mocht het er ooit van komen dat ik een rasdier zou aanschaffen). Daarmee houdt je het alleen maar in stand lijkt mij...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:23

Volgens mij was dit al lang bekend toch? Mijn opa vertelde me 20 jaar geleden ook al dat hij een vuilnisbakje uit het asiel haalde omdat die sterker zijn..
Maar ik vind idd dat fokkers gewoon veel beter moeten gaan letten op gezondheid en veel minder op onnatuurlijke uiterlijke kenmerken. Op shows moeten bepaalde honden gewoon worden afgekeurd voor de fok. En voor kopers zou meer informatie beschikbaar moeten zijn.
Verbieden van bepaalde rassen zou ik zonde vinden. De fokkers van mijn hond fokken bijvoorbeeld zo veel mogelijk naar het sterke, ouderwetse bergtype die gewoon goed in verhouding zijn, en ik denk dat er bij elk ras wel fokkers zijn die op die manier een ras terug willen verbeteren in plaats van alles uit verhouding trekken waar sommigen mee bezig zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:24

Weer een onderzoek waar je niets aan hebt want de meeste bastaards worden niet gecontroleerd of erfelijke afwijking. Daarbij is er veel meer bekend in de rashondenfok dan bij kruizingen omdat de rashonden worden geregistreerd.
als ik vanavond meer tijd heb reageer ik uitgebreid.
Ik heb trouwens alleen maar rashonden en de oudste is nu 17 jaar. Dan is er nog een van 16 en twee van 12 die nog rondrennen als een jonge hond.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:25

Maar toch is het tegenwoordig blijkbaar normaal dat een hond op de foto's gaat voor HD of ED, het feit dat dat bij sommige rassen nodig is gaat mij al te ver.. Als een ras daar een zeer verhoogd risico op heeft, wil je zo'n ras toch niet? Zo zijn er meer afwijkingen die bijna standaard zijn bij sommige rassen. Waar ik het meeste van schrik is de leeftijd die sommige honden halen.. Een Engelse Bulldog wordt gemiddeld 8-9 jaar.. Een "normale" hond is dan net aan over de helft, dat zou toch al genoeg moeten zeggen?

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:26

Dat rassen zwakker zijn is volgens mij al jaren bekend..
Bij bijna elk ras heb je rasspecifieke problemen die flink ernstig kunnen zijn.
Het verbieden heeft denk ik weinig zin. De kwaliteit van de rassen verbeteren door middel van goede fokprogramma's lijkt mij nuttiger..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:27

kohtje schreef:
Weer een onderzoek waar je niets aan hebt want de meeste bastaards worden niet gecontroleerd of erfelijke afwijking. Daarbij is er veel meer bekend in de rashondenfok dan bij kruizingen omdat de rashonden worden geregistreerd.
als ik vanavond meer tijd heb reageer ik uitgebreid.
Ik heb trouwens alleen maar rashonden en de oudste is nu 17 jaar. Dan is er nog een van 16 en twee van 12 die nog rondrennen als een jonge hond.

Er staat toch duidelijk dat dit maar om een paar specifieke rassen gaat en niet om rashonden in het algemeen. Er zijn genoeg gezonde rashonden, daar gaat dit niet over. Het gaat om rassen waarvan bewezen is dat zij een verhoogde kans op ziekten/afwijkingen hebben. Past alleen niet in de titel om nog het woord specifiek er tussen te zetten, maar na het lezen van het artikel werd dat wel duidelijk dacht ik zo.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:31

Ik denk dat je verschil hebt tussen mode hondjes en honden die echt gebruikt worden zoals bijvoorbeeld de herder. Herders hebben het HD risico die fokkers het liefst eruit willen krijgen terwijl een bulldog voor een zo kort mogelijke snuit wordt gefokt. Bij de rasverenigingen zouden ze dan de vereiste kenmerken moeten aanpassen. Bijvoorbeeld dat een snuit van een bulldog niet kleiner mag zijn dan .... cm. Zo is het couperen bijvoorbeeld ook ingeperkt. Een kruising heeft zo goed als geen inteelt terwijl dat bij rashonden bij niet meer te voorkomen is. Aangesloten fokkers bij rasverenigingen worden vaak al goed gecontroleerd. Het zijn juist de broodfokkers die bewust veel nestjes fokken zonder ook maar naar de lijn te kijken moeten terugdringen. Helaas doet alleen de koper dat en niet de overheid.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:34

Ja, en de media.. Posters van chihuahua's zo klein als een koffie mok.. Dat zoiets gepromoot mag worden, snap ik dus ook niet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:36

Ik begrijp goed dat er soms eigenschappen sterk doorgefokt wordt waar je niet op zit te wachten. Fokken met een beter beleid is dan zeker aan te raden en wellicht moet er meer controle op komen vanuit het ras. Verbieden vind ik erg ver gaan, verbetering van gezondheid moet toch kunnen. Maar wat ik me nu afvraag is het over een kam lijken te scheren van bastaarden. Ik zie zo vaak combinaties van rassen voorbij komen waarbij ik me afvraag wie die dieren in godsnaam bij elkaar heeft kunnen zetten. Zelf hebben wij altijd boxers gehad, vanwege oa de korte neus door sommigen ook in het lijstje geplaatst als zijnde hond met veel lichamelijke problemen. Dit is onze vierde en eigenlijk nooit problemen, zien de dierenarts gelukkig zelden en de vorige dieren allemaal op leeftijd in laten slapen (al geen enorme leeftijden zoals 15-16 maar normaal voor een middelgrote hond 9 en 11. Af en toe hoor ik in mijn omgeving eens dat een hondje een enorme leeftijd heeft behaald, meestal dan toch de kleine hondjes, maar zeg er eerlijk bij dat ik die soms ook zie lopen stram, blind, doof etc, waarbij ik me afvraag wat is de kwaliteit van leven nog, onze honden werden spelend, dollend oud en hebben tot aan het eind een mooi leven gehad, bij ons nierfalen, kanker etc hebben de honden als bejaarde genekt om het zo maar te zeggen. Dat er wat moet gebeuren vind ik geheel terecht, geen enkel dier vraagt erom met zoveel problemen mogelijk geboren te worden, maar verbieden vind ik het uiterste.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:51

Onze Luna van 31 kilo en 12 jaar oud beweegt sneller dan onze Husky van anderhalf, is nooit moe, loopt soepel en ziet er uit als een atletische jonge dame ( op haar grijze kop na dan haha). In mijn optiek is dat normaal, maar toch zie ik het zo zelden terug bij bepaalde rashonden. Daarnaast als ik mensen in het hondenpark vertel dat zij 12 jaar is, kijkt iedereen verbaast. Wie weet heb ik dan weer een uitzondering hoor, dat kan ook. Maar ik blijf er bij dat een gezonde hond makkelijk 15-16 jaar zou moeten kunnen worden.

Onze Luna:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=53F3496D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:52

miekel92 schreef:
Dat rassen zwakker zijn is volgens mij al jaren bekend..
Bij bijna elk ras heb je rasspecifieke problemen die flink ernstig kunnen zijn.
Het verbieden heeft denk ik weinig zin. De kwaliteit van de rassen verbeteren door middel van goede fokprogramma's lijkt mij nuttiger..

In de Zembla uitzending van een tijdje geleden kwam naar voren dat dit voor sommige rassen niet meer mogelijk is
Er zijn rassen waarbij natuurlijke geboorte al generaties lang niet meer voorkomen, alleen keizersnede.
En bij de Cavalier King Charles Spaniëls waren de hersens van de gehele populatie te groot voor hun schedels. Beide afwijkingen die veel dierenleed veroorzaken

Dergelijke rashonden komen er bij niet in, hoe serieus de fokker ook zegt te zijn.

En oud worden alleen zegt ook niet alles. Ik heb 2 huis tuin en keuken katten van 15 en 16 jaar die krijgen nog niet eens seniorenvoer omdat ze gewoon nog helemaal niet oud zijn. Ze konden ook 7 jaar zijn als je ze ziet. Mijn oudste hondje is nu 10 en dat is ook geen oude hond, lijkt dezelfde leeftijd als haar dochter van 5, gewoon volwassen.
Een rashond van 16 die al vanaf zijn 9e oud is vind ik ook geen reclame. En een raskat van 12 die de hele dag op een kussentje ligt en leeft op dieetvoer ook niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:54

Nee, maar als de gemiddelde leeftijd 8 jaar is vind ik dat erg zorgwekkend. ( zoals bij de engelse bull) en inderdaad ook die komen met een keizersnede ter wereld.. Dat is toch niet normaal?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:05

Maar de gemiddelde leeftijd bij een engelse bull is toch bij enorm veel hondenrassen zo laag? Grote of logge rassen hebben veelal zo'n levensverwachting. Ik zou er ook veel langer van willen genieten, maar het komt volgens mij bij zo ontzettend veel rassen voor. Een keizersnede zie ik ook liever niet, al is het soms een uitkomst, het zou geen standaard bevalling moeten zijn.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:09

Ja, maar het is toch niet gezond dat een lichaam van een hond het maar 8 jaar volhoud? Een shetlander wordt in verhouding ook ouder dan een groot paard. Maar in principe zijn er als nog zat grote paarden die toch leeftijden van 28-30 jaar halen. Ik zou elk geval nooit aan een paardenras beginnen die maar 15 jaar zou worden gemiddeld en dus ook niet aan een hondenras die 8 gemiddeld worden, in mijn ogen mankeert daar dan heel wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:20

Bendie onze 24 jarige oude hond uit (1987) stierf in 2012. Bastaard hond. Tot de laatste dag was bendie sterk snel. Leefde buiten had een dikke vacht. Zeker geen binnen hondje. Zelfs in de winter zat die buiten. (Daarmee bedoel ik niet de nederlandse winter) hij was een mix van dobberman en de mini variant. Want hij was klein. Nu hebben wij een mechelse herder. Met 8 jaar zie je grijze haren op der snoet. Fit is ze wel. Doet nog van alles. Heb er gelukkig geen problemen mee. Kwa gezondheid. Zag tot mijn verbazing wel veel agresieve pups uit diversen nesten. Baarde me wel weer zorgen. Dat dit erin gefokt werd.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:22

Nessah schreef:
Onze Luna van 31 kilo en 12 jaar oud beweegt sneller dan onze Husky van anderhalf, is nooit moe, loopt soepel en ziet er uit als een atletische jonge dame ( op haar grijze kop na dan haha). In mijn optiek is dat normaal, maar toch zie ik het zo zelden terug bij bepaalde rashonden. Daarnaast als ik mensen in het hondenpark vertel dat zij 12 jaar is, kijkt iedereen verbaast. Wie weet heb ik dan weer een uitzondering hoor, dat kan ook. Maar ik blijf er bij dat een gezonde hond makkelijk 15-16 jaar zou moeten kunnen worden.

Onze Luna:
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... e=53F3496D

En hoe weet jij dan dat dat echte rashonden zijn?
Er is maar 30% van de Nederlandse hond een hond met stamboom.
En niet om banketstaaf te doen maar jouw x husky is toch ook niet gezond?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:25

Nessah schreef:
Ja, maar het is toch niet gezond dat een lichaam van een hond het maar 8 jaar volhoud? Een shetlander wordt in verhouding ook ouder dan een groot paard. Maar in principe zijn er als nog zat grote paarden die toch leeftijden van 28-30 jaar halen. Ik zou elk geval nooit aan een paardenras beginnen die maar 15 jaar zou worden gemiddeld en dus ook niet aan een hondenras die 8 gemiddeld worden, in mijn ogen mankeert daar dan heel wat aan.

(sorry haal niet bewust jouw stukjes er uit)
Waarom mag een dier alleen maar gezond en oud worden? Waarom moet een fokker er tegenwoordig zowat een garantie bij doen dat de hond oud wordt?
Bijna geen mens is echt gezond waar verwachten we dat dan wel van onze honden?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:27

@kohtje: Pardon?! Gaan we het nu persoonlijk maken? Wil je zo'n opmerking niet maken als je niet weet waar je het over hebt?? Mijn hond is ziek door besmet drinkwater, niet door een erfelijk iets maar door verwaarlozing en is dood en dood ziek. Wat misselijk dat je dit er bij betrekt.
Cijfers van leeftijden zijn gewoon bekend: http://gemiddeldgezien.nl/meer-gemiddel ... ftijd-hond

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 11:30

@kohtje: Ik zeg toch niet dat een hond perse oud moet worden? Ik voer een discussie en geef daarbij mijn mening. Ik zeg alleen dat ik vind dat als een hond maar de helft van de leeftijd gemiddeld haalt, dat er in mijn ogen iets niet klopt. Dat onderbouw ik door te zeggen dat ik vind dat een gezonde hond dus ook oud kan worden. Prima dat jij het daar niet mee eens bent, dat is juiste het boeiende van een discussie. Vertel mij dan eens waarom jij het daar niet mee eens bent? :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:11

Ik zit mijn hele leven in het hebben en fokken van rashonden. Als fokker doe je heel veel aan gezondheid en kost het heel veel geld om die gezondheid goed en zelfs beter te krijgen.
Er wordt net gedaan of dat rashondenfokkers niets doen en het is juist zo dat die veel meer aan gezondheid doen dan mensen die even een nestje voor de fun op de wereld zetten.
Bij rashonden is alles openbaar daar lijkt het of dat ze meer problemen hebben maar dat is in mijn ogen zeker niet.
Laat maar eens 1000 kruizingen DNA en op de foto testen ik denk dat je je dan rot schrikt waar mensen mee gefokt hebben.