n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:45

Is het slecht om aan medicijnen te kunnen komen waar mee je zelfmoord kunt plegen, als je echt, echt, echt niet meer wil?
Als je al therapieën en anti depressiva's hebt gebruikt en niks helpt?
Of als je al zo oud bent en maar ligt te lijden en af te wachten?

Ik weet het niet. Bij mij komt op "beter dan voor de trein/van een flat/ophanging"

Wat vinden jullie hier nu van?
(Ik weet dat het bij uinl nu gaat om een medewerker van alberto die aangeeft dat ze nog geen therapie etc heeft gehad, dan keur ik het ook af dat er med verstrekt worden)

kally

Re: n.a.v undercover in nl - zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:51

Persoonlijk zou ik als het zover zou komen, liever zo'n pil slikken als mijzelf ophangen,voor een trein springen etc waarmee je ook nog eens andere een trauma bezorgd.
Maar idd met de nodige voorbereiding zeg maar van gesprekken etc....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:53

Nee. Als je schoon dood gaat, vind ik het geen probleem. In mijn ogen moet dat de keus zijn van de individu zelf. Zorg wel ervoor dat je gevonden wordt (zeker indien je alleen woont) en dat je door de juiste persoon gevonden wordt (dus niet door kinderen, of mentaal instabiele mensen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:55

Ja het is wel.jammer dat hij zich niet in haar problemen verdiept. Maar als iemand alle hulp gehad heeft en nog suicidaal is rn echt niet meer wil... dan is het toch eigen keuze..

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:04

Sorry maar ik vind deze middeltjes heel eng. Straks stoppen ze het in je drinken ofzo?

Maar als het persoon zelf er ECHT ECHT achter staat. Denk ik wel dat het moet kunnen eigenlijk.. Naja niet moet kunnen, maar meer 'eigen verantwoordelijkheid'
Het is beter dan ophangen of voor de trein springen..

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:05

Volgens mij is euthanasie voor ouderen die pijn hebben toegestaan (in België). Ben niet heel zeker maar denk zoiets gehoord te hebben.
Voor jongere mensen die met een psychologisch probleem zitten ben ik tegen, als ze weten dat ze euthanasie kunnen doen als ze echt niet beter worden gaan ze waarschijnlijk ook geen moeite doen om beter te worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:06

VivaLaVida schreef:
Is het slecht om aan medicijnen te kunnen komen waar mee je zelfmoord kunt plegen, als je echt, echt, echt niet meer wil?
Als je al therapieën en anti depressiva's hebt gebruikt en niks helpt?
Of als je al zo oud bent en maar ligt te lijden en af te wachten?

Ik weet het niet. Bij mij komt op "beter dan voor de trein/van een flat/ophanging"

Wat vinden jullie hier nu van?
(Ik weet dat het bij uinl nu gaat om een medewerker van alberto die aangeeft dat ze nog geen therapie etc heeft gehad, dan keur ik het ook af dat er med verstrekt worden)

Volgens mij mis jii de strekking van het programma. De middelen ijn wél beschikbaar maar alleen via een arts en nadat de patiënt een heel traject doorlopen heeft.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:08

Mijn vriend en ik voeren momenteel ook deze discussie. Ik vind de keuze om jezelf om te brengen met medicatie veel beter dan om voor een trein te springen. Voor de nabestaanden blijft het hoe dan ook vreselijk, maar je bezorgt in ieder geval veel minder mensen een trauma.

De aanpak van deze meneer is natuurlijk zo dubieus als wat, maar ik snap wel dat er markt is voor dit soort personen. Ik vind het vooral sneu voor alle mensen die zo diep in het zwarte gat zitten dat ze geen lichtpuntjes meer kunnen vinden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:09

Ik word kotsmisselijk van deze vent.
Door dit soort idioten zijn er al veel mensen dood waarvan hoogstwaarschijnlijk ook heel veel het prima hadden kunnen redden met therapie.

Als ik een aantal jaren geleden wist dat ik bij hem terecht kon dan was ik er nu niet meer geweest. En ik ben potverdikke inmiddels hartstikke gelukkig.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:10

Ik heb het hele programma niet gezien, dus mijn mening is puur gebaseerd op mijn vak-kennis en ervaring.
Het zou mooi zijn als het op zo'n manier ook kan, dat er verder lijden bespaard blijft. Dat iemand zonder anderen mensen ook slachtoffer te maken, zichzelf kan helpen.
Echter, waar leg je de grens?
Ik heb cliënten meegemaakt die zelf suicidale gedachten hadden, meerdere keren aangegeven hebben niet meer te willen. Maar als je de ziektegeschiedenis kent, medische verleden en uiteindelijk de grondslag van de depressie weet te behandelen (bijvoorbeeld medisch lijden), dan zie je dat iemand plotseling ook weer van gedachte kan veranderen en weer van het leven kan gaan genieten. Of als iemand erg goed reageert op anti depressiva en daarna het leven weer ziet zitten?
Waar leg je dan de grens? Laat je het oogluikend toe dat iedere burger aan pillen kan komen om zichzelf van het leven te b eroven? Of laat je iemand eerst door de medische mallemolen gaan? Is iemand wel wilsbekwaam als deze zeer depressief is? Kan deze zo'n heavy beslissing voor zichzelf maken? Of moet je eerst een aantal maanden deze doodswens hebben voordat je "iets" mag doen?

Ik vind het eigenlijk een net zo'n ethische discussie als een euthanasie (verklaring). Waar leg je de grens, en wie bepaald wat.... En, is degene er echt mee geholpen...
En, wat als diegene het niet voor zichzelf gaat gebruiken?
Laatst bijgewerkt door itsmi op 18-05-14 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:10

Imre schreef:
Mijn vriend en ik voeren momenteel ook deze discussie. Ik vind de keuze om jezelf om te brengen met medicatie veel beter dan om voor een trein te springen. Voor de nabestaanden blijft het hoe dan ook vreselijk, maar je bezorgt in ieder geval veel minder mensen een trauma.

En daarom zullen er ook veel meer zelfmoordgevallen zijn. Voor de trein springen doe je echt niet zomaar hoor, daar denk je eerst over na en je kan je op het laatste moment ook nog steeds bedenken. Dat laatste kan je met pillen ook hoor, maar voor de trein springen lijkt me net iets angstaanjagender.
Verder wordt je ook gewoon gevonden door iemand als je die pillen genomen hebt, of niet? Heb het programma niet gezien dus heb geen idee hoe het in zijn werk gaat met die pillen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:14

Ik heb de aflevering niet gezien, maar zoals de openingspost omschreven wordt, volgens mij is er, met veel moeite, wel een mogelijkheid om euthanasie in dit soort gevallen te plegen.
Tenminste, dit is de docu die ik daar over gezien heb, waar ik daar het eerst over hoorde.
http://docu.vara.nl/Moeders-springen-ni ... 171.0.html

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:16

Een goede vriendin van mij is via deze weg om het levengekomen. Zware psychische problemen en uitbehandeld. Maar welke arts of psychiater gaat je helpen je leven te beeindigen? Ondraaglijk lijden is op het psychische vlak moeilijk te bepalen.
Als De Einder er niet was geweest, was ze zeer waarschijnlijk op een verschrikkelijke manier aan haar einde gekomen. Of ze had haar hele leven in een psychiatrische instelling moeten verblijven.
En ja, ze was er bij vlagen heel erg slecht aan toe, maar daarbuiten goed aanspreekbaar, goed opgeleid, en echt heel veel inzet getoond tijdens haar vele therapieen. Maar als je alle behandelingen hebt gehad en er maar geen vooruitgaan in zit. Wat moet je dan?

Ook al doet het pijn. Ik begrijp haar. Ik heb haar pijn en lijden en strijd gezien en meegemaakt. Ze had voor de trein kunnen springen of iets anders gruwelijks kunnen doen.
Nu is ze rustig in het bijzijn van haar moeder ingeslapen.

Ik ben bang dat er door deze uitzending vele mensen een rustige, waardige uitweg wordt ontnomen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:17

DezeNaam schreef:
Imre schreef:

En daarom zullen er ook veel meer zelfmoordgevallen zijn. Voor de trein springen doe je echt niet zomaar hoor, daar denk je eerst over na en je kan je op het laatste moment ook nog steeds bedenken. Dat laatste kan je met pillen ook hoor, maar voor de trein springen lijkt me net iets angstaanjagender.
Verder wordt je ook gewoon gevonden door iemand als je die pillen genomen hebt, of niet? Heb het programma niet gezien dus heb geen idee hoe het in zijn werk gaat met die pillen.

Maar met pillen ben je nog helemaal heel en hoeven ze je niet plakje voor plakje van de voorkant van een trein te schrapen terwijl de passagiers die de lichaamsdelen voorbij hebben zien vliegen opgevangen worden door slachtofferhulp. En zadel je niet een machinist op met het gevoel dat ie iemand heeft vermoord.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:19

Heb het niet gezien, maar vraag me af of het wel echt bestaat zo'n pil. Zijn maar weinig pillen waar je echt dood van gaat, meeste hebben spul erin zitten waar je van gaat braken als je er teveel van neemt.
Je moet echt een goede combinatie van pillen hebben wil het lukken en niet dat je voor het leven invalide wordt

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:20

Imre schreef:
Maar met pillen ben je nog helemaal heel en hoeven ze je niet plakje voor plakje van de voorkant van een trein te schrapen terwijl de passagiers die de lichaamsdelen voorbij hebben zien vliegen opgevangen worden door slachtofferhulp. En zadel je niet een machinist op met het gevoel dat ie iemand heeft vermoord.

Nee inderdaad, dan bespaar je iemand een trauma. Maar je kan niet voor iemand anders bepalen dat 'ie het op psychologisch vlak helemaal niet meer aan kan.
Ik zie iemand gewoon veel sneller naar die pillen grijpen dan dat ze voor de trein springen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:21

Er zijn goede antibraakmiddelen op de markt te krijgen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:22

Silly1972 schreef:
Heb het niet gezien, maar vraag me af of het wel echt bestaat zo'n pil. Zijn maar weinig pillen waar je echt dood van gaat, meeste hebben spul erin zitten waar je van gaat braken als je er teveel van neemt.
Je moet echt een goede combinatie van pillen hebben wil het lukken en niet dat je voor het leven invalide wordt

En dat laatste is de reden dat alleen een arts dit mag doen. En dát is waar het programma over gaat. De einder probeerd de wet te omzeilen.
Zou lekker zijn als jan en alleman maar aan dit 'medicijn' kan komen... Lijkt mij levensgevaarlijk

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:24

cp112 schreef:
En dat laatste is de reden dat alleen een arts dit mag doen. En dát is waar het programma over gaat. De einder probeerd de wet te omzeilen.
Zou lekker zijn als jan en alleman maar aan dit 'medicijn' kan komen... Lijkt mij levensgevaarlijk

Als dat medicijn niet toegestaan was zouden mensen zo geen dingen doen om eraan te komen...

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:25

DezeNaam schreef:
cp112 schreef:

Als dat medicijn niet toegestaan was zouden mensen zo geen dingen doen om eraan te komen...

Nee maar je zal het met uitgaan in je drankje krijgen bijv. Lekker anoniem en niet tw achterhalen als iedereen er aan kan komen. Kortom, levensgevaarlijk

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:30

Oeps had verkeerd gelezen en gequote. :o
Had eerst gelezen dat mensen ervoor zorgden dat ze invalide werden om zo aan die pillen te mogen komen.

Maar inderdaad, als je ze zo even in je drankje krijgt...Neem ik nooit meer iets aan van iemand.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:31

Dat spul 'smaakt' zo heftig dat ze dat niet zomaar in je drankje kunnen doen... Dat heb je meteen door

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:33

Nickas schreef:
Dat spul 'smaakt' zo heftig dat ze dat niet zomaar in je drankje kunnen doen... Dat heb je meteen door

Jammere is dat op het moment dat je het proeft het dus al binnen is. En er werd gesproken over meerdere dingen qua medicatie

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:35

En hoeveel moet je er dan van drinken om dood te zijn?:)
Of als iemand je dwingt het te drinken...Misschien klinkt het horror achtig of zo, maar als die pillen gewoon illegaal te kopen zijn en ze in verkeerde handen vallen./:

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:36

Zo'n drankje zou sowieso al uit meerdere 'delen' bestaan die je los van elkaar moet binnenkrijgen.. dus ik geloof er niet in dat je het zomaar in je drankje kunt krijgen :o

*komt binnenvallen*

edit: en volgens mij word ook veel per infuus gedaan.