Windmolens....daar kun je heel erg rijk van worden,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Windmolens....daar kun je heel erg rijk van worden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 00:47

Bijna niemand wil een windmolen op zn erf...maar waarom zijn die grote parken er dan toch.
Simpelweg omdat je dankzij alle subsidies als grondeigenaar binnenloopt als je je grond ter beschikking stelt.
Heb je 20 molens op je grond staan,dan ben je binnen een jaar milionair.
even een reken voorbeeldje.
Een grondeigenaar in het noorden van Fryslân op wiens grond straks een windturbine van 3 MW wordt geplaatst, is binnen twintig jaar miljonair.

Dat blijkt uit het gehanteerde model voor pachtprijzen van de stichting Lokale Enerzjy Ferwerderadiel (LEF) in de plannen die zij bij Fryslân foar de Wyn heeft ingeleverd. Het model geldt ook voor grondeigenaren in Leeuwarderadeel die een dergelijke windturbine op hun land krijgen.

De vergoeding per megawatt per jaar in de opschalingsplannen in beide gemeenten is 16.800,- euro. Voor een 162,5 meter hoge molen met een capaciteit van 3 MW wordt uitgegaan van 3500 zogenoemde vollasturen per jaar, maal een kilowattuurprijs van 0,048 cent, maal het aantal megawatts. Dat levert grondeigenaren met één molen 50.400,- euro per jaar op.

Het jaarbedrag is het equivalent van de waarde van een hectare landbouwgrond, of 37 koeien, of een splinternieuwe Mercedes.

Voor molens in minder windrijke gebieden wordt uitgegaan van minder vollasturen; de grondprijzen zijn daar lager. De gemiddelde pachtprijs voor particuliere grond waar een windmolen op staat in Nederland is 12.725 euro per megawatt per jaar, gebaseerd op 2200 vollasturen (bron: ‘Grondvergoedingen bij windenergieprojecten’, Pondera Consult, 2013).

De hoge bedragen voor grondpacht worden mogelijk gemaakt door de rijkssubsidies op windenergie. De door LEF gehanteerde vergoedingsregeling is gebaseerd op de regeling Stimulering Duurzame Energie 2014. De bevolkingsgroep die hiervan het meest profiteert, zijn de boeren. Verder is ook veel land in handen van banken en verzekeringsmaatschappijen.

Dit betalen wij dus met zn allen,en dragen bij aan een geldverslindende wind handel,die zowel economisch als ecologisch weinig winst geeft.
En dan zijn die krengen nog lelijk ook.
Den haag wil graag honderden van die geldverslindende monsters in ons mooie Friese land plaatsen,dat daardoor zijn karakteristieke uitstraling volledig gaat verliezen.
Ondergetekende is het hier helemaal niet mee eens,en wordt hier zelfs erg boos en verdrietig van,maar vraagt zich tevens af,,,,,hoe denkt iemand anders hier over?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 04:32

Ik denk dat ik moet investeren in land voor windmolens! 8-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 07:19

Ik zou ook tegen zijn. Maar goed, voor dat bedrag wordt het wel lastig om daar erg standvastig in te zijn. :+

8nnemiek

Re: Windmolens....daar kun je heel erg rijk van worden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:13

Als ik moet kiezen tussen een kolencentrale of een kerncentrale.. of een aantal windmolens naast mijn huis, dan doe mij die windmolens maar!
Ik kan vanuit het raam de molenparken in Duitsland zien liggen, maar het is niet enorm lelijk, maar geen kabaal en het is veilig en goed voor het milieu, dus wat mij betreft mogen ze er veel meer plaatsen hoor!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:27

Voor dat geld koop je bij ons geen 37 koeien hoor :P Dus ik vrees dat er ergens een misrekening is gemaakt.

Wij hebben vorig jaar laten doorrekenen of zonnepanelen en/of windmolens een optie zijn. Nu mag je hier niet die super-grote neerzetten, maar hoe dan ook kon het hier niet uit. Onze buren hadden 2 windmolens, maar die zijn (vanwege te veel onderhoud dacht ik) alweer verdwenen. En ze zijn nog geen miljonair helaas :D

Maar goed, wij willen als dit waar is wel een hectare volzetten haha Zetten we er wel een mooie poster voor, met een landschapje ofzo.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:36

wij willen wel, maar dan moet een klein vliegveldje hier in de buurt weg zijn, dan zouden er 2 of 3 komen, dat vliegveldje zou weg gaan, maar is het nog steeds niet, we hopen dat het nog wel een keer gaat gebeuren

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 08:48

caroline_max schreef:
Voor dat geld koop je bij ons geen 37 koeien hoor :P Dus ik vrees dat er ergens een misrekening is gemaakt.

Wij hebben vorig jaar laten doorrekenen of zonnepanelen en/of windmolens een optie zijn. Nu mag je hier niet die super-grote neerzetten, maar hoe dan ook kon het hier niet uit. Onze buren hadden 2 windmolens, maar die zijn (vanwege te veel onderhoud dacht ik) alweer verdwenen. En ze zijn nog geen miljonair helaas :D

Maar goed, wij willen als dit waar is wel een hectare volzetten haha Zetten we er wel een mooie poster voor, met een landschapje ofzo.

Dat is niet wat die koeien kosten,maar wat ze opbrengen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:50

caroline_max schreef:

Plak je er wat stickers op. :+

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:56

Dat snap ik, maar wij verkopen daar echt geen koeien voor hoor :D Die zijn wel wat meer waard, zeker als koe (= al kalfjes gehad en melkgevend)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:00

Hoe ver moeten die dingen uit elkaar staan en hoeveel grond moet je dan bezitten om er 20 kwijt te kunnen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:03

8nnemiek schreef:
Als ik moet kiezen tussen een kolencentrale of een kerncentrale.. of een aantal windmolens naast mijn huis, dan doe mij die windmolens maar!
Ik kan vanuit het raam de molenparken in Duitsland zien liggen, maar het is niet enorm lelijk, maar geen kabaal en het is veilig en goed voor het milieu, dus wat mij betreft mogen ze er veel meer plaatsen hoor!

Dit. Dan heb ik liever die windmolens dan grote stinkende of gevaarlijke kolen- of kerncentrales hoor.
Waarom zou je de energie uit wind niet gebruiken? Imo veel beter voor het milieu dan wat vieze troep de lucht in jagen hoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:11

Afbeelding

Ik vind ze overigens helemaal niet lelijk. En ja ik woon ook aan de friese kustlijn en aangrenzend aan de polder. Ik vind het wel wat hebben.

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:11

windmolens groeien niet aan een boom en de productie van een windmolen is (nog)erg milieu vervuilend, net zoals zonnepanelen. Het neodynium voor de magneten word in china uit de grond gehaald en dat is nog niet zo milieu vriendelijk.

Dus ja als de molen eenmaal staat is het goed voor het milieu maar het maken van een windmolen is dat absoluut niet

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:21

Ik reed regelmatig met m'n toenmalige bijrijdpony langs een buitendijk waar die dingen stonden, maar heb toch heel wat dode meeuwen, buizerds en ander gevogelte zien liggen die op de wieken gesneuveld waren.

De eerste rij molens die daar stond, waren van een te klein te type en hadden regelmatig storing.
Die dingen zijn weggehaald voor ze hun kosten en eigen milieuvervuiling hadden terugverdiend.

Daarvoor in de plaats kwamen molens van een groter type, weet nog dat de wieken op de grond lagen voor ze omhoog gehesen werden, wat een enorme dingen, ben er nog vlak langs gereden.

Ik weet nog dat die dingen aan het eind van wat smalle polderwegen moesten komen, door die grote transporten is er toen aardig wat kapot gereden.

Maar goed, elke vorm van energie winning heeft z'n nadelen.

Mijnbouw is vervuilend en gevaarlijk, zie Turkije.

Kerncentrale is een zeer veilige vorm van energie opwekking, er gaat eigenlijk maar zelden iets mis, maar als het dat mis gaat, heb je daar nog jaren en generaries lang 'plezier' van.

Gaswinning heeft ook z'n nadelen, vraag maar in Groningen.

Oliewinning ook, vraag maar aan de vele besmeurde vogels en zeedieren.

Zonne-energie is er ook nog, maar mij is niet goed bekend wat die dingen nu opleveren en kosten qua fabricage en vervuiling tijdens fabricage.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:22

Oh nou zet er maar eentje hier op het balkon dan! :D

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:26

alles is inderdaad vervuilend maar neem een voorbeeld aan een elektrische auto
en zonnepanelen produceren heeft ook grote nadelen en helaas worden die nadelen verplaatst naar andere landen

Citaat:
Tijdens het rijden zijn elektrische auto's wel schoner dan gewone auto's, doordat er geen vervuilende stoffen uit de uitlaat komen, maar ze verschuiven veel problemen van de steden naar verder gelegen oorden. In de accu's zitten stoffen als lithium, nikkel, koper en aluminium, waarvan de winning met veel verzuring en grondwatervervuiling gepaard gaat. Omdat de stroom die de auto's gebruiken voor een flink deel uit de steenkool- en bruinkoolcentrales komt, moet ook het afval van de kolenmijnen worden meegerekend in het milieueffect. Er komen drie tot vier keer zo veel toxische stoffen vrij als bij auto's met een verbrandingsmotor, stellen de auteurs. Ook het gebruik van schaarse metalen is drie keer zo hoog als bij conventionele auto's.

De productie van elektrische auto's vergt twee keer zo veel energie als die van benzine- en dieselauto's. Dat levert dus twee keer zo veel broeikasgassen op. In hoeverre die uitstoot tijdens het gebruik wordt goedgemaakt, hangt sterk af van de herkomst van de elektriciteit waar de auto's op rijden. Als de stroom vooral van steenkool, bruinkool of olie afkomstig is, is het volgens de auteurs 'contraproductief om het gebruik van elektrische voertuigen aan te moedigen'. Dat geldt onder meer voor China, waar zeker 80 procent van de stroom afkomstig is van steenkool.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:28

Vogelsterfte:forthewind.wordpress.com

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:54

Je wordt er absoluut erg rijk van :') mijn oom en tante hebben een boerderij en hadden het vroeger helemaal niet breed, tot ze een windmolen op hun land besloten te zetten.
Elektrische auto erbij en nu zijn ze behoorlijk rijk, en rijden ze gratis :')

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:02

Ik heb letterlijk naast een aantal windmolens gewoond op het platteland maar je merkt er bijna niets van.
Vind het ook wel wat hebben :)
Wij kennen ook iemand die zeurde over een stapmolen dat ie teveel geluid maakte. Nou ik kan je zeggen, dat ding was hartstikke stil en die mensen woonden aan de overkant van de weg terwijl er nog een weg, grote weide en een binnenbak+stallen tussen zat :+

Mensen hebben gewoon iets nodig om te zeuren :D

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:10

heroes_hell schreef:
Ik heb letterlijk naast een aantal windmolens gewoond op het platteland maar je merkt er bijna niets van.
Vind het ook wel wat hebben :)
Wij kennen ook iemand die zeurde over een stapmolen dat ie teveel geluid maakte. Nou ik kan je zeggen, dat ding was hartstikke stil en die mensen woonden aan de overkant van de weg terwijl er nog een weg, grote weide en een binnenbak+stallen tussen zat :+

Mensen hebben gewoon iets nodig om te zeuren :D

jaa d'r zijn van die mensen...die van een mug een olifant maken.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:13

ze gaan toch nog tig van die dingen plaatsen in de Waddenzee?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 18:51

Wind molens int grootste aaneengeslotennnatuurgebied van Europa......laat ze die krengen lekker op de maasvlakte zetten of zo....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:04

Of in mijn achtertuin!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:33

Ze zouden toch boven Ameland komen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:38

Windmolens zijn helemaal niet economisch interessant. Heb jarenlang een financiering in portefeuille gehad waarin 15 windmolens gefinancierd waren. 0,0 opbrengst en vooral heel veel kosten voor financiering. Verder het stukje land dat gepacht wordt of gekocht door een energiemaatschappij/investeringsmaatschappij is geen hectares groot. Alleen de ondergrond met een meter of wat er om heen en een toegangsweggetje..