Het zal me een Würst wezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:26

De kranten staan er vol mee. “Conchita is een mijlpaal voor transgenders.” Afgelopen zaterdag won Tom Neuwirth (also known as Conchita Würst, baardvrouw of manwijf) de finale van het Eurovisie Songfestival van 2014. Heeft hij gewonnen vanwege zijn vrouwelijke look? Of: heeft zij gewonnen vanwege haar baard?

Tom Neuwirth wil door zijn deelname een statement maken: “Je kunt alles bereiken, wie je ook bent!” Hij wil meer tolerantie en minder discriminatie ten aanzien van transgenders en homoseksualiteit. Vol lof hoorde je mensen praten over hem, alleen in het oosten waren ze niet zo blij. Er werd zelfs gespeculeerd dat het optreden van Conchita Würst niet werd uitgezonden in enkele oostelijke landen. Wat vind jij hier nu van? Een mens moet toch zijn eigen mening kunnen vormen. Hoe kun je je eigen mening vormen wanneer de overheid je mening beïnvloedt? En dat in deze tijd! Wij als autonome burgers, in deze participatie maatschappij, zijn zelf in staat een mening te vormen (Botton, 2008).

De oostelijke landen vertikten het om te stemmen op Conchita. Er wordt niet meer gekeken naar het optreden, maar naar alles erom heen. De westerse landen strooiden met punten om Conchita te steunen. Als een saaie blonde stoot het liedje ‘Rise like a Phoenix’ van Conchita had gezongen was de uitslag waarschijnlijk heel anders geweest..

Wij vinden dat de overheid onze meningen niet mag beïnvloeden (Durkheim, z.d.)! En wat Würst betreft, die had nooit mogen winnen! Prima dat ze een standpunt wil maken, maar laat dat niet ten koste gaan van onze mooie ‘Calm after the Storm’ en laat het politieke gekloot erbuiten. Dat zal ons namelijk een Würst wezen!

De baardvrouw gaf aan: ‘’Je kunt alles bereiken, wie je ook bent!’’ Nou dat lukt je niet, mits je je laat ombouwen! Hoe denk jij over Conchita Würst? Past dat in deze samenleving? Wij hebben er onze twijfels bij.

Groeten, ijverige studenten benieuwd naar andere meningen :7 :7

Afbeelding

Urielle

Re: Het zal me een Würst wezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:28

Ik vind het liedje wel mooi en sta achter het statement. Ben blij dat hij/zij gewonnen heeft.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:29

Maar ben je van mening dat het niet alleen om het liedje moet gaan en niet om de gedachte erachter?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:30

Tja, Eurovisie gaat toch nooit alleen om het liedje. Ik vind het prima ;)

Anoniem

Ik had haar niet persé op 1 om het hele verhaal eromheen, maar wel om haar liedje. Ik vind het liedje echt heel mooi. Verdiend gewonnen. Ik vind het ook mooi dat het nu zo 'leeft'.

Zeeuwsemeid

Transgender? Ik had begrepen dat hij gewoon een travestiet is...

Verder denk ik zeker wel dat die baard een grote invloed heeft gehad op de stemmen, ik vond het lied persoonlijk erg saai en ook niet echt eerste plaats waardig. Hij/zij..het misschien zelfs, kon wel goed zingen. Dat moet ik toegeven.

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:31

Ik vind het liedje goed maar zijn/haar stem is ook gewoon heel goed.

Ik vind het dus terecht dat hij/zij gewonnen heeft en niet omdat het een manvrouw is maar gewoon omdat het liedje heel goed gezongen werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:32

Ik vind het jammer dat het weer om het uiterlijk gaat en al die commotie daar om heen. Het is een SONGfestival!!
Als Wurst geen baard had gehad, was hij/zij(????) ook geen eerste geworden.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:32

Jans schreef:
Ik had haar niet persé op 1 om het hele verhaal eromheen, maar wel om haar liedje. Ik vind het liedje echt heel mooi. Verdiend gewonnen. Ik vind het ook mooi dat het nu zo 'leeft'.

Je zegt net dat je het mooi vind dat het leeft. Wat vind je ervan dat de oostelijke landen zoals Rusland het als provocatie opvatten?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:33

Ik vind dat de statement "meer toleratie' niet vaak genoeg naar voren kan komen. Jammer dat wij niet hebben gewonnen, maar ik ben in dit geval blij met de winnaar. Ik vind juist de gedachte achter een liedje, de tekst en de persoon van grote invloed op hoe mooi ik een nummer vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:33

Siglos schreef:
Je zegt net dat je het mooi vind dat het leeft. Wat vind je ervan dat de oostelijke landen zoals Rusland het als provocatie opvatten?

Dat vind ik ontzettend bekrompen en kortzichtig.. al denk ik dat de meeste 'oostbloklanden' die bij het Songfestival dit vonden over Conchita / Tom nog heel erg onder de plak bij Poetin zitten. Poetin vind ik persoonlijk erg griezelig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:34

Het liedje vandaag voor het eerst gehoord, mooi van melodie en erg goed gezongen. Voldoende reden om te winnen lijkt me wie het ook zingt.

Ik snap de hele ophef eromheen niet, van het hele songfestival trouwens niet meer. Het lijkt alleen maar om de commercie te gaan en vriendjespolitiek niet meer echt om de inzending of het liedje.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:34

Eurovisie gaat om politiek naar mijn idee, heeft niks te maken met de liedjes. Vond die van Nederland overigens bagger maar goed.

Hij heeft zich ook dacht ik niet laten ombouwen toch? Hij is tovh ook geen transgender?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:35

Siglos schreef:
Jans schreef:

Ik vraag me altijd af of de bevolking dit echt vind.... of zijn het alleen de leiders.

Molfre

Zeker ook om de gedachte erachter, zeker als het gaat om iets dat om dat moment zo enorm onder vuur ligt (de situatie in Rusland/Oost Europa).
Ik vind het terecht, of ze nou wonnen om het statement of om het liedje :j

Anoniem

Ik vond het songfestival dit jaar erg mooi, niet alleen de diverse inzendingen maar ook hoe het in zijn geheel opgezet was. Ook dat er minder landen onder de invloed van Rusland stemden maar écht gingen stemmen (denk aan de baltische staten).

Wat ik minder vond was dat de sfeer waar ik keek echt heel grimmig werd toen Conchita ging winnen en wij tweede leken te worden. Mijn broertje & zusje sloegen zo hard om dat ik me zowat schaamde familie te zijn :x

Tabaluga12

Het liedje vond ik best goed en ook had hij zo een goede uitstraling. Leuk totaalplaatje. De boodschap maakt dat het lied meer leeft.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 15-05-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Rusland vat alles verkeerd op de laatste tijd, die zoeken gewoon een reden om oorlog te zoeken, dus fiets Rusland.

Ik vind het goed dat hij/zij meegedaan heeft, en een statement gemaakt heeft.

Btw vind ik benamingen als baardvrouw en manwijf behoorlijk gemeen. Lekker discriminerend.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:37

Jans schreef:
Siglos schreef:

Dat vind ik ontzettend bekrompen en kortzichtig.. al denk ik dat de meeste 'oostbloklanden' die bij het Songfestival dit vonden over Conchita / Tom nog heel erg onder de plak bij Poetin zitten. Poetin vind ik persoonlijk erg griezelig.

Oke, en waarom vind je het precies bekrompen en kortzichtig? Denk je niet dat zij het kortzichtig vinden dat Oostenrijk met een provocerende act komt en Europa daarin mee gaat?

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:38

Calanddra schreef:
Eurovisie gaat om politiek naar mijn idee, heeft niks te maken met de liedjes. Vond die van Nederland overigens bagger maar goed.

Hij heeft zich ook dacht ik niet laten ombouwen toch? Hij is tovh ook geen transgender?

Klopt hij/zij is een travestiet. Hij komt wel op voor transgenders, travestieten, homo's en lesbies.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:39

Achjoh, dat het songfestival normaal niet om achterliggende verhalen gaat, wil niet zeggen dat er geen uitzondering gemaakt kan worden.
Ik vind dat er best op zo'n soort manier aandacht mag worden besteed hieraan, het is iets actueels, en ik vind het heel mooi dat Conchita vindt dat je alles kunt bereiken, wie je ook bent.
Dat is gewoon een erg mooie en lieve boodschap, omdat er naar mijn mening gewoon nog teveel gediscrimineerd wordt naar mensen die net iets anders zijn.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:40

Siglos schreef:
Calanddra schreef:

Klopt hij/zij is een travestiet. Hij komt wel op voor transgenders, travestieten, homo's en lesbies.

Ik denk eerder dat het een transgender is. Hij/zij had voor mijn gevoel toch wel een beetje een vrouwelijk lichaam.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:41

Ik vind het liedje wél mooi, ongeacht wie of wat het had gezongen. Het statement erachter maakt het misschien nog wel mooier. Het vooroordeel van bepaalde mensen zal het wellicht niet veranderen, maar het wordt wel aan de kaak gesteld.. En dat is immers het begin van een meer tolerante samenleving. Tja, de lage punten vanuit het Oostblok.. aan de zangkwaliteit heeft het niet gelegen. ;)
Laatst bijgewerkt door Blanket op 15-05-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Eurovisie gaat al jaren niet meer om het liedje maar om de buurlanden. Vriendjes politiek. Ik vind haar statement goed en het liedje niet verkeerd. Dit jaar weinig te klagen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:42

Om het statement mocht ze/hij van mij wel winnen. Ik vind het serieus erg dat je niet overal op de wereld gewoon kan zijn wie je wil zijn. Nee helaas in Nederland ook niet zomaar, maar gelukkig wel meer dan in veel niet Westerse landen.

Het liedjes zelf vond ik vreselijk. Een bombastische James Bond rip-off.