Europese verkiezing, ben ik nou voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Europese verkiezing, ben ik nou voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 23:02

Aangezien mijn docent politiek mij op het hart heeft gedrukt dat je MOET stemmen als dat mag, wil ik dat dus ook doen. Volgens hem heb je anders geen recht van spreken - en mag je dus ook niet zeuren. Vol trots tijdens de gemeenteraad verkiezingen heb ik voor het eerst gestemd en ik wil hetzelfde doen tijdens de Europese verkiezingen.
Maar ik loop tegen een probleem aan, bij elke stemwijzer die ik doe, heb ik geen idee wat er nou eigenlijk staat. Het begint al bij de eerste vraag bij de stemwijzer:
De EU moet een politieke unie worden met één Europese regering, die door het Europees Parlement wordt benoemd en ontslagen.

En tja, ik zou het niet weten. Zo goed als ik alles van de Nederlandse politiek snap, zo veel twijfels heb ik bij de EU. Ik weet niet of ik meer Europa wil of niet. En dat is één van de punten waar ik constant over val.

Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen dit zien. Stemmen jullie überhaupt tijdens deze verkiezingen? Wat zijn jullie standpunten? Naast dat ik het sowieso interessant vind om dat te lezen, ben ik echt op zoek naar iets waar ik achter sta. Op dit moment ben ik meningsloos en zou ik niet weten WAT ik zou stemmen.

Ik heb nog geen ander topic hier over kunnen vinden, dus ik hoop dat dit een beetje goed staat.

Ik ben benieuwd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 01:19

Vertaling van die eerste vraag : Moet de EU een verenigde staten van Europa worden en de deelnemende landen dus hun soevereiniteit opgeven? Of : wil u wel of geen politieke eenheidsworst?

De regels mbt inkomensgrens sociale huur komen hier ook vandaan en die passen geheel niet op de nederlandse situatie. Om maar even een voorbeeld te geven waar veel starters op de woningmarkt tegen op lopen.

Europees parlement is een geldverslindende, corrupte bende (alleen al die idiote maandelijkse verhuizing tussen Straatsburg en Brussel). Het is ook een te groot orgaan geworden om nog fatsoenlijke wetten te kunnen maken. Als je over het stemmen op 800 moties 1 uur doet kan je gewoonweg niet meer weten waar je werkelijk ja of nee op zegt.

Zelf ben ik tegen, paar regels qua garantie eisen producten, etc. best, dus de oude handelsunie. Het gedrocht wat het nu is kost sloten met geld.

Ik ga inderdaad stemmen, op welke partij weet ik nog niet geheel zeker, hangt er van af wie de grootste coalitie heeft.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:41

Ik ga ook stemmen( als ik wil kunnen zeuren, moet ik gestemd hebben ;) )
Zelf stem ik op een partij die wel samenwerking wil, maar geen europese regering die veel invloed heeft in alle landen.
Zelf ben ik van mening dat 1 europese regering die alle landen bestuurt niet werkt omdat de situaties van de verschillende landen onderling te veel verschillen

Zoals hier boven mij ook als voorbeeld word gegeven, huurbeleid , dat is niet europawijd te regelen , daarvoor verschillen de landen te veel kwa inkomsten, kosten van levensonderhoud etc ...
Dus ik ben voor veel minder invloed vanuit europa , tegen twee vergaderlocaties( hoe bedoel je geld weg gooien) en tegen regelingen waarbij je als land niks meer hebt in te brengen in hoe je land gerunt word en functioneerd

RoosG

Re: Europese verkiezing, ben ik nou voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:58

Dat is inderdaad de kant waar ik naar neig toe te gaan. Heb al veel gelezen en gehoord over deze verkiezingen, maar vind het nu echt moeilijk.
Bedankt voor jullie reacties!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:03

Ik vind europese verkiezingen ook lastig, dat er zo weinig over in de media komt moet je sowieso zelf op onderzoek uit en ergens is het een ver van mijn bed show, maar toch heeft europa veel invloed op het dagelijkse leven....
Ik wist al wel waar ik op ging stemmen dacht ik, heb ht programm een beetje doorgelezen van die partij en wat stemwijzers gedaan die bevestigden wat ik dacht.
Stemmentracker is trouwens ook een leuke, daar kun je zien welke partijen jouw standpunten ingenomen hebben in het verleden. , kwam bij mij ook uiy wat ik verwachtte.

Ik ga trouwens Sp stemmen.
Die zijn voor beperkte invloed van europa en voor en tegen een hoop zaken waar ik ook voor en tegen ben, alle geloofsebaseerde partijen vallen voor mij af op principiele gronden en een andere echt anti europa partij valtnook sowieso af... Dus wat dat betreft vallen er bij mij best wat partijen af( maakt het weer wat makkelijker :p )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:21

Ik ga ook stemmen, weet ook al naar wie mijn stem gaat: LibDem.

Er komt relatief weinig over de europese verkiezingen in het nieuws. Er hangen ook bij lange na niet zoveel verkiezingspartijen. Ik ben zelf niet voor maar ook niet tegen europa. Sta er vrij neutraal in. Uit de stemwijzers kwamen daardoor de liberale partijen. Zelf had ik al het idee om op LibDem te stemmen, dat is nu dan ook bevestigd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:54

RoosG schreef:
. Stemmen jullie überhaupt tijdens deze verkiezingen?
Ik ben benieuwd!

Ja ik ga stemmen..
nl. op het CDA..waar ik normaal niet op zou stemmen
En dat is voor mij de enige mogelijkheid om Merkel ( Duitsland) mijn steun te geven..

nl. Ik eet van de Duitsers..als handelspartner.

Begrijp je het nu nog ??

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:17

Ook ik ga stemmen, en ik weet ook heel zeker op wie. Daar heb ik de laatste keer ook op gestemd en wat ze ook zeggen ik ben het ontzettend eens met de meeste punten die worden aangehaald Door de partij.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:07

Ik ga ook zeker stemmen. Ik weet nog niet wat, maar ik weet al wel dat de EU veel minder invloed moet krijgen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:22

heidy_wilco schreef:
Ik ga ook zeker stemmen. Ik weet nog niet wat, maar ik weet al wel dat de EU veel minder invloed moet krijgen.

Is deze banner op Bokt toch leuk.

http://www.grensinfo.nl/gip/nl/index.jsp

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:13

Hier een die ook wil gaan stemmen, maar nog niet de keuze heeft gemaakt. Eventueel stem ik blanco.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:45

Ik stem ook, PVV denk ik :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:50

Ik ga hoogstwaarschijnlijk GroenLinks stemmen :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 23:00

Als ik het donderdag nog écht niet weet, stem ik ook blanco. Dat is altijd beter dan niets. Maar ik heb wel steeds meer een gevoel voor 1 partij waar mijn voorkeur voor uit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:24

Ik weet het ook nog niet. Wat voor mij het belangrijkste is, is dat de partij voor de boeren is en niet tegen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:33

Wij stemmen ook op PVV :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:47

Ik ga voor de PvvD of de PVV. Lieve geen PVV, maar zij zijn erg anti-europa en dat ben ik ook.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:11

ik ben niet anti Europa op zich,
ik ben voor samenwerking, maar wil de boel graag aan banden gelegd zien worden , huisvesting etc daar heeft Europa niets mee te maken , dat is niet Europawijd te regelen , net als pensioenen, uitkeringen etc etc , dat zijn zaken die ieder land voor zichzelf moet uitzoeken, de landen verschillen onderling gewoon veel te veel van elkaar om dat de centraliseren

laat Europa zich druk maken om dingen die wel nut hebben ipv op Europees niveau landje besturen te gaan spelen... schaalvergroting heeft al vaak genoeg bewezen dat het niet werkt in een hele hoop situaties, en een verenigd Europa naar beeltenis van bijvoorbeeld de USA is er 1 van.

maar goed, ik ga dus , na het bekijken van het programma van de door mij beoogde partij, idd op die partij stemmen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:57

Winged schreef:
Hier een die ook wil gaan stemmen, maar nog niet de keuze heeft gemaakt. Eventueel stem ik blanco.

indien deze mogelijkheid er is ga ik toch maar voor blanco. De voor mij belangrijke punten komen niet overeen met de partij die bij mij het hoogst scoort (rest overigens ook niet? := )

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:02

Heino schreef:
Ik ga hoogstwaarschijnlijk GroenLinks stemmen :)

+1

Ben het erg eens met hun standpunten over milieu, natuur, dieren maar ook het asielzoekersbeleid :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:03

Ik heb die twijfel ook. Ik vind het concept Europa zo abstract dat ik niet weet wat ik wil. Belgische politiek snap ik ook niet alles van, maar het meeste is toch al concreet en kan je over zeggen 'ja daar ben ik voor' of 'nee, daar ben ik tegen'. Maar Europa, pfjoew, ik weet niet wat de gevolgen zijn. Als Europa eengemaakt wordt zoals de VS, waarom is dat dan goed of slecht? Ik zou het niet weten. What's in it for me?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:15

Bedankt voor het openen van dit topic!

Ik heb net de StemWijzer gedaan, bij mij komt er SGP/CU uit. Ik ben christen, dus dat is mooi meegenomen. :) Hoewel ik niet per se op een christelijke partij wil stemmen.
Maar met hun meeste standpunten ben ik het wel eens. Hun verkiezingsposter is ook erg duidelijk: Samenwerken: Ja, Superstaat: Nee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:29

Gini schreef:
Als Europa eengemaakt wordt zoals de VS, waarom is dat dan goed of slecht? Ik zou het niet weten. What's in it for me?

Voorlopig is het slecht, omdat zonder hele duidelijke waarborgen de belangen van grote bedrijven en huidige machtsblokken hoger staan dan de belangen van de inwoners. Dus eerst democratische basis en rechtsorde versterken en dan pas verder kijken wat mij betreft.

Ik vind zelf het TTIP-verdrag bv een groot risico, en een partij die daar niet heel duidelijk tegen is, maakt sowieso geen kans bij mij. (TTIP is een vrijhandelsverdrag dat de regels aan import van producten uit de VS vermindert. Dat gaat dan oa om het toestaan van GMO-voedsel en hormoonvlees uit de VS, brrrr := )

PVV - never. Een partij die (naast de inhoudelijke boodschap die me niet zint) zo weinig opheeft met rechtsbeginselen (de wet aan de kant leggen als het even niet uitkomt, want wetten zijn er vooral voor anderen) en democratie - nee, die wil ik echt never aan de macht hebben. Nergens. Nog afgezien van de schimmige financierders - wie bepaalt nu werkelijk waar de PVV voor staat?
(Het standpunt over TTIP kon ik niet vinden, maar het geeft natuurlijk wel te denken dat de mensen waar hij in Amerika mee omgaat er wel voor zijn...)

Vermoedelijk wordt het gewoon SP. Die zijn ook flink eurokritisch.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:16

Dat vind ik ook een erg belangrijk punt Shadow. Al dat vervuilde voedsel uit de US…weg ermee.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:20

Erg moeilijk dit, ik weet nog niet of ik ga stemmen. Verhuis terug naar Australie en blijf daar dan ook, weet niet in hoeverre ik stemrecht heb. Uiteraard heb ik stemrecht, maar ik bedoel voor mijn gevoel, ik verlaat europa toch..