Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:22

Het valt mij op dat mensen vaak heel laatdunkend spreken over de politie.

Als je ze nodig hebt dan komen ze niet, ze pakken problemen niet aan (probleemgroepen niet aan durven / kunnen pakken), houden zich alleen bezig met "burgertje pesten" door boetes uit te delen voor snelheidsovertredingen enzo en ga zo maar door.

Veel mensen geven de indruk dat ze het gevoel hebben dat ze meer last dan gemak van de politie hebben.

Hoe is jullie gevoel hierbij? Wat zijn jullie ervaringen met de politie?

Is het echt zo slecht gesteld met het respect / de waardering die we met zijn allen voor de politie hebben of horen we vooral de slechte verhalen?

chanicha

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:26

Ik denk dat een hoop agenten ook wel anders zouden willen maar gebonden zijn aan de wet. Er werd bij mij in de buurt eens een pedofiel in elkaar geslagen door de vader van een van zijn slachtoffertjes en de agent die er later bijkwam zei natuurlijk dat dat niet mocht maar dat hij zelf ook kinderen had, m.a.w. Dat hij het wel begreep. Ik ben ook zeer tegen het feit dat ze voor ieder liflafje hoge boetes geven enz. maar ik vind wel dat ze meer respect mogen krijgen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:28

Wat mij vooral ergert is dat ze bij 5 km te hard jou een boete geven, maar als ik ze zelf zie rijden, rijden ze áltijd te hard. Zonder zwaailichten of geluid, met 60/70 over een 50 weg. Waarom zouden zij dat nou wel mogen? >;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:31

Ik denk dat het beide is. En mensen hebben steeds minder respect voor het 'gezag' en de hulpverleners.
En door de social media ed komen de negatieve verhalen steeds sneller online en lezen meer mensen dit.

Ik ben absoluut van mening dat je respect hoort te hebben voor hulpverleners, of dit nu brandweer, ambulance of politie is. Vind het echt de spuigaten uitlopen dat deze mensen worden aangevallen, verhinderd hun werk te doen enz.

Gelul over: burgertje pesten met boetes ed ben je bij mij mee aan het verkeerde adres.
Als je je gewoon aan de regels houdt heb je daar geen last van.

Natuurlijk baal ik ook wel eens, laatst naar het werk gefietst, ontdek bij het weggaan dat mijn achterlicht het niet meer doet (batterij leeg), tja mijn keuze om niet dat op te lossen maar te gaan. En natuurlijk prompt controle en dus een boete. Tja eigen schuld dikke bult. Wel balen maar kan daar de politie niet om belachelijk maken, die mensen doen ook hun werk.

Zou wat zijn als ze alleen maar boeven zouden mogen vangen en verder de samenleving niet meer zouden ondersteunen, dat wordt een enorme chaos!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:33

Kennen jullie (in Nederland) de GASboetes?
Sinds die zijn ingevoerd in België, is het onbegrip toegenomen. Tiener eet broodje op de trappen van een kerk = boete. Blikje bier opentrekken op een bankje in het park= 250 euro!! boete. Je wordt door de politie-agent aangesproken als je je hond van de leiband doet, een tweede maal krijg je een boete.

De burger wordt een crimineel door kleine onschuldige handelingen. Ik vind dat erg. Als ik mijn hond even op een grasveld wil laten lopen, kijk ik eerst goed rond, doe ik de leiband af, voel ik me de hele tijd schuldig en doe ik snel de leiband terug aan als ik in de verte iemand op het paadje zie lopen. En dan heb ik het over een groot grasveld, groter dan een voetbalterrein waar ik heel alleen op rondloop, want de wandelaars gebruiken de paadjes.

Dat zijn toch allemaal geen gezonde situaties meer? Iedereen strak in het gareel, overal wel een regeltje voor. Ik ben vooral bang hoe dit gaat evolueren. En ja, dan projecteer je die slechte gevoelens op de persoon die jou die boetes geeft en dat is de politieagent.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:35

@gini, maar dat zijn geen regels die de politie maakt. Zoals Marlies zegt, zij doen hun werk, natuurlijk matsen ze ook vaak genoeg mensen. Ben vaak gematst met geen licht op de fiets. Maar je kan niet altijd iedereen matsen. Sommige regels zijn ook erg overdreven, maar daarvoor moet je niet bij de politie zijn. Die moeten zorgen dat die regels worden gehandhaafd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:38

Dat bedoel ik ook met de laatste zin. Je uit je negatieve gevoelens uiteraard naar de persoon die je visueel de boete geeft en dat is de agent. Net zoals postbodes het moeten bekopen wanneer er iets met de post is. ;)

En dan nog, als je als agent op een jongen afstapt en die een boete uitschrijft omdat die een broodje eet op een plek waar het eigenlijk niet mag. Bwah...dan ben je als agent toch...weet het niet hoor.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:39

Batlow schreef:
Wat mij vooral ergert is dat ze bij 5 km te hard jou een boete geven, maar als ik ze zelf zie rijden, rijden ze áltijd te hard. Zonder zwaailichten of geluid, met 60/70 over een 50 weg. Waarom zouden zij dat nou wel mogen? >;)

Agenten mogen zonder zwaailicht en geluid harder dan toegestaan, (als ik het goed heb 20 km per uur) daarboven moeten ze zwaailichten en of geluid aan, en dat moet dan al weer doorgegeven worden aan de meldkamer.
Dus als ze ergens snel ter plaatse moeten zijn, buren ruzie oid. Dan mogen ze dus harder rijden dan wij, zonder dat ze daar lichten of geluid voor aan moeten hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:40

Gub schreef:
Batlow schreef:

Agenten mogen zonder zwaailicht en geluid harder dan toegestaan, (als ik het goed heb 20 km per uur) daarboven moeten ze zwaailichten en of geluid aan, en dat moet dan al weer doorgegeven worden aan de meldkamer.
Dus als ze ergens snel ter plaatse moeten zijn, buren ruzie oid. Dan mogen ze dus harder rijden dan wij, zonder dat ze daar lichten of geluid voor aan moeten hebben.

Aha oke, dan weet ik dat ook weer. Maar ik denk dat agenten daar ook zeker gebruik van maken zonder dat er iets aan de hand is.... :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:43

Er zijn echt vervelende etterbakjes bij de politie,maar ook vriendelijke en behulpzame agenten.
Ik denk ook dat het veel scheelt of je in een dorp woont of grote stad.Als er echt iets aan de hand is en je belt ze,dan komen ze hier ook wel.Maar voor iets kleins komen ze niet,ze moeten in het weekend ook vanuit Apeldoorn komen hier in Ermelo.Hier is het politie bureau ook alleen maar s'morgens een paar uurtjes open.
Ik heb zelf vervelende,maar ook goede ervaringen met de politie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 09:47

Dat zegt me niets Gini, maar ik kan me wel goed voorstellen dat dat vervelend is zeg!

Ik moet bekennen dat ik tot mijn schaamte ook minder respect / waardering heb gekregen voor de politie door dit soort onzin-dingen.

Inderdaad hoor je aan de ene kant allerlei falend beleid, dat ze echte problemen niet aan pakken (om welke reden dan ook) en dus "niks doen" aan mensen die anderen op een hele nare manier tergen en schade berokkenen.

Terwijl ze wel de gewone brave burger op allerlei manieren pakken door regeltjes om de regeltjes te maken.

Zo vind ik snelheidsboetes op zich ook prima. Zie je van die programma's waarbij mensen veels te hard rijden, andere mensen hinderen / tergen / in gevaar brengen: prima, slinger maar op de bon, heel goed +:)+

Dat is de brave burger beschermen tegen blaaskaken die vinden dat zij meer rechten hebben dan (ten koste van) een ander.

Persoonlijk vind ik het wel enorm irritant dat er steeds meer prima 80km wegen een bord van 60km krijgen, en je daar met je tanden op elkaar, 1 oog op de teller en 1 oog op de weg met het zweet op je voorhoofd moet proberen om 60 te blijven rijden terwijl dat een belachelijke snelheid is op die plek.

Want ook al is het een lange, rechte, brede weg zonder zijwegen, zonder huizen erlangs en zonder ander verkeer op dat moment waardoor je er echt geen enkel kwaad mee doet om er op dat moment gewoon netjes 80 te rijden (100 zou nog prima veilig zijn....) je krijgt toch gewoon die prent als ze met hun lasergun ergens achter de bosjes verstopt staan en je harder dan die tergend langzame 60 rijdt _-:(

Dat zijn geen regels met een "beschermende" functie meer, maar gewoon hele onsympathieke regels-om-de-regels en dat komt dan over als "burgertje pesten".

Ik moet tot mijn spijt bekennen dat zulke zaken mijn waardering voor de politie ook echt een ernstige knauw geven. Het voelt niet rechtvaardig aan dat je voor zaken gestraft wordt waarmee je niemand kwaad doet, dat er niet naar de situatie wordt gekeken maar puur heel star naar de regels op papier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 09:53

*Maaskantje modus aan*
Hee k u t wout, hedde gij zin om te rennen of whoa??
*Maaskantje modus uit*

:')

De politie in Nederland maakt zichzelf soms een beetje belachelijk, dan lijkt het inderdaad op burgertje pesten. Als ze nou echt criminelen zouden oppakken dan zouden ze wat serieuzer worden genomen.
Hier in Nederland is de wet ook zo krom. Als een agent hier iemand neerschiet dan wordt er een heel onderzoek gestart of het wel terecht was en of de agent niet uit zijn functie moet worden gezet en of de nabestaanden van de neergeschotene geen schadevergoeding moeten krijgen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:03

Mijn vriend is helemaal anti en zegt dat ze in het leven zijn geroepen om ons stil te houden en weet ik het wat allemaal..

Zelf vind ik het enorm prettig dat ze er zijn, uitzonderingen daar gelaten zijn ze erg redelijk en vriendelijk.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:10

Politieagenten zijn verplicht een x aantal boetes uit te delen per dag-week-maand. Tja, zij willen hun baan houden en gaan dus flauwe boetes uitdelen.

Ik heb minder respect voor diegene die deze regels opstelt dan onschuldige werknemers.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:15

Ik heb sowieso niets met instanties/mensen die denken hoger te staan dan ik. Wmb is iedereen gelijk en is het hele systeem waarin we leven een gigantische aanfluiting.
Gelukkig ben ik een weldenkend mens, maar verder denk ik er het mijne van.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:18

Ik ben blij dat er politie is. Zonder de politie zou het een zooitje worden in het land. Als iedereen overal in het land maar zich aan zijn eigen regels en wetten zou houden zou de sfeer een stuk grimmiger worden. En dat je dan een x met 5 km te hard een boete krijgt, tja ergens moet de grens toch liggen? Ik hou me gewoon aan de opgestelde wetten en daarmee heb ik ook nooit last van de politie, tenzij er iets is waarmee je ze nodig hebt en mijn ervaring is dat ze er dan ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:18

Toen ik klein was woonden we een paar jaar in Kenia. Als er daar al iets aan de hand was waarbij je de politie nodig had, dan mocht je ze gaan halen, want zelf hadden ze geen benzine of gewoon geen zin om te komen.
Toen een kennis van ons totaal in elkaar geslagen was en naar de politie ging, kreeg hij daar nóg een pak slaag, want hij zag er zo uit, dat had hij vast verdient.
Dat zijn maar twee simpele voorbeelden.

Ik ben maar wat blij dat het in Nederland zo goed geregeld is allemaal, met politie die er binnen een kwartier kan staan als je 112 belt etc. We vergeten wel eens hoe goed we het hier hebben :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:20

Dit is een leuk parodiefilmpje van die nutteloze boetes en ook al is dit filmpje gemaakt om te lachen, de regels die voorbij komen zijn echte regels uit de GAS-reglementen van verschillende gemeenten. Dus je zou er in principe een boete voor kunnen krijgen als je ze overtreedt. Gekheid!

http://www.een.be/programmas/achter-de- ... -gas-boete

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:21

Ik heb wel respect voor ze maar waarderen doe ik nog maar weinig.

heb al een ruime jaar last van een stalker die me regelmatig de stuipen op het lijf jaagt maar politie doet niks.
Weet ook wel dat ze niks kunnen als ze niet betrappen maar op het moment dat ik me bedreigd voel en ik bel ze meteen zoals ze aanraden dan duurt het een uur voor ze er een keer zijn terwijl het bureau slechts 15 minuten hier vandaan is.

dus ja,kan het niet echt waarderen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:29

Nou, ik ben blij dat ze er zijn en er mag wat mij betreft veel meer waardering voor ze komen.
De dingen die hier geroepen worden geven maar weer eens blijk hoe weinig verstand men heeft van de manier waarop de politie werkt. Zij zijn een uitvoerende instantie, ze bepalen de regels niet zelf, maar krijgen die ook opgelegd van bovenaf. En houd je je niet aan zo'n regel dan loop je kans op een boete, zo simpel is het gewoon.
Termen als 'burgertje pesten' vind ik zo flauw, kom eens effe uit je slachtofferrol. Politie kan jou als burger niet pesten, dan moet je toch echt in Den Haag zijn. Overtreed jij een regel dan is er kans op consequenties. En ja, ik krijg zelf ook wel eens boetes voor 3 km te hard of omdat ik 5 minuten na de tijd op mn parkeerkaart bij mijn auto aan kwam. Maarja, daar heb ik niemand voor te verwijten behalve mezelf.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:37

melvinrandy schreef:
Politieagenten zijn verplicht een x aantal boetes uit te delen per dag-week-maand. Tja, zij willen hun baan houden en gaan dus flauwe boetes uitdelen.

Wat is dat voor bullshit :')

Maar even heel simpel, als je hen écht nodig hebt ben je wel blij dat ze bestaan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:37

Echt ik weet niet wat ik ervan moet denken, ik heb alleen maar negatieve ervaringen met ze....

Eventjes een klein rondje rijden, he chips, rijbewijs vergeten en heeeeel toevallig word ik dan aangehouden....

Ik rijd per ongeluk 3 km te hard, op de bon (geflitst) (op een 80 weg, waar echt geen hond te vinden was op dat moment), tuurlijk eigen schuld dat ik iets te hard reed, maar ik ga niet elke seconde op mijn kmteller kijken, zou het alleen maar gevaarlijk maken. Zou ik nou te hard rijden binnen de bebouwde kom zou ik het snappen, of zou het echt 5/10km te hard zijn ook vet logisch, maar voor die 3km mij een boete van 60,- geven, kom op he... En dan rijd je op de snelweg waar ze je echt loeihard voorbij rijden en dan zijn ze nergens te bekennen...

Een keertje parkeren niet in een vak (was een doodlopende straat, er waren allemaal parkeervakken, behalve de laatste 10 meter, ookal hadden daar dus makkelijk 2 parkeerplekken kunnen zijn), boete van 89,- euro voor foutief parkeren, 2 maanden later, waren het wel parkeervakken (zucht).

Bel je ze op omdat er een ruzie voor mijn neus uit de hand loopt; "We zijn z.s.m. bij !" Heb ik mooi 20 minuten moeten wachten... Tsja, toen was er 1 al in elkaar gestompt en was de dader natuurlijk weggelopen....

Nee sorry, ik respecteer ze voor hun werk, alleen hebben ze verkeerde prioriteiten naar mijn idee....

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:38

melvinrandy schreef:

Ik heb minder respect voor diegene die deze regels opstelt dan onschuldige werknemers.

Deze regel is toch geschrapt? Die met dat quotum (tenminste, ik dacht dat ik dat laatst op de radio hoorde).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:38

iirrssjjee schreef:
melvinrandy schreef:

Deze regel is toch geschrapt? Die met dat quotum (tenminste, ik dacht dat ik dat laatst op de radio hoorde).

Even gezocht inderdaad :j

Citaat:
In 2006 is de boetequotum in zijn geheel afgeschaft het is nu aan de regiokorps of ze een quotum handhaven of niet. Sommige korpsen hebben dus nog wel een quotum maar niet elk agent heeft dus een minimum aantal boetes.

Meer info: http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... ER083049W/ Bij mijn weten is die quota er nooit weer opgekomen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:48

Ik heb geen waardering voor ze. Ze kiezen zelf voor hun beroep en de bijhorende risico's, maar we moeten wel altijd enorm veel respect voor ze tonen en voor wat ze doen... Volgens mij zijn er nog altijd een hoop voordelen aan hun overheids-functie verbonden en moeten we ze dus niet al per definitie als helden gaan beschouwen. Ben trouwens benieuwd wat hun selectie criteria zijn om agent te worden, want als ik soms van mensen hoor dat ze zijn afgewezen terwijl andere alcoholische cowboys wel aan de bak komen bij de dienst en nog commisaris worden ook. Volgens mij zijn die agenten toch een speciaal soort volkje in 75% van de gevallen. Mijn reactie gaat er waarschijnlijk meer als 1 ~~}> ,maar ik heb dan ook geen goede ervaringen met ze. Ook niet als ik zelf slachtoffer was...