controleren jullie op paardenvlees?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

controleer jij eat er in zit?

Altijd.
14 (15%)
Nooit.
64 (69%)
Soms.
14 (15%)

Totaal aantal stemmen: 92

papagroom

controleren jullie op paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 19:39

Ik moet zeggen datik absoluut niets tegen paardenvlees heb,maar wel tegen paarden die hier speciaal voor gemest worden,helemaal als dat onder Argentijnse,of Canadese omstandigheden gebeurt.

Maar wat ik me dus afvraag,wie controleert er op de verpakking van zijn favo snack of vleesproduct wat er eigenlijk inzit.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik dat bijna nooit doe.

PaardjesFan1

Re: controleren jullie op paardenvlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:40

nee,
want er kunnen nog veel meer dingen inzitten die ik niet hoef te weten.
en waarom wel een koe, rund, lam maar geen paard

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 19:43

De laatste tijd komt steeds vaker naar voren dat de ingrediëntenlijst niet klopt.
Ik denk dus dat het nutteloos is om het te controleren..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 23:53

nou...ik denk dat die lijst in de regel wel klopt met wat er in hoort te zitten hoor.
als de vleesleverancier iets anders levert dan dat wat de fabrikant besteld heeft,,,wat gelukkig niet zo vaak voorkomt,,,deugt het idd niet.
Maar waar het mij om gaat,is dat volgens mij geen hond die lijst leest.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:56

Ja, als ik paardenbiefstuk koop, koop ik enkel vlees wat hier geslacht en verwerkt is. Betaal ik wat meer voor, maar dat maakt niet uit. Gelukkig is het hier extra makkelijk omdat op alle verpakkingen met 'inheems' vlees onze vlag staat, is het geïmporteerd staat dit ook aangegeven. (Kip en salami bijvoorbeeld) Maar eigenlijk komt al het vlees hier uitsluitend uit eigen land. Geïmporteerd paardenvlees zou ik niet kopen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 00:01

Ik check altijd de ingrediënten. Ik eet nl. geen paardenvlees (meer), maar ook geen varkensvlees. Producten waar glucosefructosesiroop e.d. en/of suiker als eerste of tweede ingrediënt staat laat ik ook liggen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 00:03

Lara_Silver schreef:
Ja, als ik paardenbiefstuk koop, koop ik enkel vlees wat hier geslacht en verwerkt is. Betaal ik wat meer voor, maar dat maakt niet uit. Gelukkig is het hier extra makkelijk omdat op alle verpakkingen met 'inheems' vlees onze vlag staat, is het geïmporteerd staat dit ook aangegeven. (Kip en salami bijvoorbeeld) Maar eigenlijk komt al het vlees hier uitsluitend uit eigen land. Geïmporteerd paardenvlees zou ik niet kopen.

Maar van een frikandelletje,kroket,of andere snack weet je dat niet he`
En wat te denken van kant en klaar gerechten....lees je dan de verpakking na voor aankoop om te zien wat er eigenlijk in zit?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 01:21

Ik eet al jaren geen frikandellen etc. altijd friet met kaassouflé of enkel frietjes. Kant en klaar gerechten komen hier eigenlijk zelden op tafel, ja soms kant en klare visgerechten. Ik maak één tot twee keer per week vlees klaar, de rest van de week is het vis of vegetarisch. Vis overigens ook waar het MSC keurmerk op staat. Overig vlees, dus varken, rund etc. ook allemaal uit eigen land. In Nederland zou ik me hier overigens wel meer zorgen over maken, die hebben niet zo'n transparantie als hier, en importeren in vergelijking best veel basisproducten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 03:11

Ik eet vrijwel geen producten waar het in verwerkt is. Die keer dat ik het wel doe denk ik er niet aan.
Dat wil zeggen...ik denk dat ik er dan niet aan zal denken. Ik ben nl een bitterballen liefhebber(en daar zal het wel inzitten) maar sinds de ophef over de paarden in Argentinië heb ik door toeval geen bitterballen meer bestelt.

Ben bang dat als ik weer een keer zin heb in een bitterbal ik zal vergeten er naar te vragen :o

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:09

Voor die genen,die het lijstje wel lezen...zou het wat uitmaken als de herkomst van het gebruikte vlees vermeld wordt.
En dan niet alleen van paardenvlees,maar ook van andere diersoorten.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:16

eigenlijk vind het een beetje hypociet als je paardenvlees niet eet maar kip/varken/koe wel. Ik eet het gewoon en kijk niet wat erop staat

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:18

Bitterballen in de horeca bevatten eigenlijk (nu nog) vrijwel altijd paardenvlees. Even als een groot deel van de andere snacks. Met als resultaat dat ik dus niet meer naar de snackbar gaat. Ik weet hoe t werkt met die grote dozen en de gemiddelde café/ restauranthouder heeft geen flauw idee wát ie verkoopt buiten dat t bitterballen zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:22

Ik controleer wel, maar vind het dan weer vervelend dat er inderdaad weinig info opstaat, ik zou graag het land van herkomst van mijn vlees weten. (ook van andere producten overigens)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:23

Sammie schreef:
Bitterballen in de horeca bevatten eigenlijk (nu nog) vrijwel altijd paardenvlees.

En daar is ook niets mis mee......nog stugger paardenvlees is lekkerder als rund....alleen die afkomst he.....zou het dieren welzijn er mee gebaat zijn als de afkomst qua land op de etiketten vermeld staat zodat de consument de keus heeft......niet als vrijwel niemand het lijstje leest zoals blijkt uit de poll.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:25

Sinds de schandalen ben ik ernaar gaan kijken en bij bijv. frikandellen kan ik niets vinden over paardenvlees terwijl het erin zou moeten zitten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:27

Ja ik kijk er altijd naar.Ik zal heus wel paardenvlees binnen krijgen,maar als ik het weet,hoef ik het gewoon niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:28

Ik lees het werkelijk nooit.
Tegen de tijd dat ik die waslijst doorgenomen heb zijn mijn frikadellen ontdooit :')
Daarnaast heb ik er niet zo heel veel moeite mee om paardenvlees te eten.
Maar nu ik weet dat die van de Mora van zwaar mishandelde paarden af komt neem ik die bewust niet meer.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:29

gohya schreef:
Ja ik kijk er altijd naar.Ik zal heus wel paardenvlees binnen krijgen,maar als ik het weet,hoef ik het gewoon niet.

eet je dan wel ander vlees?? Zo ja, beetje hypocriet toch?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 09:29

Maiske schreef:
Sinds de schandalen ben ik ernaar gaan kijken en bij bijv. frikandellen kan ik niets vinden over paardenvlees terwijl het erin zou moeten zitten.

Wel in de betere.....in de goedkope zit een mix van schredder (afval) vlees.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:34

bliver schreef:
gohya schreef:

eet je dan wel ander vlees?? Zo ja, beetje hypocriet toch?

Ja ik eet wel ander vlees,m.u.v. Wild,dat wil ik ook niet.Kip,varken en rundvlees is altijd 'normaal' vlees. Ik WIL gewoon geen paardenvlees eten,net zoals iemand geen Kip zou willen eten of persé geen Eend ofso. Is nu eenmaal een princiepe.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:03

wel een hypocriet principe. het is voor alle beesten hetzelfde en net zo zielig om ze op te eten. Sterker nog meeste paarden hebben een beter leven gehad in vergelijking met andere slachtdieren. en ik kan je vertellen het is echt lekker ook nog

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:04

Ik zeg ook niet dat ik het niet zielig vind voor álle andere dieren!
Een mens heeft nu eenmaal vlees nodig.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:29

gohya schreef:

Een mens kan prima zonder vlees leven, vroeger aten ze ook geen vlees, omdat het toen
veel te duur was.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:40

kimberley12 schreef:
gohya schreef:

Een mens kan prima zonder vlees leven, vroeger aten ze ook geen vlees, omdat het toen
veel te duur was.

Ja en vroeger waren ze er toch zo goed aan toe! :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 11:44

Een mens is omnivoor,en heeft dus dierlijke eiwitten en proteïnen nodig.