Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:45

Nou, het hek is van de dam jongens! Hij is vrij! :+

Ik vind dit weer een typisch televaag-voorbeeld van media-sensatie. Hadden het niet gezegd dan had er geen haan naar gekraaid, maar nu wordt de klopjacht geopend...
En er is ook nog niemand op het idee gekomen dat er bij het geven van de straf misschien wel rekening gehouden wordt met de tweederderegel.

Citaat:
Volkert van der G. vrijdag vrijgelaten

Volkert van der G., de moordenaar van politicus Pim Fortuyn, is vrijdag volgens planning vrijgelaten. Waar en wanneer dat precies is gebeurd, is niet bekendgemaakt.

Dat heeft het ministerie van Veiligheid en Justitie laten weten.
De laatst bekende verblijfplaats van Van der G. is de penitentiaire inrichting in Zwolle. Daar is hij vrijdag niet gezien.

Van der G. is in 2002 voor zijn daad veroordeeld tot achttien jaar gevangenisstraf. Daarvan heeft hij er nu twaalf uitgezeten. Volgens de Nederlandse wet kwam hij in aanmerking voor vervroegde vrijlating.
Na onderzoek van het Openbaar Ministerie (OM) zag staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) geen gronden om hem langer vast te houden. Zo heeft Van der G. geen psychische stoornis en verliepen de proefverloven eerder dit jaar zonder problemen.
Ook is het risico dat hij opnieuw in de fout gaat erg klein. Teeven bepaalde daarom in maart dat Van der G. voorwaardelijk vrijgelaten mag worden. De staatssecretaris wilde dit aanvankelijk niet vanwege de maatschappelijke onrust die zou ontstaan. De Raad voor Strafrechttoepassing bepaalde anders.

Eisen
Aan zijn voorwaardelijke vrijlating zijn strenge eisen gesteld. De nu 44-jarige Van der G. moet zich wekelijks melden bij de reclassering, mag geen contact hebben met nabestaanden van Fortuyn en ook niet met de media en hij moet begeleid worden door een psycholoog of psychiater.
"Het OM kan bij het overtreden van de voorwaarden direct overgaan tot de aanhouding van Van der G. en een vordering tot herroeping van de voorwaardelijke invrijheidstelling indienen bij de rechter", aldus het Openbaar Ministerie. "Ook is het mogelijk dat het OM de voorwaarden aanscherpt of Van der G. een waarschuwing geeft."

Waar Van der G. gaat wonen, wordt uit veiligheidsredenen niet naar buiten gebracht. Hij gaat in ieder geval niet terug naar zijn oude woonplaats Harderwijk, waar hij een huis heeft. Ook zeker is dat hij niet in Rotterdam, Den Haag en Hilversum gaat wonen. In die steden mag hij zich volgens de voorwaarden niet vertonen.
Het buitenland zou een optie kunnen zijn, zolang Van der G. zich aan zijn wekelijkse meldingsplicht houdt.

Protestmars
Nabestaanden van Fortuyn zijn het oneens met de vervroegde vrijlating van Van der G. Vrijdagavond wordt er daarom in Rotterdam een protestmars gehouden.
Simon Fortuyn, de broer van Pim, zegt tegen NU.nl dat hij vooral aandacht wil vragen voor het feit dat veroordeelden in Nederland na twee derde van hun straf vrijgelaten kunnen worden. Het protest begint om 19.30 uur bij het Centraal Station en eindigt op het Pim Fortuynplein.

Kortom: wat mij betreft gaat hij in een hutje op de hei wonen met een paar schapen en ziet hij nooit meer een ander mens. Ik vind dat het allemaal weer eens ernstig overdreven wordt.

MarlindeRooz

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:46

Regels zijn regels... Hij heeft zijn straf uitgezeten en ik zie niet in waarom ik hier tegen zou zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:47

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:48

Die onzin vervroegde vrijlating. Hij heeft iemand vermoord. Dat valt niet goed te praten of vanwege goed gedrag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:50

+:)+ Die man heeft zijn straf gehad en nu mag hij weer integreren in de samenleving.

Niks mis mee. Hij heeft ook best veel beperkende maatregelen opgelegd gekregen dus ook in het vrij zijn wordt hij nog gestraft.

femo

Ik schrik de laatste tijd nogal van het aantal ´dombo´s´in onze samenleving. godallemachtig he.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Ik pak alvast de popcorn en houd de linkjes naar topics over de doodstraf en het falende strafrecht in Nederland onder de ctrl+v.

Edit; de laatste tijd pas, femo :D?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 02-05-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Hij heeft een gedeelte van zijn straf uitgezeten....

Maar ben het helemaal eens dat wanneer ze niets gezegd zouden hebben, al die ophef ook niet nodig was :P

Ik vind het werkelijk nergens op slaan dat iemand een gedeelte van een straf uit kan zitten!?!?!?

(moest er wel om lachen dat hij vandaag op de radio gewoon Volkert van der graaf genoemd werd en in al die jaren van der G :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:53

Op zich is hij niet gedetineerd meer dus het mag ;)

Maar nogmaals, het is dus echt nog bij geen enkele reaguurder opgekomen dat het misschien wel 12 jaar maal 1,5 is voor als hij zich niet gedraagt tijdens zijn celstraf :+

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:54

MarlindeRooz schreef:
Regels zijn regels... Hij heeft zijn straf uitgezeten en ik zie niet in waarom ik hier tegen zou zijn.

precies, mannen die hun kind hebben vermoord komen ook gewoon vrij na hun straf zie ook niet waarom dit anders zou zijn

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:55

Miepie77 schreef:
MarlindeRooz schreef:

precies, mannen die hun kind hebben vermoord komen ook gewoon vrij na hun straf zie ook niet waarom dit anders zou zijn

En zonder zo'n lading beperkingen ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:56

Natuurlijk wordt er bij het geven van een straf rekening gehouden met de tweederderegel :?. Ik snap je geloof ik niet helemaal :o?

Of bedoel je dat de mensen die het hardste schreeuwen tegen zijn vrijlating daar niet bij nadenken? Want dat klopt wel inderdaad, het zijn vooral die mensen die geen kaas hebben gegeten van het rechtssysteem die blind roepen maar niet verder kijken.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:56

Leven en laten leven (letterlijk en figuurlijk :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 16:58

_San87_ schreef:
Natuurlijk wordt er bij het geven van een straf rekening gehouden met de tweederderegel :?. Ik snap je geloof ik niet helemaal :o?

Of bedoel je dat de mensen die het hardste schreeuwen tegen zijn vrijlating daar niet bij nadenken? Want dat klopt wel inderdaad, het zijn vooral die mensen die geen kaas hebben gegeten van het rechtssysteem die blind roepen maar niet verder kijken.

Ja precies. Er wordt nu geroepen "Nouuuu dat kan ECHT niet, dat hij maar 2/3 van zijn straf uit hoeft te zitten, hij heeft PIM FORTUYN VERMOORD!" Alsof die de Messias zelve was... Nee, zo werkt het dus niet :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:59

Magrathea schreef:
_San87_ schreef:

Ja precies. Er wordt nu geroepen "Nouuuu dat kan ECHT niet, dat hij maar 2/3 van zijn straf uit hoeft te zitten, hij heeft PIM FORTUYN VERMOORD!" Alsof die de Messias zelve was... Nee, zo werkt het dus niet :+

Pim Fortuyn is natuurlijk veel belangrijker dan de rest van het plebs.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:00

Ik kan hem anders missen als kiespijn, het motief van Vokert van de G. is niet helemaal onbegrijpelijk. Dat praat het natuurlijk niet goed...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:05

Citaat:
Volkert komt over twee maanden vrij, hopen dat we dan rond mn verjaardag van Wilders af zijn :)

Moest hier enigzins om gniffelen :') studie genootje zijn mening over het vrijkomen van volkert twee maanden geleden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:06

wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:06

Volkert krijgt de schrik van zijn leven. Hij vermoordt Pim Fortuyn vanwege zijn standpunten en nu loopt er een Geert Wilders rond....

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:08

claud01 schreef:
Volkert krijgt de schrik van zijn leven. Hij vermoordt Pim Fortuyn vanwege zijn standpunten en nu loopt er een Geert Wilders rond....

_O-

Alsof het komt dat geert wilders rond loopt omdat Pim Fortuyn er niet meer is :') die had er anders ook wel gekomen denk ik :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:09

Sababber schreef:
wat was zijn motief?... Ik was toen denk ik nog iets te jong om te kunnen snappen waar het over ging.
Maar t blijft raar dat we dan een straf op leggen en dan eigenlijk iemand vervroegd laten gaan.. Iedereen die vast wordt gezet gaat er al van uit dat ze toch eerder vrij zijn..

Google! :))

Zoek maar op Volkert zijn wiki. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:10

Als ik eerlijk ben denk ik dat hij in de gevangenis veiliger was dan dat hij nu zal zijn... Mensen onderschatten dat geloof ik ook wel een beetje. Als er niets over gezegd was was het waarschijnlijk niemand opgevallen.

claud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:13

Sababber schreef:
claud01 schreef:

_O-

Alsof het komt dat geert wilders rond loopt omdat Pim Fortuyn er niet meer is :') die had er anders ook wel gekomen denk ik :+

Nee, ik bedoel ook niet dat Geert Wilders er anders niet geweest zou zijn. Maar aangezien die wel veel extremere standpunten heeft dan dat Pim Fortuyn had, zal dat voor die Volkert wel extra shocking zijn (al ga ik er vanuit dat ze in een gevangenis ook wel gewoon het nieuws volgen en hij dus wel bekend is met Geert Wilders)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:17

claud01 schreef:
Nee, ik bedoel ook niet dat Geert Wilders er anders niet geweest zou zijn. Maar aangezien die wel veel extremere standpunten heeft dan dat Pim Fortuyn had, zal dat voor die Volkert wel extra shocking zijn (al ga ik er vanuit dat ze in een gevangenis ook wel gewoon het nieuws volgen en hij dus wel bekend is met Geert Wilders)

Zo niet, dan moeten we allemaal aluminium hoedjes opdoen, zeggen dat wim lex een dictator is en dat hij 50 jaar heeft vast gezeten. Vrouwen overheersen de wereld, samen met paarden en eenhoorns.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:19

ik geloof dat er wel een soort "fan club" van Pim Fortuyn is.. ben bang dat zij er ook wel achter waren gekomen wanneer deze man vrijgelaten zou worden, ook als er geen ophef zou zijn geweest.
Maar misschien dat deze ophef ook juist zorgt dat het té voor de hand liggend is om Volkert van der G. om te leggen.. er zit nu natuurlijk wel erg veel media aandacht op.
agh we zullen het wel zien.. ik kan er niet wakker om liggen. Soms verbaast het me nog dat Wilders nog leeft, al is dat natuurlijk wel normaal.... maar in mijn ogen zegt hij toch veel meeeeer kwetsende dingen.