Technologie streeft de mens voorbij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Technologie streeft de mens voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 15:05

:wave:

Nadat ik net in een printwinkel een discussie kreeg met de eigenaar over scannen en alle andere moderne technologien ben ik benieuwd hoe jullie erover denken.
Ik moest iets uit printen, ondertekenen, en weer opnieuw inscannen. De eigenaar had geen scan en vroeg of ik wel goed bij mijn hoofd was omdat het ook via de post kon :')
Nu ben ik zeker niet tegen iets over de post sturen, maar dit moet naar de Australische ambassade, en dan wil ik het toch ietsjes sneller kunnen versturen :+

Deze meneer beweerde gevangen te zitten tussen de oude en nieuwe technologie, 'als je niet met de tijd van nu meegaat kan je over 15 jaar niks meer' beweerde hij.
Nu ben ik het zeker met hem eens, en heb ik met mijn 24 jaar al af en toe dat ik even niet meer weet hoe of wat. Maar ik denk ook dat er vraag naar is, en zo lang er vraag is naar de nieuwe technologie zal het zich blijven ontwikkelen.

Hoe denkt Bokt hierover?
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 29-04-14 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:07

Nou dat klopt natuurlijk wel. Vooral met het werk zie je dat. Nu gaat bijna alles digitaal. Veel wordt ingescand en per scan verstuurd. Op het werk kan je echt niet meer zonder scanner. Mijn laptop is me heilig, daar kan ik alles mee thuis. Op het netwerk, de boekhouding doen. Ik hoef alleen nog maar naar het werk om de post te halen. (hetgene wat niet digitaal wordt verstuurd). Iphone synchroniseert vanzelf met mijn mail dus ik kan altijd en overal bij mijn werkmail. Ideaal.

En misschien kan je de titel nog aanpassen? Het is streeft met een -t.

benangelique

Re: Technologie streefd de mens voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:54

De technologie blijft zich inderdaad in sneltreinvaart ontwikkelen. Voor veel mensen fijn, maar er is ook een tegenbeweging gaande. Mensen willen niet altijd en overal bereikbaar zijn, niet overal hun mail kunnen lezen etc. Werk en privé loopt steeds meer door elkaar heen, mensen rusten nauwelijks nog echt uit etc

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:57

benangelique schreef:
De technologie blijft zich inderdaad in sneltreinvaart ontwikkelen. Voor veel mensen fijn, maar er is ook een tegenbeweging gaande. Mensen willen niet altijd en overal bereikbaar zijn, niet overal hun mail kunnen lezen etc. Werk en privé loopt steeds meer door elkaar heen, mensen rusten nauwelijks nog echt uit etc

Nog belangrijker, machine vervangt mens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:30

benangelique schreef:

Klopt, maar ik vind het meer voordelen dan nadelen geven.
Ja ik word op mijn vrije dagen gebeld en ja, dan lees ik ook mijn werkmail.
Maar ik kan veel vanuit huis werken en heb een enorme vrijheid. Als ik even naar de stad moet of mijn dochtertje naar school moet brengen dan kan dat ook. Ik ben altijd bereikbaar en als ik mijn uren maar maak is het goed. Ik kan 's avonds als ze op bed ligt ook nog wat gaan doen.

Magrathea

Re: Technologie streeft de mens voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:40

Tja, vorige week was mijn telefoon stuk, toen heb ik heerlijk een paar dagen in rust geleefd. Heerlijk. Maar ik ben dan ook niet echt een belangrijk persoon :+

Laatst heb ik mijn vriend zijn telefoon afgepakt toen we op een terrasje zaten. We zaten met nog iemand gezellig te kletsen, of nou ja, ik met die ander, hij keek alleen maar naar zijn telefoon. En hij beweert dat hij helemaal niet zoveel met zijn werk bezig is hoor :n

Voor sommige mensen is het niet goed, nee. Je moet ermee om kunnen gaan :)

Tip voor TS: je handtekening inscannen gaat wat sneller ;) in je formulier plakken en klaar.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:27

Eerlijk? Ik vind het echt verschrikkelijk stom..
ik irriteer mij er best aan, volgens mij zijn de spontante gesprekken ook niet meer van deze tijd. Iedereen zit maar in zijn telefoon en contact is daardoor een stuk moeilijker te maken :j. Best wel jammer, want juist de gesprekken met onbekende mensen vind ik zo leuk! Verder ben ik wel een beetje eens, dat je ook wel een beetje word gedwongen om mee te doen met de rest.

Ik zie steeds meer jonge kinderen achter de ipad of een ander soort gegelijk machientje ipv dat ze zichzelf leren te vermaken door bijvoorbeeld lekker buiten te spelen :).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:30

Ik vind het gezeur over het 'gevaar' van technologie zo'n onzin. Dingen zijn veranderd, maar verandering betekent niet per sé verslechtering. Dat gecombineerd met de kennis dat het menselijk brein het verleden romanticeerd en dat technologie enorm veel goede dingen doet zou al een waarschuwing moeten zijn dat het nu echt niet zo veel slechter is dan 'toen'. Imo is het enige probleem dat het onderwijs bij lange na niet genoeg meekomt en zelfs de kinderen die in deze tijd geboren worden daarom vaak snel achterlopen, aangezien technische kennis als iets 'speciaals' wordt gezien, net als bijvoorbeeld wiskunde dat ooit was. Tehcnologische kennis en kunde zou in het curriculum geïntergreerd moeten worden net zoals taal en wiskunde dat zijn.

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:05

Technologie kan weldegelijk gevaarlijk zijn. Er zijn serieus al robot soldaten!
Ik ben blij met mijn telefoon en laptop hoor, maar heb het idee dat het een beetje over the top gaat onderhand.. -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:07

Dat hele altijd en overal bereikbaar zijn, overal die stralingen van zendmasten enzo en iedereen die de hele dag met zijn neus in zijn telefoon zit...zover hadden we het eigenlijk niet moeten laten komen achteraf gezien en het begint nu een beetje te komen dat meer mensen dat gaan vinden omdat ze merken dat ze geleefd worden door de technologie met dat altijd bereikbaar zijn enzo :=

Tegenwoordig is het normaal dat mensen in de kantine, op een verjaardag, op een terrasje en overal waar ze maar bij elkaar zitten...de hele tijd zichzelf afzonderend in die telefoon kruipen :n

Leuke toekomst hoor als dat nog verder gaat :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:12

Wall-E, ja, da's een mooie film :)

Ik ben verder niet tegen smartphones ofzo. Het is alleen wel jammer dat er blijkbaar geen middenweg mogelijk is. Gisteren zat ik op een terrasje, waar ik de vorige keer de telefoon van mijn vriend af heb gepakt omdat hij alleen nog maar naar dat ding zat te staren.
Ik zie ineens dat ik een berichtje krijg en jawel: het is mijn nieuwe baas, die meldt dat de zaak woensdag voor het eerst open gaat (ik ga werken in een nieuw restaurant). Super leuk nieuws! En toen ik dat wilde delen met de mensen met wie ik zat zei een ander (niet mijn vriend) "Jeetje, en jij zeurt dat mensen alleen maar op hun telefoon zitten". Nou daar werd ik even pissig van... Mijn telefoon zit verder de hele tijd in mijn tas :\

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:28

Ik ben IT-er van beroep en denk regelmatig dat de wereld er een stuk beter uit zou zien zonder internet, tv, gsm en ...

Als ik nu zie hoe de meeste mensen (waaronder ook ik) zo veel avonden nutteloos invullen voor tv. Bijna iedere avond tv 2-3 uur op om een jaar later zelf niet meer te weten wat je allemaal gezien hebt op een enkele film na dan.

Had ervaringen gelezen van mensen die hun tv hadden gebannen en enkel nog af en toe het ding opzetten voor een dvd of docu die ze zelf uitkozen. Die waren eigenlijk allemaal heel positief over deze verandering in hun leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:50

betadine schreef:
Ik ben IT-er van beroep en denk regelmatig dat de wereld er een stuk beter uit zou zien zonder internet, tv, gsm en ...

Als ik nu zie hoe de meeste mensen (waaronder ook ik) zo veel avonden nutteloos invullen voor tv. Bijna iedere avond tv 2-3 uur op om een jaar later zelf niet meer te weten wat je allemaal gezien hebt op een enkele film na dan.

Had ervaringen gelezen van mensen die hun tv hadden gebannen en enkel nog af en toe het ding opzetten voor een dvd of docu die ze zelf uitkozen. Die waren eigenlijk allemaal heel positief over deze verandering in hun leven.

:j Same here. TV gebruik ik niet meer, ik kijk alleen nog af en toe een serie of een filmpje via de computer, en dat is prima :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:07

Tv is jaren geleden al van de kabel afgesloten. Ik kijk alleen nog films (heb er zat met mijn filmverslaving :o ) Radio is zelden in huis aan. Computeren doe ik een paar uur per dag (ALS ik al elke dag dat ding aan heb) Heb een antiek mobieltje, word ook alleen gebruikt om te bellen/sms-en. (en zelfs dat gebeurt niet vaak)
Ik hou wel van een low tech leven :j

Mijn neefje daar in tegen heeft zowat een tomtom nodig om de weg in de keuken te vinden :wow: Staat alles al jaren op de zelfde plek, maar hij weet het niet :? Zit gewoon te veel met zijn neus op zijn gsm/i-paddinges. Het leven om hem heen laat hem zo goed als koud. En hij is nog maar 15 :oo