zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:07

Vandaag hadden we naar aanleiding van een filmpje een discussie in de klas. Het onderwerp was of zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom het recht hebben om een kind te krijgen en op te voeden. Ik was het hier mee eens want ik vind dat je ook niet voor deze mensen moet beslissen of ze kinderen mogen krijgen. Er werden ook gezegdes verteld dat ze dan maar gestereliseerd moesten worden of aan de prikpil moesten gaan. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de meningen op Bokt, puur uit interesse niet om een vete te starten.

Persoonlijk vind ik dit soort mensen steleriseren en ze het recht te ontnemen over een zwangerschap veel te ver gaan. Bepaalde mensen zoals artsen enzovoorts hebben hier niet het recht aan toe.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:09

Ik denk inderdaad dat sommige mensen niet het niveau hebben om een kind op te voeden. Wij raden dan ook iid een prikpil aan en geven goede voorlichting.

femmy91

Re: zwakbegaafde mensen/mensen met downsyndroom zwanger worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:11

Op mijn werk krijgen gelukkig veel cliënten de prikpil. De cliënten op mijn werk kunnen niet voor kinderen zorgen dus anders zouden deze kinderen meteen uit huis worden geplaatst. Echter maak de familie vaak deze beslissing en niet wij als begeleiders, maar ik sta daar helemaal achter!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:12

Tja, lastig. Ik zie dagelijks hoe erg niet-zwakbegaafden de mist in gaan qua opvoeding en hoe daarbij tekort wordt geschoten door instanties die zouden moeten helpen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:13

Mijn nichtje met down gaat t.z.t. aan de prikpil. Als ze al ooit vruchtbaar zou zijn. Ze word niet groter dan 135cm. Of ze wil of niet. Ze zal de zorg zelf niet kunnen dragen en mijn oom en tante willen dat niet. Mijn nichtje is ook erg gevoelig voor knuffelen en een makkelijke 'prooi' om misbruikt te kunnen worden in feite..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:18

Wanneer mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen, moet je ze ook niet de zorg voor kinderen toevertrouwen. Sterilisatie vind ik heel ver gaan, want dat is een lichamelijk ingreep waar ze ook niet om gevraagd hebben. Maar zoals je kinderen in het belang van het kind uit huis kan plaatsen, vind ik dat je ook in het belang van het kind mag voorkomen dat ze geboren worden uit ouders die niet voor ze kunnen zorgen.

Dat vind ik overigens niet gekoppeld aan zwakbegaafdheid of Down. Het is maar net afhankelijk waar de beperking zit, en een zwakbegaafde met een groot hart en een goed levensritme is beter in staat om een kind op te voeden dan een hoogbegaafde die een bende van zijn leven maakt en een slecht aanpassingsvermogen heeft... maar dat is misschien een heel andere discussie...

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:19

Kinderen grootbrengen en opvoeden wordt door veel mensen mega onderschat. Het is één van de moeilijkste dingen om dat op een goede manier te doen. Mensen met een beperking hebben al de grootste moeite om goed voor zichzelf te zorgen. Ik vind het onverantwoord om te promoten dat deze mensen kinderen krijgen. Een 'kind' met een kind. Er zijn gevallen waarbij het goed gaat, mits er ontzettend veel hulp in de nabije omgeving is. Er zijn onnoemlijk veel gevallen waarbij het mis gaat. En wie is de dupe. Het kind.
Ik werk in een onderwijsinstelling met jongvolwassenen. Allen met een verstandelijke beperking, dus ik maak van dichtbij mee hoe deze mensen in het leven staan. Mijn advies aan ouders met een kind met een verstandelijke beperking zou zijn. Steriliseren of prikpil. Ik meen dat ouders tot 16 jarige leeftijd hier zeggenschap over hebben. Dan kunnen ze evengoed van het lichamelijk genieten zonder zwanger te raken. Want het is wél belangrijk dat ook mensen met een beperking een seksuele relatie kunnen onderhouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:27

Ik vind dat deze mensen geen kinderen zouden moeten krijgen en dus verplichte anticonceptie moeten krijgen. Er is een bepaalde verantwoordelijkheid naar een kind toe qua zorg en opvoeding en mensen met een zware geestelijke handicap kunnen daar niet aan voldoen.

Een interessantere discussie is denk ik eerder waar je de grens trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:32

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat deze mensen geen kinderen zouden moeten krijgen en dus verplichte anticonceptie moeten krijgen. Er is een bepaalde verantwoordelijkheid naar een kind toe qua zorg en opvoeding en mensen met een zware geestelijke handicap kunnen daar niet aan voldoen.

Een interessantere discussie is denk ik eerder waar je de grens trekt.

Denk dat je dit niet zo moet neerzetten. Er zijn in het verleden veel te veel foute beslissingen genomen
door hele bevolkingsgroepen verplicht te steriliseren op grond van IQ en andere niet zo heldere argumenten.

Neemt niet weg dat ik wel eens verzuchtte bij de zoveelste aanmelding van een kind door de Kinderbescherming/Jeugdzorg van een en dezelfde moeder maar vader nummer zoveel. Waarom heeft de gynaecoloog er niet eerder een paar knopen in gelegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-14 18:37, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:34

Dank jullie allemaal, ik vond het ook erg hard om te horen over sterelisatie. Ik vind het ook interessant om te weten te komen hoe jullie over dit onderwerp denken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:37

Als mensen niet voor zich zelf kunnen zorgen moeten ze niet aan kinderen beginnen. Hier in de buurt zijn er twee mensen die zwakbegaafd zijn. Kunnen zichzelf amper onderhouden. En hebben dus wél kinderen. Deze staan al vanaf de geboorte onder toezicht en inmiddels zijn ze al uit huis geplaatst. Heel triest voor het gezin zowel voor moeder als kinderen en eigenlijk de gehele familie.

Het zou mooi zijn als er in samenspraak met deze mensen [want ik vind dan weer niet dat je het ze zomaar op moet leggen] om te kijken naar een manier van anticonceptie en/of sterilisatie. Mensen hebben een handicap maar zijn toch ook mensen.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:39

Lastige discussie is dit. Iedereen heeft dit recht, iedereen...
ook diegene die in een groot huis woont met een meer dan fulltime baan,
ook diegene die verslaafd is aan wat dan ook,
ook diegene die van de voedselbank moet eten,
ook diegene die minder geld heeft maar wel veel aandacht,
ook diegene die veel geld heeft een nanny kan inhuren maar geen tijd.
ook diegen die het "plaatje" kompleet wil hebben "huisje boompje beestje
iedereen... "
en toch altijd weer de verhalen van kinderen die verwaarloosd zijn in welke zin dan ook, kinderen die uit huis geplaatst moeten worden, kinderen die in een loyaliteits conflict komen. Helaas niet alleen de verhalen maar de werkelijkheid, veel kinderen (gezinnen)en het maakt niet uit, uit welke laag van de bevolking, blank, zwart, getint, rijk en arm. Wanneer ouders het moeilijk vinden hun kinderen met liefde, tijd, regels en aandacht op te voeden krijg je situaties met gezinnen die onder begeleiding en toezicht staan met alle gevolgen van dien.
Mijn mening is dat alle kinderen rechten hebben en dat is op een veilige manier opgroeien.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:42

Het is een hele lastige discussie. In mijn omgeving weet ik dat er veel ouders er voor kiezen om hun kind in de puberteit te laten steriliseren.
Zelf vind ik het geen goede zaak als mensen die geen kind op kunnen voeden een kind krijgen, maar waar ligt die grens. Wie bepaald of jij goed genoeg bent om een kind op te voeden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:44

Wij hebben hier in mijn schoonfamilie ook een keer een discussie over gehad.

Wij waren het inderdaad eens met deze stelling echter gingen wij nog een stapje verder.
Ik vind dat wanneer je een erfelijke ziekte hebt je ook geen kinderen zou moeten nemen.

Ik zal het proberen uit te leggen.
In mijn familie komt darmkanker voor.
Deze kanker is erfelijk in de vrouwelijke lijn en zit aan de kant van mijn vader.
mijn vader heeft zich laten testen op het gen en heeft het gen niet. Voorlopig hoef ik mij dus geen zorgen te maken.
Echter, zou hij het gen wel hebben dan laat ik mij ook testen. Ik kan dan eigenlijk voor 99% zeggen dat het gen ook in mij zit en dat er een grote kans is dat het zich openbaart.
Ik zou nooit kinderen nemen als ik dit weet. Ik zou mezelf niet in de spiegel kunnen aankijken.
Ik geef mijn kind, als het een meisje is namelijk een regelrechte ticket naar de dood...
Ik vind dat egoïstisch en ik zou niet kunnen leven met mijzelf als ik dit deed.

Dan rijst natuurlijk de vraag waar je de grens zou trekken.
Mijn antwoordt, zolang je de kwaliteit van het leven van een kind niet kunt garanderen moet je er niet aan beginnen.
Dit geld voor gehandicapten en zwakbegaafde maar ook voor erfelijke ziektes.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:47

Maar vaak is het zo dat minder begaafden juist heel graag een kind willen, alleen het leuke ervan zien en niet zomaar akkoord gaan met vrijwillige anticonceptie. Wat dan? Wel of niet verplichten? Moeilijke ethische kwestie...

Volgens mij kan een dergelijke vraag alleen door de betrokken ouders en familie beantwoord worden aangezien zij toch het eerste vangnet moeten zijn bij problemen.
Aan de andere kant kan het ook niet zo zijn dat ouders de keuze vrij laten en dan niet thuis even bij problemen zodat de samenleving het probleem moet oplossen. Dan zou ik eerder de familie vd zwakbegaafde mee laten betalen aan het proces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:47

Klopt krijg vaak het gevoel dat kids een statussymbool zijn terwijl paps en mams....laat maar
Sommige zwakbegaafden zijn betere ouders dan de mondain.
Weet het even niet anders neer te zetten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:52

Ik ben er eigenlijk wel voor dat iemand pas een kind kan nemen met benefits als kinderbijslag en dergelijke, als je aan kunt tonen dat je ervoor kunt zorgen in de meest brede zin van het woord. Dat zou dus inhouden dat een heleboel stellen die nu wel kinderen hebben, dan geen kinderen zouden 'mogen' krijgen. Nou weet ik wel, dat dat in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is (want wie moet daar dan over beslissen natuurlijk), maar toch zou ik dat het beste vinden.

Nu krijg ik heel Nederland over me heen natuurlijk (en heel bokt en misschien ook wel de hele kosmos), maar ik zie dagelijks zoveel mis gaan met (de opvoeding en verzorging van) kinderen, dat ik eigenlijk steeds meer naar die mening ga neigen.

Ik heb bijvoorbeeld een tijd medische verslagen uitgewerkt, de ellende die je dan op te typen krijgt, verschrikkelijk. Daar valt ook onder: zwakbegaafden die kinderen krijgen en vervolgens niets bakken van de hele opvoeding. Dus nee, ik ben daar niet voor, want die kinderen worden daar ook écht niet happy van. Maar dat geldt dus voor meer dan zwakbegaafden.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:54

Als ik spreek vanuit mijn eigen ervaringen in de GH-zorg dan word er echt heel ver gegaan met het voorkomen van zwangerschappen bij verstandelijk beperkte. Ik heb meerdere jonge vrouwen begeleid die verplicht gesteriliseerd zijn. Ik vind dit persoonlijk erg ver gaan omdat het toch een medische ingreep is waar ze zelf helemaal niks over te zeggen hebben.

Verplichte anticonceptie kan ik mij zeker in vinden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:55

HannahFrouk schreef:
Ik ben er eigenlijk wel voor dat iemand pas een kind kan nemen met benefits als kinderbijslag en dergelijke, als je aan kunt tonen dat je ervoor kunt zorgen in de meest brede zin van het woord. Dat zou dus inhouden dat een heleboel stellen die nu wel kinderen hebben, dan geen kinderen zouden 'mogen' krijgen. Nou weet ik wel, dat dat in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is (want wie moet daar dan over beslissen natuurlijk), maar toch zou ik dat het beste vinden.

Nu krijg ik heel Nederland over me heen natuurlijk (en heel bokt en misschien ook wel de hele kosmos), maar ik zie dagelijks zoveel mis gaan met (de opvoeding en verzorging van) kinderen, dat ik eigenlijk steeds meer naar die mening ga neigen.

Ik heb bijvoorbeeld een tijd medische verslagen uitgewerkt, de ellende die je dan op te typen krijgt, verschrikkelijk. Daar valt ook onder: zwakbegaafden die kinderen krijgen en vervolgens niets bakken van de hele opvoeding. Dus nee, ik ben daar niet voor, want die kinderen worden daar ook écht niet happy van. Maar dat geldt dus voor meer dan zwakbegaafden.

Dit had ik kunnen schrijven, ben het helemaal met je eens.
Je moet in dit land een half jaar-jaar lessen en 2 examens afleggen om auto te mogen rijden, maar fokken mag iedereen... Heel krom vind ik het en triest voor de kinderen die de dupe ervan worden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:59

Ik vind niet dat dergelijke zwakbegaafde mensen kinderen moeten krijgen, maar de kans is toch ook 0,0% dat ze uit eigen wil seks hebben (en dus bewust kinderen krijgen)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:59

Alleen waar ga je de grens leggen als dit allemaal zonder al te veel tegenspraak wordt toegestaan.
Er was een engerd die in de jaren 30 er al rare gedachtes op na hield.
Denk niet dat iemand op een herhaling van dit zit te wachten.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:01

Morganlefay schreef:
Alleen waar ga je de grens leggen als dit allemaal zonder al te veel tegenspraak wordt toegestaan.

Ik kom even binnenvallen, geheel off topic ook nog. Maar wat is er precies gebeurd in de jaren 30? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk. :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:02

Hannah41; google eens op eugenetica :) (zoals dat heet; het verbeteren van het menselijk ras; oa door mensen die geen goede toevoeging zijn te steriliseren)
In combi met meneer Adolf Hitler.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-04-14 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:05

hannah41 schreef:
Morganlefay schreef:

Ik kom even binnenvallen, geheel off topic ook nog. Maar wat is er precies gebeurd in de jaren 30? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk. :D

Geeft niet.
Ik denk of hoop dat Adolf Hitler en Josph Mengele je iets zeggen. Anders duik de geschiedenis over de
2e wereldoorlog maar eens in.
En je vraag is niet echt off topic hoor
Deze materie wordt al heel lang besproken en vormt een onderdeel van de antwoorden op de vraagstelling van TS.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-14 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:06

demo_love schreef:
Ik vind niet dat dergelijke zwakbegaafde mensen kinderen moeten krijgen, maar de kans is toch ook 0,0% dat ze uit eigen wil seks hebben (en dus bewust kinderen krijgen)?

Ik kan je vertellen dat zwakbegaafden (zeer - laag niveau) juist vaak een grote seksdrive hebben.