Moeten alcohol reclames verboden worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alcohol reclames moeten verboden worden.

Volledig mee eens
27 (20%)
Mee eens
17 (12%)
Niet mee eens en niet mee oneens.
11 (8%)
Mee oneens
32 (24%)
Volledig mee oneens
45 (34%)

Totaal aantal stemmen: 132

MaTuMi

Moeten alcohol reclames verboden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 09:57

Hoi hoi,

voor nederlands moet ik een discussie voeren over dit onderwerp; moeten alcohol reclames verboden worden.
Nu ben ik heel benieuwd naar jullie voors en tegens op dit onderwerp.
Brand maar los.

Alvast bedankt!

Nies_

Re: Moeten alcohol reclames verboden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:00

Wat mij betreft niet. Alleen die van Jillz en Jupiler :')

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:07

Wat mij betreft wel, omdat het niet gestimuleerd moet worden in mijn ogen en dat doet reclame wel. Rook reclame mag ook niet meer

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:14

Laten we dan ook reclames verbieden die over eten gaan.
Een groot gedeelte van de mensen is immers te dik.
Ben het er dus niet mee eens.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:21

Verbieden. Alcohol is slecht voor je en het wordt ook wel verkocht zonder reclame. Weg met die zooi.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:24

phormicola schreef:
Verbieden. Alcohol is slecht voor je en het wordt ook wel verkocht zonder reclame. Weg met die zooi.

Alles wat in de rclame op tv komt is slecht voor je := er wordt nooit reclame voor verse groente en fruit gemaakt, alleen voor ongezonde dingen.

Wat mij betreft kan de hele reclame wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:27

verootjoo schreef:
phormicola schreef:

Alles wat in de rclame op tv komt is slecht voor je := er wordt nooit reclame voor verse groente en fruit gemaakt, alleen voor ongezonde dingen.

Oh nee? Ik kom toch echt wel eens reclame's van de Albert Heijn of Jumbo tegen hoor waar groente's in worden gebruikt. :j

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:29

verootjoo schreef:
phormicola schreef:

goed idee, meteen geen last meer van onderbrekingen. *\o/*

voor TS ik zou zeggen on eens, bijna alles waar reclame van gemaakt wordt is slecht voor je

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:31

Reclame op zich is irritant, maar alcohol gebruik is niet per se schadelijk, zo kan je alles waar te voor staat wel verbieden.
Mensen moeten bij zichzelf te rade gaan of ze willen drinken (zuipen) of niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:32

Ik vind niet dat men reclames moet verbieden, immers of men de producten koopt en hoe men er mee omgaat is aan de consument.

Ik geloof niet dat drankreclame drinken stimuleert. Alcoholisme is een probleem met diverse oorzaken en het aanprijzen van alcoholische producten in reclames is er geen van, naar mijn weten.
Mensen die niet willen drinken, gaan niet plots drinken omdat er reclame voor drank wordt gemaakt.

Wat reclames hooguit doen is prikkelen tot proberen van een ander soort of merk.

Volgens mij worden in drankreclames nog steeds benadrukt dat het voor speciale gelegenheden is en niet voor dagelijks thuisgebruik ofzo, wat je vroeger in series en soaps bv weer wel zag, en dat is in mijn ogen wél de drempel verlagen naar dagelijks thuisgebruik in elk geval zien als normaal.... en dat kan in mijn ogen juist leiden tot een vorm van alcoholisme die niet zo snel wordt opgemerkt als het excessief drinken waarbij er ook nog sociale controle is.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 19-04-14 10:34, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:33

Believe schreef:
verootjoo schreef:

Oh nee? Ik kom toch echt wel eens reclame's van de Albert Heijn of Jumbo tegen hoor waar groente's in worden gebruikt. :j

Je alleen gebruikt ja, niet gezegd hoe goed het is voor je. Wat wel bij optimel, yakult, sultana, liga en allerlei andere troep wordt vermeld hoe goed het voor je is, terwijl het barslecht is :=

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:39

In elke raclame worden alleen goede eigenschappen gebruikt. Zoals lollies die geen vet hebben. Dat ze puur uit suiker en kleurstof bestaan, vertelt men dan weer niet. Zo gaat het voor alles.

Je wordt bedonderd.

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:45

verootjoo schreef:
phormicola schreef:

Oh ja, maar die vertellen dan ook weer nooit de waarheid. Lidl beweerd dat zij de beste zijn in groenten en fruit, terwijl zij alleen de beste SUPERMARKT zijn in groenten en fruit. Dit is oneerlijk voor alle groenten speciaal zaken in ons land.

Ik zou het zo jammer vinden als door de reclames van supermarkten de kleine winkels zoals de slager, bakken en/of groentewinkel over enkele jaren niet meer bestaan.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:47

moyra schreef:
Laten we dan ook reclames verbieden die over eten gaan.
Een groot gedeelte van de mensen is immers te dik.
Ben het er dus niet mee eens.

Zo denk ik er ook over .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:50

Een dik persoon achter het wiel zal minder snel iemand doodrijden dan een dronken persoon achter het wiel. Ik vind dat je eten en alcohol niet kan vergelijken. Ik vergelijk drinken meer met roken en daar mag ook geen reclame meer voor worden gemaakt.

Reclame helemaal afschaffen zou ik al helemaal voor zijn: dan komt er ook meteen weer kabel in dit huis :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:53

Ik vind niet dat het verboden hoeft te worden; alcoholreclame mag pas na 21.00 worden uitgezonden, dus prima :) (en ik meende tot 6.00).

Mag van mij ook wel 22.00 worden; net als dat van 'schadelijke' programma's voor kinderen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:54

Maar nu suggereer je dat mensen die eens wat drinken achter de stuur kruipen.
De meerderheid rijdt of niet of zorgt dat hij/zij een bob heeft.

En waarom vergelijken met roken ?
Roken is ongezond dat weten we allemaal terwijl dagelijks een glas wijn goed is voor je hart en bloedvaten.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:55

Nee, geen verbod. Mensen moeten juist meer gestimuleerd worden in het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen keuzes. Het wordt tijd dat het betuttelende beleid niet verder doorslaat.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:56

Waarom dat dan? Iedereen kan toch beslissen of hij/zij alcohol drinkt? Mensen die met alcohol achter het stuur kruipen, al is het maar één glaasje; zijn sowieso oliedom, een alcohol-reclame meer of minder zal daar niets aan veranderen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:57

Ik denk dat er maar weinig reclames zijn die het aanprijzen om 1 glas wijn te drinken per dag :') Gaat toch vaak om hoe stoer en geweldig het is om lekker te drinken. De mensen in de reclames worden op een heel andere manier neergezet dan gezondheidsfreaks die het voor hun bloed drinken.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:58

Ik zie anders geen reclames op tv waar mensen ladderzat zijn hoor :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:59

Beb_bokt schreef:
Nee, geen verbod. Mensen moeten juist meer gestimuleerd worden in het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen keuzes. Het wordt tijd dat het betuttelende beleid niet verder doorslaat.

Precies daarom. Rookreclames mogen van mij ook weer terug en die achterlijke teksten en foto's heb ik liever gister dan vandaag van de pakjes af. En nee, ik rook absoluut niet. Vind het stinken en je wordt er lelijk van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:59

Ik zie niet waar ze drinken voor hun gezondheid ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:01

Mee oneens, mensen mogen hun eigen keuze maken of ze drinken of niet. En hierin mogen de merken van alcohol reclame maken. Het is aan de mensen zelf of ze het kopen of niet, net als bij alle andere producten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 11:05

Nee. Men is oud en wijs genoeg om zelf de verantwoording te nemen over zijn eigen leven. Laten ze dan maar de hele reclames schrappen want niks is meer goed voor je.