Poolshoogte bij Konikpaarden in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Poolshoogte bij Konikpaarden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 00:01

Ik vond zojuist dit artikel op internet over de oostvaardersplassen. En ik vroeg mij af wat de meeste Bokkers ervan vinden. Gezien ik vaak negatieve dingen hoor over de paarden daar. Ik weet zelf absoluut niet wat ik van die plek moet vinden.. Negatief en positief lijkt door elkaar heen te gaan.

Ellenlange discussies op internet, een actiegroep die een stille tocht houdt voor de slachtoffers, het natuurgebied ‘De Oostvaardersplassen’ komt vaak negatief in het nieuws. De grote grazers, waaronder een kleine duizend Konikpaarden, zouden een erbarmelijk bestaan leiden. Ernstige kreupelheden door verwaarloosde hoeven en een ellendige hongerdood, dat zou hun lot zijn. De redactie van De Paardenkrant ging op onderzoek uit en hippisch fotograaf Arnd Bronkhorst legde de feiten vast op (video)camera.

http://horses.nl/algemeen/redactie-neem ... rsplassen/

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:38

Wat mij opvalt is de inmens kale en dood uitziende vlakte. Okay het is net aan voorjaar maar het ziet er zo afgegrazen, levenloos uit. Alsof er straks alleen nog maar onkruid naar boven komt. De steppe in Mongolie ziet er beter uit maar ja dat is ook niet overbegraasd.
Paarden zien er goed uit maar zoals al gezegd we hebben totaal geen winter gehad, dus lekker makkelijk.
Ik vind het er wel ontzettend veel.

Ik wil het wel weer zien als we weer een echte winter krijgen.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:50

Mij viel op dat er in de tekst staat dat de meeste dieren worden gedood door Staatsbosbeheer, om leed te voorkomen. Ik heb toevallig de afgelopen weken een paar colleges gehad over de Oostvaardersplassen, en daar onder andere gehoord dat Staatsbosbeheer pas dieren mag schieten als ze op een welzijnsniveau van 1 zijn. Wat inhoud dat ze eigenlijk al op sterven na dood zijn.. De dieren lijden dus eerst (weken, maanden?) voordat er geschoten mag worden.

Ik ben er zelf niet helemaal uit wat nou de beste methode is daar om zoveel mogelijk het dierenwelzijn te behouden. Bijvoeren is voor mij wel een no-go, als je dat in oktober-november doet maak je het probleem alleen maar groter voor het volgende jaar, doe je het pas in januari-februari ben je al te laat en kunnen de echt zwakke dieren, die het voer het hardst nodig hebben, er niet bijkomen.

Maar goed er zit ook heel wat wetten en regelgevingen bij, de dieren bevinden zich een beetje in een grijs gebied wat dat betreft, omdat ze voor de wet zowel niet onder de gehouden dieren, noch onder wilde dieren vallen. Je mag deze dieren bijvoorbeeld ook niet aan het einde van de zomer deels schieten, en gebruiken voor consumptie, en zo zijn er wel meer regels. Ik vind het daarom ook heel moeilijk om nou, voor mezelf, te beslissen wat ik de beste optie vind.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:58

De boswachters in het filmpje zeggen toch iets anders..?

Ik wist echt niet dat die dieren afgeschoten werden als ze er ernstig aan toe waren..?
Dat hoor ik nu voor het eerst, en daar ben ik blij om.
Als ik het vanuit de trein bekijk vind ik het ook altijd maar een dorre vlakte, maar je ziet toch dat de paarden niet te dun zijn.. Nu is dat misschien anders met strenge winters.

Ik vind het moeilijk om er een mening over te hebben. Het idee erachter vind ik erg goed, en ik denk ook zeker dat menig paard daar een mooier leven heeft dan een groot deel van de paarden elders in het land.
Als de informatie in het filmpje klopt, dan kan ik meer medelijden hebben met een manegepaard dat 5-6 lessen per dag loopt en de rest van de dag in zijn stand/stal mag staan met gillende kinderen eromheen, dan met een paard dat zo'n leven heeft en misschien hooguit 1 of 2 dagen lijdt door een gebroken been of honger en dan afgeschoten wordt.

xMaritt

Re: Poolshoogte bij Konikpaarden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:29

Oh oeps ik heb geen filmpje gekeken :o Ik ben er ook nog nooit geweest of langs gereden, eigenlijk weet ik er wat dat betreft dus weinig van. Wel dus een aantal colleges erover gehad nu, maar wel allemaal van één persoon, welke zich wel objectief op stelde maar je krijgt dan toch een beetje een gekleurd beeld mee :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:51

Leuk stukje propaganda voor SBB. Gaat Arnd ook een keer foto's maken als de OVP na een strenge vorstperiode vol liggen met wegrottende karkassen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:00

Eirikur schreef:
Leuk stukje propaganda voor SBB. Gaat Arnd ook een keer foto's maken als de OVP na een strenge vorstperiode vol liggen met wegrottende karkassen?

Ja maar dat zijn dus (als ik het filmpje moet geloven) paarden die te mager werden en afgeschoten zijn om de hongerdood te voorkomen.
Wat moeten ze dan met de karkassen doen? Allemaal weghalen? Zo krijgen vleeseters zoals bepaalde vogels en bijvoorbeeld vossen ook een kans..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:03

Eirikur schreef:

En wat is daar mis mee, dan?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:42

sflj schreef:
Eirikur schreef:

En wat is daar mis mee, dan?

Wat is er niet mis mee? Een kudde poolse werkponnies is bij wijze van experiment in een omheind gebied gedumpt, aan haar lot overgelaten en heeft zich dientengevolge in de loop der jaren dusdanig vermeerderd dat hun aantal de voedseldraagkracht van het gebied ver te boven gaat, nog even afgezien van de voedselconcurrentie met andere, op vergelijkbare wijze in het gebied ingebrachte grote grazers. En dat durven ze natuur te noemen... Als het al iets is, is het faunavervalsing. Er horen daar palingen te zwemmen, de rest is gebakken lucht en politiek correcte bullshit.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:34

Ze hebben zich vermeerderd en nu is er geen voedsel genoeg. Dus gaat er een aantal dood, totdat er zo weinig overblijven, waar voedsel voor is.
Opgelost! ;)
Is op andere plekken in de wereld niet anders, lijkt me.
Of moet het net als op de Veluwe, met de zwijnen? Bijvoeren en dan maar af laten schieten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:29