stelling: Pesten is je eigen schuld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IloveGuus

stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:21

Hoi allemaal,

We moeten op school een discussie houden met de stelling:
Pesten is je eigen schuld.
Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 06-04-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topic aangepast aan de regels van NM

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:23

pesten is nooit je eigen schuld

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:26

Ik ben zelf gepest en ik denk dat als ik "normaler " (als in kleren, gedrag enzo) geweest was het niet zo lang had hoeven duren.
Ik denk ook dat het in de natuur van de mens zit om jezelf wat dan ook omhoog te houden, ook als je mensen daarvoor naar beneden moet trappen.
En tenslotte vind ik dat ik gewoon mijn bek wat verder open had moeten trekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:30

Als je verplicht voor deze stelling moet zijn ben je ben ik bang de pineut. Ik kan werkelijk geen enkel punt bedenken waarin deze stelling in de praktijk waar zou kunnen zijn. :?

Als ik theoretisch ga nadenken zouden deze dingen eigen schuld voor pesten kunnen zijn een zwaar afwijkende kledingkeuze, terugtrekkend gedrag naar klas/groepgenoten. Andere afkomst (bv enige niet in dorp geboren lagere school kind of enige gekleurde). Afwijkend accent of heel erg oplettend op school of altijd extra werk voor de baas willen doen terwijl de rest liever lui dan moe is.

Edit je was dus gewoon goed opgevoed en niet van plan je te veranderen voor anderen of brutaal te worden. Niks mis mee trouwens.

Ik viel onder de punten als enige niet in dorp geboren (import dus) en opletten op school. Dat was voldoende reden om me te negeren en nooit op feestjes uit te nodigen. Vond ik overigens niet erg en ik heb er ook geen problemen aan over gehouden. Valt echter wel onder pestgedrag.
Laatst bijgewerkt door karuna op 05-04-14 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:30

Je eigen schuld?! Ik mag toch hopen van niet. Wellicht dat je dingen anders had kunnen aan pakken (dat denk ik soms ook). Maar je hebt het recht om te zijn wie je bent. Anderen dienen dat te respecteren. Kunnen ze dat niet, dan moeten ze heel hard aan zichzelf gaan werken. Want dan is het hún eigen probleem.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:32

Veertje11 schreef:

Ben ik het niet mee eens, soms kan iemand zulk gedrag ook heel goed zelf uitlokken.

Voorbeelden waarin degene het niet zelf in de hand heeft, en dus niet zelf schuld heeft:
Pesten of mensen buitensluiten/niet mee laten doen: op basis van geloof, huidskleur, medische problemen, (gebrek aan) rijkdom, intelligentie.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:32

Eens met bovenstaande.
Dat je 'anders bent/gedraagt' geeft niemand t recht jou te pesten.
(Post van Sasje)

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:36

karuna schreef:
Als je verplicht voor deze stelling moet zijn ben je ben ik bang de pineut. Ik kan werkelijk geen enkel punt bedenken waarin deze stelling in de praktijk waar zou kunnen zijn. :?

Als ik theoretisch ga nadenken zouden deze dingen eigen schuld voor pesten kunnen zijn een zwaar afwijkende kledingkeuze, terugtrekkend gedrag naar klas/groepgenoten. Andere afkomst (bv enige niet in dorp geboren lagere school kind of enige gekleurde). Afwijkend accent of heel erg oplettend op school of altijd extra werk voor de baas willen doen terwijl de rest liever lui dan moe is.

Edit je was dus gewoon goed opgevoed en niet van plan je te veranderen voor anderen of brutaal te worden. Niks mis mee trouwens.

Ik viel onder de punten als enige niet in dorp geboren (import dus) en opletten op school. Dat was voldoende reden om me te negeren en nooit op feestjes uit te nodigen. Vond ik overigens niet erg en ik heb er ook geen problemen aan over gehouden. Valt echter wel onder pestgedrag.

Dus ik moet gewoon minder theoretisch denken?
Zou je misschien ook wat voorbeelden van stellingen willen/kunnen geven?

_Bonte_

Re: stelling: Pesten is je eigen schuld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:40

Ja ... Deels ben ik het eens . Ik ben jaaren zwaar gepest doordat ik te naïef was en op foute manieren met anderen om ging . Maar eens op gang is terug best moeilijk

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:41

Met wat je in je tweede post zegt heb je gedeeltelijk gelijk; maar is natuurlijk wel genuanceerd, zoals bv wat je zegt over kleding. Ik had bv precies hetzelfde, maar ja die kleding kon ik niks aandoen; ik kreeg geen zakgeld en al helemaal geen kleedgeld en werden er eens een keer nieuwe kleren gekocht, dan bepaalde mijn ouders tot op zekere hoogte wat dat ging worden. Dus tja, nu niet bepaald eigen keuze en al helemaal geen invloed daarop.
Of het in de natuur van de mens zit? hmmm denk zelf persoonlijk van niet; als dat zo was zou de growep pesters groter zijn dan de groep nietpesters. Zeg dan; het zit in de natuur van onzekere idioten die een paar stappen in moreel gedrag niet hebben geleerd.

En gedrag; tja, als je maar lang genoeg door iedereen de grond wordt ingetrapt en je hebt niet tot nauwelijks steun van een goede vriend/ouder/school dan ga je dat vanzelf geloven en wordt je gedrag daar ook naar.

Maar goed om je stelling te beantwoorden; nee onder geen beding heeft een pestslachtoffer er schuld aan dat die gepest wordt. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand net even anders is dan het gemiddelde ( en dan bedoel ik zowel in uiterlijk en/of gedrag), maar dat geeft NIEMAND het recht om zo'n persoon de grond in te trappen en diegene slecht over zichzelf laten denken en voelen.
Redenen als bv geld kwestie, of een beetje social akward zijn, verlegen, voor mijn part een irritante lach; nope zo wil je zelf ook niet behandeld worden dus doe je dat ook niet bij een ander. Klaar, simpel.

en met mn eerste zin van dat gelijk geven bedoel ik dus ook alleen dat stukje wat je zegt dat als je dat eerder verandert had, dat het dan misschien eerder was afgelopen. Maar ook dat is niet altijd zo; zekers niet als je door het pesten zo in je zelf bent gekeerd dat je letterlijk buiten de gehele groep staat. Want het gaat pesters om het geestelijk pijn doen, niet om het negatief kunnen zijn over in hun ogen foute kleding. Het is niet voor niks dat diegenen die gelijk flink van zich afmeppen (letterlijk danwel figuurlijk...of allebei) meestal direct slachtoffer af zijn. Al lopen ze bij wijze van spreken in een jutezak rond en met 3 plukken haar; als ze zien dat ze je geestelijk niet neer krijgen, maar alleen zelf klappen krijgen te verwerken dan is de lol er snel vanaf en wordt er uit gekeken naar een makkelijker slachtoffer.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 05-04-14 18:47, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:42

Nee ik denk juist theoretisch omdat ik van mening ben dat pesten een gruwelijk iets is dat nooit mag gebeuren en alleen maar narigheid oplevert. En ik kan vanuit mijn gevoel dus geen enkele reden verzinnen waarom pesten je eigen schuld is.

Als ik gevoel uitzet en kijk naar mogelijke oorzaken waarom mensen gaan pesten dan kom ik tot het rijtje redenen. Daarvan zijn een aantal door de gepeste te veranderen zoals kleding, gedrag, accent. Misschien dat ik nog meer redenen zou kunnen verzinnen dan.

Ik weet niet wat de precieze opdracht is die je voor school moet doen. Dit soort dingen hadden we vroeger op school niet. Moet je verplicht deze stelling verdedigen? Zo ja probeer dan je gevoel uit te schakelen en dan puur theoretisch je verhandeling tehouden. Eventueel vooraf gegaan met je mening dat je vindt dat pesten nooit je eigen schuld is,

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:43

Telpeva schreef:
Veertje11 schreef:

Ben ik het niet mee eens, soms kan iemand zulk gedrag ook heel goed zelf uitlokken.

Voorbeelden waarin degene het niet zelf in de hand heeft, en dus niet zelf schuld heeft:
Pesten of mensen buitensluiten/niet mee laten doen: op basis van geloof, huidskleur, medische problemen, (gebrek aan) rijkdom, intelligentie.

Dan is het nóg niet je eigen schuld .. want je weet niet beter ;)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:45

ik vind van niet want als ik wist waarom ik gepest zou worden zou ik mezelf veranderen. en denk dat heel veel mensen dat denken die gepest worden.

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:47

Wat een lastige stelling zeg. Niemand vraagt erom gepest te worden, in die zin zal het nooit iemands eigen schuld zijn.
Aan de andere kant, er is vaak wel een reden (hoe oneerlijk ook!!) dat het slachtoffer 'uitgekozen' wordt als pispaaltje.
Pesten is heel gecompliceerd, het ligt nooit alleen aan de gepeste of de pester. Pesten is een ziekte van de klas, en als je het wil stoppen zal iedere partij naar zichzelf moeten kijken (ook het slachtoffer in de zin van kijken naar houding, zelfvertrouwen, reageren op pesters).
Dus ja, de pester is deels 'schuldig', ik vind alleen het woord niet passend. Schuldig klinkt alsof het slachtoffer het met opzet doet, wat natuurlijk niet zo is!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:47

praat eens met mensen die gepest zijn je mag mij vragen :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:48

Daarnaast een aanvulling op je opmerking dat pesten in de mens zit. Daarin ben ik het zeker niet eens. De mens is simpelweg een aapachtige. En die sarren hooguit maar zover als pesten bij de mens gaat soms zover dat de gepeste zelfmoord pleegt of een moord doet nee dat is het gevolg van de pesters.

De gemiddelde pester is een onzeker persoon die hoopt door een ander de grond in te stampen, onzeker te maken, uit te lachen hoger te komen dan de persoon die hij pest. Om zijn eigenwaarde op te schroeven.

Als je kijkt naar het verloop van iemands leven bij zowel de pester als de gepeste. Is de eerste groep jaren later vaak een loser, of heeft niet echt iets van zijn leven gemaakt. Op sociaal en werk vlak vaak niet veel meer doorontwikkeld. En een grotere kans om crimineel gedrag te vertonen.

De gepesten zijn vaker sociaal vaardiger geworden, vaker een betere loopbaan op werkgebied. Zelfverzekerder in gedrag en over het algemeen betere mensen. Minder vaak crimineel over het algemeen op de enkele doorgedraaide gepeste persoon na dan.

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:49

alltimapanda schreef:

Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:50

IloveGuus schreef:
alltimapanda schreef:

Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd

je kan vragen aan mensen of weten wrm ze zijn gepest of denken waarom ze zijn gepest of nog gepest worden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:52

Droom zacht. Dat is dus niet waar. Stel je wordt gepest vanwege je rode haar. Je verft je haar bruin maar dan stopt het pesten meestal toch niet, dan verzinnen ze wel een andere reden om je te pesten.

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan over het waarom en zelfs als iemand helemaal perfect is loopt deze toch het risico gepest te worden.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:53

Vind het raar om te zeggen, dat alleen mensen gepest kunnen worden om geloof, huidskleur enz. Ik heb een gevoelig kind en dat hebben andere kinderen heel snel door. Hij wordt gepest, maar dat is niet zijn schuld. Dat hij er weinig tegen in kan brengen en zich niet voldoende kan weren, dat is hopelijk te leren, maar gepest worden is in dit geval niet zijn schuld..........!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:54

Pesten lokken sommige mensen wel degelijk uit. Niet persé met kleding maar ook met manier van reageren op vragen en dingen die naar ze toe gedaan worden. En ja sommige mensen kunnen er niks aan doen maar er zijn toch veel mensen die gewoon 100% zijn en er echt deels eigen schuld voor zijn. Expres dom doen, veel onzin vertellen, altijd zielig opstellen omdat ze dan meer gedaan krijgen(uiteindelijk werkt dat niet meer en komt het pesten naar je toe want ze geloven je niet meer) etc.

Misschien een heel heftig voorbeeld maar ik ken een meisje dat zich altijd zielig opstelde ze zij zelfs dat ze kanker had puur om aandacht te krijgen en het zielige beeld te versterken. Iedereen leefde met haar mee als ze weer zij dat ze naar het ziekenhuis toe moest. Na een tijdje zijn haar klasgenoten richting haar huis gegaan om een kaartje te geven waar in stond dat ze meeleven met die ouders hun dochter en haar sterkte wensen. De ouders vroegen waarom, een klasgenote zij van uw dochter had toch kanker? De ouders waren geschokt en zeiden dat dit niet het geval was, het meisje was geeneens ziek. Sinds dat de klas dit wist wisten steeds meer mensen dat ze had gelogen. Sindsdien word ze gepest.
Laatst bijgewerkt door DearLove op 05-04-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:56

Telpeva schreef:
Veertje11 schreef:

gedrag uitlokken mag nooit een reden zijn om te pesten :n
het kan een reden zijn om niet bevriend te willen zijn met iemand...
maar iemand die gepest wordt heeft daar nooit om gevraagd, het is niet zijn schuld maar die van de pester...
de pester verlaagd zich tot dit gedrag...
pesten is bij voorbaat onrespectabel gedrag en fout!!

Ik ben heel erg gepest, op de basisschool (al was ik mij er toen niet echt bewust van)
en op de middelbare school bereikte het pesten zijn top...
Waarom? Ik was altijd erg druk en snel afgeleid. ik deed mijn best op school en zat op een niveau onder mijn kunnen... ik werd beschouwd als een stuutje.. ondanks dat ik nooit leerde...

in Oktober zijn we er pas achter gekomen dat ik ADHD heb...
tot die tijd heb ik mijzelf voor een groot gedeelte verantwoordelijk gehouden voor het pest gedrag...
ik was immers druk en erg aanwezig...
nu blijkt dus achteraf dat ik er niets aan kan doen...

ja ik had dus gedrag wat pestgedrag uitlokte... maar ik heb dit nooit kunnen veranderen omdat dit hoort bij mijn stoornis...

pesten is nooit goed te praten...
nooit...

IloveGuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 19:05

alltimapanda schreef:

via pb of gewoon in dit topic?

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:07

Haha, dus vanuit je op kan ik opmaken dat ik gepest ben vanwege mijn handicap dat dat mijn eigen schuld is??

Kom op ik heb zelf toch ook niet voor die handicap gekozen...

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:12

EllisL schreef:
Haha, dus vanuit je op kan ik opmaken dat ik gepest ben vanwege mijn handicap dat dat mijn eigen schuld is??

Kom op ik heb zelf toch ook niet voor die handicap gekozen...

Tegen wie heb je het? Want als je het tegen mij hebt dan heb je het niet goed gelezen. Handicap of whatever kun je inderdaad niks aan doen. Maar er zijn toch ook echt mensen die expres dom doen ander gedrag laten zien etc.
DearLove schreef:
Misschien een heel heftig voorbeeld maar ik ken een meisje dat zich altijd zielig opstelde ze zij zelfs dat ze kanker had puur om aandacht te krijgen en het zielige beeld te versterken. Iedereen leefde met haar mee als ze weer zij dat ze naar het ziekenhuis toe moest. Na een tijdje zijn haar klasgenoten richting haar huis gegaan om een kaartje te geven waar in stond dat ze meeleven met die ouders hun dochter en haar sterkte wensen. De ouders vroegen waarom, een klasgenote zij van uw dochter had toch kanker? De ouders waren geschokt en zeiden dat dit niet het geval was, het meisje was geeneens ziek. Sinds dat de klas dit wist wisten steeds meer mensen dat ze had gelogen. Sindsdien word ze gepest.