Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veertje11 schreef:pesten is nooit je eigen schuld
karuna schreef:Als je verplicht voor deze stelling moet zijn ben je ben ik bang de pineut. Ik kan werkelijk geen enkel punt bedenken waarin deze stelling in de praktijk waar zou kunnen zijn.![]()
Als ik theoretisch ga nadenken zouden deze dingen eigen schuld voor pesten kunnen zijn een zwaar afwijkende kledingkeuze, terugtrekkend gedrag naar klas/groepgenoten. Andere afkomst (bv enige niet in dorp geboren lagere school kind of enige gekleurde). Afwijkend accent of heel erg oplettend op school of altijd extra werk voor de baas willen doen terwijl de rest liever lui dan moe is.
Edit je was dus gewoon goed opgevoed en niet van plan je te veranderen voor anderen of brutaal te worden. Niks mis mee trouwens.
Ik viel onder de punten als enige niet in dorp geboren (import dus) en opletten op school. Dat was voldoende reden om me te negeren en nooit op feestjes uit te nodigen. Vond ik overigens niet erg en ik heb er ook geen problemen aan over gehouden. Valt echter wel onder pestgedrag.
Telpeva schreef:Veertje11 schreef:pesten is nooit je eigen schuld
Ben ik het niet mee eens, soms kan iemand zulk gedrag ook heel goed zelf uitlokken.
Voorbeelden waarin degene het niet zelf in de hand heeft, en dus niet zelf schuld heeft:
Pesten of mensen buitensluiten/niet mee laten doen: op basis van geloof, huidskleur, medische problemen, (gebrek aan) rijkdom, intelligentie.
IloveGuus schreef:alltimapanda schreef:praat eens met mensen die gepest zijn je mag mij vragen
Ik ben zelf gepest, maar ik denk dat als ik wat sterker in mijn schoenen had gestaan,
of wat gewoner was geweest het niet was gebeurd
Telpeva schreef:Veertje11 schreef:pesten is nooit je eigen schuld
Ben ik het niet mee eens, soms kan iemand zulk gedrag ook heel goed zelf uitlokken.
Voorbeelden waarin degene het niet zelf in de hand heeft, en dus niet zelf schuld heeft:
Pesten of mensen buitensluiten/niet mee laten doen: op basis van geloof, huidskleur, medische problemen, (gebrek aan) rijkdom, intelligentie.
EllisL schreef:Haha, dus vanuit je op kan ik opmaken dat ik gepest ben vanwege mijn handicap dat dat mijn eigen schuld is??
Kom op ik heb zelf toch ook niet voor die handicap gekozen...
DearLove schreef:Misschien een heel heftig voorbeeld maar ik ken een meisje dat zich altijd zielig opstelde ze zij zelfs dat ze kanker had puur om aandacht te krijgen en het zielige beeld te versterken. Iedereen leefde met haar mee als ze weer zij dat ze naar het ziekenhuis toe moest. Na een tijdje zijn haar klasgenoten richting haar huis gegaan om een kaartje te geven waar in stond dat ze meeleven met die ouders hun dochter en haar sterkte wensen. De ouders vroegen waarom, een klasgenote zij van uw dochter had toch kanker? De ouders waren geschokt en zeiden dat dit niet het geval was, het meisje was geeneens ziek. Sinds dat de klas dit wist wisten steeds meer mensen dat ze had gelogen. Sindsdien word ze gepest.