GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardenmiep

GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 13:36

Las dit net op AD.nl:

Kinderleidsters op non-actief na ophef om huilfilmpje

De directie van de kinderopvang Flamingo Regenboog in Amsterdam-Noord reageert geschokt op het filmpje waarop te zien is hoe twee peuters huilend in de tuin staan. De begeleidsters die op dat moment niet aanwezig waren om toezicht te houden zijn op non-actief gezet.

Het hele bericht is hier te vinden:
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/a ... mpje.dhtml

Ander artikel:
http://www.ad.nl/ad/nl/1041/Amsterdam/a ... vang.dhtml

en het filmpje hier:
https://www.facebook.com/photo.php?v=685603168167721

-O- -O- -O-

Tabaluga12

Re: GGD start onderzoek naar krijsende peuters zonder toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:38

Jaaa bizar! Las het al in de krant. Dit gaat wel een staartje krijgen. Het zou je kind maar zijn.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:38

Zag het op het nieuws . Niet normaal , die 2 peuters stonden te huilen hard en heel lang. Duurde wel 8 minuten voordat de peuters naar binnen mochten!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:39

Echt bizar ja, zag het op fb ook al voorbij komen.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:39

Ja zielig Goed dat er naar gekeken wordt. Zeker niet de bedoeling wat daar gebeurt, maar ik vind het nogal een hoop consternatie voor iets niet zo schokkends.

Het zou alleen fijn zijn als de mensen die helemaal flippen om 2 kleuters die 8 minuten buiten staan zich net zo zouden kunnen opwinden over de miljoen Syrische vluchtelingen in Libanon bijvoorbeeld.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:40

Pfoe wat zielig voor die kinderen. Maar ik denk dat dit soort taferelen veel vaker gebeuren helaas. Terecht dat de leidsters uit hun functie ontzet zijn. Ik ben wel benieuwd naar hun kant van het verhaal!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:43

Zonder toezicht waren ze niet, want er was cameratoezicht.... :=

Tuurlijk verwacht je zoiets niet als je je kind naar profesionele opvang brengt!! Maar al de 'geschokte' reacties vind ik ook overdreven. (oude buren van ons deden het ook nog al eens als hun kind zo te keer ging, om even buiten af te koelen...)
Dat er stappen ondernomen worden, is natuurlijk alleen maar goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:44

Hoeveel begeleidsters staan er eigenlijk op hoeveel kindertjes?

Als dat er 2 op (zeg) 15 zijn, en er is er eentje 2 kindjes naar het toilet aan het helpen en er is er binnen 1 gevallen of weet ik het wat... Ik kan me wel voorstellen dat je af en toe een kindje uit het oog verliest.

Uiteraard hoort het niet, en horen alle kindertjes blij en gelukkig onder toezicht te spelen, maar ik ben bang dat dat een beetje een utopie is...

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:45

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:46

Ik vind de reacties er op wel lichtelijk overdreven.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:48

Aantal leidsters zou volgens de norm 1 op 4 kinderen moeten zijn volgens mij, wel afhankelijk van de leeftijd geloof ik. Maar ach gossie...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:49

Wat bizar zeg.
Dan mag je jezelf toch geen kinder-leidster noemen.
De ouders betalen zich groen en geel aan opvang, en dan gaat iemand die je in vertrouwen genomen hebt zo met de kinderen om.
Vroeger zou je op de brandstapel beland zijn hiervoor...

Volgens de persoon die dit gefilmd heeft is dit niet de eerste keer dat er kindjes buiten gesloten zijn.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:49

Vjestagirl: het zou 1 op 7 max mogen zijn als er geen baby's in de groep zitten.
En dat kan soms best druk zijn en je moet ogen in je achterhoofd hebben, maar ik neem toch aan dat je wel de tijd hebt om brullende kindjes binnen te halen..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:50

Het is niet de eerste keer dat dit daar gebeurde helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:53

Echt bizar , ik las dat het vaker gebeurde daar... Ongelovelijk

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:53

Vjestagirl schreef:
Hoeveel begeleidsters staan er eigenlijk op hoeveel kindertjes?

Als dat er 2 op (zeg) 15 zijn, en er is er eentje 2 kindjes naar het toilet aan het helpen en er is er binnen 1 gevallen of weet ik het wat... Ik kan me wel voorstellen dat je af en toe een kindje uit het oog verliest.

Uiteraard hoort het niet, en horen alle kindertjes blij en gelukkig onder toezicht te spelen, maar ik ben bang dat dat een beetje een utopie is...

Er is iemand aan de deur geweest tijdens dit filmen en de leidsters zaten toen binnen spelletjes op hun telefoon te spelen... Die waren dus niet druk bezig. Ze zijn ook niet voor niets op non-actief gesteld natuurlijk.

Kinderen mogen onder geen beding alleen buiten zijn bij een kdv/psz. Als de leidster dus naar binnen moet om naar de wc te gaan en de andere is ook druk bezig, moeten ze even mee lopen. Snap dat er in de praktijk dan een deur open blijft staan, zodat ze niet steeds mee naar binnen hoeven te lopen, maar de deur dicht mag echt nooit als er kinderen alleen buiten zijn.

Daarbij hebben die mensen die het gefilmd hebben het niet een keer gezien, maar al vaker. De keer ervoor waren er 7 kinderen buiten die dus naar binnen wilden, kindjes die nog niet goed konden lopen, toch alleen buiten en dus vielen. Dan is daar toch wel iets mis in de begeleiding.

De manier waarop sommige reageren op fb is dan ook weer niet echt mijn ding...
Laatst bijgewerkt door KozieZ op 04-04-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:56

Volgens degene die ging kijken waar de leidsters uithingen waren ze binnen spelletjes aan het doen op hun mobiel...

Oliver schreef:
Ja zielig Goed dat er naar gekeken wordt. Zeker niet de bedoeling wat daar gebeurt, maar ik vind het nogal een hoop consternatie voor iets niet zo schokkends.

Niet zo schokkends? Heb je enig idee hoe lang die kinderen hier last van zullen hebben? Denk je je kind in goed vertrouwen ergens achter te laten, gaan ze er zo mee om. Ik vind het werkelijk schandalig.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:56

ik heb het filmpje ook gezien..
ik ben blij dat er actie ondernomen word.

je brengt je kind in vertrouwen naar een KDV en dan kom je er achter dat er dit soort dingen gebeuren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 13:57

Vind het ook bizar en er is ook geen excuus voor, of het nou een afkoelmomentje was of niet, doe dat dan op de gang en niet buitensluiten in een achtertuin.

In de omschrijving van het filmpje stond dat de dames in kwestie spelletjes aan het spelen waren op hun mobiel. In hoeverre dat waar is moet je natuurlijk maar afwachten, maar vind het niet kunnen dat 2 kinderen zó overstuur zijn en je ook niet het vermogen dan kan hebben om even te kijken of het allemaal weer goed is (als het al een afkoel momentje was := )

Vind kinderen buiten opsluiten zonder toezicht sowieso al idioot; dan kan je ze net zo goed thuislaten zonder toezicht, scheelt een hoop geld ook. En het zal ongetwijfeld niet de eerste keer zijn en ook vast de laatste keer niet :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:04

Aranel schreef:
Vjestagirl: het zou 1 op 7 max mogen zijn als er geen baby's in de groep zitten.
En dat kan soms best druk zijn en je moet ogen in je achterhoofd hebben, maar ik neem toch aan dat je wel de tijd hebt om brullende kindjes binnen te halen..

Je weet natuurlijk niet hoe het gegaan is. Misschien hebben deze kindjes zich na het buitenspelen verstopt voor de leidsters, en zijn ze in paniek geraakt toen bleek dat ze idd buiten 'vergeten' werden. In de commotie van jasjes uittrekken, misschien schoentjes uittrekken, handjes wassen, allemaal weer lief gaan spelen zijn ze misschien wat langer 'onopgemerkt' gebleven? Ik neem aan dat zo'n gebouw goed geïsoleerd is en dat de kindertjes binnen ook niet stil zijn...

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:05

Anoeska27 schreef:
Volgens degene die ging kijken waar de leidsters uithingen waren ze binnen spelletjes aan het doen op hun mobiel...

Oliver schreef:

Niet zo schokkends? Heb je enig idee hoe lang die kinderen hier last van zullen hebben? Denk je je kind in goed vertrouwen ergens achter te laten, gaan ze er zo mee om. Ik vind het werkelijk schandalig.

Ja. Je moet even de reacties bekijken in de link die ik hierboven heb gepost.

Ik vind het ook echt niet kunnen en heel erg dat het is gebeurd. Maar ik probeer het in perspectief te zien. De mensen die reageren (dus in die link) met 'ik zou die leidsters doodslaan' enz enz. zouden zich eens zo druk moeten maken om andere problemen in de wereld.

Neemt niet weg natuurlijk dat je dit dan niet erg mag vinden, omdat er ook oorlog in de wereld is :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:09

Ik weet niet hoor, maar ik heb er als kind ook echt wel eens zo bij gestaan. Gevalletje moe, over de toeren, en niet meer voor rede vatbaar.

Als ze de kinderen op de gang hadden gezet had niemand er iets van gezegd. Het was alleen niet zo slim om ze samen buiten te zetten, want dan blijven ze elkaar versterken in hun gekrijs en koelen ze nooit af. Daardoor duurde het ook zo lang denk ik. Want normaal haal je ´afkoelpeuters´ al na zo´n 3 minuten alweer terug, maar dan moeten ze wel gestopt zijn met krijsen natuurlijk.

Ik ben geen professional, maar wij hadden vroeger wel 4 oppaskinderen thuis. Ik heb geen idee wat leidsters officiëel wel en niet mogen doen, maar ik vind dit dus niet echt schokkend.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:12

@LindyH
Dus jij liet kinderen ook (meer dan) 8 minuten zo overstuur krijsen?
Dat heeft toch helemaal geen zin? Dan zijn ze op een gegeven moment juist nog meer overstuur, omdat een (jong) kind heel moeilijk zijn emoties kan beheersen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:12

LindyH schreef:
Ik weet niet hoor, maar ik heb er als kind ook echt wel eens zo bij gestaan. Gevalletje moe, over de toeren, en niet meer voor rede vatbaar.

Als ze de kinderen op de gang hadden gezet had niemand er iets van gezegd. Het was alleen niet zo slim om ze samen buiten te zetten, want dan blijven ze elkaar versterken in hun gekrijs en koelen ze nooit af. Daardoor duurde het ook zo lang denk ik. Want normaal haal je ´afkoelpeuters´ al na zo´n 3 minuten alweer terug, maar dan moeten ze wel gestopt zijn met krijsen natuurlijk.

Ik ben geen professional, maar wij hadden vroeger wel 4 oppaskinderen thuis. Ik heb geen idee wat leidsters officiëel wel en niet mogen doen, maar ik vind dit dus niet echt schokkend.

Ik denk dat het afhangt van de manier waarop je zelf opvoed. Ik vind namelijk afzonderen op de gang of het gebruik van een stafstoeltje nooit een optie. Dus als mijn kind op de gang gezet zou worden dan zou ik net zo reageren als wanneer ze buiten gezet zou worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 14:15

Anoeska27 schreef:
LindyH schreef:

Ik denk dat het afhangt van de manier waarop je zelf opvoed. Ik vind namelijk afzonderen op de gang of het gebruik van een stafstoeltje nooit een optie. Dus als mijn kind op de gang gezet zou worden dan zou ik net zo reageren als wanneer ze buiten gezet zou worden.

Maar daar kies je je KDV op uit lijkt me. Dan kies jij dus een KDV waar dat niet gebeurd. Wie weet is dit een KDV waar ze er duidelijk in zijn dat kinderen wel op de gang of op een strafstoeltje oid gezet kunnen worden.

Denk dat dat ook een beetje afhankelijk is van de samenstelling van de groep, als jij 1 op 1 met je kind bezig bent is dat héél anders dan als iemand 7 kinderen heeft om op te letten (of 13, als er 1 kindje naar de wc geholpen moet worden).