Op jonge leeftijd trouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Op jonge leeftijd trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:23

Ik wist niet goed of ik het wel hier kon zetten. Als het verkeerd staat mag het topic natuurlijk verplaatst worden :)

Wat vinden jullie, als bokkers, nou van hele jonge mensen die gaan trouwen?

Zo is er een meisje van mijn school, laat ik haar F noemen, die (net) 15 jaar is. Het meisje heeft een (vrij agressieve) vriend van 18.
Nou weet ik niet precies hoe het zit, maar ik heb van bronnen dat je onder de 16 mag trouwen, als je ouders er toestemming voor geven. F is een maand geleden met haar vriend verloofd.

Wat vinden jullie hier nou van? Ik denk niet dat je al op zo'n jonge leeftijd zo'n grote beslissing in je leven kan maken. Simpelweg omdat je hersenen nog niet volgroeid zijn.

Maartenn

Re: Op jonge leeftijd trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:24

Ach, als je zo makkelijk trouwt zal scheiden ook niet zo'n grote stap zijn. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:25

Ik dacht bij het lezen van de titel dat het over mensen van een jaar of 20 ging. Dat vind ik een prima leeftijd.
Dit is wel heel jong ja, volgens mij mag dat niet hoor :n alleen als je 16 bent en zwanger kan dat.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 03-04-14 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:25

Mag je ook trouwen als je een minderjarige bent die met een meerderjarige trouwt?
Dat is denk ik weer wat anders, aangezien je ook geen relatie mag hebben met een minderjarige als je zelf meerderjarig bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:26

Maartenn schreef:
Ach, als je zo makkelijk trouwt zal scheiden ook niet zo'n grote stap zijn. :)

Hahahaha dit. :')

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:26

Wat? Is zij gek? :')

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:27

Mijn oma is ook op haar 16e getrouwd met mijn opa en ze zijn inmiddels al bijna 48 jaar getrouwd (over twee weken). Mijn opa en oma hebben ervoor gekozen om zo vroeg te trouwen omdat zij zwanger was geworden van mijn vader. Het kan dus zeker wel, maar de tijden waren toen gewoon heel anders.

Tegenwoordig denk ik dat veel mensen te snel trouwen en het lijkt me ook niet dat je op 15-jarige leeftijd (toevallig vandaag 16 geworden) zo'n belangrijke beslissing kan maken. Je bent dan nog een kind, hoe volwassen je je ook voelt. Het blijft sowieso een vreemd verhaal gezien mijn ouders er echt wel een stokje voor zouden steken en dat hier blijkbaar (?) niet gebeurt.

Ik denk dat zij gewoon "bang" is voor haar vriend, of er niet tegen kan dat mensen haar vertellen dat haar vriend niet goed voor haar is en dus als reactie wil trouwen. Op zo'n jonge leeftijd kun je nog niet lang genoeg bij elkaar zijn om te weten of het liefde voor altijd is, lijkt mij. Als je 3 á 4 jaar verder bent is het al heel anders praten..

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 20:27

ZeSteigert schreef:
Wat? Is zij gek? :')

Kennelijk :')
Wat ik wel weet, is dat het echt serieus was. Geen roddel (heb het aan F zelf gevraagd) en ook geen één april grap.

Verder ben ik trouwens niet bevriend met F, dus ik zou er verder niks aan kunnen doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:36

Ze is verloofd.. Dus nog niet getrouwd. Je kunt jaren verloofd zijn eer je gaat trouwen.. Dus op 16 jaar verloven kan. Wil niet zeggen dat ze ook dit jaar gelijk gaan trouwen. Dat kan rustig nog 2 a 4 jaar of zelfs langer duren.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:38

Nee bah, wordt daar gewoon een beetje ziek van :\ Hier ook een meisje van net 18 die eind v/d zomer gaat trouwen... Belachelijk vind ik het. Onder de 24 is imo echt te jong, daarna eigenlijk ook nog maar dat kan dan weer wel :o

Verloven trouwens net zo erg, als je je op je 16e al zo vast legt dan gaat er iets niet goed hoor 8)7 Doei leven!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:39

Ik ben ook dan zij is en ik heb nog nooit een serieus vriendje gehad :')

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:42

Sjah vanaf je 16de mag je trouwen onder toestemming van je ouders. Vanaf je 18de hebben ze niks meer te zeggen...
De verloving zal net zo snel gedaan zijn als dat het begonnen is.
Vind persoonlijk dat je zelf niet genoeg levenservaring/verstand/zelfstandigheid hebt om op zo'n jonge leeftijd te trouwen. Dit lijkt me puur een ik-wil-me-voor-mezelf-actie van de jongen zijn kant. Een soort van beleg leggen op zijn meisje. Zo komt het bij mij over!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:44

BaileyMix schreef:
Nee bah, wordt daar gewoon een beetje ziek van :\ Hier ook een meisje van net 18 die eind v/d zomer gaat trouwen... Belachelijk vind ik het. Onder de 24 is imo echt te jong, daarna eigenlijk ook nog maar dat kan dan weer wel :o

Verloven trouwens net zo erg, als je je op je 16e al zo vast legt dan gaat er iets niet goed hoor 8)7 Doei leven!

Totally agree! Mijn ex-vriend was 19 en ik (toen nog 15), nou ik "mocht" niets meer, was ik op een feestje werd ik gecontroleerd welke jongens er waren en wat er precies gebeurde. Nee, ik had mijn leven gewoon niet meer en dat ging ook gewoon niet. Als ik dit verhaal zo lees moet ik denken aan mijn situatie, die jongen wil in mijn ogen macht over haar krijgen door te verloven en zo snel mogelijk te trouwen. Hopelijk ziet dit meisje snel genoeg het licht, of attenderen haar ouders/vriendinnen haar hierop.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:44

Verloven of trouwen op zo'n leeftijd lijkt me nooit een goed plan. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Ik denk dat jonge mensen jong trouwen/kinderen krijgen (en dan heb ik het over echt jong zoals hier) vaak zien als iets erg romantisch, maar in de praktijk zijn ze er imo zelden klaar voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:45

BaileyMix schreef:

Wat is er dan zo anders aan bv 22 tegenover 25? :') Ik ben net 21 geworden en ik ga in juni trouwen, en ben echt niet de enigste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:47

En ik vond dat een vriendin van mij al vroeg trouwde op haar 21e! Lijkt mij niets om zo jong al vast te zijn, maar er zijn mensen die al van jongs af aan bij dezelfde zijn en dat gaat gewoon goed :) Maar omdat zij dan een agressieve vriend heeft zou je hard gaan twijfelen..

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:48

Op zo'n jonge leeftijd lijkt het me een slecht plan. Dat vind ik niet kunnen :n

Ik vind 20 jaar al erg vroeg, laat staan als je 16 bent :n

Weten haar ouders van die agressieve vriend? Hoe kun je dan in vredesnaam toestemming geven :n

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:49

Ik vind 22 ook best jong hoor.. Al hangt veel wel van de situatie af. Leeftijd zegt natuurlijk niet alles over hoe je leven in elkaar zit. Bijvoorbeeld of je werkt of studeert.

Al denk ik ook wel dat 16 wel heeeeeel jong is om al aan trouwen te denken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:51

21 en 25 vind ik toch alweer en hele andere fase :) 21 vind ik persoonlijk echt te jong, sorry. nog nauwelijks levenservaring -wat is nou 20 jaar?- en nog zoveel zelfstandig te ontdekken! Zonde om die 'vrijheid' op te geven. Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk.

Overigens zijn er net zo goed mensen van 22 die volwassener in het leven staan dan een 27-jarige, maar even algemeen genomen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:52

Ik ben ook van mening dat leeftijd maar een getal is, maar er zijn grenzen. Vind het erg vreemd dat haar ouders dit goed vinden..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:53

(ik dacht dat jij veel ouder dan ik was Anthea, ik kom je regelmatig tegen op bokt haha)

Persoonlijk vind ik 15/16 te jong, maar veel mensen vinden dat toen ik 18 was en een relatie kreeg ik ook te jong was. Ik denk dat het na +- 20 jaar echt van de persoon afhangt. Ik zou nu nog niet kunnen trouwen, daar ben ik in mijn hoofd nog te "kinderlijk" voor op sommige gebieden. Maar een vriendin van mij is 21 en die zie ik binnen nu en 4 jaar wel trouwen. Volgens mij liever gisteren dan vandaag.
Persoonlijk hecht ik ook niet zo veel waarde aan trouwen, maar dat komt omdat het in mijn omgeving niet echt een big deal is. Hoewel ik nooit zou trouwen omdat het moet ("Oeps ik ben zwanger schat, laten we maandag ochtend snel trouwen" ) gebeurt dat wel in mijn omgeving.

Ik vraag mij af of dit meisje wel goed snapt wat ze doet. Trouwen is in principe voor ALTIJD. Scheiden wordt zo gemakkelijk over gedacht, verbazingwekkend.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 20:54

Ach, toen ik 14 jaar had had ik een leeftijdsgenoot die trots als een pauw door de gangen pronkte met haar verlovingsring. Twee maanden later was de grote liefde alweer over :D . Tussen "verloven" en officieel trouwen(wat overigens nooit onder 16 jaar kan) zit nog een hééééle weg hoor :D .

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:02

Als je 16 bent mag je volgens mij trouwen als je toestemming vraagt aan de Koning (als ik met niet vergis). Omdat je dan nog voor de wet minderjarig bent kan het niet op de 'normale' manier.
Ik vind het veel te jong hoor, ben zelf bijna 17 en heb nog geen een vriendje gehad (Forever aloooneeee :+ ) 20 vind ik persoonlijk ook wel jong, en het is net alsof er tussen 19 en 20 een wereld van verschil zit, maar het verschil is net zo klein als tussen 11 en 12, of 67 en 68, en 19 vinden sommigen dan weer te jong terwijl volgens diezelfde mensen 20 prima is (Ik heb het niet over de mensen in dit topic). Ik zie wel wanneer ik de ware vind, maar ik ga niet midden in mijn studie trouwen, zit je veel te lang aan vast :+ , dus ik blijf liever nog een aantal jaartjes jong :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:02

BaileyMix schreef:
21 en 25 vind ik toch alweer en hele andere fase :) 21 vind ik persoonlijk echt te jong, sorry. nog nauwelijks levenservaring -wat is nou 20 jaar?- en nog zoveel zelfstandig te ontdekken! Zonde om die 'vrijheid' op te geven. Maar goed, ieder z'n keuze natuurlijk.

Overigens zijn er net zo goed mensen van 22 die volwassener in het leven staan dan een 27-jarige, maar even algemeen genomen.

Nou ja, je geeft niet je vrijheid op als je gaat trouwen hoor :') ik ben iig geen gevangen huisvrouw geworden :Y)
Als je 20 bent kun je m.i. echt wel overzien wat een huwelijk inhoudt en wat je belooft, als je 15 bent niet.
Maar het scheelt dat de kinderen in de OP nog niet getrouwd zijn, alleen verloofd, en dat was ik ook op mijn 8e :')

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:04

Zandkorrel_ schreef:
Als je 16 bent mag je volgens mij trouwen als je toestemming vraagt aan de Koning (als ik met niet vergis). Omdat je dan nog voor de wet minderjarig bent kan het niet op de 'normale' manier.
Ik vind het veel te jong hoor, ben zelf bijna 17 en heb nog geen een vriendje gehad (Forever aloooneeee :+ ) 20 vind ik persoonlijk ook wel jong, en het is net alsof er tussen 19 en 20 een wereld van verschil zit, maar het verschil is net zo klein als tussen 11 en 12, of 67 en 68, en 19 vinden sommigen dan weer te jong terwijl volgens diezelfde mensen 20 prima is (Ik heb het niet over de mensen in dit topic). Ik zie wel wanneer ik de ware vind, maar ik ga niet midden in mijn studie trouwen, zit je veel te lang aan vast :+ , dus ik blijf liever nog een aantal jaartjes jong :)

Jeutje, dat is wel heel veel gedoe :=