Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:25

Hoi!

Ik vroeg me eigenlijk af wat vegetariërs en moeders hier van vinden?
Ik ben vegetarisch en mijn vriend niet.
Stel je voor dat we kinderen krijgen, zou ik deze dan vlees moeten geven?
Hebben kinderen dat nodig?
En wat als je partner vind dat je kind wel vlees nodig heeft en jij als vegetariër vindt van niet?
Hoe los je dat op?

Ik heb het over kinderen die zelf nog geen bewuste keuze kunnen maken hierin, oudere kinderen moeten het zelf kunnen bepalen vind ik.

Yv_

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:28

Ik zou kinderen sowieso zo veel mogelijk verschillend voedsel geven, anders krijg je zo'n kind dat niks lust en niks wil proberen. Dus ja, ik zou ook vlees voeren.

Furrow

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:31

Ik vind dat het kind op latere leeftijd zelf moet beslissen of het vegetarisch of vlees wilt eten.
Daarom zou ik het nu als flexitarier opvoeden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:33

Ik vind dat een kind zelf moet kunnen bepalen of ze wel of geen vlees eten, dus ik zou ze gewoon vlees laten eten. Ik denk dat ze uieindelijk ook wel gaan vragen waarom jij geen vlees eet en dan kun je het uitleggen en kunnen ze zelf de beslissing maken of ze verder gaan met vlees eten.

Splut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:34

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 08-07-22 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:34

Ik zou het kind zeker vlees geven, moet alles leren eten maar ook voor de keuze later mbt vegetarisch eten of met vlees;wat wil je zelf? Dan hebben ze er wel van geproefd zeg maar.
(Beetje als met religie; ik maakte ook kennis met andere religies als kind, terwijl ik van huis uit protestants ben opgevoed. Ze wilden mij 'afleveren' met een brede kennis en zodat ik daarin mijn eigen weg kon vinden. Heb overigens het geloof helemaal laten vallen :') )

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:35

Ik ben van mening dat je een kind niet de belangrijke voedingsstoffen mag ontnemen die in vlees zitten. Kinderen hebben dat nodig (volwassenen ook). Daarnaast kan je je mening over wel/geen vlees eten niet opdringen aan kinderen die zich nog nergens van bewust zijn. IMO moeten ze dat later zelf beslissen.

Ik zeg dus vlees laten eten. :)
Laatst bijgewerkt door Rosie op 25-03-14 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:36

Hier ook een vegetariër, mijn vriend eet wel vlees. Als wij ooit kinderen krijgen, dan worden die zo opgevoed dat ze later hun eigen keuze kunnen maken. Dus wel vlees, maar niet iedere dag.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:36

Ben zelf vegetarier (99% van de tijd in elk geval), vriend is vleeseter. Vlees hier in huis komt bij de biologische slager vandaan.

Als we kinderen zouden hebben, zou ik ze zeker vlees laten eten. Maar wel goed vlees. Dan maar wat duurder en niet elke dag, maar geen kiloknallers. Op latere leeftijd mogen ze het zelf weten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:37

Mijn kinderen begonnen pas vlees te eten vanaf een jaar of 4.
We boden het wel aan maar ze vonden het niet makkelijk eten, niet echt lekker , was gewoon niet hun ding.

Nu zijn wij geen grote vlees eters, wij eten met een gezin van 5 denk ik de helft aan vlees per portie als een standaard gezin en ook nog niet iedere dag.

Ik zou het dus wel af en toe aanbieden maar niet dagelijks en persoonlijk kies ik dan liever voor goede(bio) kwaliteit als goedkope soorten.

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:38

Wij hebben die discussie echt gehad ( ik eet vlees en mijn vriend is vegetarier) En we kiezen ervoor om ons kind( als die er is) gewoon vlees te eten krijgt en later zelf mag beslissen of hij/zij wel of geen vlees wilt eten. Zijn er namelijk voorstander van dat je kind zoveel mogelijk moeten laten proeven qua eten. Om te voorkomen dat het een moeilijke eter word.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:39

Ik ben ook vegetarisch en als mijn vriend (wel vleeseter) en ik dalijk gaan samenwonen zal hij niet meer elke dag vlees eten (vinden we niet nodig) maar op de dagen dat mijn vriend vlees eet zou ik mijn kinderen gewoon laten meeeten. Ik vind dat ze dat uiteindelijk zelf moeten kunnen beslissen, en daarnaast geloof ik best dat er bepaalde dingen in zitten die voor een kind in de groei erg belangrijk zijn. Maar wij zouden dus wel vlees, vis, vega afwisselen en voornamelijk biologisch vlees eten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:42

Annwfyn schreef:
Ik denk dat als ik met een partner zou zijn die wel vlees zou eten, (wat ik me eigenlijk niet voor kan stellen) een soort van compromis zou maken.
Van bijv. maar 1 a 2x per week een stukje (biologisch) vlees en de rest vegetarisch.

Dit viond ik persoonlijk een beetje vreemd, waarom maar 1 a 2 keer per week? Dat is imo niet echt een compromis..

mijn vriend en ik zijn beide vleeseters, maar mocht 1 van ons vegetarisch zijn dan zouden we onze toekomstige kinderen om de dag vlees geven :)

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:42

Ik ben inmiddels ruim 20 jaar vegetarisch, mijn man niet. Onze kids van 9 en 12 eten wel vlees. Mochten ze later besluiten vegetarisch of flexitarisch gaan eten is dat prima, maar als ze dat niet willen is het ook goed.
Ik 'belast' ze ook niet met zielige verhalen als ze genieten van een hamburgertje. Ze mogen zelf beslissen en hoe en wanneer dat merken we wel. Tot nu toe zijn het geen heel grote vleesliefhebbers.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:43

Je moet kinderen veel verschillende smaken aanbieden maar het is een fabeltje dat kinderen moeilijke eters worden als ze geen vlees eten.
Ze krijgen allemaal een periode dat ze bewust worden van smaak en doorkrijgen wat ze eten maar in de regel zijn ze dan op een leeftijd dat je dingen kunt bespreken.
Smaak verandert ook.
Ik heb bij mijn kinderen nooit erg moeilijk gedaan, veel aangeboden en bij dingen die ze echt smerig vonden niet te moeilijk gedaan.
Bij eten wat niet zo lekker gevonden wordt moesten ze een beetje eten.

Inmiddels zijn ze volwassen en bijna volwassen en we zitten nog altijd met z'n allen aan tafel en iedereen eet gewoon mee.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:45

Ik vind het een aparte redenatie, dat kinderen nu vlees moeten eten, zodat ze later zelf kunnen kiezen of ze het wel of niet willen eten. Ze kunnen ook vanuit een vegetarische basis vlees gaan eten...

1 à 2x per week vlees vind ik n mooie oplossing, meer heb je toch niet nodig.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:48

spatter schreef:
Je moet kinderen veel verschillende smaken aanbieden maar het is een fabeltje dat kinderen moeilijke eters worden als ze geen vlees eten.
Ze krijgen allemaal een periode dat ze bewust worden van smaak en doorkrijgen wat ze eten maar in de regel zijn ze dan op een leeftijd dat je dingen kunt bespreken.
Smaak verandert ook.
Ik heb bij mijn kinderen nooit erg moeilijk gedaan, veel aangeboden en bij dingen die ze echt smerig vonden niet te moeilijk gedaan.
Bij eten wat niet zo lekker gevonden wordt moesten ze een beetje eten.

Inmiddels zijn ze volwassen en bijna volwassen en we zitten nog altijd met z'n allen aan tafel en iedereen eet gewoon mee.

Ik vraag. Me dat ook serieus af. Als je kinderen gewoon gevarieerd laat eten maar alleen geen vlees dan lijkt me niet dat ze alleen door het niet vlees eten moeilijke eters worden toch?

Ik heb het in de OP echt over jonge kinderen die geen keuze voor zichzelf kunnen maken hoor.
Een twaalfjarige jouw principes opdringen vind ik sowieso niet kunnen.

Maar is het opdringen om kinderen vegetarisch te laten eten zolang ze het zelf niet kunnen bepalen en zodra ze zelf wel vlees te willen eten ze hierin vrij laten?
Waarom is vlees de norm?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:50

xMendy schreef:
Ik ben van mening dat je een kind niet de belangrijke voedingsstoffen mag ontnemen die in vlees zitten. Kinderen hebben dat nodig (volwassenen ook). Daarnaast kan je je mening over wel/geen vlees eten niet opdringen aan kinderen die zich nog nergens van bewust zijn. IMO moeten ze dat later zelf beslissen.

Ik zeg dus vlees laten eten. :)

Mee eens :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:52

Esmeej333 schreef:
Ik vraag. Me dat ook serieus af. Als je kinderen gewoon gevarieerd laat eten maar alleen geen vlees dan lijkt me niet dat ze alleen door het niet vlees eten moeilijke eters worden toch?

Ik heb het in de OP echt over jonge kinderen die geen keuze voor zichzelf kunnen maken hoor.
Een twaalfjarige jouw principes opdringen vind ik sowieso niet kunnen.

Maar is het opdringen om kinderen vegetarisch te laten eten zolang ze het zelf niet kunnen bepalen en zodra ze zelf wel vlees te willen eten ze hierin vrij laten?
Waarom is vlees de norm?

omdat vlees in de maatschappij de norm is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:53

Vjestagirl schreef:

Maar moet je dan als vegetarier je naar de maatschappelijke norm gedragen? Of naar dat van jezelf?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:54

Esmeej333 schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar moet je dan als vegetarier je naar de maatschappelijke norm gedragen? Of naar dat van jezelf?

Dat zeg ik niet, maar jij vroeg waarom vlees eten voor kindertjes de norm is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:56

Ik vind ook dat je kinderen die voedingsstoffen niet mag ontnemen. Veel volwassenen die geen vlees eten moeten sommige stoffen ergens anders vandaan halen, en dat is niet altijd even makkelijk. En een kind moet toch echt een goede start hebben.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 11:57

Ik impliciet niet dat jij dat zegt hoor, ik vraag het me gewoon serieus af.
Hebben kinderen het nodig?
Stel je voor dat het zou betekenen als je jouw kind gezond kan laten opgroeien zonder ze vlees te laten eten, en ze gevarieerd eten geeft, waardoor het geen moeilijke eters worden maar ze lusten alleen geen vlees.
Is dat erg?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:58

Ik zou mijn kinderen zeker vlees laten eten, ook al ben ik zelf vegetariër. Al is het alleen maar vanwege de voedingsstoffen die er in zitten en omdat het erg lastig is om later iets te leren eten wat je als kind niet hebt gegeten.
Zelf eet ik nu zo'n 11 jaar geen vlees meer (eigen keuze toen) maar ik merk dat als ik het nu wel eens probeer, ik het gewoon niet lekker meer vind en het idee van dat je een beest in je mond hebt vies vind := En dat is toch jammer, als je in restaurants bent of in het buitenland, waar de keuze voor vegetarisch eten toch vaak beperkt is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:59

Vjestagirl schreef:
Ik vind het een aparte redenatie, dat kinderen nu vlees moeten eten, zodat ze later zelf kunnen kiezen of ze het wel of niet willen eten. Ze kunnen ook vanuit een vegetarische basis vlees gaan eten...

1 à 2x per week vlees vind ik n mooie oplossing, meer heb je toch niet nodig.

Zo bedoelde ik het ook; gewoon een tussenweg. Introduceer het wel, juist omdat je voor mijn gevoel, beter een bewustere keuze later kan maken. Vooral omdat de man des huizes wel gewoon vlees eet.