Jonge Democraten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jonge Democraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 03:04

Ik ben van mening dat ik uit een generatie kom die politiek maar saai vind. Ik ben 18 jaar en heb vandaag voor het eerst mogen stemmen, en ben er trots op. Buiten het feit dat ik politiek werkelijk waar interessant vind, kon ik al een paar jaar niet wachten tot ik mijn stem mocht uitbrengen.

Als aspirant-journalist volg ik politiek vrij nauwkeurig. Ik weet voor welke partij ik stem, ik weet waar ze voor staan en ik weet bovenal waarom ik voor deze partij stem. Omdat veel van mijn vrienden en daarbij ook leeftijdsgenoten vandaag ook voor het eerst mochten stemmen heb ik eens wat rondgevraagd. Of iedereen nou wel ging stemmen en indien ze hierover in discussie wouden, welke partij en waarom. Ik heb ontzettend vaak voorbij horen komen:
"Ik stem ..... omdat mijn ouders dit stemmen"
"Ik stem ..... omdat zij mij meer stufi willen geven" (duidelijk een gevalletje landelijke standpunten bekeken ipv gemeenteraads-standpunten).

Ik vind dit jammer. Ik vind discussiëren over politiek ontzettend interessant. Ondanks het feit dat ik het interessant vind weet ik er lang niet alles vanaf en vind ik het dus gewoon oprecht leuk om te horen wat andere mensen hun mening is over politieke zaken en waarom zij voor bepaalde standpunten zijn.

In de eerste instantie is mijn "vraag" in dit topic - zijn er hier meer mensen in de leeftijdscategorie 18-22 die hun stem vandaag hebben uitgebracht en ook kunnen vertellen waarom? En zo niet, waarom dan niet? Wellicht, mochten er genoeg mensen geïnteresseerd zijn, kan dit later een topic worden waarin dagelijkse zaken aan het licht komen en waar jongeren hun mening erover kunnen geven. Ik weet dat het erg moeilijk is op Bokt, maar ik zou het wel prettig vinden als dit een topic zou kunnen blijven waarin ieders mening gerespecteerd wordt en ieder zijn mening ook zo goed mogelijk kan onderbouwen. We kunnen allemaal onze mening geven, maar zo lang we die van een ander ook respecteren blijft het tenminste vriendelijk.
Daarbuiten zou ik het persoonlijk prettig vinden als dit topic ook een beetje binnen de genoemde leeftijdscategorie zou kunnen blijven. Ik denk dat veel mensen die nog niet al te veel van politiek weten en dit jaar bijvoorbeeld voor het eerst hun stem hebben uitgebracht nogal overrompeld kunnen raken door grote stoere volwassenen die al jaren stemmen en hun mening wel klaar hebben staan.

Dus, Jonge Democraten (a.k.a stemgerechtigden en jongeren die geïnteresseerd zijn in politiek) verzamel en vertel: waarom hebben jullie wel of niet gestemd, en als je hierover wilt vertellen, wat heb je gestemd en waarom?

8nnemiek

Re: Jonge Democraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 07:40

Ik ben dan wel iets ouder.. ik heb niet gestemd deze keer. Ik had het gevoel dat onze partijen gewoon totaal geen moeite deden om stemmen te krijgen. Ja, flyeren.. Maar als je naar de website ging kwam je gewoon nergens duidelijke standpunten tegen. Overal een lang verhaal met 'wij vinden zorg belangrijk en wij vinden dat bepaalde instellingen subsidie moeten houden', en het ergste was nog wel dat het leek alsof ze het lijstje van elkaar gekopieerd hadden en in eigen woorden hadden gezet :=
Ik zie graag duidelijke standpunten: 'ik wil ervoor zorgen dat dít gaat veranderen' en 'ik wil deze belasting verlagen naar zoveel'.. Nou, dat kwam ik nergens tegen, dus ik had geen flauw idee waar ik op moest stemmen. Ik heb er nog aan gedacht om dan maar blanco te stemmen, maar daar zie ik dan ook weer niet helemaal het nut van in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:23

8nnemiek schreef:
Ik ben dan wel iets ouder.. ik heb niet gestemd deze keer. Ik had het gevoel dat onze partijen gewoon totaal geen moeite deden om stemmen te krijgen. Ja, flyeren.. Maar als je naar de website ging kwam je gewoon nergens duidelijke standpunten tegen. Overal een lang verhaal met 'wij vinden zorg belangrijk en wij vinden dat bepaalde instellingen subsidie moeten houden', en het ergste was nog wel dat het leek alsof ze het lijstje van elkaar gekopieerd hadden en in eigen woorden hadden gezet :=
Ik zie graag duidelijke standpunten: 'ik wil ervoor zorgen dat dít gaat veranderen' en 'ik wil deze belasting verlagen naar zoveel'.. Nou, dat kwam ik nergens tegen, dus ik had geen flauw idee waar ik op moest stemmen. Ik heb er nog aan gedacht om dan maar blanco te stemmen, maar daar zie ik dan ook weer niet helemaal het nut van in.

Hier hetzelfde! Ik heb de stemwijzer van onze gemeente gedaan en had met álle partijen tussen de 50 en 60% overeenkomst op maar 10 stellingen totaal.. Als je dan de toelichtingen las (voor zover die overal waren ingevuld) las je idd overal hetzelfde, alleen in andere bewoording.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:47

http://www.pvda.nl/standpunten
https://www.d66.nl/standpunten/
http://www.vvd.nl/standpunten
http://pvv.nl/index.php/visie/verkiezin ... -2012.html

Ik moet zeggen, in mijn ogen worden op de verschillende sites (zeker bij de pvda) heel duidelijk de verschillende standpunten weergegeven.

Ik mocht gisteren voor de derde keer stemmen. Ik vind het belangrijk om te stemmen en verdiep me dan ook in de partijen. Ik doe verschillende stemwijzers en bekijk de programma's. Wel vond ik het lastig dat ik in een stad moest stemmen waar ik pas een jaar woon, ik merk dat ik zelf vind dat ik er nog niet genoeg van weet.

Overigens heb ik PvdA gestemd. Hierbij heb ik geprobeerd me vooral te richten op de gemeente, maar ook de landelijke politiek heeft wel enigszins meegespeeld.

Wat ik op dit moment het grootste pijnpunt vind, is de manier waarop er oppositie gevoerd wordt. Wouter Bos verwoordde het een aantal dagen geleden mooi bij Pauw en Witteman geloof ik. Het is voor mij belangrijk dat je in de politiek moet samenwerken, iets wat de oppositie (en dan vooral de SP en de PVV imo) nog wel eens vergeet. Alleen maar schreeuwen dat het kabinet op moet stappen (zie Jan Marijnissen bijv.), gaat niemand helpen. Zeker niet als je wil dat mensen weer vertrouwen krijgen in de politiek. Laat de coalitie de vier jaar eens afmaken, geef hen die kans het land te hervormen. En wanneer je het als oppositie er niet mee eens bent, probeer dan door middel van samenwerking tot een compromis te komen. D66 heeft dat imo heel goed gedaan :j

Mensen vergeten te snel dat partijen het nou eenmaal niet in hun eentje voor het zeggen hebben. Veel mensen zijn teleurgesteld in de politiek, omdat de partijen hun beloften niet waarmaken. De partijen kunnen simpelweg niet al hun beloften waarmaken, omdat ze niet in hun eentje regeren. Samsom heeft dat in mijn ogen goed aangepakt in de aanloop naar de vorige Tweede Kamerverkiezingen. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:01

Bovenstaande sites zijn allemaal van de landelijke partijen. De gemeentelijke partijen hebben ook eigen websites, ook de vvd bijvoorbeeld heeft bij ons een eigen regionale website.. Die standpunten kunnen best anders zijn dan bij de landelijke partij. Ik kan wel vvd gaan stemmen omdat ze landelijk meer politie op straat willen, maar vervolgens zijn ze daar in de gemeente totaal niet mee bezig.
Ik zou de gemeente bv graag wat groener zien.. maar zelfs groen links zegt geen woord over hoe ze dat in deze gemeente willen aanpakken. Je hebt totaal geen idee wat er met je stem gedaan wordt. "Iets met zorg en welzijn en natuur", daar heb je weinig aan, dat soort info.
Weten jullie echt wat de precieze plannen zijn binnen de gemeente, van de partij waar je op stemde? Waar het geld binnenkort aan wordt uitgegeven?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:14

Nee maar dat kan je nooit weten, omdat jouw partij (waarschijnlijk) nooit de absolute meerderheid wint dus niet alle plannen door kan zetten. Overigens heb je wel gelijk over de sites die ik als voorbeeld gaf idd. Lastig idd als de partij niet goed kan aangeven wat die met de stad willen. Ik woon in een grote stad en hier zijn de partijen wel duidelijk geweest in hun standpunten, specifiek van de stad.

Overigens denk ik dat je, wanneer er weinig info beschikbaar hebt, je mening wel kunt baseren de op basis van de wat bredere standpunten. Maar dat is misschien een beetje gokken idd. Dat maakt het lastig :j

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:40

ik ben van 1966 en mag dus al heel wat jaren stemmen...iets wat ik ook altijd doe want anders mag ik in mijn ogen ook niet klaagen.
voor de gemeenteraad stem ik iets anders dan voor de 2e en 1e kamer, ik kijk niet naar een programma maar naar wat een partij gestemd heeft de afgelopen 4 jaar in de raad/kamer.
beloven kunnen partijen heel goed, belofte nakomen is vaak moeilijk.
kijken naar het stemgedrag van raadsleden/kamerleden bepaald wie mijn stem krijgt.
de partij die mijn belangen het beste benaderd in de gemeente is dus een andere partij dan de partij waar ik landelijk voor stem.

mogen stemmen is geweldig...... om te kunnen kiezen wie de baas wordt in jou dorp/stad/land is de defenitie van vrijheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:48

Ik ben inderdaad trots op mijn stemrecht en heb me daarom echt heel erg verdiept in politiek. Ik vind het zonde als mensen hun stem uitbrengen, al snap ik dat mensen die zich er niet in verdiepen liever niet stemmen