Gemeenteraadsverkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:15

Hallo bokkers,

Ik was erg benieuwd of er hier nog meer bokkers zijn die morgen gaan stemmen.

Ik vind het zelf een erg moeilijke keuze en ben er nog niet helemaal uit. Er zijn verschillende stellingen die ik belangrijk vind maar vind het moeilijk wat het zwaarst afweegt. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en er hangen grote beslissingen af van de gemeente vanaf 2015. Dat is een van de redenen waarom ik echt wil gaan stemmen gezien mijn eigen toekomst in het werkveld.

Welke partij kiezen jullie en waarom?

Groetjes Chantal

Lolacabana

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:18

Ik weet het echt nog niet. Heb mij er in verdiept maar er is niks wat 100% bij mij past. Zowel links als rechts heeft goede kanten dus ben nog een beetje aan het uitvogelen wat ik het belangrijkste vind. Ik neig nu naar de SP of de CU (al ben ik niet gelovig).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:20

Ik ga sowieso wel stemmen, twee van mijn vrienden staan op de lijst bij mijn dorpslijst. Dus ik ga op een van hen stemmen (althans als ik me in het programma kan vinden), want ik lig eigenlijk altijd op een lijn met hen. Op de een of andere manier ben ik er nog niet zo mee bezig geweest. Bij de landelijke verkiezingen was ik weken van te voren al bezig met lezen en vergelijken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:23

Ik ga ook sowieso stemmen.

Ik vind dat als ik stem ik het recht heb om te zeuren op de betreffende politiek als er iets niet helemaal goed gaat wat betreft wetten, geld of wat dan ook.

Daarbij is het zonde om je stem te vergooien.

Als je je wat inleest en je stemt voor een partij, dan heb je je standpunt ingenomen en heb je een beetje invloed uitgeoefend. Als je niet stemt dan heb je ook eigenlijk geen "mening" gegeven wat je wel en niet graag wilt in je gemeente.

Phoe, ik vind het lastig uitleggen zo, ik heb niet echt het idee dat het heel duidelijk is wat er staat :')

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:30

Jup, ik ga ook stemmen. :) Vind het ronduit zonde om niet te gaan stemmen, ik stem daarom altijd.

Ben er alleen nog niet helemaal uit welke partij mijn stem krijgt. Heb al wel de stemwijzer gedaan en dan kom ik uit op PvdA, SP en een lokale partij. Tot nu toe neig ik naar die lokale partij, omdat deze het meeste aandacht schenkt aan de zorg en aan het milieu. Ga me nu verdiepen in de partijprogramma's, en op basis daarvan mijn definitieve keuze maken.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 19:30

Heidy_wilco vind ik ook hoor. Vriendinnen klagen veel bv prijzen van woningbouw, etc. moeilijk vinden van een baan etc. maar ze gaan niet stemmen. Nu heb je er enigszins invloed op. Ik vind ook dat je geen recht hebt op zeuren als je helemaal niet gaat stemmen.
Ik neig nu meer naar de SP omdat die de zorg flink ondersteund. PVDA komt juist weer bij de algemene stemwijzer naar boven maar die ondersteund de zorg minder en aangezien mijn werk op dit moment een van de belangrijkste factoren is.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:33

Ik ga ook zeker stemmen :j Ik denk dat het PvdA wordt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:34

Ik ga ook stemmen. En niet eens op een gangbare partij, wel een in opkomst. Wel sluit deze het meest aan bij mijn ideeën. Al ben ik het niet overal mee eens maar dat houd je toch.

Niet stemmen is zonde van je stem. Dan heb je ook geen recht van spreken daarna.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:36

Zag net op het nieuws dat er weer gestemd moet worden inderdaad!
Wij hoeven hier in de gemeente niet te stemmen :n

Zijn per 1 januari samen gegaan met de gemeente Alphen a/d Rijn dus we hebben het al gehad in 2013!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:45

Ik ga zeker stemmen. Ik ben een vaste SP-stemmer, maar ik doe voor de zekerheid altijd even de Stemwijzer omdat ik niet alle zaken op de voet volg. Ook deze keer kwam er weer SP uit.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 19:47

Gelukkig, zeg ik toch niets raars :')

Ik kom zelf trouwens op een partij uit die ik niet had verwacht. Maar over heel veel (belangrijke) standpunten denken wij wel zo goed als hetzelfde. Ik ga D66 stemmen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:16

ik ga ook stemmen :j wat wel fijn is dat je morgen bij ons op het centraal station kan stemmen! dus na mijn werk kan ik gewoon gelijk stemmen haha

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:22

Helemaal mee eens, als je niet stemt mag je ook niet klagen. Ik ga voor een lokale partij die voornamelijk ndernemerschap in de stad steunt. Er is nu vrij veel leegstand en dat is zonde in zon mooie stad. Het is een vrij midden-rechtse partij :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:23

Ik ga wel stemmen, maar ben het nergens echt mee eens. Daarbij moet ik dan vanuit het werk wel naar de stembus en vorige keer was het hartstikke druk.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 21:24

Ik ga ook stemmen, maar in mijn geval is de keuze redelijk makkelijk. Ik ga voor de partij die de ouderenzorg en scholing als hoogste prio heeft. De overige partijen hier hebben het afschaffen van de koopzondagen als hoogste prio. Ik vind de zorg veel belangrijker, dus dan is de keus snel gemaakt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 22:55

Stemrecht, vrij stemrecht dan, is iets waar ee trots op mogen zijn, en het is zonde dat te verkwanselen. Ik ga dus zeker stmen, al word het blanco. Ik eoon hier pas kort, mijn vaste partij zit hier niet en heb geen tijd gehad me te verdiepen in de andere opties.

Maar wil wel laten zien dat ik de moeite wil nemen en het me op zich wel interesseert.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 23:04

Ik twijfel heel erg tussen een partij die tegen de zondagsopening is en de straatmuzikanten enzo harder wil aanpakken of toch links stemmen wat beter bij de rest past..

Ik kan die straatmuzikanten die zich niet aan de apv houden en mijn dag vaak verpesten niet uitstaan namelijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:16

Ik ga ook stemmen. Zeker nu er zoveel richting de gemeente gaat qua verantwoordelijkheid en invulling vind ik het heel belangrijk om nu wat met mijn stemrecht te doen.

Vond het wel heel lastig. Ik word ontzettend narrig als ik de kopstukken van de landelijke partijen zie blaten en interessant zien doen. Wat heb ik er aan dat een Rutte of wie dan ook wat vindt van hoe het zou moeten gaan? Het gaat mij er om hoe de gemeente de komende jaren voor Groningen ziet. Dáár stem ik voor. Ga dan ook op een lokale partij stemmen. Laat de landelijke politiek zich in godsnaam bezig mee houden waar ze voor aangesteld zijn, in plaats van rozen bij de deuren langs te brengen. Of stroopwafels te verkopen :x :x :x Toe nou toch. Alleen daarom al stem ik niet meer voor de grote partijen in de gemeenteraadsverkiezingen. Nou moet ik zeggen dat de 'kleinere' partijen hier in Groningen wel voor wat opgetrokken wenkbrauwen zorgden maar uiteindelijk ben ik op de Stadspartij uitgekomen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:20

Ik stem ook :j vriendlief loooves politiek, en mijn schoonvader zit in zo'n gemeente partij, dus ik was de sjaak :+
Moest een online test doen, en geloooooof.. Dat het bij mij uitkwam op de VVD, dus dat wordt het morgen :j

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 01:13

trouwens was mijn oproepkaart aan het kijken. Staat op de voorkant niet vergeten mee te nemen 'Een paspoort, ID kaart of rijbewijs uit NL of een ander EU0land dat minimaal geldig is tot 20 maart 2009, of een verblijfsdocument.
Wat slecht zeg :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:23

ChantalSmook schreef:
trouwens was mijn oproepkaart aan het kijken. Staat op de voorkant niet vergeten mee te nemen 'Een paspoort, ID kaart of rijbewijs uit NL of een ander EU0land dat minimaal geldig is tot 20 maart 2009, of een verblijfsdocument.
Wat slecht zeg :+

Nee, voor het stemmen mag je ID max. 5 jaar verlopen zijn.

Morgen ook stemmen (lokale partij in dit geval) Voor landelijk en EU kies ik weer andere partijen, hangt nogal af van wat voor mij op dat niveau het belangrijkste is en wat daar het beste bij past. Standaard op partij X stemmen op elk bestuursniveau is imho niet handig.

En daarnaast het op lokaal niveau landelijke politiek bedrijven (zoals eigenlijk alle landelijke partijen doen) ... :n Gaat over heel andere onderwerpen, dat past niet bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:27

Ik vind dat zo lang er mensen vechten voor stemrecht voor iedereen, wij hier ook gebruik van maken :) Ik ga morgen dus ook zeker stemmen. Ik stem D66, ben het eens met vrij veel van hun punten, meer dan de rest in ieder geval.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 01:50

Ik ga morgen voor het eerst stemmen, maar ow wat is het moeilijk -O-

Denk nu dat de SGP mijn stem gaat krijgen... Maar ik ben het zeker niet met alles eens. Maar de andere 4 vind ik al hélemaal niks -O-

Nog maar eens rustig over nadenken en lezen.... :=

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 02:16

Ik stem altijd, dus nu ook. Ik heb de verkiezingsprogramma's globaal doorgelezen en ik kom, toch wel een beetje tot mijn verbazing, uit bij de lokale partij. Meestal nijg ik naar D66, maar in mijn gemeente eillen ze echt te ver gaan met burgerparticipatie: de gemiddelde burger denkt, begrijpelijk, niet in het algemeen belang. Daarom vind ik biet dat je beslissingen bij burgers kan neerleggen. Vanuit mijn vakgebied (openbaar groen/openbare ruimte) heb ik een partij uitgezocht die dit belangrijk vind en hierbij ook de inzet van geld en professionals.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 04:33

Ik mag voor het eerst stemmen morgen :D
Heb een stemwijzer gedaan en daar kwam ChristenUnie uit, als ik iets niet ben is het gelovig, dus daar ga ik ook absoluut niet op stemmen.

Ik ben vervolgens alle stellingen weer langsgegaan met welke partij wat kiest.
En met de D66 ben ik het bijna overal wat ik belangrijk vind mee eens. Het enige wat niet overeen komt is de immigratie. Zo was er de vraag of de bouw van een grote moskee hier in Leiden door moet gaan. Ik vind van niet en de D66 vindt van wel. Nou ja, daar kan ik dan wel mee leven. :P Ze hebben teveel punten waar ik het wel mee eens ben om voor een andere partij te gaan.

Punten die ik belangrijk vond waren natuur (aanleg parken, ja!), vrije tijd (kroegen mogen hun eigen sluittijd bepalen, ja!) veiligheid (minder coffeeshops, nee!)
Minder belangrijk vind ik verkeer, financiën en sociale zaken.

En op bovenstaande punten kwamen D66 en ik overeen :D