Nieuwe ontdekking over de oerknal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nieuwe ontdekking over de oerknal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 10:31

Dat het heelal ontstaan is door de oerknal is weer een stukje meer bewezen. Persoonlijk vind ik dit erg interessant aangezien juist de laatste paar jaar gekeken werd naar andere ontstaanswijzen.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1483469W/
Citaat:
Amerikaanse onderzoekers hebben op de Zuidpool letterlijk een astronomische ontdekking gedaan over het ontstaan van het heelal. De onderzoekers zeggen zwaartekrachtgolven te hebben waargenomen die de oerknaltheorie bewijzen. Dat schrijft de BBC maandag.
De onderzoekers zeggen met een telescoop signalen in de lucht opgevangen te hebben die moeten zijn ontstaan kort nadat het heelal met een enorme knal aan een razendsnelle uitbreiding begon.

'Het opvangen van dit signaal is een van de belangrijkste doelen van de hedendaagse kosmologie', zei onderzoeksleider John Kovac van het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics.

Albert Einstein beredeneerde al dat dergelijke signalen ergens in het heelal moesten zijn ontstaan. Astronomen zoeken al jaren naar deze 'echo van de oerknal'.

'Dit is spectaculair,' zegt Marc Kamionkowski, professor aan de Johns Hopkins Universit. 'Ik heb het onderzoek gezien en de resultaten zijn overtuigend. Daarnaast zijn de betrokken wetenschappers de meest zorgvuldige en conservatieve mensen die ik ken,' vertelt de professor aan de BBC. Zie hier onder hoe de signalen er ongeveer uitzien.

De zoektocht naar het signaal komt voort uit een heel specifieke verwachting, namelijk dat het uitdijen van het heelal onuitwisbare sporen moet hebben acherlaten in het oudste licht dat in het heelal te vinden is.

Met computermodellen was al vastgesteld welk patroon die sporen zouden moeten hebben. Uit de waarnemingen met de telescoop op de Zuidpool rolde precies dát patroon.

Zie ook: http://www.nrc.nl/nieuws/2014/03/17/wet ... l-theorie/

De wiki over de oerknal
Citaat:
Oerknal of big bang is de populaire benaming van de kosmologische theorie die op basis van de algemene relativiteitstheorie veronderstelt dat 13,8 miljard jaar geleden het heelal ontstond uit een enorm heet punt (ca. 1028 K), met een oneindig grote dichtheid, ofwel een singulariteit. Tegelijkertijd met de oerknal zouden ruimte en tijd zijn ontstaan. Het is wiskundig te formuleren hoe 3-dimensionale ruimte ontstaat uit een punt, maar niet visueel voorstelbaar. Het beeld van een analoge 2-dimensionale ruimte helpt echter: het oppervlak van een bol die opzwelt vanuit een punt. Dat oppervlak is gekromd, het heeft geen randen en het is eindig, eigenschappen die een 3-dimensionale ruimte ook kan hebben. Aan het beeld van een ballon die opgeblazen wordt is de term inflatie ontleend.
De theorie is onder meer gebaseerd op de waarneming van het voortdurend uitdijende heelal, in het bijzonder de roodverschuiving van de spectraallijnen en van licht van verre sterrenstelsels, het dopplereffect. De algemene relativiteitstheorie is op dit punt echter nog niet volledig, aangezien het idee van een oneindig grote dichtheid strijdig is met de fundamentele wetten van de natuurkunde.
Grondlegger van de oerknaltheorie is de Leuvense professor Georges Lemaître. De term 'big bang' werd voor het eerst door Fred Hoyle in 1950 gebruikt als een sarcastische aanduiding om zijn afkeer van de theorie tot uitdrukking te brengen. Hoyle was zelf voorstander van het concurrerende maar thans verlaten steady statemodel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal

en wellicht ook interessant: http://www.astroforum.nl/astrowiki/inde ... het_heelal

MacavityL

Re: Nieuwe ontdekking over de oerknal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 10:47

Inderdaad allemaal erg interessant, echter zou het eigenlijk "het ontstaan van het heelal zoals wij die nu kennen" moeten zijn, de oerknal was niet het begin als in absoluut nulpunt (wat veel mensen denken). Hiervoor was er een periode van inflatie waaruit de oerknal ontstond.

http://profmattstrassler.com/articles-a ... -universe/

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 11:30

Als de oerknal nog een theorie is dan is het ontstaan van de oerknal (en alles wat daarvoor kwam) eigenlijk nog veel meer een theorie..?

In die laatste link die ik plaatste, vrees wel dat die inmiddels wat verouderd is als het sinds 2007 niet meer is geüpdate wordt er ook gesproken over branen en het ontstaan van een nieuwe oerknal/heelal als branen elkaar raken. Dan zou je dus oneindig veel heelal kunnen hebben. Hoe past deze theorie van inflatie daarin?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:45

Interessant!

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 10:28

Ik weet niet wat er verder met die bramen bedoeld wordt, kan geen links naar meer (wetenschappelijke) informatie vinden op die website. Theorieën hoeven ook niet in elkaar te passen, die bramen theorie kan een onafhankelijke theorie zijn van de inflatie theorie. Echter, inflatie wordt momenteel als de meest gangbare theorie gezien waar de meeste steun voor gevonden wordt (zoals deze ontdekking).

Dit is trouwens een heel mooi filmpje: http://sploid.gizmodo.com/witness-the-j ... 1545834924

Een fysicus die jaren theoretisch werk naar inflatie/gravitatie golven heeft gedaan krijgt het nieuws dat er steun ("bewijs") voor zijn theorie is gevonden.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:47

alles rondom die oerknal roept bij mij een beetje dezelfde weerstand op als vroeger met wiskunde (alles begint met aannemen dat nul 0 is)

Ik blijf dus hangen op de vraag: hoe kan vanuit niets iets worden..... Dat de oerknal, of beter gezegd een oerknal (zullen vast meerdere zijn geweest, maar door de impact van die op onze reikwijdte of (beleef) wereld te minimaal is), is volgens mij al in meer of mindere maten aangetoond op verschillende manieren. Veel interessanter is: is er altijd iets geweest? Hoe ver kunnen we terug in de tijd? Of loopt dit in circels dat er geen begin en einde is?

Dit onderzoek doet toch alleen verklaren dat het heelal groter is is geworden na deze oerknal? niet dat het het begin is van iets wat voorheen niets was..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:30

val even binnen, maar wil toch een kleine aanvulling geven.

Dat 'niks' is in de oerknalthorie niet echt niks:

Volgens de standaard-theorie begon ons universum ongeveer 13.7 miljard jaar geleden te bestaan als een "singulariteit". Singulariteiten zijn zones die ons huidige begrip van de fysica te boven gaan. Er wordt gedacht dat deze bestaan in de kern van "zwarte gaten"; gebieden met een enorme druk die wordt veroorzaakt door zwaartekracht. De druk wordt verondersteld zo groot te zijn dat een eindige hoeveelheid materie feitelijk tot een oneindige dichtheid wordt samengeperst. Deze zones met oneindige dichtheid worden "singulariteiten" genoemd. Ons universum wordt verondersteld te zijn begonnen als een oneindig klein, oneindig heet, oneindig dicht, iets - een singulariteit.
http://www.allaboutscience.org/dutch/oe ... WQhH1.dpuf

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:47

Wat dribbel zegt is een beetje wat ik denk. Aangezien je nu ook al zwarte gaten hebt, lijkt het me wel plausibel dat uiteindelijk alles 'opgegeten' is en tot zo'n singulariteit leid en daarna opnieuw een big bang veroorzaakt. Heelal na heelal.
Maar wat ze nu gevonden bevestigd de theorie van de bang gewoon wat meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:54

Met alle respect voor dit forum, ik denk niet dat de gemiddelde bokker (mijzelf inclusief) in staat is een zinnige kritische discussie over theoretische fysica te houden.
Ik vind deze materie razend interessant, en volg voor zover ik in staat ben de ontwikkelingen op dit gebied, maar 99,9 procent gaat volledig mijn pet te boven. Stephen Hawkings "a brief history of time" is nog net te behappen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 20:58

Maar het is toch gewoon nieuws? Mogen er dan toch over praten ook? We gaan hier het begin van het universum niet vinden, maar kunnen het er toch over hebben. Daar hoef je niet meteen een beroemde fysicus voor te zijn denk ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:01

Natuurlijk, zoals ik zei interessant genoeg.
Maar erover van mening verschillen, en discussieren, ik denk dat er daarvoor niet genoeg kennis/inzicht van de materie aanwezig is bij de betrokkenen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:06

Goh, ik vind dat ook een stukje filosofie eerlijk gezegd. Want ze maken er ook theorieën over die (nog) niet bevestigd kunnen worden. Maar snap wat je bedoeld, maar misschien zit er meer kennis in bokt dan je denkt, ik weet niet ;) maar op forums over dit soort dingen zal nu wel druk gediscussieerd worden, lijkt me razend interessant! En goed of fout, altijd wel iemand die je verbeterd en je zo meer begrijpt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 21:18

Ik vind het nogal wat om aan te nemen dat er te weinig kennis/inzicht is om een onderwerp als dit te kunnen bediscusieeren (al dan niet door het delen van opgedane kennis uit verschillende bronnen). Ik heb over de jaren wel meer gelezen dan "a brief history of time" en lees ook graag de verslagen van mensen die dicht bij het onderwerp staan (zoals Matt Strassler waarvan ik een link in mijn eerste post heb gezet). Verder heb ik een collega met een PhD in theoretische fysica waar ik soms hele verhelderende discussies mee heb. Ook al gaat nog steeds een (groot) deel mijn pet te boven, kunnen we hier best een leuke discussie over het heelal hebben en van gedachten wisselen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:10

MacavityL schreef:
Ik vind het nogal wat om aan te nemen dat er te weinig kennis/inzicht is om een onderwerp als dit te kunnen bediscusieeren (al dan niet door het delen van opgedane kennis uit verschillende bronnen). Ik heb over de jaren wel meer gelezen dan "a brief history of time" en lees ook graag de verslagen van mensen die dicht bij het onderwerp staan (zoals Matt Strassler waarvan ik een link in mijn eerste post heb gezet). Verder heb ik een collega met een PhD in theoretische fysica waar ik soms hele verhelderende discussies mee heb. Ook al gaat nog steeds een (groot) deel mijn pet te boven, kunnen we hier best een leuke discussie over het heelal hebben en van gedachten wisselen.

Dan ben je wellicht niet wat ik bedoelde met "de gemiddelde bokker" ;)